Teema: Lintukuvat
-
-
-
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Samalta lammikolta tapasin nämä kanojen perheet. Liejukana tosin rillutteluun taipuvaisena oli halunnut luovuttaa poikasensa Nokikanalle. Eivät ne sitä mitenkään yrittäneet salata, ja näkeehän sen kuka vaan punaisesta väristäkin.
Hyvä emo toi Nokikana on, syöttää adoptiopoikastaan ja näytti olevan kovin huolehtivainen.
Hyvä emo toi Nokikana on, syöttää adoptiopoikastaan ja näytti olevan kovin huolehtivainen.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
Re: Haahka
Käsittääkseni haahka naaraat liikkuvat poikastensa kanssa yhdessä eli samassa "parvessa" voi olla useita poikueita, jotta junnuja on helpompi suojella.Magneetto kirjoitti:
Onkohan tässä useampia poikueita, kun junnuja oli 14!
-
Jovala: Kyllä nuo ihan nokikanan omia poikasia ovat, liejukanoilla ei Suomenojalla ole poikasia vielä nähty :) Eli liejukanan poikaset ovat erilaisia, tuo kuvassasi oleva poikanen on nokikanan oma.Jovala kirjoitti:Samalta lammikolta tapasin nämä kanojen perheet. Liejukana tosin rillutteluun taipuvaisena oli halunnut luovuttaa poikasensa Nokikanalle. Eivät ne sitä mitenkään yrittäneet salata, ja näkeehän sen kuka vaan punaisesta väristäkin.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Elämäni ensimmäinen retki Espoossa Laajalahden luonnonsuojelualueelle, jossa on kaksi lintutornia. Niitä yhdistää 2.5 kilometriä pitkä pitkospuu-polku, joka kiertelee rannan ruovikossa.
Ensimmäinen vastaantullut kahlaaja oli melko kaukana (taustalla Munkkiniemen rantaa ja Pasilan torni):
Matka oli sen verran pitkä, etten saanut lajista paremmin selvää.
Seuraavakin oli melko kaukana, mutta tunnistin linnun Töyhtöhyypäksi. Elämäni ensimmäinen töyhtöhyyppä. Monia olen sellaisiksi haukkunut, varsinkin aikoinaan suurimman osan naispuolisesta opettajakunnasta. Nyt siis olen nähnyt t-hyypän ihan omin silmin:
Kaunis lintuhan tämä on.
Kun katsoo noita kahta kuvaa, niin valkotasapainohan niissä on aivan eri hollilla. Pitääkö mukaan ottaa myös harmaakortti, jolla vetää WB:t just jetsulleen. Ja vasta sen jälkeen ryhtyy tone mapping hommiin, että saa kuvasta jonkinlaisen 8-bittisen jpg-luomuksen. Hmmm.
Ensimmäinen vastaantullut kahlaaja oli melko kaukana (taustalla Munkkiniemen rantaa ja Pasilan torni):
Matka oli sen verran pitkä, etten saanut lajista paremmin selvää.
Seuraavakin oli melko kaukana, mutta tunnistin linnun Töyhtöhyypäksi. Elämäni ensimmäinen töyhtöhyyppä. Monia olen sellaisiksi haukkunut, varsinkin aikoinaan suurimman osan naispuolisesta opettajakunnasta. Nyt siis olen nähnyt t-hyypän ihan omin silmin:
Kaunis lintuhan tämä on.
Kun katsoo noita kahta kuvaa, niin valkotasapainohan niissä on aivan eri hollilla. Pitääkö mukaan ottaa myös harmaakortti, jolla vetää WB:t just jetsulleen. Ja vasta sen jälkeen ryhtyy tone mapping hommiin, että saa kuvasta jonkinlaisen 8-bittisen jpg-luomuksen. Hmmm.
-
- Viesti:
-
Niin raw:na kuvaan kuin kamerasta (EOS 7D) irtoaa. Olenhan mä toki vielä tän 7D:n kanssakin oppimiskäyrällä. Eihän tästä ole kuin muutama viikko kun sen ostin.moonshine kirjoitti:^Kaikki sun kuvat paranis teknisesti tolkuttomasti, jos kuvaisit raw:na ja hieman panostaisit kuvankäsittelyyn. Ei tarviis myöskään wb:stä huolehtia.
Kuvankäsittely LR:ssä sen sijaan on amatöörimäistä. Lähinnä vain Basic paneelista. Yleensä etsin kuvasta jonkin harmaan läikän ja osoitan WB-pipetillä siihen. Jos tulos ei tyydytä, kumoan ja tyydyn vain jatkamaan tonesien säädöllä. Ensin automaatilla ja sitten hieman korjaillen. Monesti vain exposure hieman vähemmäksi ja joskus mustaa päätä Blackseistä.
Jonkun harvan kerran olen uskaltautunut hieman muutakin tekemään. Kuten tossa töyhtöhyypän tapauksessa Precensiä (Clarity +26, Vibrance +26 ja Saturation +2). Ihan fiilis-pohjalta. Mä en ymmärrä noista mitään.
Joskus intoudun oikaisemaan kuvan, jos oikeen pistää silmään horisontti tai lipputanko on kenollaan. Tai jopa päädyn hienostelemaan urbaanirakennelmien kuvissa Lens Corrections paneelin kanssa. Saa nurkat suoriksi.
Exportin jälkeen vilasen kuvan IrfanView:ssä ja kroppaan jos katson aiheelliseksi. Aika usein katson, jos etsin esteettistä näkökulmaa.
Listalla on kyllä tiedonhankintaa LR:stä. Itse asiassa ostin pari viikkoa sitten kirjan aiheesta: Jeff Schewe RAW-kuvankäsittely. (Lightroom, Camera Raw and Photoshop). Mutta olen vasta sivulla 31.
Tosin LR:ää pidemmälle en meinaa mennä. Siis Photoshoppaamaan. Joku roti tässäkin.