Pasin lähiluonto
-
Re: Pasin lähiluonto
Hyvää ja kehittävää kokeilua, mutta ite en liiemmin diggaa manipuloituja valokuvia, tai siis eihän nämä enää ole valokuvia, vaan tehtyjä kuvia.
Toki ihan kivan näköistä kuvaa.
Toki ihan kivan näköistä kuvaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
Joko kemian tekniikka tai elektroniikkaan perustuva tekniikka tallentaa valon vaikutuksen. Heti, kun kuvaa käsitellään jälkikäteen, se muuttuu joksikin muuksi, kuin suoraksi tallentamiseksi. Entäs, kun siihen tekniikkaan on jo sisään ajettu jotain, että jos näyttäisi tulevan tällaista, niin korjaa vähän tuohon suuntaan?
Itselleen joutuu jokainen omat rajansa asettamaan, tässäkin asiassa, kait?
Jaakko
Jaakko
-
- Viesti:
Uliuli. (Melkein) kaikki nykydigit paskoo RAWin jo suoraan paketista. Etenkin Soni taas mainostaa autenttisuuden varmistusta - totaalinen faceblam.
-
Eikös se ollut ainakin samsunggi jonka luurit lisää kuu-kuviin AI sisältöä, niin että kuu näyttää huomattavasti paremmalta kuin mitä se olisi ilman ehostusta?!JL Anttola kirjoitti: ↑Joulu 11, 2024 10 : 42 Joko kemian tekniikka tai elektroniikkaan perustuva tekniikka tallentaa valon vaikutuksen. Heti, kun kuvaa käsitellään jälkikäteen, se muuttuu joksikin muuksi, kuin suoraksi tallentamiseksi. Entäs, kun siihen tekniikkaan on jo sisään ajettu jotain, että jos näyttäisi tulevan tällaista, niin korjaa vähän tuohon suuntaan?
Jaakko
Eikös tuo raja ole aika selvä? Jos valokuvan sisältöön tehdään muutoksia tai siihen lisätään jotakin, niin se ei enää ole valokuva. Joku kohinanpoisto tai objektiivin vääristymän korjaus optimaalliseksi ei mielestäni ole mitään manipulointia.
Mutta esim AI pohjaisen kohinapoiston tai terävöityksen kanssa saatetaan mennä jo kuvaajan vastuun puolelle. Muutaman kerran ole käyttänyt lintupönökuviin AI pohjaista terävöitystä , ja sellainen saattaa muuttaa linnun olemusta jonkun verran - jos sitä laittaa liikaa (onneksi määrää ja laatua voi kontrolloida), sama kun jonkusen kerran olen AI terävöittänyt kaupunkikuvaa jossa aika pienessä koossa ihmisiä tai erillaisia kylttejä, niin tuo AI kekkuli saattaa vääristellä ihmisen kasvoja suuntaan tai toiseen, samoin kylttien teksti saattaa muuttua alienien murteeksi.
-
Höpöhöpö. Joku kohinapoisto ei ole mitään manipulointia. Ja Sony tosiaan helevetin tärkeällä asialla ton autenttisuuden varmistuksen kanssa. Voi olla, että sellainen varmistus jopa pelastaa koko ihmisen suorittaman valokuvausalan, koska AI tekeleet sotkevat koko kuvantamisen merkityksen!
Mun mielestä varmistus pitäisi vaan olla saatavilla joka järkän omistajalle. Voi olla, että luurikuvaajat jätetään paitsioon ainakin joksikin aikaa . Luulisin, että homma brändätään, niin että vain kunnon kameralla saa aitousvarmenteen. Eli käytännössä ammattikamerat ja järkät.
-
Ollaan gamman hienojen kuvien ketjussa, ja juttu autenttisuudesta lähti hänen kuvistaan. Nyt on syytä muistaa, että tottakai kukin saa kuvilleen tehdä aivan mitä lystää, ja tässä lähti juttu (lapasesta) alkuun siitä, että gamma avoimesti kertoi, mitä oli kuvilleen tehnyt. Eli toimi enemmän kuin hyvien tapojen mukaisesti, varmisti vielä, että kaikki tietävät, että käsitelty on. Ainakaan siinä suhteessa ei sanan sijaa kellään hänen kuvistaan.
Niinkuin jo kirjoitin, jokainen laittaa itselleen omat rajansa. Kun tekniikkaa on mukana, aivan absoluuttista totuutta ei ole olemassa, tässäkään asiassa. Siis minun mielestäni.
Jaakko
Niinkuin jo kirjoitin, jokainen laittaa itselleen omat rajansa. Kun tekniikkaa on mukana, aivan absoluuttista totuutta ei ole olemassa, tässäkään asiassa. Siis minun mielestäni.
Jaakko
-
- Viesti:
Kiitos kommentoinneista.
Minun tavoitteeni ei ole ottaa luontovalokuvia vaan tuotaa kuvia luonnosta. Kamera on vain työkalu jolla lopputulos saavutetaan. Voisin vaikka piirtää tai maalata ne jos se hetkessä onnistuisi. Ajattelen kuvani kuten maalaukset, kuvasta jätetään pois häiritsevät kohdat tai siihen lisätään tarvittaessa jotakin. Kuvat eivät ole dokumentteja vaan tunnelmia hetkestä.
Periaatteessa siis on näin mutta käytännössä olen hyvin vähän manipuloinut kuviani. Näiden tässä esillä olleiden lisäksi olen jokusen sähkölangan tai tolpan yms. kuvista poistanut.
Jos neljä huuhkajanpoikasta heiluu kallion jyrkänteellä on mukava nähdä hetki sellaisena kuin se parhaimmillaan on, tai olisi voinut olla, vaikka sitten kuvaa manipuloiden.
Minun tavoitteeni ei ole ottaa luontovalokuvia vaan tuotaa kuvia luonnosta. Kamera on vain työkalu jolla lopputulos saavutetaan. Voisin vaikka piirtää tai maalata ne jos se hetkessä onnistuisi. Ajattelen kuvani kuten maalaukset, kuvasta jätetään pois häiritsevät kohdat tai siihen lisätään tarvittaessa jotakin. Kuvat eivät ole dokumentteja vaan tunnelmia hetkestä.
Periaatteessa siis on näin mutta käytännössä olen hyvin vähän manipuloinut kuviani. Näiden tässä esillä olleiden lisäksi olen jokusen sähkölangan tai tolpan yms. kuvista poistanut.
Jos neljä huuhkajanpoikasta heiluu kallion jyrkänteellä on mukava nähdä hetki sellaisena kuin se parhaimmillaan on, tai olisi voinut olla, vaikka sitten kuvaa manipuloiden.
-
- Viesti:
Nii just. 99% kaikista insta/flickr/palsta-X trendaavista kuvista on melkoisen kuvaveivin tulos (huom. Se et ei itse väännä vipuja ei todellakaan tarkoita etteikö Adobe jne. sitä tekisi itsestään). Pistäkäät koneen kuntoon ja pensseli heilumaan tai kuvatkaa tylsiä dokumentteja.
Autenttisten kuvien palstalla on viikon jälkeen nolla kommenttia olkoot alusta mikä vaan.
Hyvä meno Gamma! Joka kerta mukava katsella uusia postauksia.
Autenttisten kuvien palstalla on viikon jälkeen nolla kommenttia olkoot alusta mikä vaan.
Hyvä meno Gamma! Joka kerta mukava katsella uusia postauksia.
-
- Viesti:
Niin, itseasiassa tuo edellisen kokoelman huuhkajakuvamanipulointi on tehty tämän maalaamani taulun malliksi.
-
joo tuli, tosi hienoja hiirien ja jupupussien jäljistä lumessa. ihan sama jos olisin kuvannut harmaakorttia, yhtä täynnä sisältöä.Gamma kirjoitti: ↑Joulu 10, 2024 18 : 15
Kuinka kävi, tuliko kuvia?erilainen kirjoitti: ↑Joulu 07, 2024 20 : 53 nämä kuvat saivat aikaan päätöksen lähteä huomenna veden ääreen. 400 metrin päässä soljuu pikkujoki (ihan oikea nimi!) joka yhtyy porvoonjokeen reilun viiden km päässä. kävelen vähän matkaa eestaas ja katson saanko muuta aikaiseksi dipatun canonin, tai kaksi.
kaikki kuvat on jo otettu
-
- Viesti:
Aamun sininen hetki jätevesialtailla. 29.8.2018
Näkymä takapihalta. 22.12.2011
Tilhi ikkunan takana marjaomenapensaassa. 20.10.2018
Kesäistä väriä harmauteen. 26.9.2009
Pölkky jätevesialtaalla. 17.12.2013
Pölkky jätevesialtaalla. 18.12.2013
Tukkasotka Viurilanlahdella. 19.8.2008
Näkymä takapihalta. 22.12.2011
Tilhi ikkunan takana marjaomenapensaassa. 20.10.2018
Kesäistä väriä harmauteen. 26.9.2009
Pölkky jätevesialtaalla. 17.12.2013
Pölkky jätevesialtaalla. 18.12.2013
Tukkasotka Viurilanlahdella. 19.8.2008
-
- Viesti:
Piti laittaa kesäisen värikäs kattaus kuvia tähän talven harmauteen, mutta niitäpä löytyi yllättävän vähän. Keskikesä ei ole minulla parasta kuvausaikaa.
Aamu altailla 9.6.2021
Sadonkorjuuaika lähedtyy 25.7.2013
Timalitorni 20.7.2023
Aamusorsat Viurilanlahdella 26.6.2009
Telkät kakkosaltaalla 15.5.2019
Koristeomenapuu kotipuutarhassa 22.5.2014
Orava herkuttelee kukkapenkin villimansikoilla 5.7.2013
Aamu altailla 9.6.2021
Sadonkorjuuaika lähedtyy 25.7.2013
Timalitorni 20.7.2023
Aamusorsat Viurilanlahdella 26.6.2009
Telkät kakkosaltaalla 15.5.2019
Koristeomenapuu kotipuutarhassa 22.5.2014
Orava herkuttelee kukkapenkin villimansikoilla 5.7.2013
-
Meillä oravat tekee samaa, ei itse ehdi yhtään mansikkaa syömään. Oravat käy ne tiuhaan takistamassa ja tyhjentämässä et ei vaan ehdi. Kuvaa en ole niistä vaan kyseisessä puuhassa saanut.
-
- Viesti:
Talvisempia kuvia
Polku lintutorneille, vasemmalla Halikonjoki oikealla jätevesiallas. 17.2.2024
Joensuun kartanon pelttoja. 2.1.2010
Mustarastas marjaomenapensaassa. Kotona ikkunan takaa kuvattuna. 7.1.2022
Jätevesialtailla. 18.1.2021
Orava kotipuutarhassa. 4.1.2015
Viurilanlahden keskeneräiseksi jääneet ja umpeen kasvavat pienvenelaiturit. 28.12.2008
Latokartanonkoski. 18.1.2012
Polku lintutorneille, vasemmalla Halikonjoki oikealla jätevesiallas. 17.2.2024
Joensuun kartanon pelttoja. 2.1.2010
Mustarastas marjaomenapensaassa. Kotona ikkunan takaa kuvattuna. 7.1.2022
Jätevesialtailla. 18.1.2021
Orava kotipuutarhassa. 4.1.2015
Viurilanlahden keskeneräiseksi jääneet ja umpeen kasvavat pienvenelaiturit. 28.12.2008
Latokartanonkoski. 18.1.2012
-
Mulle tämä talvinen panoraama toimii hienosti!
Eipä sielläkään hirmuisasti lunta ole ollut viime talvena!
-
minä nostaisin näistä esille kotipihasta kuvatut.
erityisesti mustarastaat ovat suosikkejani, hieno lintu seurata.
erityisesti mustarastaat ovat suosikkejani, hieno lintu seurata.
kaikki kuvat on jo otettu