Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Kiitos vain matkaseurasta tähän mennessä. Matka jatkukoot etiä päin. Tai noh, muutaman sata metriä aluksi. Edellisestä pihasta pääsi pöheikön läpi vanhaa polku uraa toiselle aukiolle ja taas napsahti romua eteen :O
Nyt päästään pohjoisen tyyliin mikä tulee toistumaan useamman kerran myöhemmissä jakoissa. Pajero - Talo -yhdistelmä. Lienee ihan toimiva peli noihin olosuhteisiin.
Lähiposeeraus kulkineesta.
Seuraavaksi hypätään toista sataa kilometriä kun siirtymä toiseen majapaikkaan meinasi jo repsähtää tuplaksi siitä mitä menisi pelkkään ajamiseen. Romunenä sai taas vainun taukopaikalla ja sit mentiin...suon laidalla tölliä pukkaa.
Rohkeasti vinossa oleva päärakennus.
Pihalla näyttää olevan jotain erikoisempaa rompetta...
Sekä kohtuu tyylikäs pienehkö aitta.
Ja nyt esimerkkiä miten yksi romu johtaa toiseen ja lopulta totaaliseen helmeen. Aitan takana loimottaa lavettiauto. Joskin moottori puuttuu.
Mitäs lavetin takana luuraa? Hetkonen...Nyt on erikoisempaa laitetta pöheikössä.
Jumalauti! Nyt napsahti haaviin Vanha Ponsse ja aivan hemmetin hyvässä kunnossa.
Voiko tällaisia helmiä olla olemassakaan? No näemmä voi.
Tää on joku Bison-malli 80-luvulta. Edellinen lavetti hieman epäilyttää liekö sillä enää tätä kuljetettu, mutta onhan sekin mahdollista. Tämä onkin jokin sortin metsäkoneyrittäjän vanha laani. Lisää aiheeseen sopivaa roinaa löytyy vajan takaa. Niin on vaan loppunut näidenkin öljyjen pumppaus.
Lopetetaan tämä jakso kromattuun mattamustaan Saabiin.
Nää pohjoisen löydät eroavat aikaisemmista jonkin verran. Täällä on jääneet kamat vieläkin enemmän levälleen ja hommat naks seis kaikki poikki.
Nyt päästään pohjoisen tyyliin mikä tulee toistumaan useamman kerran myöhemmissä jakoissa. Pajero - Talo -yhdistelmä. Lienee ihan toimiva peli noihin olosuhteisiin.
Lähiposeeraus kulkineesta.
Seuraavaksi hypätään toista sataa kilometriä kun siirtymä toiseen majapaikkaan meinasi jo repsähtää tuplaksi siitä mitä menisi pelkkään ajamiseen. Romunenä sai taas vainun taukopaikalla ja sit mentiin...suon laidalla tölliä pukkaa.
Rohkeasti vinossa oleva päärakennus.
Pihalla näyttää olevan jotain erikoisempaa rompetta...
Sekä kohtuu tyylikäs pienehkö aitta.
Ja nyt esimerkkiä miten yksi romu johtaa toiseen ja lopulta totaaliseen helmeen. Aitan takana loimottaa lavettiauto. Joskin moottori puuttuu.
Mitäs lavetin takana luuraa? Hetkonen...Nyt on erikoisempaa laitetta pöheikössä.
Jumalauti! Nyt napsahti haaviin Vanha Ponsse ja aivan hemmetin hyvässä kunnossa.
Voiko tällaisia helmiä olla olemassakaan? No näemmä voi.
Tää on joku Bison-malli 80-luvulta. Edellinen lavetti hieman epäilyttää liekö sillä enää tätä kuljetettu, mutta onhan sekin mahdollista. Tämä onkin jokin sortin metsäkoneyrittäjän vanha laani. Lisää aiheeseen sopivaa roinaa löytyy vajan takaa. Niin on vaan loppunut näidenkin öljyjen pumppaus.
Lopetetaan tämä jakso kromattuun mattamustaan Saabiin.
Nää pohjoisen löydät eroavat aikaisemmista jonkin verran. Täällä on jääneet kamat vieläkin enemmän levälleen ja hommat naks seis kaikki poikki.
-
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Marras 03, 2017 0 : 39
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Kyllä, kuin aikakaudelta olisi
kello pysähtynyt ja
kaikki jäänyt niille sijoilleen.
Alakuloista ja jollain oudolla tavalla
vaikuttavaa.
kello pysähtynyt ja
kaikki jäänyt niille sijoilleen.
Alakuloista ja jollain oudolla tavalla
vaikuttavaa.
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Muutaman jakson päästä seuraa kokonainen hylätty *kylä*! Se oli melko aavemainen paikka se. Mutta joku juttu näissä autolöydöissä on - melko moneen on losautettu haulikolla kylkeen. Kyllä se kertoo että vähän tunnnetta ollu mukana pelissä.
-
- Viestit: 6515
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Jännityksellä tähän juttuun kyllä jatkoa tulee odoteltua, kyl tää on semmoinen kokonaisvaltainen tilannetiedoitus isommalta alueelta.
Tutun näköisiä paikkoja vilahtanut, sen mitä muistiin on luottamista. IR meininki antaa kyllä erilaisen kuvan yhteiskunnan hylkäämistä paikoista, sanon yhteiskunnan koska jos sosiaalipuoli ja sukurakkaus olis vielä hengissä ni vähemmin taatusti olis autioita tiloja tässä maassa. Se on selvää jotta paljon olis silti pihoilla heinää kasvamassa, ei ole suvussa jatkajaa eikä monesti valuuttaakaan jolloin tilanne on kuten kuvissa näkyy.
Ne Pajerot taitaa olla ainoita tapauksia joita Venäjän mafia ei täältä ostanut 90-luvun alkupuolella. Sillo käytetyt nelikot katos sinne ja vauhdilla. Ei jääny epäselväksi miksi kun ostajat suoraan syyn kertoivat.
Kerran ammuttuja nekään ole huolineet. :D
Tutun näköisiä paikkoja vilahtanut, sen mitä muistiin on luottamista. IR meininki antaa kyllä erilaisen kuvan yhteiskunnan hylkäämistä paikoista, sanon yhteiskunnan koska jos sosiaalipuoli ja sukurakkaus olis vielä hengissä ni vähemmin taatusti olis autioita tiloja tässä maassa. Se on selvää jotta paljon olis silti pihoilla heinää kasvamassa, ei ole suvussa jatkajaa eikä monesti valuuttaakaan jolloin tilanne on kuten kuvissa näkyy.
Ne Pajerot taitaa olla ainoita tapauksia joita Venäjän mafia ei täältä ostanut 90-luvun alkupuolella. Sillo käytetyt nelikot katos sinne ja vauhdilla. Ei jääny epäselväksi miksi kun ostajat suoraan syyn kertoivat.
Kerran ammuttuja nekään ole huolineet. :D
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Kyllä joistain kamoista on yritetty pitää huolta viimeiseen asti. Tuo Ponsse oli kyllä melko jäätävä. Sen piilottaminen oli tehty tarkoituksella syvemmälle metsikköön.
-
- Viestit: 6515
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Ettei vaan ole ollut ns. pankin maksama ja sitten kadonnut ihan ittekseen….
Mettäkoneita itärajan suunnalla ollut aina paljon, monet niistä hankittu alun perin Venäjän korpia parturoimaan. On niitä vieläkin melko paljon siellä idänpuolella urakoimassa.
Mettäkoneita itärajan suunnalla ollut aina paljon, monet niistä hankittu alun perin Venäjän korpia parturoimaan. On niitä vieläkin melko paljon siellä idänpuolella urakoimassa.
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Mjuu'u, voimme enää vain arvella miten asia on ollut. Seuraavana päivänä siirtymätaipaleesta kävin heittämässä juoksulenkin Lemmenjoen puistossa Joenkielisen kautta. Joskus yöllä paluumatkalla pysähdyin katselemaan melko tyyntä maisemaa. Tällä kertaa vain kaksi kuvaa veden ääreltä. Mahtoiko olla Menesjärvi.
-
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Marras 03, 2017 0 : 39
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Hienosti välittyy tunnelma
näissä erämaakuvissa!
näissä erämaakuvissa!
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Kiitos vain. Piipahdetaan välillä Näätämössä käymään. Tarkemmin ottaen jakson aihe on Näätämö Tuning. Monestako palasta on paikalliset rassit kasattu?
Leveysaste huomioiden, paikalliseen tuningiin kuuluu tietysti nastakumit.
Need For Speed - Näätämö!
Kuusamo-muoti on levinnyt vaivihkaa tännekin kolkkaan. Eli asennellaan alle pyöriä, jotka on vähän sinne päin. Kunhan pyörii...jos pyörii.
Leveysaste huomioiden, paikalliseen tuningiin kuuluu tietysti nastakumit.
Need For Speed - Näätämö!
Kuusamo-muoti on levinnyt vaivihkaa tännekin kolkkaan. Eli asennellaan alle pyöriä, jotka on vähän sinne päin. Kunhan pyörii...jos pyörii.
-
- Viestit: 6515
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Liekö tulliin jumiin jääneitä vai paikallisten muuten vaan unohtamia moiset?
-
- Viestit: 13002
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Sarjan taso pysynyt korkealla...Ihmettelin aluksi vähän, että miksi ketjun nimi otsikko on "rautaa ja rajaseutua", mutta pikkuhiljaa on selvinnyt, että tosiaan romuraudan esiintyminen on hyvin runsasta näissä kuvissa ja epäilemättä hallitsevasti myös näissä hylätyissä paikoissa mitä on kuvattu ;-)
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Romu päivässä pitää lääkärin loitolla. Ei tartte kuin kattoa kameralaukkuun.
-
- Viestit: 6515
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
:D :D :DMaffer kirjoitti:Romu päivässä pitää lääkärin loitolla. Ei tartte kuin kattoa kameralaukkuun.
-
- Viestit: 1429
- Liittynyt: Marras 27, 2004 1 : 27
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Mielenkiintoinen projekti ja hienoja kuvia! Kuvilla on myös kultturihistoriallista arvoa. Nämä pitäisi saada kansien väliin.
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Siinähän sitä talvella voinee naputella tarina kerrallaan. Varmaan parempi käydä keskusteluja mahdollisen kustantajan kanssa kun on jotain "valmista".
-
- Viestit: 1429
- Liittynyt: Marras 27, 2004 1 : 27
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
5-vuotis apuraha. Niitä on myönnetty huomattavasti kevyemmillekin projekteille.
-
- Viestit: 1924
- Liittynyt: Helmi 06, 2010 20 : 07
- Paikkakunta: Hämmeenlinna
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Onpa hieno sarja ja hyvää kuvaa! Piti ihan koko ketju selata heti alusta loppuun.
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Kiitos vain. Jatketaan matkaa taas parin päivän tauon jälkeen. Tällä kertaa kävin tutustumassa Kutturan alueeseen myöhempää maastojuoksulenkkiä silmällä pitäen. Joitain vuosia sitten kolusin kävellen näitä kultamaita ja nappasin nyt Sotajoen suunnalta pienen alueen kuviksi talteen.
Kutturantien varresta löytyy jonkun matkan päästä Kioski / Sekatavarakauppa Kafea Gufihtar. Kait palvelee lähinnä kullantonkijoiden tarpeita.
Risteyksestä lähtee melko romu hiekkatie pitkälle erämaahan ja alusta löytää kaikenlaista kylttiä ja plakaattia.
Täältä pääsee ihan El Doradolle suuntaviitan kera. Viereisessä puskassa oli todella häiriintyneen nimisiä valtausviittoja, joista ehkä kuva myöhemmin. Ehkä, kun oli niin rujo puska ettei tahdo erottaa mitään mistään.
Irtoaako täältä sitä mainetta ja mammonaa? No ehkä ensin mainittua, mutten tiedä toisesta. Todellisuus iskee heti silmään sadan metrin säteellä.
"Hei hoi hei hoi kultaa kaivetaan, kultaa kaivetaan, maastos kävel...ajetaan"
Toi sama traktori sahasi päivittäin Saariselälle ja takaisin tukkien tiet monta kertaa peräjälkeen. Vauhtia oli hiekkatiellä niin paljon kun vehkeestä irtosi, joten kävellen onnistui vielä väistämään ojiin. Hetken päästä vastaan tuli ensimmäinen isompi valtaus aitoineen. Mutta...
Olihan tuo ihan jees vaihtelu niihin ainaisiin kieltokyltteihin. Oikein toivotetaan tervetulleeksi peremmälle. Hetipian tien varresta löytyy lievästi sotkettu jokimaisema.
Joen vierestä löytyy sitten totaalisesti paskottu maisema.
Kyllä kullankaivajalla pitää koneet olla. Mitens muuten vaskooliin saadaan huuhdottavaa?
Tuolla olis voinu lähteä kait ajelemaankin. Ehkä.
Mitä hommasta jää lopulta käteen? Loppuun ajettu lava-auto?
Antakee almuja?
Tähän sen jätin. Loppu löpö ja hirtti kiinni.
Kutturantien varresta löytyy jonkun matkan päästä Kioski / Sekatavarakauppa Kafea Gufihtar. Kait palvelee lähinnä kullantonkijoiden tarpeita.
Risteyksestä lähtee melko romu hiekkatie pitkälle erämaahan ja alusta löytää kaikenlaista kylttiä ja plakaattia.
Täältä pääsee ihan El Doradolle suuntaviitan kera. Viereisessä puskassa oli todella häiriintyneen nimisiä valtausviittoja, joista ehkä kuva myöhemmin. Ehkä, kun oli niin rujo puska ettei tahdo erottaa mitään mistään.
Irtoaako täältä sitä mainetta ja mammonaa? No ehkä ensin mainittua, mutten tiedä toisesta. Todellisuus iskee heti silmään sadan metrin säteellä.
"Hei hoi hei hoi kultaa kaivetaan, kultaa kaivetaan, maastos kävel...ajetaan"
Toi sama traktori sahasi päivittäin Saariselälle ja takaisin tukkien tiet monta kertaa peräjälkeen. Vauhtia oli hiekkatiellä niin paljon kun vehkeestä irtosi, joten kävellen onnistui vielä väistämään ojiin. Hetken päästä vastaan tuli ensimmäinen isompi valtaus aitoineen. Mutta...
Olihan tuo ihan jees vaihtelu niihin ainaisiin kieltokyltteihin. Oikein toivotetaan tervetulleeksi peremmälle. Hetipian tien varresta löytyy lievästi sotkettu jokimaisema.
Joen vierestä löytyy sitten totaalisesti paskottu maisema.
Kyllä kullankaivajalla pitää koneet olla. Mitens muuten vaskooliin saadaan huuhdottavaa?
Tuolla olis voinu lähteä kait ajelemaankin. Ehkä.
Mitä hommasta jää lopulta käteen? Loppuun ajettu lava-auto?
Antakee almuja?
Tähän sen jätin. Loppu löpö ja hirtti kiinni.
-
- Viestit: 13002
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Ai Kafea Gufihtar on vielä pystyssä?
Tuttuja seutuja. Joskus 10 vuotta sitten kävin broidin kanssa tuolla Hammastunturin vaelluksella. Pyörittiin siellä sun täällä alueella. Kultalassakin käytiin tottakai. On sekin ihan käymisen arvoinen paikka. Muutenkin hienoa aluetta.
Hauska nähdä tuota kullankaivuuvälineistöä. Mekin nähtiin silloin valtauksia, mutta itse kullankaivajista ei pihaustakaan. Aika harva tuolla taitaa aktiivisesti enää jaksaa puuhastella kullan perässä.
Mukava näitä laatuvalokuvia on katsella.
Tuttuja seutuja. Joskus 10 vuotta sitten kävin broidin kanssa tuolla Hammastunturin vaelluksella. Pyörittiin siellä sun täällä alueella. Kultalassakin käytiin tottakai. On sekin ihan käymisen arvoinen paikka. Muutenkin hienoa aluetta.
Hauska nähdä tuota kullankaivuuvälineistöä. Mekin nähtiin silloin valtauksia, mutta itse kullankaivajista ei pihaustakaan. Aika harva tuolla taitaa aktiivisesti enää jaksaa puuhastella kullan perässä.
Mukava näitä laatuvalokuvia on katsella.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)
Kyll siel oli aika paljon kaivajia tänä kesänä. Ja Gufihtar näytti olevan elossa. Mainosti jotain Souvareiden konserttia jos ei ollut vanha banneri.