Sivu 1/1

Kivihiilen voimaa

Lähetetty: Joulu 10, 2016 20 : 25
Kirjoittaja jormaolli
Mukava pakkanen toi lisää tunnelmaa kuvaan vai onko ne noin kauheita savuttajia aina? En tiedä, ensimmäistä kertaa näin.

Kuva

Lähetetty: Joulu 10, 2016 21 : 12
Kirjoittaja Sakke_K
Vesihöyryä...

Hieman vähemmän taivasta saisi olla mun mielestä, mutta varsin kuvauksellinen tilanne.

Lähetetty: Joulu 11, 2016 1 : 08
Kirjoittaja niffe
Just hyvä näin, joskin voisi sinne taivaalle jotain ympätä...

Lähetetty: Joulu 11, 2016 1 : 46
Kirjoittaja raineri
Tykkään ! Kuvan "Pikku-Jumbo" käyttää polttoaineenaan puuta. Viikko sitten turun seudulla liikennöinyt "Ukko-Pekka" poltaa kivihiiltä, jota kuluu 1200 kiloa 100 kilometrillä. Lykkää vähän mustempää savua :)
Maailmalla näillä museojunilla ajelu on kovassa nosteessa.VR ei ole kovin innostunut koko touhusta,vaikka luulis olevan hyvää pr:ää..
Ei mitään halpaa lystiä VR, edlyttää myös näiltä mm. kulunvalvonta laitteistoa joka maksaa 150 000. € per veturi.

Lähetetty: Joulu 11, 2016 9 : 29
Kirjoittaja jopisalo
Mukavan seesteinen ja nostalginen kuva. Tykkään. Noita tuli pikkupoikana 5-7 v käytyä asemalla katselemassa ja kaukomatkoista haaveilemassa.
Tuo savu on pääosin vesihöyryä niinkuin tuossa jo todettiin, sylintereissä käytetty matalapaineinen höyry puhalletaan savupiippuun ejektoriputkella jolloin saadaan kattilaan vetoa, ei noin pitkä vaakasuora kattila ja lyhyt piippu oikein toimi ilman tehostusta, sillä lailla vielä automaatti, kun mennään lujempaa tulee enemmän höyryä, enemmän vetoa kattilaan, palaminen tehostuu ja saadaan lisää höyryä. Tämä oli ensimmäisen oikean höyryveturin (stephenson?) suurimpia oivalluksia

Lähetetty: Joulu 11, 2016 9 : 50
Kirjoittaja mremonen
niffe kirjoitti:Just hyvä näin, joskin voisi sinne taivaalle jotain ympätä...
No linnunratahan toimii aina, niin kuin täällä muussa ketjussa on todettu... ;)

Kiitos jopisalolle tuosta tekniikkapläjäyksestä. Olenkin aina miettinyt, miksi noissa se vedenkulutus on niin hurjaa, kun tuon voisi periaatteessa toteuttaa melkein suljetulla kierrolla. Eli kaikki käytetty höyry puhalletaan ulos.

Lähetetty: Joulu 11, 2016 22 : 50
Kirjoittaja SamJo
Tk3 vetämässä puuvaunuja talvipäivän kalpeassa valossa, tässä on rautatieharrastajalle nostalgiaa! Hieman häiritsevät tunnelmaa nuo sähköradan ajolangat pylväineen mutta kuuluvathan nekin rautatiemiljööseen. Taivaalle purkautuva savu- ja höyrypilvi välittää katsojalle koko liikkeen, äänten ja hajujen maailman höyryveturien ajalta.

Hyvin näyttää liki seitsemänkymppinen vielä töissään pärjäävän. Kuvan veturi numero 1136 on Tampellan rakentama ja valmistunut jo v. 1947.

Lähetetty: Joulu 11, 2016 23 : 52
Kirjoittaja niffe
mremonen kirjoitti:
niffe kirjoitti:Just hyvä näin, joskin voisi sinne taivaalle jotain ympätä...
No linnunratahan toimii aina, niin kuin täällä muussa ketjussa on todettu... ;)
Juuri näin :)