Oiskos ensimmäisen kuvan kuski, numero 47, ruotsalainen Leif Persson? Kilpailu lienee kuitenkin joukkue-MM, syyskuussa 1984. Tuohon aikaan kovasti seurasin lajia, ja kyllä tuotakin kisaa olin paikan päällä katsomassa. Jenkit jo harjoituksissa näyttivät kaapin paikan hyppäämällä sen savimäen ylätasanteen yli, mitä ei ollut sitä ennen tehnyt kukaan... USA voitti, Belgia toinen ja Ruotsi kolmas tuossa kisassa, Suomikin viidentenä, mikä taitaa olla yksi parhaita tuloksia noista joukkuekisoista motocrossissa. Ruotsin ykköstykki, Håkan Carlquist, taisi voittaa jommankumman erän silloin, mutta tuolla kuvan kuskilla on kyynärpäät liian alhaalla, ei oo Carla... Jotain lajin kisoja kävin noihin aikoihin jopa ulkomailla katsomassa, tai ainakin Ruotsissa.
Motocrossia vois noilla nykyvehkeillä joskus mennä kuvaamaan. Se ei oo oikein paha laji siinä mielessä, että katsomot ja kuvauspaikat on aika lähellä rataa, ja kaatumisia ja haavereita lukuunottamatta kuljettajien liikkeet on aika lailla ennustettavia, ainakin jos on lajia jonkin verran seurannut. Kamerassa olis jopa se kypärään automaattisesti tarkentava AI-seuranta...
Mutta on lajista näköjään hienoja kuvia tullut perinnemenetelmilläkin!
Jaakko
PS. Numero yksi lienee USA:n Johnny O'Mara Hondan puikoissa, toisessa kuvassa voisi korkeammalla, numero 50, olla Suomen Pekka Vehkonen! Edellään menevän (numero 28) voisin nimetä belgialaiseksi, mutta Luxemburgin joukkueessa ajaneeksi, ehkä Martensin veljeksistä toinen? Ihmeesti löytää nuppi mielikuvia vanhasta ykkösharrastuksesta pienellä kaivelulla... tosin saattavat olla pahasti metsässäkin ne mielikuvat? Netti ei pienellä haulla antanut osanottajaluetteloa kyseiseen kilpailuun, enkä itse koskaan tallettanut niitä.
erilainen kirjoitti: ↑Joulu 29, 2023 13 : 52
enää ei ole pääkaupunkiseudulla tilaa pärinää tai pauketta tuottaville harrastuksille.
Kyllä Lavangossa, lentokentän suunnilleen vastapuolella, motocrossia edelleen ajetaan, ja toinen rata taitaa olla Espoon Kolmperässä? Ruskeasanta menetettiin jo parikymmentä vuotta sitten. Trialin harrastajille on ihan luvallisia ajopaikkoja myös lentokentän lähellä, Hanskalliolla, ja Kirkkonummella, jos sitä vielä voi pääkaupunkiseutuna pitää, ja olikohan tuon Kolmperän motocrossalueen metsissä myös trialin ajopaikkoja?
JL Anttola kirjoitti: ↑Joulu 29, 2023 13 : 59
Oiskos ensimmäisen kuvan kuski, numero 47, ruotsalainen Leif Persson? Kilpailu lienee kuitenkin joukkue-MM, syyskuussa 1984.
Anders Erikssonin nimen mä olen jostain siihen kaivanut, en muista enää mistä? Numero 1 on mun Exif-tiedoissa David Bailey.
Jenkit oli David Bailey, Johnny O'Mara, Jeff Ward ja Rick Johnsson, ja Anders Eriksson oli Ruotsin joukkueessa; varmasti sinulla EXIFeissä oikeat tiedot! Tuo ruotsalaisen Yamaha kuvassa näyttää tehdaspeliltä, ja muisti tarjos Perssonille parempaa menestystä niiltä ajoilta, siihen vain perustu miun väärä arvelu.
Kun nyt menin noita nimiä tänne laittamaan - vaikkeivät tarpeellisia oliskaan - niin korjaan antamiani vääriä tietoja. Juutuupista löytyi YLEn 10 minuutin kooste kummastakin erästä, ja siitä selvisi, että jenkeistä numero yksi oli tosiaan David Bailey, O'Mara ajoi numerolla 2. Ja numero 50 oli Pekka Vehkonen, niinkuin olin tunnistavinani, mutta siinä kuvassa hänen edellään ajanut numero 28 oli italialainen Michele Rinaldi. Numerosta 47 ei tuossa koosteessa puhuttu mitään, mutta ei ole pienintäkään syytä epäillä Aranevan muistikirjauksia hänenkään kohdallaan.
Motocrossiin ja trialiin on aivan viime vuosina tullut tarjolle myös sähkömoottorilla varustettuja pyöriä, ja alkavat olla melko kilpailukykyisiäkin. Motocrossin MM-erään tarvitaan melko paljon virtaa eli aika iso akku matkaan, trialissa kertasuoritukset ovat erittäin lyhyitä, eli jos säännöt sallivat avustajien kuljettamien akkujen vaihdon kesken kierroksen, ei siinä suhteessa ole mitään estettä siirtymiselle kokonaan sähköpeleihin.
- innostusis Jaakko -
PS. Jos sensijaan satun vielä joskus innostumaan moottoriurheilua kuvaamaan, niin kyllä mukaan tarttuu digi-OM-1, ja filmikamerat jäävät kaappiinsa...
Viimeksi muokannut JL Anttola, Joulu 29, 2023 18 : 09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.