Petterin luontokuvat (lintukuvat)
-
Re: Petterin luontokuvat (lintukuvat)
En nyt tiedä noista muista sonyjonneista..! Itsellänikin on kyllä Sony (A9).., siis noiden canonin ja olyn lisäksi, eikä tieni valokuvauksen taivaisiin ole auennut silläkään, vaikka lennossa välillä vaihtaa kameramerkkiä, kennotyyppiä tai toimintatapaa. Taitaa pikemminkin olla päin vastoin, sekoittaa senkin vähän älyn, mikä voisi olla tarpeen itse kuvaamiseen keskittymisessä. Mutta tuo nyt sattuu olemaan isossa osassa omaa valokuvausharrastustani...
Eipä kävisi pienessä mielessäkään ottaa mitään Petteriltä pois. Tiedän miehen ja luulen tuntevani jo kuvistaankin. On taitava tässä lajissa ja laittaa sopivasti haasteita lajista jotain ymmärtäville. Hyvä näin. Kattellaan kun luonnossa kuvattava lisääntyy ja varttuu...
Eipä kävisi pienessä mielessäkään ottaa mitään Petteriltä pois. Tiedän miehen ja luulen tuntevani jo kuvistaankin. On taitava tässä lajissa ja laittaa sopivasti haasteita lajista jotain ymmärtäville. Hyvä näin. Kattellaan kun luonnossa kuvattava lisääntyy ja varttuu...
-
[quote="JL Anttola]"Oiskos mahollista, että Petterin luontokuvat saa siitä syystä kehuja, että ovat täällä esillä?[/quote]
JL, kyl se vaan on niin että hänen kuvat on laadultaan sitä luokkaa jotta kehut kuuluu asiaan! Se on nähty myös toisella foorumilla. Siellä tosin kommentit yleensä vähissä mutta katselukerrat taas antaa todisteen kuvien laadusta.
Ja toisaalta hänellä on taatusti paljon sellaista hiljaista tietoa rungoista ja putkista, tiiä tartteeko kaikkien niistä asioista täällä meteliä pitää, onhan täällä melkoinen joukko jo omiaan kehumassa.
JL, kyl se vaan on niin että hänen kuvat on laadultaan sitä luokkaa jotta kehut kuuluu asiaan! Se on nähty myös toisella foorumilla. Siellä tosin kommentit yleensä vähissä mutta katselukerrat taas antaa todisteen kuvien laadusta.
Ja toisaalta hänellä on taatusti paljon sellaista hiljaista tietoa rungoista ja putkista, tiiä tartteeko kaikkien niistä asioista täällä meteliä pitää, onhan täällä melkoinen joukko jo omiaan kehumassa.
Jäiköhän tuossa miun lainatussa viestissä nyt idea piiloon? Vai halusitko vain pjm vahvistaa viestin, kertoa olevasi samaa mieltä? Toivottavasti topiikin aloittaja ymmärsi minun viestini oikein...
- ihmettellee JL -
- ihmettellee JL -
Viimeksi muokannut JL Anttola, Kesä 18, 2019 17 : 12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei näköjään pitäs tehä montaa asiaa samaan aikaan...
Viimeksi muokannut JL Anttola, Kesä 18, 2019 17 : 11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Näyttää siltä, että kuvaamista kannattaa jatkaa. Kiitokset!
Paljon olen näiden palstojen kirjoitteluja lukenut ja sitä kautta olen oppia kuvaamiseen saanu, ymmärtämystä sommittelusta säädöissä ja kalustosta.. Enemmänkin haluaisin kuulla sommittelusta ja taiteellisesta puolesta. Se keskustelu on vähäisempää kuin biteistä ja pikseleitä keskusteleminen. Eikö valokuvaaminen ole enemmän taidetta kuin insinööritiedettä? Kysyy insinööri....
Paljon olen näiden palstojen kirjoitteluja lukenut ja sitä kautta olen oppia kuvaamiseen saanu, ymmärtämystä sommittelusta säädöissä ja kalustosta.. Enemmänkin haluaisin kuulla sommittelusta ja taiteellisesta puolesta. Se keskustelu on vähäisempää kuin biteistä ja pikseleitä keskusteleminen. Eikö valokuvaaminen ole enemmän taidetta kuin insinööritiedettä? Kysyy insinööri....
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
-
-
-
-
-
-
Kaakkurista upeeta matskua ja ei muutkaan postaukset häpee...
-
-
Ja taas kaakkurilammella. Aamun suu kuvat ei oikein 9nnistuneet... on niin varjoina paikka aamulla...
Kovasti tuli säpinää kun ”ylimääräinen” kaakkuri laskeutui lammelle... melkoinen show ja kaakatus.
Periskooppi... kuka sieltä tulee?
Pois täältä!
Yhdessä... pois!
Pönö
Kovasti tuli säpinää kun ”ylimääräinen” kaakkuri laskeutui lammelle... melkoinen show ja kaakatus.
Periskooppi... kuka sieltä tulee?
Pois täältä!
Yhdessä... pois!
Pönö
-
En ole jonne eikä ole tynnyrimahaa. Ei ole tosin laittaa yli kymppitonnia kakkulaan, joka herralle kelpaisi. Tai olisi, mutten laita, kun en ole erityisen kiinnostunut siirtymään päivätyöstäni lintukuvaukseen. Siinä olet harvinaisen oikeassa, etten ymmärrä lintujen käyttäytymisestä juuri mitään. Ymmärrän kyllä piikkisi tähän kalustokiistelyyn, mutta jos nyt kuitenkin otettaisiin ihan pieni reality check siihen, mitä nuo ammattilaiskamat kustantavat. Ja ei, en aio osallistua siihen kalustomiekkailuun.Maffer kirjoitti:Sigma/Tamron 150-600 -jonnet eivät ymmärrä mitään lintujen käyttäytymisestä eivätkä vaivaudu tällaisiin kuvakulmiin kun alla on sen verran muutenkin tynnyrimahaa. Johan sen zoomin valitseminen kertoo ettei homma kiinnosta.
Ja sitten Petterille: En ole valokuvakriitikkokaan, mutta tuo usein toistuva liki vesirajasta otettu kuvakulma ei oikein iske meikäläiselle. Mulle tulee sellainen fiilis, että ollaan uimalla liikenteessä ja jotenkin onnistutaan pitämään kamera vedenpinnan yläpuolella. Joissain otoksissa se toimii, mutta välillä sitten taas ei. Mutta suurin osa näistä luontokuvista on mulle vau-osastoa. Jatka postaamista!
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
-
Kiitos kommenteista... matala kuvakulma on se minun juttu, minusta siinä lintu tulee esiin paremmin. Mutta mielipide asia.
Ja noista linssistä. Itse osta isot linssit käytettynä. Nytkin on rajalassa esim 500/4 linssiä hinnalla 3500. Siinä on hyvä linssi vaikka ovatkin iäkkäitä. Onhan silläkin vielä toki hintaa...Mutta kukin tyylillään ja jos pitää omista kuvissaan, niin tavoite saavutettu. :)
Ja noista linssistä. Itse osta isot linssit käytettynä. Nytkin on rajalassa esim 500/4 linssiä hinnalla 3500. Siinä on hyvä linssi vaikka ovatkin iäkkäitä. Onhan silläkin vielä toki hintaa...Mutta kukin tyylillään ja jos pitää omista kuvissaan, niin tavoite saavutettu. :)
-
Se kuvakulma varmaan korostui, kun selasin aika monta sivua putkeen tässä illan ratoksi noita sun kuvia. Yksittäisessä kuvassa tuskin tulisi sama efekti eteen. Mutta joo, se oli vain hajanainen kommentti.pelai65 kirjoitti:Kiitos kommenteista... matala kuvakulma on se minun juttu, minusta siinä lintu tulee esiin paremmin. Mutta mielipide asia.
Katsotaan tuota luontokuvausta ja sen kalustoa hiukan tarkemmin sitten tuossa 10 vuoden päästä, kun eläkeikä kolkuttelee ovelle. Siihen asti menen kompromissiratkaisuilla, kun valokuvaaminen tapahtuu muun toiminnan ohessa ja repussa on jotain muuta kuin kuvauskalusto. Siihen asti imen vaikutteita teiltä osaajilta :)
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
-
Ollut vähän hiljaista kuvauksen saralla, mutta eilen illalla sain lähdettyä taas kierrokselle... mielenkiintoinen retki... klo 2 takaisin kotona-...
Ensin tuli vastaan hirvi veljekset... On siinä ollut emolla ihmettelemistä kun on nähnyt kaksoset...
Peurojakin oli taas runsaasti.. 100 jälleen lopetin laskemisen...
Illan viimeinen peurakuva...
Sitten pieni tauko ja katse taivaalle...
Ja sitten kuviin rekvisiittaa... :) Auto on vain kuunsirpin valaisema...
Ja viimeinen linnunratakuva...
Siinä illan setti...
Ensin tuli vastaan hirvi veljekset... On siinä ollut emolla ihmettelemistä kun on nähnyt kaksoset...
Peurojakin oli taas runsaasti.. 100 jälleen lopetin laskemisen...
Illan viimeinen peurakuva...
Sitten pieni tauko ja katse taivaalle...
Ja sitten kuviin rekvisiittaa... :) Auto on vain kuunsirpin valaisema...
Ja viimeinen linnunratakuva...
Siinä illan setti...
-
Hienot nuo vasa kaksoset! Tuo vaalee varsinki.. kumman paljon alkanu noita vaaleitakin näkyä..
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
Flickr: Jani Honkala
-