moonshine kirjoitti:Vaikka me tiedämme, että luontokuvausharrastuksesta ei ole haittaa henkilökuvissa, asiakas ajattelee yksioikoisemmin.
Mitä useamman erillisen genren ilmoitat, sitä huonompi olet niissä asiakkaan silmissä.
Tuo on kyllä puhdas non sequitur.
Joko kuvaaja on hyvä tai ei ole. Jos portfolion kuvat näyttävät yleisesti hyviltä kaikissa esitellyissä lajityypeissä, en ymmärrä miksi se huonontaisi kuvaajaa asiakkaan silmissä.
Erikoistumisessa on etunsa, yleisosaamisessa samoin. Asiakkailla on yksilölliset mieltymykset. Aivan yhtä hyvin asiakas voi katsoa laajempaa portfoliota ja todeta, että tässä on valokuvaaja joka osaa ottaa hyviä valokuvia erilaisissa olosuhteissa ja tyylilajeissa. Asiakas voi ajatella että moniosaaminen on etu, ja ehkä kuvaaja osaa tuottaa mielenkiintoisia ja persoonallisia kuvia yhdistämällä osaamistaan eri valokuvauksen alueilla.
Toinen asiakas hakee erityisosaamista. Asiakkaat ovat yksilöitä. Mielestäni Kristan portfolio oli hyvä, ja varmasti vastaa monen asiakkaan tarpeita.
Hinnoittelukaan ei ole yksioikoinen. Krista oli hinnoitellut selkeästi ja lisäksi vastannut niihin kysymyksiin, mitä potentiaalisella asiakkaalla melko todennäköisesti tulee mieleen ennen pitkää. Tässä on pohdittava ainakin kahta näkökulmaa:
1) Ilmoitetaan yksi hinta, avaamattomana. Asiakas soittaa, mutta kenties turhautuneempana, koska ei saanut haluamaansa tietoa verkkopalvelusta vaikka palvelun sisältö muuten kiinnostikin. Asiakkaan luottamuksen voittamiseksi on tehtävä enemmän. Jos asiakas saadaan soittamaan edes tiedustellakseen lisää, ollaan kuitenkin jo henkilökohtaisessa asiakaskontaktissa ja lähempänä sopimusta.
Jos asiakas kuitenkin soittaa vain saadakseen selville mistä hinta muodostuu, on palvelun myynti-informaatiossa puutteita. Verkkopalvelu ei ole täyttänyt sitä tehtävää jonka sen pitäisi, eli antaa asiakkaalle kaikki mahdollinen tieto ostopäätöstä varten ennen henkilökohtaista kontaktia palveluntarjoajaan. Palveluntarjoajan kannalta tämä vähentää niiden kontaktien määrää, jossa asiakas ei ole vielä lähelläkään ostopäätöstä ja soittaa ainoastaan selvittääkseen jotakin asiaa, jonka hän toivoi selviävän jo verkkosivuilta. Tämän merkitys kasvaa myyntivolyymiin kasvaessa, kun aika alkaa oikeasti olla kortilla eikä turhiin puheluihinkaan ole aikaa työtehtävien lomassa.
Jos asiakas taas soittaa vahvistaakseen jo verkkopalvelun pohjalta alustavasti mielessään tehneen ostopäätöksen, ollaan jo lähellä asiakkuuden muodostumista ja myyntiä. Kysymyksessä on tällöin lähinnä käytännön asioista sopiminen, ei peruskysymyksiin vastaaminen.
2) Ilmoitetaan avattu hinta, eli hinnanmuodostus. Asiakas näkee hinnanmuodostuksen välittömästi. Hinnanmuodostuksen avaaminen viestii avoimuudesta ja kasvattaa luottamusta. Jos asiakas soittaa, hän soittaa jo muusta asiasta kuin hinnanmuodostuksesta ja on lähempänä ostopäätöstä. Ollaan jälleen lähellä asiakkuuden muodostumista ja myyntiä. Hinnoittelun tulee silti olla asiakkaalle selkeää.
Kristalle sanoisin, että ole autenttinen. Ole johdonmukaisesti oma itsesi, ja anna persoonasi välittyä blogisi ja myynti-informaatiosi kautta. Niinkuin olet jo tehnytkin.