Villen kuvaketju (Sekalainen kuvapäivitys, 24.12.2015).

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Ville^K
Viesti:

Villen kuvaketju (Sekalainen kuvapäivitys, 24.12.2015).

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Muutamassa muussa säikeessä on ehdoteltu että eri kuvaajilla pitäisi olla oma kuvaketjunsa ja muutamallahan jo sellainen löytyy. Ehkä siis minäkin :)

Tarkoituksena on kuvata ns. mallimaisia kuvia ja kesällä käytin enimmäkseen luonnonvaloa. Se on ihan hauskaa hommaa vaikka välillä toivoisi että valo pysyisi pidempään muttumattomana. Tarvittaessa saa sitten kyllä todella monenlaista jälkeä. Halusin kuvata mahdollisimman montaa eri mallia jotta voin harjotella mallinohjausta.

Laitan tänne vaan muutaman kuvan ja loput voi käydä kurkkimassa mun Flickristä.

Ensin Suvi! Suvi oli tosi mukava ja puhelias tyyppi :) Hänellä on paljon taustaa erilaisista missikisoista mutta nyt yritettiin pysyä kaukana missityylin kuvista:

Kuva
Forest portrait by VilleK_, on Flickr

Kuva
Forest portrait by VilleK_, on Flickr

Seuraavana vuorossa Laura. Laura oli hiukan ujompi mutta kuitenkin täysillä mukana kuvahommassa. Todella mukava kuvata ihmisten kanssa ketkä haluaa olla kameran edessä :)

Kuva
Laura by VilleK_, on Flickr

Sitten tulee Anniina ja Hymy. Anniina otti muhun Facebookin kautta yhteyttä ja kyseli haluaisinko kuvailla häntä hevosen kanssa TFP-pohjalta. Ajattelin että tota voisi olla kiva kokeilla koska ei ollut lainkaan kokemusta hevosten kanssa touhuamisesta ennen tätä. Kuvaus olikin sitten täynnä kaikenlaista säätämistä kun nähtävästi saaliseläimet käyttäytyy vähän eri tavoin kuin esim. koirat joista kokemusta löytyy :) Tässä tuli paljon oppia ja lopulta saatiin ihan kivat kuvat joihin molemmat olivat tyytyväisiä. Myös Anniinalla oli kohtuu paljon missitaustaa.

Kuva
Anniina and Hymy by VilleK_, on Flickr

Kuva
Anniina and Hymy by VilleK_, on Flickr

Oon varsin tyytyväinen siihen että sain Suvin ja Anniinan kohtuullisen kauas perinteisistä missimeiningeistä :)

Laitetaan tähän vielä yks vanhempi kuva Lindasta joka on kuvattu saitin hengen vastaisesti filmille (RB67 + 180/4.5 + Fuji Superia 400). En muista oliko täällä mutta pistetään uudestaan jos sattui olemaan :) Itse tykkään tästä todella paljon. Tässä oli mukana ammatti-ihminen tekemässä meikkiä ja hiusta ja kyllähän sen huomaa :)

KuvaDark Beauty Portrait by VilleK_, on Flickr

Meikki ja hiukset | Anni Jää
Korut | Plico Accessories

Postailen tänne jatkossa lisää ja laitan otsikkoon tiedon viimeisimmästä päivityksestä.

Mukava kun katsoit! Kommentit on myös kivoja!
Viimeksi muokannut Ville^K, Joulu 24, 2015 11 : 56. Yhteensä muokattu 44 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ville^K
Viesti:

Joskus aiemmin oli puhetta siitä että olisi hyvä välillä poistua sieltä omalta mukavuusalueelta.

Syyskuun alussa käytiin Annikan kanssa kuvaamassa metsässä ja kokeilin vähän erilaista luonnonvaloa. Tässä tulos:

Kuva
Annika by VilleK_, on Flickr

Itse kyllä ihan tykkäilen :) Tässä vielä sellaisella valolla kun oon yleensä tottunut vetämään:

Kuva

Annika oli tietty upeana kuten aina :)
Stickl

Viesti Kirjoittaja Stickl »

Hyvältä näyttää, ei mitään pankin räjäyttävää settiä mut hyvää kuitenki! Kunpa vaan iteki pääsis samalle tasolle - mallien ohjaus meinaa itellä tökkiä mut reeniä reeniä ja vielä päälle vähän reeniä nii eikhä se siitä pikkuhiljaa. :)
Ville^K
Viesti:

Kiitos kommentista!

Tässä vielä yksi Annika metsässä:

Kuva

Heti kun rajaus muuttuu sellaiseksi että kroppaa on näkyvillä enemmän kuin 1/4 niin homma muuttuu vaikeaksi. Erityisesti kädet on haastavia asetella järkevästi. Tästä kuitenkin tykkään :)
moonshine

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Omaan silmään näyttää kaikin puolin todella väkinäiseltä - juuri metsässä voisi kuvitella habituksen olevan mahdollisimman luonnollinen.

Seiska hakkaa kasin 100-0.
Ville^K
Viesti:

moonshine kirjoitti:Omaan silmään näyttää kaikin puolin todella väkinäiseltä - juuri metsässä voisi kuvitella habituksen olevan mahdollisimman luonnollinen.

Seiska hakkaa kasin 100-0.
Kiitos palautteesta. Olen samaa mieltä seiskan paremmuudesta.

Miten voisin parantaa kasin kaltaisia kuvia?
moonshine

Tästä on ollut jo monessa ketjussa puhetta, mutta varmaan radikaalein tapa parantaa kuvia on ennen kameraan tarttumista: visio, tutustuminen, luottamus jne. Mikä koskettaa, mikä innostaa?

Teknisessä mielessä sanosin, että kertoo mallille suurin piirtein mikä näyttää hyvältä kuvassa ja yrittää unohtaa liiallisen ohjauksen, koska se syö taatusti luonnollisuutta.

Pähkinänkuoressa: yrittää avustaa mallia eroon siitä jokapäiväisestä näytelmästä, johon me osallistutaan tavanomaisissa vuorovaikutustilanteissa ja jota kamera osaltaan vahvistaa.

Pose-/muotikuvat tietenkin erikseen. Niissä tarvitaan näyttelijänlahjoja, joita ekalla mallilla näyttäs olevan.

PS. Itelle nää risutaustat ei kyllä oikein putoo (varmaan johtunee siitä osittain, että aika kova kavalkadi niitä alkaa olee). Vai onko pihlaja kaikkien "se juttu"? Oikea, tarinaa kertova konteksti hakkaa bokeh-risut any day.
Ville^K
Viesti:

moonshine kirjoitti:Tästä on ollut jo monessa ketjussa puhetta, mutta varmaan radikaalein tapa parantaa kuvia on ennen kameraan tarttumista: visio, tutustuminen, luottamus jne. Mikä koskettaa, mikä innostaa?

Teknisessä mielessä sanosin, että kertoo mallille suurin piirtein mikä näyttää hyvältä kuvassa ja yrittää unohtaa liiallisen ohjauksen, koska se syö taatusti luonnollisuutta.

Pähkinänkuoressa: yrittää avustaa mallia eroon siitä jokapäiväisestä näytelmästä, johon me osallistutaan tavanomaisissa vuorovaikutustilanteissa ja jota kamera osaltaan vahvistaa.
Kyllähän siinä kuvatessa jutellaan kaikenlaista, mutta en ole erityisesti yrittänyt saada mallin persoonaa kuviin. Tavoitteena on ollut vain laittaa valo kohdilleen ja saada malli näyttämään siltä että hän ei pelkää kameraa ja vartalon asento on imartelevasti valittu.
Pose-/muotikuvat tietenkin erikseen. Niissä tarvitaan näyttelijänlahjoja, joita ekalla mallilla näyttäs olevan.
Näissä metsäkuvissa ollaan yritetty ottaa vaikutteita muoti- ja editorial-kuvista. Tykkään kovasti kuvaajien kuten Emily Soto ja Alessio Albi kuvista joista olen yrittänyt ottaa innoitusta omiin juttuihin.
PS. Itelle nää risutaustat ei kyllä oikein putoo (varmaan johtunee siitä osittain, että aika kova kavalkadi niitä alkaa olee). Vai onko pihlaja kaikkien "se juttu"? Oikea, tarinaa kertova konteksti hakkaa bokeh-risut any day.
Juu tämä on totta varsinkin jos tehdään varsinaista muotokuvaa minkä tulisi kertoa henkilöstään jotain.

Laitanpa tähän pari vanhaa kuvaa jossa ympäristö liittyy kuvattavaan. Taustoista saa helpommin kiinnostavia jos äijät duunailee juttuja fysiikan ja kemian laboratorioissa yliopistolla:

Kuva
Portrait of a professor by VilleK_, on Flickr

KuvaPhD candidate by VilleK_, on Flickr

Näistä erityisesti tämä jälkimmäinen toimii itselle. Olin Ollin huonekaverina useamman vuoden ja mielestäni hän näyttää tässä todella paljon itseltään. Olli on tosi rauhallinen kaveri ja menee aina tosi positiivisella asenteella eteenpäin. Meininki on aina se, että asioilla on tapana järjestyä :)
Ville^K
Viesti:

Laitetaan vielä vähän tuoreempaa matskua.

Eli näissä seuraavissa kuvissa on kaverini Antti joka lähti malliksi kun osallistuin taannoin muotokuvauskurssille jossa oli kotitehtävänä kuvata joku itselleen tuttu ja tuntematon henkilö. Antti halusi itsestään vakavampaa kuvaa koska hänestä on paljon hymykuvia ja oli kiva saada jotain vaihtelua.

Tässä kaksi omaa suosikkia:

Kuva
Antti by VilleK_, on Flickr

Kuva

En ole juurikaan kuvaillut miesmallien kanssa ja mulla on kokemusta lähinnä ihmisten ohjailusta naisellisiin asentoihin. Lisäksi halusin kokeilla jotain jossa tausta on suunnilleen läpiterävä ja käytän laajista mikä mulla ei ole yleensä tapana. Tässä oltiin siis vähän kauempana omalta tontilta.
Viimeksi muokannut Ville^K, Loka 16, 2014 19 : 06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Q-vaaja

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

Itse taidan pyöriä väärissä metsissä, kun niissä ei ole pyntättyjä beibejä.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

(Moderaattori) Sovitaanko, että vain niissä yksissä ketjuissa käytetään "leikkimielistä" naljailua...

Poistin aika liudan alatyylisiä kommentteja. Ei enää tällaista, kiitos.
Ville^K
Viesti:

Lisätääs tähän vielä yksi kuva Antista kun pöly on taas laskeutunut:

Kuva

Ja sitten pari hääkuvaa loppukesältä. Luonnonvalolla mennään:

Kuva
Wedding portrait by VilleK_, on Flickr

Kuva

Muoks. Vilkaisulaskuri: 1468
Ville^K
Viesti:

Lisää.

Ensin pari hääkuvaa:

#16 (piti tämmöstäkin joskus kokeilla :)
Kuva

Kuva

Osallituin taannoin myös muotokuvauskurssille jossa saatiin kotitehtäväksi kuvata itselleen tuntemattomia ihmisiä. Lähdin paikallisille markkinoille etsimään sopivia kohteita ja löysin sieltä Karoliinen ja Matiaksen. Käveltiin noin 200m sopivaan kuvauspaikkaan jonka olin katsonut etukäteen ja juteltiin tuo aika. Sen jälkeen sain nämä:

Kuva
Matias by VilleK_, on Flickr

Kuva
Karoliine by VilleK_, on Flickr

Toi oli ihan hauska harjote ja kyllähän sitä voisi käydä enemmänkin kuvaamassa ihmisiä kadulla :)

Olisi tosiaan ihan mukava saada jotain palautetta näistä kuvista. Erityisesti tykkäisin jos joku viitsisi kommentoida noita aiemmin postaamiani Antin kuvia koska miesmallien kanssa pelaamisesta itsellä on niin vähän kokemusta.

Vilkaisulaskuri: 1621
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Aika kuluu ja kuvat paranee. Itse lienen *sensuroitu* joten tuo miesmallin kuvaaminen ja arviointi on vaikeaa. Yritän kuitenkin.....

Kuvasi #13 on mielestäni hyvä. Malli on hyvä ja luonnollinen mutta ei kuitenkaan liian tyrkky kuten kuvassa 11. En tiedä mikä on ero kuvaan 18 jossa malli on myös tyrkky mutta kuvaa katsoessa ihan jees fiilis???

Eka hääkuva 14 on minun silmään hemmetin hyvä. Kaikki kohdallaan.

En tiedä miksi mutta kuva (ihan hyvä kuva) 19 on minun silmän liian tavis???????
Ville^K
Viesti:

Kiitos palautteesta!
onninpoika kirjoitti:Aika kuluu ja kuvat paranee. Itse lienen *sensuroitu* joten tuo miesmallin kuvaaminen ja arviointi on vaikeaa. Yritän kuitenkin.....

Kuvasi #13 on mielestäni hyvä. Malli on hyvä ja luonnollinen mutta ei kuitenkaan liian tyrkky kuten kuvassa 11. En tiedä mikä on ero kuvaan 18 jossa malli on myös tyrkky mutta kuvaa katsoessa ihan jees fiilis???
Mitä tarkoitat "tyrkyllä"? Jos tarkoitat sitä että yritetään näyttää liikaa mallilta niin minusta kuvassa 18 ei ole ollenkaan sitä fiilistä. Kuvassa 11 voipi olla.
Eka hääkuva 14 on minun silmään hemmetin hyvä. Kaikki kohdallaan.
Samaa mieltä! Tai no kyllähän tuosta itsellä tulee jotain pientä parannettavaa mieleen mutta erityisesti fiilikseen oon tosi tyytyväinen :)
En tiedä miksi mutta kuva (ihan hyvä kuva) 19 on minun silmän liian tavis???????
Joo se on melko tavallinen. Ilme on kuitenkin ihan onnistunut eikä silmissä näy pelkoa ;)

Viime viikonloppuna kaivoin tas RB67:n laatikosta:

Kuva
Sunday portrait by VilleK_, on Flickr

Tykkään tuon kuvan mukavasta sunnuntaifiiliksestä. Kivat värit ja kivasti utuinen :) Rajaus jäi vähän oudoksi tässä missä muuten oli kaikki kohdillaan suht mukavasti.

Suomessa on kyllä tähän aikaan vuodesta aivan hiton pimeetä. Päivällä kuvattiin Kodak Portra 400 filmillä ja suljinaika oli 1/15 kun optiikka on aukko levällään vain f/3.8.

Vilkaisulaskuri: 1786
Viimeksi muokannut Ville^K, Marras 13, 2014 10 : 12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Kuvissa #18 ja #19 on minusta molemmissa mallit tosi luonnollisia ja läsnäolevia. Eli siinä mielessä erittäin onnistuneita tuntemattomien ihmisten kuvia. Kuvat näyttää siltä, että niitä ei ole valaistu mitenkään ja #19 on näistä kuitenkin valoltaan kiinnostavampi koska siitä valo muotoilee kasvoja paremmin. #18 vaalea tausta jossa kuitenkin näkyy jotain aiheuttaa enemmän katseen harhailua pois mallista.

#20 on taas ihan huippukuva, siinä todellakin on tunnelma kohdallaan kaikilta osin ja yhtenäinen sävymaailma miellyttää silmää.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Olen tasan samaa mieltä Rockfordin kanssa. Näissä on luonnollisuutta, kauneutta ja vaivattomuutta ja silti kuvat ovat huoliteltuja. Tämmöisiä kuvia jaksaa katsella paljon pidempään kuin valoloilla ja/tai kuvankäsittelyllä voimakkaasti kikkailtuja.

#20 on tosiaan upea kun sitä pääsee nyt katsomaan isommassa koossa. Suurempi formaatti ja filmi rulettavat.
moonshine

Vika on selvästi parhaimmistoa, ja filmi nostaa entisestään kuvan tasoa.

Läsnäoloa ja syvyyttä on sen verran, että kuvasta voisi joku noheva vaikka kirjoittaa novellin. Mielenkiintoinen.

Näitä lisää.

PS. Hyvin onnistuit potreteissa myös tuntemattomien kanssa. Hääkuvista itse en niin välitä.
Ville^K
Viesti:

Rockford kirjoitti:Kuvissa #18 ja #19 on minusta molemmissa mallit tosi luonnollisia ja läsnäolevia. Eli siinä mielessä erittäin onnistuneita tuntemattomien ihmisten kuvia. Kuvat näyttää siltä, että niitä ei ole valaistu mitenkään ja #19 on näistä kuitenkin valoltaan kiinnostavampi koska siitä valo muotoilee kasvoja paremmin. #18 vaalea tausta jossa kuitenkin näkyy jotain aiheuttaa enemmän katseen harhailua pois mallista.
Kiitos palautteesta! Tämä pariskunta oli tosi rennolla fiiliksellä mukana. Karoliine halusi heti kuvaan kun kysyin ja suostutteli Matiaksen melko nopeasti mukaan :) Molemmissa kuvissa on pelkkää luonnonvaloa. Oon myös sitä mieltä että toi #19 on parempi. Arvioin vähän väärin tuon Matiaksen kuvauspaikan kun kävin katsomassa sen valmiiksi ja kuvittelin että olisin saanu silmiin vähän enempi valoa mutta toisin kävi. Tykkäsin kuitenkin tuosta korkovalosta mikä tuohon kajasti.
#20 on taas ihan huippukuva, siinä todellakin on tunnelma kohdallaan kaikilta osin ja yhtenäinen sävymaailma miellyttää silmää.
Mukava että toimii :) Lyhyen filmikuvauskokemuksen perusteella ton Portran skanneista saa todella pienellä vaivalla varsin mukavan näköisiä.
nomad kirjoitti:Olen tasan samaa mieltä Rockfordin kanssa. Näissä on luonnollisuutta, kauneutta ja vaivattomuutta ja silti kuvat ovat huoliteltuja. Tämmöisiä kuvia jaksaa katsella paljon pidempään kuin valoloilla ja/tai kuvankäsittelyllä voimakkaasti kikkailtuja.

#20 on tosiaan upea kun sitä pääsee nyt katsomaan isommassa koossa. Suurempi formaatti ja filmi rulettavat.
Kiitos palautteesta! Mukava kuulla että yksinkertaisuus toimii :)

Tykkään myös tuosta 6x7:sta. Pitäisi vaan vähän opetella lisää mallinohjausta niin saisi enemmän hyviä ruutuja. Välillä tulee myös tössittyä kameran kanssa ja kuvia menee hukkaan huonon tekniikan vuoksi.
moonshine kirjoitti:Vika on selvästi parhaimmistoa, ja filmi nostaa entisestään kuvan tasoa.

Läsnäoloa ja syvyyttä on sen verran, että kuvasta voisi joku noheva vaikka kirjoittaa novellin. Mielenkiintoinen.

Näitä lisää.

PS. Hyvin onnistuit potreteissa myös tuntemattomien kanssa. Hääkuvista itse en niin välitä.
Kiitoksia!

Tämä filmikuva oli myös mallin mieleen :)

Lisää tulee jahka kerkiän! Tilasin taannoin ison läjän filmiä Saksasta ja tuolla ne odottaa jääkaapissa. Työt haittaa vähän harrastamista.
Ville^K
Viesti:

Muutama viikko sitten tein yhden TFP-kuvauksen missä pääsin ohjustamaan mallia ensimmäistä kertaa englanniksi. Täytyy sanoa että tuo kyllä lisäsi huomattavasti vaikeustasoa muutenkin haastavaan mallinohjaukseen. Ihan hauska kokemus kuitenkin :)

Minä halusin kuvata kasvokuvaa ja mallilla oli mielessä kokovartalokuvat. Tässä pari esimerkkiä.

Kuva
Test shoot by VilleK_, on Flickr

Kuva
Test shoot by VilleK_, on Flickr

Vilkaisulaskuri: 2135
Viimeksi muokannut Ville^K, Tammi 14, 2015 22 : 46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin