Villen kuvaketju (Sekalainen kuvapäivitys, 24.12.2015).

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Lisätäänpä vielä pari Annia

Kuva
Windy portrait of Anni by Ville Kotimaki, on Flickr

Kuva
Forest portrait of Anni by Ville Kotimaki, on Flickr

Tämän setin tarkoitus oli alunperin lähteä hakemaan jotain Alessio Albin tapaista kuvaa, mutta keli oli selvästi liian aurinkoinen ja ei löydetty täysin sopivaa kuvauspaikkaa jossa valo olisi ollut kohdillaan. En myöskään saanut tähän hätään jälkikäsittelystä irti sopivansuuntaista värimaailmaa, mutta pitää harjoitella lisää :) Tykkään näistä kuitenkin tällaisenaan.

Omasta kameralaukusta löytyy tuo Nikonin kalliimpi 85-millinen, mutta näihin sain lainaksi kaverilta 1.8G -version. Tämän kuvailun (ja muutaman muun testailun) perusteella en pidä erityisen järkevänä ostaa 1.4G-versiota kun 1.8G on tarjolla. Isoin ero kuvanlaadussa vastaavilla aukoilla on 1.4-version vähäisempi vinjetointi.

Mukava kun kurkkasit!

Vilkaisulaskuri: 9079
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
grafia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Olet löytänyt todella valokuvauksellisen mallin, joka lumoaa luonnollisella kauneudella ja silmien intensiivisellä katseella. Osaat myös mallin parhaita ominaisuuksia saada kuviisi. Pidän kovasti.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Ville^K
Viesti:

grafia kirjoitti:Olet löytänyt todella valokuvauksellisen mallin, joka lumoaa luonnollisella kauneudella ja silmien intensiivisellä katseella. Osaat myös mallin parhaita ominaisuuksia saada kuviisi. Pidän kovasti.
Kiitos! Oon aivan samaa mieltä. Anni on meikki- ja hiustaiteilija jonka kanssa tein yhteisprojektin viime kesänä ja nyt päätin kysäistä haluisko hän lähteä kameran eteen. Mukava, että lähti :)

Ainiin, Annin duuneja voi käydä vilkaisemassa täältä: http://instagram.com/annijaamuah/
moonshine

Viesti Kirjoittaja moonshine »

grafia kirjoitti:Olet löytänyt todella valokuvauksellisen mallin, joka lumoaa luonnollisella kauneudella ja silmien intensiivisellä katseella. Osaat myös mallin parhaita ominaisuuksia saada kuviisi. Pidän kovasti.
Samaa mieltä.

(Tosin en diggaile potretista, jossa toinen silmä on epätarkka.)
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Hyvä pointti, että mallin ja kuvaajan suhde vaikuttaa olevan hyvä, koska kuvissa on niin luonnollinen ja pinnistelemätön fiilis. Lähtökohtaisesti katsekontakti kameraan tekee näistä kuvista olennaisesti intensiivisempiä. Malli on "virheettömän kaunis" mikä samalla tekee hänestä vähän geneerisen kuvattavan ilman katsekontaktia. Ihan hauska juttu sekin, että näissä on valaistus nimenomaan silmissä tosi olennainen tuntuinen. Fyllisalaman heijastus tekee silmistä kiinnostavat.

Ihan lonkalta heitän, että voisit saada hauskoja kuvia, jos ottaisit tästä mallista lyhyellä polttovälillä esim vyötäröstä katkeavia potretteja tai ihan vaan kasvokuvia. Kuvaa katsoessa tulee hauskasti semmoinen olo, että kamera on vain sinun ja katseesi välissä (kuten hyvissä kuvissa aina) - laajiksella voisit saada läsnäoloa vielä tiristettyä.
Ville^K
Viesti:

alsalus kirjoitti:Hyvä pointti, että mallin ja kuvaajan suhde vaikuttaa olevan hyvä, koska kuvissa on niin luonnollinen ja pinnistelemätön fiilis. Lähtökohtaisesti katsekontakti kameraan tekee näistä kuvista olennaisesti intensiivisempiä. Malli on "virheettömän kaunis" mikä samalla tekee hänestä vähän geneerisen kuvattavan ilman katsekontaktia. Ihan hauska juttu sekin, että näissä on valaistus nimenomaan silmissä tosi olennainen tuntuinen. Fyllisalaman heijastus tekee silmistä kiinnostavat.

Ihan lonkalta heitän, että voisit saada hauskoja kuvia, jos ottaisit tästä mallista lyhyellä polttovälillä esim vyötäröstä katkeavia potretteja tai ihan vaan kasvokuvia. Kuvaa katsoessa tulee hauskasti semmoinen olo, että kamera on vain sinun ja katseesi välissä (kuten hyvissä kuvissa aina) - laajiksella voisit saada läsnäoloa vielä tiristettyä.
Kiitos palautteesta! Kuvissa ei ole käytetty salamaa vaan mulla oli toisessa kädessä heijastin ja toisessa kamera (kuvat 60 ja 61). Otin neuvostasi vaarin ja kuvasin tässä yhden setin pusikossa vain 35mm ja 50mm polttoväleillä. Postaan tuloksia kun saan editit valmiiksi :)

Laitetaan nyt kuitenkin mun mielestä yks parhaimmista yo-kuvista (ellei paras) mitä oon koskaan ottanu:

Kuva
Graduation portrait by Ville Kotimaki, on Flickr

Keli oli koko illan kylmä, pilvinen ja hyttysiä oli pirusti. Just kun oltiin lopettelemassa niin pilvet vähän väistyi ja saatiin ilta-aurinkoa. Tää on koko illan viiminen ruutu. Käykää Flickristä kahtomassa isompi versio joka mahtuu 1920x1200 resoon. Tää on vaikuttavampi niin :)

Mukava kun vilkasit!

Vilkaisulaskuri: 9767
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Hieno kuva ja tässäkin olet onnistunut värien suhteen.
moonshine

Hyvä otos, hieno hetki. Vihreä on omaan makuun aavistuksen överi, mutta nää on näitä makukysymyksiä :)
Ville^K
Viesti:

Kiitos palautteista! Kiva kuulla et pelittää :)

Laitetaan tähän vielä pari kuvaa ylioppineista (Flickrissä lisää):

#65 (salamointia)
Kuva
Graduation portrait of Viivi by Ville Kotimaki, on Flickr

#66 (luonnonvaloa)
Kuva
Graduation portrait of Aura by Ville Kotimaki, on Flickr

#67 (salamointia)
Kuva
Graduation portrait of Aura by Ville Kotimaki, on Flickr

Keli oli kamala. Kylmää, pilvistä ja tuulista. Sillon kun ei tuullu oli hitosti hyttysiä. Aurinkoa nähtiin noin 15min just ku piti lopetella. Onneks tytöt taisteli hienosti säätä vastaan :)

Kiva kun kurkkasit!

Vilkaisulaskuri: 10108
Ville^K
Viesti:

Aiemmin sain palautetta että voisi kokeilla kuvaamista vähän laajemman polttovälin kanssa. Kävin pari viikkoa sitten kokeilemassa tätä Tuulian kanssa ja nokalla oli suurimman osan ajasta joko AF-S 50/1.4G tai Sigman 35/1.4 Artti. Pelkkää luonnonvaloa. Tässä muutama, Flickrissä lisää:

#68 (50mm, hitusen kropattu)
Kuva
Flower beauty by Ville Kotimaki, on Flickr

Vartalon pose ei o aivan ideaalinen eikä ehkä rajauskaan mut tykkäsin valosta ja ilmeestä joten laitoin jatkoon :)

#69 (50mm)
Kuva
Tuulia and a cat friend by Ville Kotimaki, on Flickr

Kuvailtiin tossa kaiteen lähellä ja yllättäen paikalle saapui kissa. Puski ja pyöri hetken aikaa tossa kunnes jatkoi matkaa :)

#70 (35mm)
Kuva
Tuulia by Ville Kotimaki, on Flickr

#71 (35mm)
Kuva

#72 (35mm)
Kuva

Tämmöstä. Muutamia omia huomioita:
- Olis varmaan pitäny mennä vielä lähemmäs kolmevitosella.
- Laaja polttoväli aiheutti sen että käytin ehkä vielä tavallista enemmän keskisommittelua.
- Puolipilvinen tuulinen päivä metsässä -> Valo vaihtuu ihan järkyttävän nopeasti joten ei o hirveen kauaa aikaa hinkata poseja.
- Irtoripset on joskus ongelma koska ne blokkaa hyvin herkästi valon silmiin.

Mukava kun kahtelit! Kommentit ja pelivinkit olis mukavia :)

Vilkaisulaskuri: 10261
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Pikkasen menee ohi, mut pakko mainita et skidisti on kovakourainen bokeh tuossa 35:ssä.
Ville^K
Viesti:

nsamppa kirjoitti:Pikkasen menee ohi, mut pakko mainita et skidisti on kovakourainen bokeh tuossa 35:ssä.
Joo näin on. Ja sama koskee tota 50/1.4G:tä. Tää on mun kokemuksen mukaan tyypillistä laajiksille ja toi risukko ei o ehkä se paras mahdollinen paikka isolla aukolla revittelyyn.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Juup. Ehkä on myös aikas haastava ympäristö. Mut jotenkin oon antanu itteni ymmärtää et toi art sarja on aikas toimiva. Esimerkiksi tossa kuvassa #70 bokeh on aika tärisevä.

Niin tai näin, mukavia kuvia mun silmään koko ketjun läpi, vaikken ihmisten kuvaamisesta ymmärrä oikein mitään. Kyllä tää tanakassa seurannassa on. Keep up the good work =)
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Jee, hienoa variaatiota potrettisettiin - valotus ja käsittely ovat tosi hienosti hallussa, ja lyhyet millit totta tosiaan tuntuvat vähän lisäävän vuorovaikutusta kuvaajan ja mallin välillä. Tai en tiedä johtuuko läsnäolon tuntu siitä. Vielä voisi tosiaan viedä vähän tiukempaankin rajaukseen laajiksen - aina sille rajalle asti että kasvot alkavat vääristyä.

Portailla istumiskuvassa mallin huulet ovat vähän oudosti mutrussa, ja portaat toimisivat kuva-aiheena paremmin, jos ne olisivat symmetrisesti kuvapinta-alaan nähden.

Metsänvihreä bokeh on kuvissa kaunis, mutta mun makuun vähän liian kirkas ja hallitseva. Mä ehkä itse yrittäisin kikkailla sitä vähän alaspäin, koska malli on niin lumoavan kaunis, että haluaisin korostaa häntä enemmän.

Semmoistakin juttua vielä mietin, että kasvojen varjoalueet ovat vähän liian tummia - mä en tiedä johtuuko se meikistä vai oranssista värikanavasta, mutta ihan vähän sopisi pehmentää kontrastia kasvojen valojen ja varjojen välillä.

Nää lyhyen millien kuvat ovat raikasta lisää repertoaariisi. Olet ylipäätään todella taitava ihmiskuvaaja.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Hienoja kuvia kaikki uusimmatkin, valo ja käsittely toimii hienosti kuten Villen salamakuvissakin. Oma suosikki näistä on ehkä tuo #71, jossa on mukavasti 3D-vaikutelmaa, vaikkei bokeh tosiaan ihan pehmeimmästä päästä olekaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
moonshine

alsalus kirjoitti:Jee, hienoa variaatiota potrettisettiin - valotus ja käsittely ovat tosi hienosti hallussa, ja lyhyet millit totta tosiaan tuntuvat vähän lisäävän vuorovaikutusta kuvaajan ja mallin välillä. Tai en tiedä johtuuko läsnäolon tuntu siitä. Vielä voisi tosiaan viedä vähän tiukempaankin rajaukseen laajiksen - aina sille rajalle asti että kasvot alkavat vääristyä.

Portailla istumiskuvassa mallin huulet ovat vähän oudosti mutrussa, ja portaat toimisivat kuva-aiheena paremmin, jos ne olisivat symmetrisesti kuvapinta-alaan nähden.

Metsänvihreä bokeh on kuvissa kaunis, mutta mun makuun vähän liian kirkas ja hallitseva. Mä ehkä itse yrittäisin kikkailla sitä vähän alaspäin, koska malli on niin lumoavan kaunis, että haluaisin korostaa häntä enemmän.

Semmoistakin juttua vielä mietin, että kasvojen varjoalueet ovat vähän liian tummia - mä en tiedä johtuuko se meikistä vai oranssista värikanavasta, mutta ihan vähän sopisi pehmentää kontrastia kasvojen valojen ja varjojen välillä.

Nää lyhyen millien kuvat ovat raikasta lisää repertoaariisi. Olet ylipäätään todella taitava ihmiskuvaaja.
+1

Seuraava askel olisi löytää ja päästä paremmille pelipaikoille.
Ville^K
Viesti:

nsamppa kirjoitti:Juup. Ehkä on myös aikas haastava ympäristö. Mut jotenkin oon antanu itteni ymmärtää et toi art sarja on aikas toimiva. Esimerkiksi tossa kuvassa #70 bokeh on aika tärisevä.

Niin tai näin, mukavia kuvia mun silmään koko ketjun läpi, vaikken ihmisten kuvaamisesta ymmärrä oikein mitään. Kyllä tää tanakassa seurannassa on. Keep up the good work =)
Kiitos palautteesta!

Sigman Artti-sarja loistaa käsittääkseni eniten terävyydellään bokehin ollessa vähän toissijainen. Tosin toi 35-millinen taitaa olla bokehinsa puolestakin priimaa luokassaan mutta nyt noi olosuhteet oli melkeinpä vaikeinta mahdollista sorttia. Kaupungissa ja asunnoissa jälki on siistimpää.

Jatketaan harjoituksia! :)
alsalus kirjoitti:Jee, hienoa variaatiota potrettisettiin - valotus ja käsittely ovat tosi hienosti hallussa, ja lyhyet millit totta tosiaan tuntuvat vähän lisäävän vuorovaikutusta kuvaajan ja mallin välillä. Tai en tiedä johtuuko läsnäolon tuntu siitä. Vielä voisi tosiaan viedä vähän tiukempaankin rajaukseen laajiksen - aina sille rajalle asti että kasvot alkavat vääristyä.
Kiitos kommentista! Tämä laajishomma tuntui kyllä aika hurjalta vääristymien vuoksi enkä ihan iholle uskaltanut mennä mutta kokeillaan josko tuota myöhemmin tohtisi :)
Minun silmään huulet on ok, mutta olen samaa mieltä portaiden symmetriasta. Tuossa oli jotenkin todella haastava valo ja sillon kun sain mallin mielestäni suht nätisti siihen ja ilmeen hyväksi niin olin tyytyväinen. Tällä kertaa portaat jäivät vinoon.

Halusin tehdä mahdollisimman raikasta edittiä ja päätin laittaa metsän kirkkauden ja vihreyden about niin hallitsevaksi kuin kehtasin. Mielestäni tämä editti kuvaa kohtuu kivasti aurinkoista päivää kyseisellä luontopolulla.

Varjojen tummuus ei pitäisi olla meikistä johtuva asia vaan ihan yhdistelmä mun edittiä ja vallitsevaa valoa. Kontrastia voisi olla vähemmänkin.
Kiitos paljon :)
Rockford kirjoitti:Hienoja kuvia kaikki uusimmatkin, valo ja käsittely toimii hienosti kuten Villen salamakuvissakin. Oma suosikki näistä on ehkä tuo #71, jossa on mukavasti 3D-vaikutelmaa, vaikkei bokeh tosiaan ihan pehmeimmästä päästä olekaan.
Kiitos palautteesta! Mukava kuulla että pelittää. Tämä laajis tuntuu tosiaan tuovan kyllä vähän enempi 3D-vaikutelmaa kun pidemmät polttovälit.
moonshine kirjoitti:Seuraava askel olisi löytää ja päästä paremmille pelipaikoille.
Kiitos palautteesta! Tämä on se homma mikä vaatii aika paljon kuvauksen ulkopuolista säätöä mutta yritetään :)

Sitten laitetaan hääpotrettia tähän väliin. Pääsin ensimmäistä kertaa kuvaamaan potretit koemeikkipäivänä ja toihan oli aivan mahtava homma :)

Saatiin tehtyä mm. tämmönen Jyväskylän isoimman uimarannan läheisyydessä:

Kuva
Wedding portrait by Ville Kotimaki, on Flickr

(kurkatkaa Flickristä isompi versio!)

Mun (ja hääparin) mielestä tässä on aivan mahtava Suomen kesä -fiilis :) Onneksi hääpari ei ollut sitä ujointa sorttia kun tiedustelin että kehtaavatko mennä häätamineissa rantsulle :)

Mukava että kurkkasit!

Vilkaisulaskuri: 10818

Muoks. Ainiin, mulla oli D750:n onnettomuuden aikana kaverilta D800E lainassa. Tuo oli kyllä aivan mahtava laite tämänkaltaisiin kuviin :)
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Ville^K kirjoitti:#73
Upea kuva ja tässäkin tuota raikkautta kyllä riittää. En tajua miten tuo valaistu, mutta oli nyt salama tai heijastin niin toimii loistavasti.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
moonshine

Nätti on. Onko mihin aikaan kuvattu, oisko toiminut paremmin valon puolesta vielä myöhempään?

Näin ex-jyväskyläläisenä pitää vinkata, että palokkajärven lohikosken puoleinen ranta saattaisi myös olla hyvä kuvauspaikka auringonlaskusuuntineen ja tunnelmaltaan.
Stickl

Viesti Kirjoittaja Stickl »

Viimenen on tosi upea! Ite vähän samantapaista suomi -meininkiä yritin tavotella viime viikonlopun keikalla.
Vastaa Viestiin