Sivu 1/1
Stationary engine
Lähetetty: Maalis 23, 2018 17 : 32
Kirjoittaja ©pjm
Merkkiä en tiedä, selvittää se pitäis kyllä.

Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 24, 2018 9 : 55
Kirjoittaja Kapama
Jonkinlainen muuksi naamioitu pontikkapannu :)
Kapa
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 24, 2018 23 : 19
Kirjoittaja ©pjm
Siis huomenna tsekkaan jos vaikka putkesta vielä jotain tippuis....
Ellei tonskulus oo ehtiny enne miuta sinne.. :D
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 25, 2018 10 : 52
Kirjoittaja niffe
Mistähän tuo valtava vauhtipyörä on peräisin? Ei ole kuitenkaan veturinpyöriä? Kyseessä on varmaan niin kutsuttu "kuulajunttakone" eli kuulamoottori. Olen varmaan nähnyt tuollaisen samantapaisen levitettynä yhdessä vanhassa troolarissa.
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 25, 2018 11 : 08
Kirjoittaja jopisalo
tervehdys.
Haeppa guuggelin kuvahaulla Rosenlew museo (en osannu laittaa toimivaa linkkiä), siellä on näytillä kovasti samantapainen maamoottori. Porissa tehty , jos löytyy kirjaimet BMW. Ne tyylikkäämmät koneet ei ole Baijerista...
Museota tuolla Porin kuvauskohteissa jo suosittelinkin.
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 25, 2018 17 : 06
Kirjoittaja ©pjm
Kyllä se oikea vauhtipyörä on, tasaa rankkaa kuormitusta, saman koneen perässä ollut saha ja mylly. Eikä tuo iso ole, tiiän yhen kuulakoneen jossa reilusti rankempi limppu.
Tänään kävin tuota pikaseen kännykän apuvalon kanssa tutkimassa, ei löytynyt valumerkkejä eikä kilpeä. Toisaalta koko hirviö paksun rasvan ja noen peitossa. Paremmalla valolla vielä tutkittava koko paketti.
Jopisalo, käytiin silloin siellä Rosenlewin museossa ja kuviakin on sieltä, käsittelemättä kait kaikki. Se on upee maamoottori siellä. Kuuntelin sitä puhejuttua joka tuli kaiuttimista ja ylläri oli kun lukivat lappeenrantalaisen Erkki Sunin muinoisen kehukirjeen Sampo puimakoneesta. :)
Upee museo! Pääsiäisenä taas tytön luo Manseen, tiiä mihin tiet taas vie....
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 25, 2018 17 : 46
Kirjoittaja niffe
Paksu rasva ja noki saattaa johtua siitä, että kuulajunttamoottoreissa käytettiin polttoaineena suurin piirtein mitä tahansa palavaa litkua, mitä oli saatavilla :) En minä sitä vauhtipyörän kokoa epäile. Koko matalakierroksisen pitkäiskuisen moottorin ideahan oli saada massiivinen vauhtipyörä vauhtiin, jonka jälkeen homma sujui kirjaimellisesti melkein omalla painollaan.
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 25, 2018 18 : 30
Kirjoittaja ©pjm
Aikoinaan yks aiempi työnantaja osti vanhan Lofooteilta tulleen työtroolarin. Työnohessa kunnostettiin sitä sieltä täältä vaik olikin ihan huvivenekunnossa kyllä.
Siinä oli norskien V2 kone, litroja yli 5. Sen vauhtipyörä ja sitä luokkaa ettei ees uskaltanut ajatella miten sen olis sieltä pois saanu jos kone olis pitäny purkaa....
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 25, 2018 23 : 00
Kirjoittaja JL Anttola
Tuon kokosen vauhtipyörän kiinnitys akselinpäähän on oma lukunsa... ja jos pyörivästä koneesta irtoaa, ei kannata olla linjalla.
20 vuotta sitten oli museoikästen moottoripyörien harrastus miun tallissa vauhissaan. Käytiin saksanmaalta osanhakukierroksella neljän ukon porukalla; yhtenä kohteena NSU-Motzke niminen firma keskellä saksanmaata. Firman omistajalla oli oma kokoelma erilaisia ajoneuvoja, yhtenä sellainen traktori, jossa 10 litrainen yksisylinterinen kuulasytytysmoottori. Saatiin näytös; ensin puhalluslampulla arviolta varttitunti kuulaa hehkumaan, sitten vauhtipyörän kahvasta pyöräytys väärään suuntaan. Kun kone pysähtyi hieman ennen yläkuolokohtaa puristusta vasten, vähän sitä ennen polttoaineen syöttö auki, ja kone sytkähti vastakkaiseen suuntaan käyntiin. Pakki toimi niin, että syöttö poikki, odotetaan taas sitä pysähtymistä, ja oikealla hetkellä syöttö päälle, ja kone sytkähti toiseen suuntaan käyntiin.
Filmille siitä tapahtumasta tuli joitain kuvia Canonin AE-1 Programilla, ja kyllä ne tallessakin ovat, vaan missä? Itse asiassa tuon ajan negat (värinegoja silloin alkeellisella kokemuksella kuvailin) on kaikki tallella, siinäpä oisi projekti katsoa, ovatko käyttökelpoisia mihinkään ja digitoida, jos ovat.
Syttyi JL:n kuula muistelemaan Anttolassa...
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 26, 2018 8 : 48
Kirjoittaja ©pjm
Jos tuommoinen massa pääsee irti niin sitä ei pitele tosiaan enää tammitroolarin kylkilankut eikä myllyn lautaseinät. :D
Ykspyttynen kymppilitrainen kone! Se olis upee kokemus joskus livenä nähdä ja kuulla.
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 27, 2018 11 : 22
Kirjoittaja JL Anttola
Offtopiikkia, mutta tuosta pahimpaan nälkään:
https://www.youtube.com/watch?v=lT32Wj1TnIo" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuollainen Lanz Bulldog se taisi se herrn Motzken peli olla. Ja tuossa videolla on parasta noiden ei-ihan-nuorien isäntien ilmeet, kun ajelevat peleillään; onnellisilta miehiltä vaikuttavat! Joku kaunis päivä kaivelen ne vanhat kuvat...
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 28, 2018 15 : 05
Kirjoittaja ©pjm
On ne vaan olleet työjuhtia silloin.
Tuolta videolta voi katsoa miltä moisen traktorin ainoo kiertokanki ja mäntä näyttävät.
https://www.youtube.com/watch?v=-Tllxj5smnQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Isoilta...
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 28, 2018 18 : 38
Kirjoittaja jopisalo
tervehdys.
Varaosat mukana niinkun vanhassa sinca 1000 mainoksessa.
Yllättävän paljon kierroksia (650/min) jos oikein tuosta näin ja tehoa 45 hv kun nuo porilaiset on jotain 5-10 heppaa.
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 28, 2018 21 : 45
Kirjoittaja niffe
Muistaakseni istuskelin moottorikoneistamolla tuollaisen männän päällä. Silloin nuorempana, kun tuo ahteri ei vielä ollut tämän kokoinen, niin siihen olisi mahtunut vähintään toinenkin samanmoinen :D
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 28, 2018 22 : 09
Kirjoittaja ©pjm
jopisalo kirjoitti:tervehdys.
Varaosat mukana niinkun vanhassa sinca 1000 mainoksessa.
Yllättävän paljon kierroksia (650/min) jos oikein tuosta näin ja tehoa 45 hv kun nuo porilaiset on jotain 5-10 heppaa.
Niitä kierroksia minäkin mietin mutta kait se niin on.
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 28, 2018 23 : 11
Kirjoittaja niffe
Riippuu mukista ja iskunpituudesta. Lyhytiskuinen kiertää kunnolla, niin onhan siinä automaattisesti tehojakin. Vähän samalla toimintaperiaatteella oli aikoinaan lennokkimoottoria OS Babe Bee 0,5cc/1hp/16500 rpm.
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 29, 2018 14 : 44
Kirjoittaja tonskulus
Toi moottori on Porin Konepaja Oy (b.m.v) tuotoksia. Tehoa 15heppaa/450rpm, iskutilavuus 7.5litraa.
Pitäsköhän joskus käydä polttoöljykannun ja puhalluslampun kanssa piipahtamassa tuolla :DD
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 29, 2018 22 : 46
Kirjoittaja ©pjm
Ei jumanklavita!!! Tonskulus o noussut kuol.... eiku siis kuopasta. ;)
Missä oot luurannu ku siusta ees näköhavaintoa teiä kylillä?
Ja iso kiitos moottorin spekseistä!
Ilmota millo meet puhalluslampun kaa sinne ni tilaan VeePeeKoon paikalle. :D
Re: Stationary engine
Lähetetty: Maalis 31, 2018 18 : 38
Kirjoittaja tonskulus
©pjm kirjoitti:Ei jumanklavita!!! Tonskulus o noussut kuol.... eiku siis kuopasta. ;)
Missä oot luurannu ku siusta ees näköhavaintoa teiä kylillä?
Ja iso kiitos moottorin spekseistä!
Ilmota millo meet puhalluslampun kaa sinne ni tilaan VeePeeKoon paikalle. :D
Täälhä mä saviksella pyörin kyllä :D
Ei vaan oo vähään aikaan paljoa kerinny / jaksanu kuvailla kun työt haittaa harrastuksia :)