TeemuN kirjoitti:Kuten mainittua, nämä kuvat tuli räpsästyä siinä sivussa. Heillä oli oma "pro" kuvaaja ja hän hoiti viralliset fotot. Jos itse olisin ollut päällepäsmärinä niin tietenkin homma oli hoidettu eri tavalla.
Frendeille kiva tehä palveluksia.
Palaios kirjoitti:Olisit heti kertonut näistä reunaehdoista.
Öö, mitä sanoinkaan tuossa koosteen alussa: "Otin kaverin häissä muutamia kuvia kun he poseerasivat ystäville."
Jotkin vieraista kuvasivat heitä ja itse otin hieman sivummalta samalla muutaman kuvan (tarkemmin 9, kuten "pinnakkaisista" näkyy). Siinä koosteen alussa näkyy kaikki mitä tuolloin kuvasin, enkä tosiaankaan panostanut siihen suuremmalti. He eivät katsoneet kameraan koska he eivät poseeranneet minulle vaan muille kavereilleen. Ehkei siitä tullut tavallinen "katson kauas loistoisaan tulevaisuuteemme" -kuva vaan hieman "katson ohi kameran koska kuvaajia on sata" -kuva, mutta en anna sen häiritä. Porukka painottaa muutenkin liikaa tekniikkaan ja vehkeisiin, eikä niillä ole väliä jos ei ole fiilistä.
En nyt väitä että tämä kuva mitenkään erityisesti loistaa tunnelmallisena, mutta olen tyytyväinen jos ne ihmiset, joita ajattelin kuvaa tehdessä ovat tyytyväisiä. Ja he ovat. Se riittää minulle.
Ei tekniikka ole se miksi me kuvataan, ei sen ainakaan pitäisi olla. Vaan se lopputulos, se tunne jonka voi saada antaessaan jotain jonka oli nähnyt siinä tilanteessa, jotain mitä kukaan muu ei ollut nähnyt. Aivan sama mulle oliko se saatu piparipurkkineulanreikäkameralla tai 1DsMkIII:lla ja 12t ahertamisella CS3:lla.
Tätä kuvaa en olisi saanut muuten, paitsi jos olisin alkanut pomottamaan tilanteessa ja ohjailemaan ja viemään aikaa. Ja se olisi vetänyt huomiota itseeni. Sitä en halunnut, kyseessä oli heidän päivänsä. Tämä nyt oli tällainen kuva jossa se Bressonin "ratkaiseva hetki" syntyi vasta koneen äärellä. En näe siinä eroa siihen että se olisi syntynyt sulkimen lauetessa. "Post processed snapshot portrait" jos sitä haluaa jollain nimellä kutsua.
"I would like to have people know that the -- decisive moment -- can also occur -- when you're working with a computer—even then there's a certain moment when things just come together."
- Jerry Uelsmann