Maffer kirjoitti: ↑Kesä 15, 2021 11 : 31
Totta hemmetissä kunnollisen täyskärin erottaa nettikuvasta. Vaikka näistä maisemakuvista tunnelma välittyy hyvin, sävyliu'ussa huomaa ettei D500 ihan ole optimaalinen kaikkeen.
Parahin Maffer, saanen huomauttaa, että näistä maisemakuvista vain yksi on otettu D500:n natiiviherkkyydellä ISO 100. Jalusta hidastaa ja hankaloittaa aivan liikaa tehokasta valokuvaustyöskentelyä, joten olen ottanut kaikki kuvani, myös maisemakuvat rennosti käsivaralta vakaisiin käsiini ja objektiivien kuvanvakaajiin luottaen.
Jos vallitsevaa valoa on ollut vähän, olen nostanut surutta kennon ISO-herkkyyttä, jotta olen saanut käyttöön riittävän nopeat suljinajat, vaikka tämä heikentääkin hieman kuvanlaatua. Aamuyön ja aikaisen aamun huippuvalot kestävät niin lyhyen aikaa, että olen päättänyt käyttää tämän laatuajan jalustan kanssa nujuamisen sijasta nopeaan ja tehokkaaseen käsivaralta työskentelyyn.
Kameralaukun keveys on myös tärkeä asia työskentelyssäni. Tämän takia en halua kantaa kahta kamerarunkoa, toista maisema- ja toista lintukuvaukseen. D500 on kuitenkin mainio luonnonvalokuvaajan yleistyökalu, joka taipuu mielestäni riittävän hyvin kaikenlaiseen kuvaamiseen. Arvostan myös D500:n maltillista 20 MP resoluutiota. Varsinkin sorsakuvauksessa otoksia tulee yleensä paljon ja tietokoneeni kovalevyt täyttyisivät liian nopeasti, jos resoluutiota olisi enemmän. Myös kuvien käsittely olisi hitaampaa.
Mutta jos palataan takaisin asian ytimeen, eli marsalkka Spegen uusiin luonnonvalokuviin, niin haluaisin kysyä, onko DC.netin kansa valmis vastaanottamaan uuden sarjan kaikkein vakavahenkisimpiä luonnonvalokuviani?
:)