Teema: Jääkiekkokuvia ( Ent:Pari junnukiekko G-02 kuvaa.)

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Rekka-Timppa
Viesti:

Teema: Jääkiekkokuvia ( Ent:Pari junnukiekko G-02 kuvaa.)

Viesti Kirjoittaja Rekka-Timppa »

Oltiin ensimmäisessä ns. "pitkän" matkan turnauksessa ja kohteena oli Lempäälä.

Turnauksen nimi oli Lempäälän G0-2 turnaus mutta pelaajat oli 6-9 vuotiaita eli haarukka oli "aika iso".

Jäähallin tai siis turnauksen järjestelyt hieman tökki ja valojakaan ei saatu päälle vaikka lähetin pyynnön jo viikkoa ennen turnausta eikä he edes vaivautuneet vastaamaan, mutta kustannuskysymys kun tuo on niin eipä sille mitään mahda.

Kuvasin päivän aikana 14 ottelua ja edelleenkin niillä kriteereillä joilla olen junnukuvat ottanut ennenkin ja erittäin paljon on ehtinyt tulla positiivistä palautetta ns. tavallisilta katsojilta eli pelaajien vanhemmilta ja sukulaisilta.

Kuvia otteluista kertyi noin 950 kpl ja esille asti niitä riitti 705 kpl. Ja siis tarkoitus on lähinnä kuvata pelaajia kuin tilanteita. Joukkoon mahtuu paljon epätarkkoja ja huonosti rajattuja ym. mutta mielestäni muutaman kuvan sain onnistumaankin vaikka valot olivat vain puolella teholla päällä. Laitan pari kuvaa esille ja katsotaan millaisen palautteen saan täältäpäin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Lisää löytyy sivuiltani mutta voi olla puuduttavaa kun kuvien määrä on aikamoinen mutta ne onkin suunnattu lähinnä pelaajille ja heidän sukulaisille.
Viimeksi muokannut Rekka-Timppa, Huhti 07, 2010 10 : 36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.timoniemi.fi/

En koskaan häpeä ottamaani kuvaa vaan häpeän sitä mitä en ole ottanut.
TImo Niemi 2009
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kyllähän tuo jääkiekolta näyttää ;-)

Teknisesti kuvat ovat ok ja niissä on vauhtia. Tokassa kuvassa tarkennus taitaa olla taustassa. Viimeinen kuva on aika sekava.

Pelaajien kasvoja olisi kiva nähdä.
Rekka-Timppa
Viesti:

Taisi jäädä "vähän" tummiksi osa kuvista kuten alla näkyy, huomasin kun katsoin läppärin näytöltä niin ne oli tummempia kuin pöytäkoneen näytöllä, pitäisi varmaan hommata se kalibrointivekotin..... mikälie ?

Tässä pari lisää, kasvot on piilossa tai ainakin minun näytöllä nyt näyttää siltä. Täytyy varmaankin käydä noi kuvat uudestaan läpi jos saisi niihin vähän enemmän valoa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

TImo Niemi 2009
rakkuj

Viesti Kirjoittaja rakkuj »

Millaisilla asetuksilla kuvailit junnujen touhuja?

Itse kanssa yrittänyt saada poikien pelejä kuvattua, mutta vaikeaa tuntuu olevan.
jari siren
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Ihan jees kuvia, hieman enemmän saisi olla kasvoja ja sitä nuoreten junnujen "pungerusta", tokan setin toka vika mielestäni paras.
Tälläisessä kuvauksessa se pungerus, ilmeet ja vauhti pitäsi saada näkymään.
Nimimerkillä vuosia kaukalon reunalla, tosin tuolloin tuli otetua videota.
JiiPeeM

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

Oma kokemus on osoittanut että +0,3 tai +0,7 EV lisää valotusta, niin jää alkaa näyttää jäältä.
Nyt kamera yrittää tehdä siitä keskiharmaata.

Pimeä halli korostaa tätä, kun varsinkin kasvot tuppaa jäämään varjoon. Jäästä heijastuva valo on silloin myös paljon vähäisempää, ja yleensä ne kasvot on lamppuihin nähden varjon puolella.

Nostaako tuon valotuksen kuvankäsittelyssä, vai jo kuvatessa kamerassa, se on makuasia.

Kamerassa nostaessa etuna on pienempi kohina, miinuksena pidentynyt suljinaika.
Kuvankäsittelyssä toisinpäin...
Rekka-Timppa
Viesti:

rakkuj kirjoitti:Millaisilla asetuksilla kuvailit junnujen touhuja?

Itse kanssa yrittänyt saada poikien pelejä kuvattua, mutta vaikeaa tuntuu olevan.
Pääsääntöisesti näissä kuvissa asetukset oli: ISO: 1600 Valotus: 1/400 Aukko: f/2.8 AV:+2/3, valkotasapainon otin jäästä, voi olla että automaattikin sen olisi hoitanut mutta näin tällä kertaa.

Ja helvatin vaikeata se onkin ja olen hakannut päätäni seinään tai jäähän tuon touhun kanssa jo parin kauden ajan, kuvia olen ottanut arviolta parikymmentä tuhatta jos riittääkään.

Vaikeaksi tuon tekee juurikin se että kun hallit ovat pimeitä tai sitten valot ovat punaisia tai keltaisia tai jotakin muuta tai sitten niiden kaikkien sekoitus.

Hallit aina vetoavat siihen että se on kustannuskysymys että pojat joutuvat pelaamaan "pimeässä" mutta en sitten tiedä onko se oikea paikka säästää, ja siitä olenkin laatimassa juuri kirjelmää Jääkiekkoliitolle, mutta voi olla että teen turhaa työtä mutta ainahan se kannattaa kokeilla.

TImo Niemi 2009
Ganstar
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ganstar »

Rekka-Timppa kirjoitti:
rakkuj kirjoitti:Millaisilla asetuksilla kuvailit junnujen touhuja?

Pääsääntöisesti näissä kuvissa asetukset oli: ISO: 1600 Valotus: 1/400 Aukko: f/2.8 AV:+2/3, valkotasapainon otin jäästä, voi olla että automaattikin sen olisi hoitanut mutta näin tällä kertaa.

Ja helvatin vaikeata se onkin ja olen hakannut päätäni seinään tai jäähän tuon touhun kanssa jo parin kauden ajan, kuvia olen ottanut arviolta parikymmentä tuhatta jos riittääkään.

Vaikeaksi tuon tekee juurikin se että kun hallit ovat pimeitä tai sitten valot ovat punaisia tai keltaisia tai jotakin muuta tai sitten niiden kaikkien sekoitus.
Voisit muuttaa otsikon "Teema: Jääkiekko", niin saataisiin kiekkokuvat samaan topiciin, jos sinulle käy.

Hyviä kuvia!!

Toi on niiiin totta!! Itsekin olen taistellut Helsingin Jäähallissa säätöjen kanssa muutaman vuoden. Ja mitä pienempään halliin mennään, niin sen pimeämpää ja vaikeampaa on.
Aloitin 350D:llä ja siirryin 40D:hen, jolla saikin jo jotain kuvia. Nyt on 7D ja olen saanut liikkeen pysähtymään ISO800, 1/800, f2.8 AV+1. Valkotasapaino on automaatilla keskipainatuksella. Näillä asetuksilla otettuihin kuviin olen tyytyväinen. Kasvot kun saisi vielä paremmiksi. Eri kohdissa hallia valo on eri ja se vaikeuttaa myös. Esimerkki kuva on juurikin pimeässä kohtaa, mutta mielestäni ihan kohtuu kuva.

Kuva
Rekka-Timppa
Viesti:

Vaihdoin pyynnöstä Teemaksi: Jääkiekkokuvia.

Yllä olevassa kuvassa kaveri on "nostettu" seinälle aika kivasti. Hyvä kuva.

Itse en ole ikinä kuvannut aikuisten peliä mutta joskus olisi kiva käydä kokeilemassa että miten se onnistuu kun niillä on vauhtia paljon enemmän mutta sitten vastaavasti heidän peleissä on taas valoa enemmän ja muutenkin voisi olla mukava kokeilla.

TImo Niemi 2009
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Rekka-Timppa kirjoitti:Yllä olevassa kuvassa kaveri on "nostettu" seinälle aika kivasti. Hyvä kuva.
Ganstarin kuvan tilanne on kyllä hyvä, mutta taas jupisen siitä tarkennuksesta. taitaa olla laidoituksessa, eikä pelaajissa, veikkaan. Tiedän, ettei ole helppoa... :-)

Sommitelultaan rekkamiehen kuvat oli kyllä vauhdikkampia.
jari siren
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Rekka-Timppa kirjoitti:Vaihdoin pyynnöstä Teemaksi: Jääkiekkokuvia.

Yllä olevassa kuvassa kaveri on "nostettu" seinälle aika kivasti. Hyvä kuva.

Itse en ole ikinä kuvannut aikuisten peliä mutta joskus olisi kiva käydä kokeilemassa että miten se onnistuu kun niillä on vauhtia paljon enemmän mutta sitten vastaavasti heidän peleissä on taas valoa enemmän ja muutenkin voisi olla mukava kokeilla.
Tästä varmasti on jo teema, tai ainakin niin luulen, jos ei ole niin on ihme kun kaikesta muusta on jo, polkuautoista ei muuten ole teemaa, sen voisi vielä joka laittaa?
fotom

Viesti Kirjoittaja fotom »

jari siren kirjoitti: polkuautoista ei muuten ole teemaa, sen voisi vielä joka laittaa?
Mainio ajatus, saataisiin ranskalaiset "autot" saman otsikon alle.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
Rekka-Timppa
Viesti:

nomad kirjoitti:Kyllähän tuo jääkiekolta näyttää ;-)
Minä pelkäsin että kohta tulee joku ja sanoo ettei nämä ole edes jääkiekkokuvia ja sanoo sen vielä ilman perusteluita. ;)
jari siren kirjoitti:Ihan jees kuvia, hieman enemmän saisi olla kasvoja ja sitä nuoreten junnujen "pungerusta", tokan setin toka vika mielestäni paras.
Tälläisessä kuvauksessa se pungerus, ilmeet ja vauhti pitäsi saada näkymään.
Nimimerkillä vuosia kaukalon reunalla, tosin tuolloin tuli otetua videota.
Kiitos Jari, itseänikin harmittaa tuo että en saa niitä ilmeitä enemmän esille mutta uskon että se johtuu aika paljon siitä valon vähyydestä ja sitten tietysti vielä kokemuksen puutteesta mutta harjoittelen kokoajan lisää.
JiiPeeM kirjoitti:Oma kokemus on osoittanut että +0,3 tai +0,7 EV lisää valotusta, niin jää alkaa näyttää jäältä.
Nyt kamera yrittää tehdä siitä keskiharmaata.

Pimeä halli korostaa tätä, kun varsinkin kasvot tuppaa jäämään varjoon. Jäästä heijastuva valo on silloin myös paljon vähäisempää, ja yleensä ne kasvot on lamppuihin nähden varjon puolella.

Nostaako tuon valotuksen kuvankäsittelyssä, vai jo kuvatessa kamerassa, se on makuasia.

Kamerassa nostaessa etuna on pienempi kohina, miinuksena pidentynyt suljinaika.
Kuvankäsittelyssä toisinpäin...
Kiitos JiiPeeM, juurikin tälläistä palautetta kaipaan eli toisten omia kokemuksia ja neuvoja esim. säädöistä, koska itselläni tämä on vielä lapsen kengissä ja otan kaikista neuvoista vaarin ja toivon neuvoja lisää. Itse en tuota jäätäkään ole saanut miellyttäväksi mutta taas kahden viikon päästä on monen ottelun turnaus ja siellä pääsen kokeilemaan uudestaan.
nomad kirjoitti:
Sommitelultaan rekkamiehen kuvat oli kyllä vauhdikkampia.
Kiitos nomad, olen yrittänyt hieman keskittyä tuohon sommittelun puoleen noin yleensäkkin mutta kiekkokuvissa mulla on ollut yleensä semmoinen ongelma, kun pääsen kaukalon laidalle niin unohdan kaikki sommitteluun liittyvän kun mulla on olevinaan niin kiire räpsiä noita kuvia mutta olen yrittänyt hillitä itseäni ja jatkossa vielä lisää.

TImo Niemi 2009
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

Rekka-Timppa kirjoitti: Kiitos nomad, olen yrittänyt hieman keskittyä tuohon sommittelun puoleen noin yleensäkkin mutta kiekkokuvissa mulla on ollut yleensä semmoinen ongelma, kun pääsen kaukalon laidalle niin unohdan kaikki sommitteluun liittyvän kun mulla on olevinaan niin kiire räpsiä noita kuvia mutta olen yrittänyt hillitä itseäni ja jatkossa vielä lisää.
kyllä ne räpsyt kannattaa napsia ihan oppimisen nimissä eka alta pois. sen jälkeen kun räpsyt on otettu ja asetukset jne on hanskassa niin varmasti ettei niitä tarvitse enää miettiä, voi rueta katsomaan sommitteluita kohdalleen.
Ganstar
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ganstar »

jari siren kirjoitti: Tästä varmasti on jo teema, tai ainakin niin luulen, jos ei ole niin on ihme kun kaikesta muusta on jo, polkuautoista ei muuten ole teemaa, sen voisi vielä joka laittaa?
Pari iltaa sitten etsin ja en löytänyt. Ja kun Rekka-Timppa laittoi asetuksia ja hyviä kuvia, niin mielestäni hyvä alku Jääkiekko teema topicille.
JaskaS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaskaS »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja jokunen kuva lisää tältä kaudelta osoitteessa http://jaskan.kuvat.fi/kuvat/Jaakiekkoa/Kooste+09-10/
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan tuurilla!
http://jaskan.kuvat.fi/
Rekka-Timppa
Viesti:

Nyt on yläpuolella naamaa tarjolla ja perkuleen hyvää semmoista, kumarran syvään ja hartaasti. Oli tuolla JaskaS:n sivuilla muutakin naamaa näkyvissä kuin partanaamoja, hienoja kaik.

TImo Niemi 2009
DanielL

Viesti Kirjoittaja DanielL »

Ketjun kaksi ensimmäistä kuvaa olisin itse rajannut huomattavasti tiukemmin, intensiivisemmin. Mielestäni väljää jää nyt melkoisesti. Ehkä makuasia? Jos kamera ja kuvanlaatu antaa vaan periksi, niin rajaa vaan rohkeasti tiukemmin. :-)

Horisontti kannattanee pitää suht suorassa. Ainakin tuo yksi vääntökuva on aivan kallellaan, mikä pisti häiritsevästi silmään. Aavistuksen saisivat olla kuvat ehkä valoisampia, mutta tunnen kuikkusi, hämärässä hallissa ei oo kiva kuvailla. =)

Kaikenkaikkiaan hyviä hetkiä ikuistettuna. Kiekkoilijoiden vanhemmat ovat varmasti mielissään saadessaan kuvamateriaalia käyttöönsä. ;)

Aikanaan joku fiksu sanoi, että kuvassa tulisi näkyä jokin mikä kiinnittää katsojan huomion. Hyvin usein siihen tarvitaan joko pelaajien ilmeitä taikka pikkumustaa.

Joku puhui tuossa aiemmin asetuksista, niin itse oon kuvaillut pääosin seuraavasti suht valoisassa hallissa:

1/500 sec
f/4
ISO 1250

tai vaihtoehtoisesti

1/800 sec
f/3.5
ISO 1600

Tuossa muutama viime pelin räpsy..

Kuva

Kuva

Kuva
Rekka-Timppa kirjoitti:Kiitos Jari, itseänikin harmittaa tuo että en saa niitä ilmeitä enemmän esille mutta uskon että se johtuu aika paljon siitä valon vähyydestä ja sitten tietysti vielä kokemuksen puutteesta mutta harjoittelen kokoajan lisää.
Niin ja noissa junnupeleissä on tietty tuo ristikko peittämässä hyvän osan kasvoista. ;)
JaskaS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaskaS »

Ja hyvien lätkäkuvien kotihan on tunnetusti Jatkoajan Etsimessä
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan tuurilla!
http://jaskan.kuvat.fi/
Rekka-Timppa
Viesti:

JaskaS kirjoitti:Ja hyvien lätkäkuvien kotihan on tunnetusti Jatkoajan Etsimessä
Tuo on hyvä linkki, olen siellä paljon vieraillut ja oppia yrittänyt ottaa, erittäin paljon hyviä kuvia ja siis todella hyviä.

Laitanpa tässä pari omaani taas esille eiliseltä päivältä.

Mm. tarkennuksien kanssa täytyy vielä tehdä töitä mutta eiköhän se pikkuhiljaa ala luonnistumaan.

Pelaajat minun kuvissa ovat n.8 vuotiaita (G-2002) eli aikas alkutekijöissä heidän kiekkotouhunsa ja niinkuin minun kuvaamisenikin mutta me kehitymme samaan tahtiin (toivottavasti) minä kiekkokuvaajana, pojat pelaajina, se ainakin on tarkoitus hauskanpidon lisäksi.

Se että pojat ovat vielä noin nuoria niin asettaa hieman rajoitteita pelaamiseen eli peli ei ole vielä niin vauhdikasta ja esim. taklaamiset ovat kielletty, tosin he saavat "kiilata", kuvien suhteen semmoisia kunnon tilanteita on hieman vaikea saada esille.

EDIT: Kuvien kommentointi on sallittua ja jopa suotavaa koska kaikista neuvoista ja ja opastuksesta otan oppia ja sillä tavalla yritän saada pojista ja peleistä parempia kuvia ja sitä kautta pelaajille muistoja...

Ensiksi se miksi nämä "nappulat" jääkiekkoa harrastavat, se on KIVAA:

Kuva

Pikkuhiljaa olen yrittänyt kokeilla noita "tilannekuvia" sen sijaan että itse pelaajista ottaisin kuvia, mutta harjoitusta vaatii vielä ja paljon:

Kuva

Kuva

Kuva

Lisäksi yritin siihen että Jarin neuvojen mukaan saisin myös naamoja esille ja nyt kun Keravan jäähallissa oli otteluvalot päällä niin muutamaan kuvaan naamoja sainkin:

Kuva

Kuva

Kuva

TImo Niemi 2009
Vastaa Viestiin