Erään hääkuvan tarina

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
TeemuN

Erään hääkuvan tarina

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Kuva
Klikkaa kuvaa...
"I would like to have people know that the -- decisive moment -- can also occur -- when you're working with a computer—even then there's a certain moment when things just come together."
- Jerry Uelsmann
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Tuulssi

Viesti Kirjoittaja Tuulssi »

aika hyvä :D itekin omia hääkuvia muokkasin tuolla leikkaa liimaa tekniikalla, kun ei ollu miusta yhtään pelkkä minä -kuvaa....muuta en sitten tehnytkään. tuossa on jo tekemisen makua :)
Nikon Coolpix 3200 ja Olympus SP 550-UZ.
Palaios
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Palaios »

vanha ei ymmärrä miksi ei tuollaista kuvaa voinut ottaa suorilta?

Vai onko tämä taas sitä "sen voi muuttaa sitten fotarissa"- mantraa?
jarinasi

Viesti Kirjoittaja jarinasi »

Todella mielenkiintoinen esitys, varsinkin tekijän itsensä selostamana.

Fotarin näpistelystä näppyjä saavien kannattaa pysyä erossa digitaaliajan värkeistä ja pysyä filmissä...

Meille muille tämä voi avata uusia näkemyksiä/ideoita..
bokeh78

Viesti Kirjoittaja bokeh78 »

Kylläpä jaksoit nähdä vaivan moisen kuvan takia.... hohhoijaa.

Nyt vaan vetämään gimp-kursseja pitkäaikaistyöttömille.
VilleJ

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Täähän oli hieno. Tuli mieleen ne amerikkaisen(?) tyypin tekemät photoshop-opetusvideot.

Vähän pitemmälti vietynä kuvankäsittelyohjelma takana ja hiiren liikkeet taltioituna, tosta sais hyvän opetusvideon "miten onnistut pelastamaan päiväsi".
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Noh, noh... Älkääs nyt olko noin kriittisiä. Sattuu sitä paremmissakin piireissä. Vai onko joku jo täydellinen robotti ilman inhimillisyyttä? Hyvin suoritettu tilanteen pelastus. Lisäksi dokumentointi siitä miten teit sen on avartava.
scuuba

Viesti Kirjoittaja scuuba »

Ähhähä, v**** mitä kusetusta. Vielä kun käännät parin katseen kameraan niin oot aika guru. :]
Palaios
Viesti:

jarinasi kirjoitti:Fotarin näpistelystä näppyjä saavien kannattaa pysyä erossa digitaaliajan värkeistä ja pysyä filmissä...
Puusilmäinen digitaalifasisti vaihdissa!

En omista/käytä laillista/piraattifotaria ja silti saan kuvia aikaiseksi. Ihan asiakkaille kelpaavia. Jopa maksavat niistä hyvillä mielin.

Kyllä se lähtökohta pitää kuvatessa olla, että kuva on laukaisinta painettaessa mahdollisimman valmis. Pupu ja laukaus.

Pimiössä telkkuamista ja oikealla kameralla kuvaamista rajoittaa niistä liemistä hankittu allergia.

Digipimiössä voi sitten siivoilla pahimpia epäesteettisyyksiä pois, jos näin halutaan.
jarihin

Viesti Kirjoittaja jarihin »

Kun katsoin kuvaa ensimmäistä kertaa, heti tuli mieleen ptohoshoppaus, mutta ei ihan siten kuin se todellisuudessa oli mennyt. Luulin, että sulhasen ja morsiamen kuvat ovat alunperin eri kuvista. Jotenkin tuli sellainen "erillään olemisen" fiilis parista.. toivottavasti tämä ei kuitenkaan merkitse mitään :/
TeemuN

Heh, herättipä se keskustelua!
Joo en kaihda käyttää photaria jos siltä tuntuu. Mutta on sitä filkallekin tullut kuvailtua, ei siinä mitään. Molemmissa oma sokerinsa.
Kuten mainittua, nämä kuvat tuli räpsästyä siinä sivussa. Heillä oli oma "pro" kuvaaja ja hän hoiti viralliset fotot. Jos itse olisin ollut päällepäsmärinä niin tietenkin homma oli hoidettu eri tavalla.
Frendeille kiva tehä palveluksia.
"I would like to have people know that the -- decisive moment -- can also occur -- when you're working with a computer—even then there's a certain moment when things just come together."
- Jerry Uelsmann
Palaios
Viesti:

Olisit heti kertonut näistä reunaehdoista.
Partynen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Partynen »

Muuttavatko nämä reunaehdot sitten jotenkin tuota kuvaa???
Onko kuva huono, jos siitä on maksettu? Tai vastaavasti paraneeko kuvan laatu siitä, että se otettiin palveluksena kaverille.

Mun mielestä tuo video oli ainakin todella siisti juttu, ja fotarointikin oli hoidettu oikein tyylikkäästä. Lopputuotoskin vielä kaiken lisäksi toimii \o/
Palaios
Viesti:

Vaan mikä on motivaatio tehdä tuollainen muokkaus, kun olisi suoraan voinut napsasta halutun kuvan?

Tilauskuvaaja on tehnyt omat virityksensä & kuvannut tilatut kuvat ja tämä on sitten "vain" sorminäppäryystemppu.

Vähän vastaavaa on pitänyt muutamassa projektissa tehdä, kun on tekniikka itse tilanteessa telkunnut ja on ollut kiire itse kuvauksella, eli simppaaminen on jätetty aikataulusyistä kokonaan väliin ja luotettu suureen määrään kuvia. Digi"filmi" kun ei maksa mitään.

Asiakas on sitten nähnyt vain fixatut kuvat, joista valinnut mieleisensä eteenpäin laitettavaksi.

Lopputulos tuossa hääkuvassa on ihan kohtuullinen, paitsi morsiamen katseen suunta. Siihen vielä joku söpö lapsi viereen kiehnäämään, niin tunnelma olisi jo melkoisen lämmin? Kun kerran kikkaillaan, niin tehdään sitä sitten tunteella?
Partynen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Partynen »

Mutta mun mielestä ajatustapa, että "tän olisi voinut ottaa jo kuvaustilanteessa" on vähän älytyön. Aina voi jossitella, että asiat olisi voinut tehdä toisin. Jos tädillä olisi munat se olisi setä.

Itsellä käytännössä joka kerta kuvauskeikan jälkeen tulee mieleen ideoita, joita olisi voinut toteuttaa jo keikalla, mutta eipä tullut toteutettua. Tässähän on varsin hienosti toteutettu tälläinen jälkikäteen saatu oivallus jälkikäsittelyllä.
Palaios
Viesti:

Tässä nyt on nokallaan kaksi tapaa kuvata ja suhtautua viimeistelyyn.

Itse koetan ottaa opikseni ottamatta jääneistä ideoista ja mahdollisesti toteuttaa vision seuraavalla kerralla.

Gimpissä sitten korjaillaan pepsodenttihymyt, ei toivotut rypyt ja karanneet kiharat, jos tarvetta.
TeemuN

TeemuN kirjoitti:Kuten mainittua, nämä kuvat tuli räpsästyä siinä sivussa. Heillä oli oma "pro" kuvaaja ja hän hoiti viralliset fotot. Jos itse olisin ollut päällepäsmärinä niin tietenkin homma oli hoidettu eri tavalla.
Frendeille kiva tehä palveluksia.
Palaios kirjoitti:Olisit heti kertonut näistä reunaehdoista.
Öö, mitä sanoinkaan tuossa koosteen alussa: "Otin kaverin häissä muutamia kuvia kun he poseerasivat ystäville."
Jotkin vieraista kuvasivat heitä ja itse otin hieman sivummalta samalla muutaman kuvan (tarkemmin 9, kuten "pinnakkaisista" näkyy). Siinä koosteen alussa näkyy kaikki mitä tuolloin kuvasin, enkä tosiaankaan panostanut siihen suuremmalti. He eivät katsoneet kameraan koska he eivät poseeranneet minulle vaan muille kavereilleen. Ehkei siitä tullut tavallinen "katson kauas loistoisaan tulevaisuuteemme" -kuva vaan hieman "katson ohi kameran koska kuvaajia on sata" -kuva, mutta en anna sen häiritä. Porukka painottaa muutenkin liikaa tekniikkaan ja vehkeisiin, eikä niillä ole väliä jos ei ole fiilistä.
En nyt väitä että tämä kuva mitenkään erityisesti loistaa tunnelmallisena, mutta olen tyytyväinen jos ne ihmiset, joita ajattelin kuvaa tehdessä ovat tyytyväisiä. Ja he ovat. Se riittää minulle.
Ei tekniikka ole se miksi me kuvataan, ei sen ainakaan pitäisi olla. Vaan se lopputulos, se tunne jonka voi saada antaessaan jotain jonka oli nähnyt siinä tilanteessa, jotain mitä kukaan muu ei ollut nähnyt. Aivan sama mulle oliko se saatu piparipurkkineulanreikäkameralla tai 1DsMkIII:lla ja 12t ahertamisella CS3:lla.

Tätä kuvaa en olisi saanut muuten, paitsi jos olisin alkanut pomottamaan tilanteessa ja ohjailemaan ja viemään aikaa. Ja se olisi vetänyt huomiota itseeni. Sitä en halunnut, kyseessä oli heidän päivänsä. Tämä nyt oli tällainen kuva jossa se Bressonin "ratkaiseva hetki" syntyi vasta koneen äärellä. En näe siinä eroa siihen että se olisi syntynyt sulkimen lauetessa. "Post processed snapshot portrait" jos sitä haluaa jollain nimellä kutsua.
- Jerry Uelsmann
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

TeemuN kirjoitti:Tämä nyt oli tällainen kuva jossa se Bressonin "ratkaiseva hetki" syntyi vasta koneen äärellä. En näe siinä eroa siihen että se olisi syntynyt sulkimen lauetessa. "Post processed snapshot portrait" jos sitä haluaa jollain nimellä kutsua.
Minkä ihmeen "Bressonin". Käytä nyt edes hänen oikeaa nimeään vetäessäsi häntä lokaan.

Keksimäsi nimi on onneton. Jos hetkiä ratkaisevia hetkiä luodaan, kyse ei ole prosessoinnista, vaan kyseessä on "Post moment imagined self-decided decisive moment portrait created from snapshots".
Matti Vuori
TeemuN

Anteeksi Matti. Olen aina ollut huono äidinkielessä.
Kyseessä oli siis Henri Cartier-Bresson nimisen henkilön kehittämän käsitteen törkeä raiskaaminen onnettomalla yrityksellä tehdä mukava palvelus ystäville. No, aina ei voi onnistua, ei edes joka kerta.
Minulle ei tekniikat eikä käsitteet eikä säännöt eikä kuuluisien kuvaajien asettamat mallit ole esteenä, pikemminkin innoituksena. Ei, en varmastikaan ymmärrä tai tunne kaikkia sääntöjä.
Ei, en tosiaankaan yritä tai halua rikkoa niitä kaikkia.
Mutta tuo nimi ko. tekniikalle on tosi näppärä! Saanen siteerata sinua jatkossa?
Mutta miksi mielestäsi kyse ei voisi olla pitemmästä prosessista? Miksi vain "se" hetki on ratkaiseva? Miksi ulkoiset tekijät ja tapahtumat määräisivät jonkun asian merkittävyyden? Miksen minä saisi päättää sitä?
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Minä en tiedä tuosta nimikiistasta ja sen oikeasta ratkaisusta kovinkaan paljoa. Eikö kuitenkin tässä tapauksessa kuvaajan nimeämä työtapa ole olennainen? Se voisi olla mikä tahansa muukin, jos se on kuvaajan määritelmä omasta työstään. Siihen ei liene muilla sanottavaa.

Perusteet TeemuN:n toiminnalle olivat mielestäni myös hyvät. Palvelus kaverille on jaloa ja jättää mukavan muiston häistä. Turha sitä on nipottaa kaikesta tällaisella harrastajasaitilla. Maailmassa on isompiakin murheita. Onko sillä maailmoja mullistava merkitys jos puhuu linssistä tai objektiivista, Bressonista tai Cartier-Bressonista, kun kaikki kuitenkin tietävät mistä puhutaan. Jos ei tiedä niin aina voi kysyä.

Olennaisinta minusta oli prosessin kuvailu ja se miten kuva lopulta tehtiin. Se antoi vilauksen siitä millä tavalla kuva tässä tapauksessa saatiin aikaan. Laajemmin tällaisia kollaaseja tehtäessä voi kuluttaa kymmeniä tunteja aikaa ja saada vaikka toimistopöydän kellumaan surffilautana haiden uhkaamassa kirjameressä.
Vastaa Viestiin