Taitoluistelua
Lähetetty: Tammi 21, 2013 17 : 58
Keskustelu valokuvauksesta avattu 9.1.2003
https://digicamera.net/keskus/
Joo, olet oikeassa ja noitakin kuvia kyllä tuli muutama, eivät nyt vain päätyneet tähän pieneen settiin mukaan kun olivat muuten ehkä heikompia.Kenzy kirjoitti:Samoten enemmän voisi koittaa ensi kerralla kaapata niitä "tekemisen ilmeitä" ja "luomisen tuskaa" showmaisten hymyjen ohessa :)
Tämä ei minua tässä isommin häirinnyt kun valoa kuitenkin oli, toisin kuin joissain jääbaletti-esityksissä mitä olen myös joskus kuvannut. Tanssiesityksiäkin tottunut kuvaamaan siinä valossa mitä on joten helpompi vaan mulle näin.Sneak kirjoitti:Taitoluistelukisoissa kuvaajan mahdollisuudet ovat aika rajalliset, joten mitään salamaviritelmiä ei pääse rakentelemaan.
Tarkalleen samat havainnot tein, tosin skarppina olokin on tanssiesityksistä tuttua, mutta tanssissa osaan ennakoida hypyt nykyään melko hyvin, tällä luistelukuvauskokemuksella taas luistelussa en hirveästi osaa ennakoida mitään.Sneak kirjoitti:Myöskin luistelijoiden ohjelmanumerot tuovat oman haasteensa, kun niitä ei juurikaan tiedä ja pitää olla koko ajan skarppina. Hypyt tapahtuvat pääasiassa päädyissä ja monesti jäähalleissa on mukavan naarmuiset pleksit tiellä ja vaihtoaitiosta kuvatessa vaatii millejä.
Tätä samaa mietin myös, mutta toisaalta "sisäinen dokumentaristi" haluaisi esille niitäkin hetkittäisiä vähemmän edustavia ilmeitä joissa näkyy luistelun todellinen vaikeustaso. Tarttis kattoa jotain ammattikuvaajien luistelukuvia niin näkis vähän miten tätä valintaa on tehty.Sneak kirjoitti:Tilannekuvat ovat parhaita joissa kuvan tekee hieno liike asentoineen, hypyt yms. Itse kiinnitän paljon huomiota luistelijan ilmeisiin ja jos ilme ei ole edustava, en käytä kuvaa missään.
Kiitos vinkeistä, hukkaruutuja tosiaan tulee, mutta eipä se nyt niin paljon haittaa. Varmasti kuvailen jatkossakin kun sopivia tilaisuuksia tulee.Sneak kirjoitti:Riittävän paljon kun kuvaa, alkaa tilanteita jo näkemään ennalta, tietää hieman koska tapahtuu mitäkin. Kuitenkin tärkeintä ettei kuvaaja rutinoidu samaan kaavaan vaan löytää uusia kuvakulmia ja kuvaustapoja. Rohkeasti kokeilemaan vaikka hukkaruutuja tulisikin.
Joo, taustat tosiaan voisi olla pehmeämpiä, mutta ei tolla mun telezoomilla nyt parempaan päässyt noilta etäisyyksiltä kun kaikki on täydellä aukolla kuvattu. Läheltä kuvatessa tausta pehmeni riittävästi, mutta kauempaa kuvatessa ei. Tarttis olla kai 300mm f/2.8 tai sitten kuvata vain lähempää ja ehkä silloin vois käyttää myös jotain valovoimaisempaa kiinteää. Joku 135mm f/2 ois kiva kokeilla myös.vekenoma kirjoitti:taustat häiriköi, ihan sumuksi vaan ko ei siellä oo mitään mielenkiintoista kateltavaa.
Linnanmaan hallissa mistä nämä on tämä oli käytännössä korkeuden suhteen ainoa mahdollinen paikka, katsomo on päädyssä ja siinä oli verkko edessä. Raksilassa olen tuota ylhäältä kuvailua pohtinut ja kokeillutkin, mutta ei riitä oikein putkissa millit siihen ainakaan taitoluistelussa.vekenoma kirjoitti:En tiedä mihin itse olisin mennyt kuvaamaan, ehkä kokeillut ylempää niin olisi vain jää taustana...tämä ei ole neuvo sillä en ole tuollaista koskaan kuvannut ja varmaan katsomosta kuvaamisessa olisi omat ongelmansa.
Kiitos! Minäkin laiskottelin ja kuvasin vain pienenpienen osan koko 2-päiväisestä kilpailusta. Silti tuli 450 kuvaa, jos koko kisan ois kuvannut niin äkkiä joku 2000 kuvaa ois varmaan naputellut.vekenoma kirjoitti:Tilanteet hyviä, kuva 2 mun suosikki tuon klassisen kauniin asennon vuoksi, ...
Kiitos! :-)onninpoika kirjoitti:Ihan hyviä kuvia ja viimeinen on melkein täydellinen :-)
Ja kiitos paljon myös ohjeista, noissahan olikin monta hyvää juttua.onninpoika kirjoitti:Omien kaukalon laidalla vietettyjen tuntien kokemuksella antaisin mietittäväksi minun mielestä hyviä ohjeita.
Kiitos, ihan samaa mieltä kaikesta mitä sanot.nomad kirjoitti:Oikein hyviä kuvia, mutta kenties turhan kliinejä. Viimeistä lukuunottamatta näistä puuttuu jännitys ja hetken tunne - ja sen myötä kiinnostavuuskin laskee satunnaisen katsojan silmissä. Viimeinen kuva lienee näistä "huonoin", mutta samalla se on ehdottomasti kiinnostavin.
Osuva huomio. Sunnuntaina kuvasin muodostelmaluistelua ja siinä otinkin muutaman kuvan luistelijoista odottamassa jäälle pääsyä. Tässäkin tietysti olisi hyvin voinut mennä toiselle puolelle kaukaloa josta luistelijat tulivat sisään, ja saada tuon tyyppisiä ennen/jälkeen suorituksen kuvia, mutta koska en ollut tuolla kutsuttuna kuvaajana niin ajattelin pitää matalaa profiilia ja välttää millään tavoin häiritsemästä kilpailuun keskittyviä luistelijoita.nomad kirjoitti:Ehkäpä se kuitenkin journalistisempi ote jossa luistelija esimerkiksi valmistautuu suoritukseensa tai on siitä iloinen/pettynyt olisi yleisinhimillisesti kiinnostavaa.
Olis tosiaan kannattanut kokeilla erilaisia valotusaikoja. Pannaus oli kyllä koko ajan käytössä (monopodilla), mutta tämä näissä käytetty 1/320s on vähän sellainen välimallin aika että nopea liike ei pysähdy mutta pannauskaan ei kuvassa välity liikkeen tunnelmana.nomad kirjoitti:Esteettisesti uskoisin, että pidemmillä valotusajoilla yhdistyksen pannauksee voisi saada jotain aika kiinnostavaa. vauhdistahan luistelussa on kysymys? Myös ilmeikkäämpää kuvankäsittelyä?
Tätä pitää hieman miettiä. Luistelijahan liikkuu pitkin kenttää joten hän saattaa tulla ehkä vain yhden kerran esityksensä aikana just siihen kohtaan mihin odotan. Tai ei kertaakaan. Ko?onninpoika kirjoitti: Valitsemasi alue on sitten se paikka johon odotat sen luistelijan tulevan ilmeensä ja temppunsa kanssa.
Käytin näissä 3D-servoa eli sitä kohteen väriin perustuvaa seurantaa joka itse vaihtaa tarkennuspistettä sen mukaan kun kohde liikkuu. Vaikka kuvissa ei vauhti välitykään niin en minä kyllä luistelijoiden perässä manuaalitarkennuksella pysyis. Tavallinenkin servo tietysti toimii, mutta siinä pitäis vaihtaa tarkennuspitettä jatkuvasta, kuten olen yleensä tanssia kuvatessa tehnytkin. Nyt kun tausta oli enimmäkseen vaalea ajattelin käyttää rungon "älykkäintä" moodia ja melko hyvin se toimikin. Vaaleimmat puvut kyllä tuotti jonkin verran ongelmia kun kontrasti taustaan jäi pienehköksi.vekenoma kirjoitti:Pysyisikö luistelijan kyydissä manuaalitarkennuksella, vai "servolla", en tiedä mikä Rockfordin Nikonissa tuo on nimeltään?
Tuolla tarkoitin sitä, että kun olet siinä kaukalon laidalla, niin voit "hallita" vain osan jäästä. Lisäksi kohde on noin 50% ajasta kasvot kuvaajasta pois. Jos käytössä on kiinteä prime, niin sekin rajaa kuvaus alaa.vekenoma kirjoitti:Tätä pitää hieman miettiä. Luistelijahan liikkuu pitkin kenttää joten hän saattaa tulla ehkä vain yhden kerran esityksensä aikana just siihen kohtaan mihin odotan. Tai ei kertaakaan. Ko?onninpoika kirjoitti: Valitsemasi alue on sitten se paikka johon odotat sen luistelijan tulevan ilmeensä ja temppunsa kanssa.
Ammattikuvaajasta en tiedä, mutta galleriastani löytyy miten itse olen valintoja tehnyt.Rockford kirjoitti:Tätä samaa mietin myös, mutta toisaalta "sisäinen dokumentaristi" haluaisi esille niitäkin hetkittäisiä vähemmän edustavia ilmeitä joissa näkyy luistelun todellinen vaikeustaso. Tarttis kattoa jotain ammattikuvaajien luistelukuvia niin näkis vähän miten tätä valintaa on tehty.Sneak kirjoitti:Tilannekuvat ovat parhaita joissa kuvan tekee hieno liike asentoineen, hypyt yms. Itse kiinnitän paljon huomiota luistelijan ilmeisiin ja jos ilme ei ole edustava, en käytä kuvaa missään.