Tuossa viikkositten kasasin kämppään taas kotistudiota kun piti saaha emännän kengistä kuvia jos vaikka myyntiin laittaisi yms..
Mieleni tekisi melkein alkaa jo kokeilla muunväristä taustaa ja vaikka mustaa kiiltävää alustaa ja kuviin muutakin rekvisiittaa :)
Mitä mieltä raati?
Setup kuvasta selviää valaisu melkolailla, tausta on jälkeenpäin poltettu puhki LR4:ssa.
Eli päävalo tulee tuolta takaa vasemmalta yläviistosta ja täytevalo oikealta edestä vähän viistosti, ja taustalle läsäytin sitten raakana tuon yhden salaman pikku gobon kanssa ettei heijastele kohteeseen paljoa. Setup
Eka ja vika on tosi hyviä. Ei minusta kaipaa mitään muuta jos kerran tuotekuvia kengistä halutaan. Keskimmäinen on sommitelmana huonompi ja lisäksi selkeästi vihertävä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Huomasin itsekin tuon värisävyn muuttuneen. Mitenhän tuon saisi eliminoitua käsittelyvaiheessa?
Oon kokeillu aina laittaa valkotasapainon samaksi, mutta sitten muutaman kuvan jälkeen aina huomaa että seuraavaan kuvaan olenkin säätänyt paremmin sopivan valkotasapainon :/
Se vielä unohtui että viimeisessä voisi olla hiukan enemmän tilaa ympärillä. Ekassa on hyvin väljyyttä.
Neon Valo kirjoitti:Mitenhän tuon saisi eliminoitua käsittelyvaiheessa?
No ainakin teoriassa: jos valojen väri ei vaihtele niin kuvaat pariin ekaan ruutuun jonkun harmaan väritargetin ja otat WB:n siitä koko settiin. Harvoin se silti oikeasti ihan niin helposti menee.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
jiipee70
LähetäLähetetty: Huhti 23, 2013 13 : 24 Viestin aihe:
Mitä käytit alustana kun noin sopivasti peilaa?
Olen käyttänyt valkoista sileäpintaista ja korkeakiiltoista seinälaattaa alustana muutamissa kuvissa ja todennut sen toimivan tosi hyvin, kumpa jostain saisi suurempaa kun tuo taitaa itselläni olla jo suurinta mitä tästä läheltä saapi.
Huomasin itsekin tuon värisävyn muuttuneen. Mitenhän tuon saisi eliminoitua käsittelyvaiheessa?
Kait sinä RAW:na kuvaat, ainakin tämmöset kuvat? RAW:lla kuvatessa wb:n säätö jälkikäteen on kivuttomampaa.
Itse tosin huomasin eilen viikonloppuna ottamiani kuvia käsitellessä, että jostain syystä Yongnuon salaman värilämpötila ei pysynyt samana koko kuvaussetin ajan. Tuota oli jo hankalampi säätää jälkikäsittelyssä, siten että kaikissa kuvissa olisi sama wb.
Joo RAW:ina kuvaan kaikki, tuo vihertävä taisi olla ensimmäinen kuva jonka käsittelin ja sitten jossain kolmannen - neljännen kohdalla vasta huomasin että jokin säätö teki parempaa jälkeä.. laiskuuttani en sitten enää jaksanu muuttaa.
Joku harmaatargetti ois tosiaan ihan kelpo kapistus niin saisi suoraan ainakin lähemmäksi kuin silmällä.
Neon Valo kirjoitti:Olen käyttänyt valkoista sileäpintaista ja korkeakiiltoista seinälaattaa alustana muutamissa kuvissa ja todennut sen toimivan tosi hyvin, kumpa jostain saisi suurempaa kun tuo taitaa itselläni olla jo suurinta mitä tästä läheltä saapi.
Bauhaus myy ainakin 90 x jotain cm kokoista valkoista Palazzo Snow White -seinälaattaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Neon Valo kirjoitti:Olen käyttänyt valkoista sileäpintaista ja korkeakiiltoista seinälaattaa alustana muutamissa kuvissa ja todennut sen toimivan tosi hyvin, kumpa jostain saisi suurempaa kun tuo taitaa itselläni olla jo suurinta mitä tästä läheltä saapi.
Bauhaus myy ainakin 90 x jotain cm kokoista valkoista Palazzo Snow White -seinälaattaa.
oho.. pitääpä tsekata!
Ok. Ymmärsin ensin, että kuvatessa muuttelet valkotasapainoa.
Juu en muuttele, eikä se tietääkseni vaikuta Rawiin mitenkään ? mutta kannattaako silti pitää vaikka salama asetuksella automaatin sijaan? tai jollain muulla vaikka sellaisella jonka olisi itse harmaakortista ottanu?
Ok. Ymmärsin ensin, että kuvatessa muuttelet valkotasapainoa.
Juu en muuttele, eikä se tietääkseni vaikuta Rawiin mitenkään ? mutta kannattaako silti pitää vaikka salama asetuksella automaatin sijaan? tai jollain muulla vaikka sellaisella jonka olisi itse harmaakortista ottanu?
Ei vaikuta RAWiin, sillä kyselinkin että kuvaatko jpg:nä. Ite pidän 5500K kun salamat on käytössä. Jostain muistan lukeneeni, että jos kuvaushetkellä valkotasapaino on oikein, niin silloin on eniten dynamiikkaa tms. mutta enpä kyllä oikein usko siihen ainakaan ilman todisteita.
fireisland kirjoitti:Jostain muistan lukeneeni, että jos kuvaushetkellä valkotasapaino on oikein, niin silloin on eniten dynamiikkaa tms. mutta enpä kyllä oikein usko siihen ainakaan ilman todisteita.
Ei kai se dynamiikkaan voi mitään vaikuttaa, mutta automaattivalotuksesta en tiedä miten paljon se hyödyntää väritietoa, riippunee paljon rungostakin. Ja jos katselee valotuksen histogrammia kamerasta niin siihen se nyt ainakin vaikuttaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
fireisland kirjoitti:Jostain muistan lukeneeni, että jos kuvaushetkellä valkotasapaino on oikein, niin silloin on eniten dynamiikkaa tms. mutta enpä kyllä oikein usko siihen ainakaan ilman todisteita.
Ei kai se dynamiikkaan voi mitään vaikuttaa, mutta automaattivalotuksesta en tiedä miten paljon se hyödyntää väritietoa, riippunee paljon rungostakin. Ja jos katselee valotuksen histogrammia kamerasta niin siihen se nyt ainakin vaikuttaa.
Eikös dynamiikka raw-kuvaa kuvatessa määräydy jo siinä vaiheessa kun kenno valottuu. Valkotasapaino lyödään tähän vain tietona päälle, että raw-muunnin osaisi lukea kuvan oikein?
Eli siis valkotasapainolla ei ole mitään merkitystä dynamiikan kannalta? Saattaa tosin olla, että kamerassa jokin kanava omaa pienemmän dynamiikan kuin muut.
nomad kirjoitti:Eikös dynamiikka raw-kuvaa kuvatessa määräydy jo siinä vaiheessa kun kenno valottuu. Valkotasapaino lyödään tähän vain tietona päälle, että raw-muunnin osaisi lukea kuvan oikein?
Eli siis valkotasapainolla ei ole mitään merkitystä dynamiikan kannalta? Saattaa tosin olla, että kamerassa jokin kanava omaa pienemmän dynamiikan kuin muut.
Joo, näin se mun mielestä menee.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB