Kuva1:

Kuva2:

Tässä on tosiaan lisätty vinjetointia vähän käsittelyssä. Valo oli aika kova keskipäivän aurinko, mutta pelipaikka oli onneksi vähän varjossa suoralta paisteelta ostoskeskuksen sisäpihalla.olli R kirjoitti: Kuva 1: shakkia
Tämän kuvan tummuus ja samalla värikkyys on miellyttävä. Tuossa on ollut joko hieno valo tai sitten tuossa voisi olla hiukan jälkikäsittelyssä lisättyä vinjetointia.
Hyvä idea ja kommentti. Usein tuntuu, että eniten häiritsee itseä sopivan tilanteen odottelu.olli R kirjoitti: Tavallaan oikeastaan ainoa asia, mitä jään kaipaamaan, on ehkä hiukan lisää näiden ihmisten välistä vuorovaikutusta. Joku katse toiseen pelaajaan tai vastaava. Ehkä tosiaan tilannetta olisi ehtinyt seurata useamman kuvan ajan ja saada lisää jännitettä kuvaan.
Totta, en itse osannut edes katsoa tuota päälakea noin, mutta nyt kun sen sanoit, niin tuoltahan se näyttää. Itsellä ei myöskään käynyt mielessä tuo peilin kautta valaisu. Täytyy kokeilla sitä seuraavalla kerralla.olli R kirjoitti: Kuva 2: lapsi peilillä.
Valoa on jäänyt kasvojen heijastukseen vähän niukasti. Itse usein käytän peiliä viemään sitä valoa tuonne kasvojen puolelle, heijastan siis valaisun peilin kautta. Nyt tuo päälaki tahtoo viedä vähän katsetta kirkkaana osana.
Poistin tuolta Flickristä hiljan aika paljon "turhia" kuvia. Mutta havaintosi on oikea, eli hyvin paljon tulee kuvattua kaikenlaista, eikä omalla kohdalla voida puhua mistään erikoistumisesta ainakaan vielä.olli R kirjoitti: Flickr-galleria antaisi viitteitä vielä aika erikoistumattomasta kuvauksesta, joskin kuvaustekniikka on kyllä hallussa. Useissa kuvissa on tuota tummaa värikkyyttä. Näiden kuvien perusteella voisi ehkä kiinnittää enemmän huomiota sommittelun tuomiin mahdollisuuksiin. Tuossa lapsikuvassa on käytetty kiintoisasti kuvan epäsymmetristä jakoa, ehkäpä muihinkin kuviin voisi kehittää jännitteitä ja linjoja.
Hyvä homma!olli R kirjoitti:Ville^K:n studiokuvat 11.4
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 35#1190635
Sanotaanpas heti, että nämä ovat teknisesti kunnossa. Tarkennukset kohdallaan, syväterävyys minun mieleiseni, ihon rakenne esillä, valon määrät hyvä ja ison alan sommittelua tällä taustalla ei juuri tämän enempää tarvitse.
Tykkään itse että aika siisti toi kampaus ja stailaus. Mukavan erilainen :) Itse sössin vähän rajausta kuvausvaiheessa mutta tähän osui paras ilme. Kaulakoru leikkaantui ikävästi ja haluaisin että toi topin vasen olkain ei olisi näkyvillä.Mennäänkin siihen, että mitä näistä kuvista tuntuu viestivän.
Kuva 1:
Mallin ulkoasussa tuntuisi korostuvan kaulakoru, selvästi erottuva musta, kiillot ja vino asettelu vie katsetta, joskin pieni alareunan leikkaus on vähän "arkipäiväistävä". Kampaus on vähintäänkin mielenkiintoinen, aamuherätys, jossa kampaaja on kuitenkin tehnyt töitä koko yön. Silmien meikki on vahva, yksittäisiä paksuja viivoja, katse syntyy väkisin. Jos nyt sanoisin kasvot-kaulakoru kilpailutilanteesta jotain, niin kasvot kuitenkin vievät sen tiukasti pisten 60-50
Olen samaa mieltä tästä ilmeen analyysistä. Täytyy sanoa etten ajatellut kuvausvaiheessa asiaa ollenkaan näin :) Ohjaan ennemminkin niin että annan eksplisiittisiä ohjeita miten mallin tulee liikkua ja minkä tyylistä ilmettä haetaan. Siis tyyliin "huulia hitusen raolleen ja käännätkö kasvoja hiukan poispäin". Tavoitteena olisi pystyä ohjaamaan mallia vähemmän jäykästi (eksplisiittisesti) ja enemmän siten, että kertoisin erilaisia fiiliksiä ja muita epäsuoria vihjeitä mitä haluan jotta mallille jää enemmän pelivarajaa ja ilmeet ovat luonnollisempia. Tässä on tietysti se, että tällöin mallilta vaaditaan paljon enemmän paukkja kameran edessä. En saa tätä toimimaan suurimman osan kuvaamistani malleista kanssa. Pitää siis harjoitella lisää :)Rinta sivulle, nenäkin ohi katsoja ja katsekontakti kohti on selvä "näen sinut, olen silti menossa ohi". Lievästi avoin suu on toki viettelevä, mutta kokonais ilme on kuitenkin "olen sinua parempi" (haluaisitko sinäkin olla parempi?). Eli markkinoiva efekti on kunnossa.
Valitsin vastavärit koska ne pelittävät aika kivasti yhdessä. Päätin laittaa kasvot punaisen puolelle koska se on tärkeämpi osa päätä. Vihreä valo iholla näyttää monasti tosi oudolta ja halusin että tämä efekti ei tule kasvoissa näkyviin.Sitten nuo väri: magenta - virheä, vastavärit. Oma tunteeni tässä on sellainen kaksikasvoisen Januksen efekti, sallittu-kielletty, vastaanottava-torjuva, rauhallinen-kiihkeä. Tässä kuvassa kasvot ovat kohti magentaa, suunta kohti kylmää, kiellettyä (vaikka punainen koetaan ehkä lämpimäksi, niin ainakin minulla violettiin suuntautuminen on kylmempää kuin vihreä).
Koru näkyy voimakkaasti ja samoin toi toppi. Ehkä joku muu kuin täysmusta olisi ollut tässäkin parempi sillä toi vie todella voimakkaasti omaa katsetta, mutta onneksi on toi hame joka on todella hienon näköinen :) Jalkojen asento on mietitty tässä ja halusin saada ne näyttämään mahdollisimman siroilta, pitkiltä ja naisellisilta. Lisäksi on mukava että vihreä korkovalo osuu molempiin jalkoihin kun vasemman jalan polvi on hiukan koukussa.Kuva 2:
Koru on edelleen vahva elementti topin kehystäessä sitä. Hame nousee nyt väriensä ja kiiltojensa ansiosta ohi kasvojenkin. Noita laskoksia ei voi olla suoristelematta.
Elekieli on nyt ehdottelevampi. Vartalossa on S-mutka, käsissä on selkäpuoli esillä. Nyrkissä oleva alempi käsi ja tiukasti yhdessä oleva jalat tietyisti ovat varaumia. Kädet sinänsä nätisti, pikkusormen reuna näkyvissä ja käsivarret muodostavat kehyksen ja johdattavat kohti kasvoja. Aavistuksen nämä 90 asteen kulmat tapaavat olla jäykistäviä, loivemmat kulmat ovat rauhallisempia, terävillä saa dynamiikkaa.
Nyt värit ovat enemmän magentan suuntaan, vihreä on korkovalona, eikä kontrasti ole niin raaka. En ole ihan vakuuttunut, onko magenta valo sopiva ihon valaisija, mutta toki tämä on erottuva. Taustan sinisyys osittain rauhottaa tilannetta. Ja tuohon hameeseen tämä valaistus on todella hieno.
Mukava kuulla, kiitoksia! Lokaatiossa kuvaaminen olisi kyllä mukavampaa, mutta jotenkin tuntuu kovin hankalalta löytää hyviä paikkoja. Lähes kaikki paikat sisältäät mielestäni liikaa kaikenlaista tauhkaa mikä häiritsee mallien erottuvuutta ellei tykitä aukko levällään. Myös logistiset ongelmat ja lämpötila ohjaavat kuvausta sisätiloihin. Mulla ei tyypillisesti ole esim. assareita kuvauksissa (tämä oli poikkeus).Eli kokonaisuutena, ihan toimivia muotikuvia. Valoilla ja mallin asennolla on merkitystä viestin viemisessä ja varsinkin mainoskuvauksessa on saatava muutakin kuin hieno pose. Näihin kuviin pitäisi vielä saada sopiva tausta ja sen sommittelu kohdalleen, niin päästäsiin lehtien sivuille.
Taisin jo käydä aiemmin Flickrssä, homma jatkuu hyvin. Noissa muissa tämän mallin kuvissa on muuten esimerkkejä niistä käsivarsien loivemmista kulmista. Niissä voi verrata syntyvää tunnelmaa tuolta osin.