Kiitoksia!
Heh joo tuntukin vähän viileelle etelän kelien jälkeen. Reissun jälkeen etelässä olikin jo melkeen samallaiset kelit.
Mutta hei, stoori jatkuu.
Fillari tuli tosiaan raahattua mukaan tällä kertaa.
Pari kertaa ollu jo mielessä että pitäskö ottaa mukaan mutta oon jättäny pois kun oon luullu että se on vaan tiellä kun ei saa takaluukkua auki ilman pyärän irrotusta. Tällä kertaa tein poikkeuksen ja eipä tuo juuri matkan tekoa haitannu.
Pari miniseikkailua sai tuolla aikaseks.
Skibotnissa Skibotnelvan reunoilla käytiin sykkelöimässä. Aamupäivän nopeahko vajaan vitosen lenkki mettäpolkuja ja teitä pitkin.
Taustalla keskellä kuvaa näkyvä terävä piikki huippuharjanteessa on kesän reissulla huiputettu Falsnestinden. Jyrkältä näyttää tästäkin kulmasta tuo loppu jyrkänne juuri ennen huippua.
Illan suussa ajettiin Sykkelvei nimisen piston kohdalle jokusen kilometrin ennen kilpisjärveä norjan puolella. Raitin nimi taitaa olla suomeksi pyörätie. Käytännössä huoltotie joka kulkee ylös padotun Rihpojavrin rannalle jonkun tutkimuslaitoksen luo. Toinen haara tietä jatkaa ylängöllä meren suuntaan muutaman kilometrin.
Ajattelin että lähden reilu tuntia ennen auringonlaskua ylös fillarilla kamera selässä. Oma ennakkoluulottomuus yllätti jälleen. Ei ollu mikään pikku mäki. Ajoin reilu tunnin mäkeä ylös. Alas pääsi toki alle vartissa. Vauhti ilman jarruja olisi kiihtyny murhaaviin lukemiin muutamassa sekunnissa alaspäin mentäessä.
Ylämäessä tuli kolme tutkimuslaitoksen autoa vastaan joista viimenen pysähtyi ja juteltiin ralli-englannilla hetki.
Ovat kuulemma ma-to töissä siellä mökissä järven rannalla, sitten alkaa viikonloppu. Vaiheltiin havainnot lumitilanteista ympäri kalottia. Kuulemma Kautokeinossa ei ollu edellisenä viikonloppuna talvesta tietoakaan. Mutta näillä seuduilla oli kuulemma todella kaunista yläällä kun ruska ja lumi loistaa. Isäntä ties mistä puhui ja lähti ajamaan Tromssaan ja minä lähin jatkamaan ylös.
Nordre Rihpogaisi, 1319m.
Polkuohjus
Takasin paluu tapahtu lumipyryssä.