Heh :)kajar kirjoitti: Kiitos palautteesta. Olisihan sitä voinut mennä lähemmäksi, mutta sitten olisi pitänyt kahlata umpihangessa ;) Tuossa sattui sopivasti menemään polku, jolla seisoin kuvaa ottessani..
Minulla on ollut hyvä onni päästä kuvaamaan Mafferin kanssa ja jos olen niiltä reissuilta yhden asian oppinut (vaikka niitä on kyllä vaikka kuinka paljon), se on että hyvän kuvan eteen pitää nähdä vaivaa. Pitää kahlata hangessa, suunnistaa umpipimeässä metsässä otsalampun valossa neljä kilometriä päästäkseen juuri siihen rantaan ja niemennokkaan, jossa valo on tiettyyn aikaan parhaimmillaan ja missä on jotakin mielenkiintoista muodostelmaa. Pitää kiivetä ja kavuta aitojen alitse ja ajaa satoja kilometrejä (Mafferin tapauksessa kyllä tuhansia) löytääkseen ne hyvät kuvauspaikat. Kalustoa pitää uhrata valokuvauksen jumalien alttarille. Pitää lähteä iltapäivällä, palata kotiin aamuyöllä tai aamulla. Joskus perille päästyään vain todetakseen, että jassoo, se niinkus oli kirkasta tasan siihen saakka kun sai kameran jalustalleen ja sommitelman valmiiksi... Ja eiku 150 km takaisin kotiin.
Ja jokaisesta kerrasta oppii jotain ja reissut ovat kuitenkin aina hauskoja. Jos taivas menikin tähtikuvauskohteessa pilveen, ainakin paikkaan tuli tutustuttua ja sai käsityksen kuvakulmasta ja sommittelusta. Seuraavalla kerralla ei tuhlaa aikaa siihen, että miettii miten tämänkin nyt kuvaisi. Hyvää valoa voi olla vaikka se vartti, ja siinä ei enää ole aikaa hirveästi suunnitella ja ihmetellä, vaan pitää toimia. Minulla ei ainakaan ole vielä sellaista osaamista, että asiat olisivat paikalla heti kristallinkirkkaana selvillä.
Niistä helpoista ja tutuista paikoista ne kaikki muutkin ottavat kuvansa. Kun näkee vaivaa ja menee sinne, minne muut eivät mene, löytää usein myös jotakin uutta. Eipä silti, ns. tavallisistakin paikoista saa hienoja kuvia kun vain osaa nähdä tavallisen poikkeuksellisesti. Hassel näyttää kuvaavan hyvin arkista ympäristöä, mutta hänen kuvissaan on lähes poikkeuksetta jotakin vangitsevaa, puhuttelevaa ja oivaltavaa.
Ens kerralla Nokian turbot jalkaan ja kenttälapio reppuun mukaan. ;)