Reissailua
Re: Reissailua
Kahden kerroksen väelle majotus... Ruotsissa elänyt sisko perheineen joskus 70-luvulla reissaili sellasen telttaperävaunun kanssa, missä oli samantyyppinen idea, että avautui neliöiltään tuplaksi; oli varsin nopea pystyttää se. Ja kait melko kevyt vedettävä sekä massaltaan että ilmanvastukseltaan varsinaiseen matkailuvaunuun verrattuna.
Mutta tarkotus oli kokeneemmalta Norjan kävijältä kyssyy sääennusteista. Niiko pahhaa unta muistelen, että jossain palstalla ois joku kehunut norjalaisten sade- ja muitakin ennusteita, että ovat luotettavampia tuolla Käsivarren alueella, mutta en muista, että missä tai mistä osotteesta niitä pit katella.
Myyräkuume alkaa olla podettu tai ainakin loppusuoralla, eilen tehtiin päätös että alkuperäsellä suunnitelmalla ajellaan Kilpisjärvelle. Huomenna - sunnuntaina - aamusta tien päälle, Kemin Scandicissa eläkeläishinnalla yötä matkalla ja maanantaina Kilpisjärvelle. Viikon päästä sunnuntaina lähetään takasin, taas matkalla yötä. Soppii paremmin tään ikäsille tuollanen yhen pysähyksen taktiikka.
Jos sattuu sellanen päivä, että Kilpisjärvellä on umpisade, ja Norjan puolella ois kirkkaampaa, vois jonkun päivän ajella siellä. Siinä ois paikkansa pitävät sääennusteet poikaa, jos sellasia ois tarjolla. Tosin ei oo vaelluskunnostakaan oikein tietoa, nyt ei vielä montaa kilometriä menis, vaikka jättäs suosiolla kamerarepun majapaikkaan ja ottas vaan pikkuepelin pannukakkuzoomilla takin taskuun. Lujassa uskossa - bona fidé - oon kuitenkin, että kävelykunto on ees jonkinlainen ko sinne asti mennään. Rouvalle on pitäny vannoa, että mitään urosmehiläisen temppuja ei tehä, vaan mennään tuntemuksien mukkaan maltilla...
Vieras1
PS. Mukavia reissuja kääkälle!
Mutta tarkotus oli kokeneemmalta Norjan kävijältä kyssyy sääennusteista. Niiko pahhaa unta muistelen, että jossain palstalla ois joku kehunut norjalaisten sade- ja muitakin ennusteita, että ovat luotettavampia tuolla Käsivarren alueella, mutta en muista, että missä tai mistä osotteesta niitä pit katella.
Myyräkuume alkaa olla podettu tai ainakin loppusuoralla, eilen tehtiin päätös että alkuperäsellä suunnitelmalla ajellaan Kilpisjärvelle. Huomenna - sunnuntaina - aamusta tien päälle, Kemin Scandicissa eläkeläishinnalla yötä matkalla ja maanantaina Kilpisjärvelle. Viikon päästä sunnuntaina lähetään takasin, taas matkalla yötä. Soppii paremmin tään ikäsille tuollanen yhen pysähyksen taktiikka.
Jos sattuu sellanen päivä, että Kilpisjärvellä on umpisade, ja Norjan puolella ois kirkkaampaa, vois jonkun päivän ajella siellä. Siinä ois paikkansa pitävät sääennusteet poikaa, jos sellasia ois tarjolla. Tosin ei oo vaelluskunnostakaan oikein tietoa, nyt ei vielä montaa kilometriä menis, vaikka jättäs suosiolla kamerarepun majapaikkaan ja ottas vaan pikkuepelin pannukakkuzoomilla takin taskuun. Lujassa uskossa - bona fidé - oon kuitenkin, että kävelykunto on ees jonkinlainen ko sinne asti mennään. Rouvalle on pitäny vannoa, että mitään urosmehiläisen temppuja ei tehä, vaan mennään tuntemuksien mukkaan maltilla...
Vieras1
PS. Mukavia reissuja kääkälle!
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41
Re: Reissailua
Vedettävä malli ei varmasti ollenkaan hullumpi!
Minä oon luottanu tähän sivustoon. Joku norjan ilmatieteenlaitos. https://www.yr.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kattelet kartasta vaan minne meinaat mennä ja nakkaat paikan nimen tuohon missä lukee "sok etter sted..."
Sen oon kyllä huomannu että paras sääennuste on omat silmät. Sää on se mitä näkee. 5 minuutin päästä voi olla jo ihan toiset olosuhteet. Mutta toi yr on kyllä pitäny niin hyvin kutinsa kun tuolla voi mikään pitää.
Kiitos ja kumarrus! Hyvää reissua teille!
Minä oon luottanu tähän sivustoon. Joku norjan ilmatieteenlaitos. https://www.yr.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kattelet kartasta vaan minne meinaat mennä ja nakkaat paikan nimen tuohon missä lukee "sok etter sted..."
Sen oon kyllä huomannu että paras sääennuste on omat silmät. Sää on se mitä näkee. 5 minuutin päästä voi olla jo ihan toiset olosuhteet. Mutta toi yr on kyllä pitäny niin hyvin kutinsa kun tuolla voi mikään pitää.
Kiitos ja kumarrus! Hyvää reissua teille!
-
- Viestit: 6448
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Reissailua
yr tosiaan osuu ennusteissaan aika hyvin kohdalleen. Jopa Lappeerannan osaltakin. :D
Paikallinen sääennuste just nyt Leviltä: Pelkkää sinistä taivasta ties kuin pitkään!
Paikallinen sääennuste just nyt Leviltä: Pelkkää sinistä taivasta ties kuin pitkään!
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41
Re: Reissailua
Noniin reissu pulkassa. Tosiaan sponssina reissussa Revolution Race joten pönöjä on kuvien joukosa tavallista enemmän. Sponsoriin ja reissuun liittyen kollegalta tulossa aivan törkeen hienoa video taltiointia. Linkkailen tänne jahka valmistuu.
9 päivää, 3200km, kammottavia ja törkeen hienoja olosuhteita ja toinen toistaan hienompia trekkejä.
Karmivimpana muistoina mm yö Nord lenangenissa.
Tultiin klo 22 kieppeillä eräältä 850m huipulta alas pimeessä liukkailla kivillä persmäkeä laskien. Potlojoo autoon ja tunnin unien jälkeen iski niin järetön myrsky että katolla oleva teltta meinas repiä autoa kumoon. Teltan sidonta remmit ja lenkit alko hakata kylkiä lommoille tuulessa. Samassa alko tulee vettä kaatamalla. Hyökkäsin bokserit jalassa pihalle myrskyyn ja sulloin lenkit teltan ja katon väliin. Kolme kertaa joutu nousee sängystä tona yönä ja lopulta aamu kuuelta lähettiin karkuun ja ajettiin Lyngseidettiin jonkun lammasfarmarin mettään ja nukuttiin iltapäivä kolmeen.
Toinen suurin vastoinkäyminen sijoittuu Store Kjostindenin rinteelle. Kollega valitteli päänsärkyä ekoilla metreillä jo. Ehotin että yritetään toinen päivä mutta ei menny ehotus läpi. Kavuttiin 900m tasalle josta näin että tulen vielä jonain päivänä kyllä huipulle menemään. Nyt käännyttiin tuossa kohdin ympäri hämärissä. Päästiin 350m tasalle kun kollegan terveys petti rinteeseen. Jäin räpsimään kuvia jyrkänteelle ja toveri lähti jatkamaan matkaa alas. Pakkasin kamppeet ja lähin syöksymään mäkeä alas. Kengät toimi suksina pehmeessä rinteessä kunnes saavuin kiville jossa alko rimpuilu. Kiersin erään kohouman jonka reunalla vyöryin paikkapaikoin kivien mukana useemman metrin alaspäin sormet littanana. Oli pimeä. Saavuin kohouman toiselle puolelle ja kaveria ei näy missään. Soitin ja ei ole kenttää, aloin huutaa kurkku suorana. Kolmannella huudolla paikallistin kaverin noin 100m päästä. Olo oli huonontunu ja meno loppu siihen. Tsemppaamalla päästiin kuitenkin lopulta hiukka ennen puolta yötä alas rinteeltä. Ensi kerralla hiukka enempi riskien minimoimista. Tällä kertaa riitti tuuri.
Eka yö jammailtiin klo 2.00 asti Kautokeinossa ja siitä kurvailtiin Finnmarkkia pohjoseen Hetan kautta aamu seiskaks kilpikselle. Unta palloon ja iltapäivällä trekki Saanan huipulle, sieltä kauppaan, tullimiehet hyökkäs rajan jälkeen kimppuun ja tutkivat koko auton lattiasta kattoon ja vielä tuon jälkeen kerettiin merenrantaan ikuistamaan hiukan revontulia.
Adjit
9 päivää, 3200km, kammottavia ja törkeen hienoja olosuhteita ja toinen toistaan hienompia trekkejä.
Karmivimpana muistoina mm yö Nord lenangenissa.
Tultiin klo 22 kieppeillä eräältä 850m huipulta alas pimeessä liukkailla kivillä persmäkeä laskien. Potlojoo autoon ja tunnin unien jälkeen iski niin järetön myrsky että katolla oleva teltta meinas repiä autoa kumoon. Teltan sidonta remmit ja lenkit alko hakata kylkiä lommoille tuulessa. Samassa alko tulee vettä kaatamalla. Hyökkäsin bokserit jalassa pihalle myrskyyn ja sulloin lenkit teltan ja katon väliin. Kolme kertaa joutu nousee sängystä tona yönä ja lopulta aamu kuuelta lähettiin karkuun ja ajettiin Lyngseidettiin jonkun lammasfarmarin mettään ja nukuttiin iltapäivä kolmeen.
Toinen suurin vastoinkäyminen sijoittuu Store Kjostindenin rinteelle. Kollega valitteli päänsärkyä ekoilla metreillä jo. Ehotin että yritetään toinen päivä mutta ei menny ehotus läpi. Kavuttiin 900m tasalle josta näin että tulen vielä jonain päivänä kyllä huipulle menemään. Nyt käännyttiin tuossa kohdin ympäri hämärissä. Päästiin 350m tasalle kun kollegan terveys petti rinteeseen. Jäin räpsimään kuvia jyrkänteelle ja toveri lähti jatkamaan matkaa alas. Pakkasin kamppeet ja lähin syöksymään mäkeä alas. Kengät toimi suksina pehmeessä rinteessä kunnes saavuin kiville jossa alko rimpuilu. Kiersin erään kohouman jonka reunalla vyöryin paikkapaikoin kivien mukana useemman metrin alaspäin sormet littanana. Oli pimeä. Saavuin kohouman toiselle puolelle ja kaveria ei näy missään. Soitin ja ei ole kenttää, aloin huutaa kurkku suorana. Kolmannella huudolla paikallistin kaverin noin 100m päästä. Olo oli huonontunu ja meno loppu siihen. Tsemppaamalla päästiin kuitenkin lopulta hiukka ennen puolta yötä alas rinteeltä. Ensi kerralla hiukka enempi riskien minimoimista. Tällä kertaa riitti tuuri.
Eka yö jammailtiin klo 2.00 asti Kautokeinossa ja siitä kurvailtiin Finnmarkkia pohjoseen Hetan kautta aamu seiskaks kilpikselle. Unta palloon ja iltapäivällä trekki Saanan huipulle, sieltä kauppaan, tullimiehet hyökkäs rajan jälkeen kimppuun ja tutkivat koko auton lattiasta kattoon ja vielä tuon jälkeen kerettiin merenrantaan ikuistamaan hiukan revontulia.
Adjit
Viimeksi muokannut Kääkkä, Syys 25, 2018 1 : 58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41
Re: Reissailua
Päivä nro III
Ajettiin yöllä revontulien jälkeen Koppangenin kulmille jonkun mettätien varteen. Aamulla heräsin ääkälle ja tajusin että ollaan jonkun mökin takapihalla. Kävin vääntää tuotokset ja potkin kollegan ylös. Aika lähteä.
Ajettiin Store Kjostindenin juurelle kahden tunnelin väliin tieltä sivuun. Tuhdit lounaat huiviin ja sitten lähettiin tutkimusmatkailu mielessä kiipeemään ylös ja kattomaan miltä siellä näyttää jos joskus yrittäis huipulle asti 1488 metriin. Hienoa oli mutta todella kurjaa ylöspäin mentävää kun paikkapaikoin sai ottaa viis askelta ja silti valu askeleen taaksepäin. Mutta tosiaan 900m tasalle kiivettiin ja loput siitä retkestä kerroinkin alotus viestissä..
Kollega möyrii mäkeä ylös päätös harjanteen huipulle. Minulla vielä pulssi hakkasi. Ryntäsin kaikin voimin ylös iltavalojen toivossa joita ei sitten lopulta juurikaan tullu..
Reitti ylös jatkui lumikenttää pitkin kuvan vasempaan laitaan ja sieltä harjanteen yli. Hiukkasen verran pääs piikkien kans tallailemaan. Lähinnä huvin vuoksi. Mitään hyötyä ei noitten kantamisesta tällä kertaa ollu.
Kurkistus.
Kjosen vuonon pää ja ylä- Lyngseidetin viimoset katulamput. Tämän kuvan jälkeen alko haasteet.
I´ll be back.
Ajettiin yöllä revontulien jälkeen Koppangenin kulmille jonkun mettätien varteen. Aamulla heräsin ääkälle ja tajusin että ollaan jonkun mökin takapihalla. Kävin vääntää tuotokset ja potkin kollegan ylös. Aika lähteä.
Ajettiin Store Kjostindenin juurelle kahden tunnelin väliin tieltä sivuun. Tuhdit lounaat huiviin ja sitten lähettiin tutkimusmatkailu mielessä kiipeemään ylös ja kattomaan miltä siellä näyttää jos joskus yrittäis huipulle asti 1488 metriin. Hienoa oli mutta todella kurjaa ylöspäin mentävää kun paikkapaikoin sai ottaa viis askelta ja silti valu askeleen taaksepäin. Mutta tosiaan 900m tasalle kiivettiin ja loput siitä retkestä kerroinkin alotus viestissä..
Kollega möyrii mäkeä ylös päätös harjanteen huipulle. Minulla vielä pulssi hakkasi. Ryntäsin kaikin voimin ylös iltavalojen toivossa joita ei sitten lopulta juurikaan tullu..
Reitti ylös jatkui lumikenttää pitkin kuvan vasempaan laitaan ja sieltä harjanteen yli. Hiukkasen verran pääs piikkien kans tallailemaan. Lähinnä huvin vuoksi. Mitään hyötyä ei noitten kantamisesta tällä kertaa ollu.
Kurkistus.
Kjosen vuonon pää ja ylä- Lyngseidetin viimoset katulamput. Tämän kuvan jälkeen alko haasteet.
I´ll be back.
Viimeksi muokannut Kääkkä, Syys 25, 2018 11 : 48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Reissailua
Kiitokset Kääkkä kuvista ja tarinoista! Tosin kun noita reunalla -kuvia kattoo uuvestaan, aina on pelko syömmessä että onkohan se vielä siinä vai onko tippunu... samoissa maisemissa oltiin viikko, mutta jostain syystä ei löyvetty tuollasia paikkoja?
Tuli muistikuvia mieleen sinun tarinasta. Miun edellisellä sen suunnan reissulla - siis hiukkasen auki 30 vuotta sitten, pääsiäisen aikaan silloin - ajettiin kahen perheen ja kahen asuntovaunu-yhistelmän voimin Kilpisjärveltä Lofoottien suuntaan. Illalla pimmeessä tultiin sellaselle leirintä-alueelle, jonka läheltä lähti ensimmäinen silta Lofoottien puolelle (muistin mukkaan...). Alueella oli jonkin verran vaunuja - Norjahan oli sillon vielä köyhä kalastajamaa, öljystä ei tietookaan - mutta ei kovin paljoa ihmisiä. Märkää lunta oli satanu maahan, vaunut haluttiin sellaselle pienelle töyräälle kuivempaan kohtaan. Meillä Opel Omega (työsuhde, en kait omilla rahoilla ois Oopelia...) ja piskunen, Oulusta vuokrattu Solifer 450, toisella porukalla Pajero ja iso 2-akselinen Solifer. No ei se Opeli siinä rännän päällä sitä vaunua siihen töyräälle vieny, piti Pajerolla, eli meijän vaunua ei enää laitettu auton koukkuun. Pimmeessä vaunuista jalat maahan ja porukat koisimaan. Yöllä Atlantilta kävi melkonen tuuli, vaunu heilu ihan oikeesti. Sillonen vaimo, lasten äiti, herätti miut, että tää vaunu kaatuu. Mie sanoin, että oo hupsimatta, mihinkään kaavu.
Aamulla kun noustiin ylös ja alettiin katella ympärille, niin huomattiin, että kaikkien paikalla vakituisesti olevien norjalaisten vaunujen kulmien kohtiin oli lyöty syvälle maahan paksut seipäät ja vaunut oli köytetty kulmistaan paksuilla köysillä niihin seipäisiin...
- muisteli taas Vieras1
Tuli muistikuvia mieleen sinun tarinasta. Miun edellisellä sen suunnan reissulla - siis hiukkasen auki 30 vuotta sitten, pääsiäisen aikaan silloin - ajettiin kahen perheen ja kahen asuntovaunu-yhistelmän voimin Kilpisjärveltä Lofoottien suuntaan. Illalla pimmeessä tultiin sellaselle leirintä-alueelle, jonka läheltä lähti ensimmäinen silta Lofoottien puolelle (muistin mukkaan...). Alueella oli jonkin verran vaunuja - Norjahan oli sillon vielä köyhä kalastajamaa, öljystä ei tietookaan - mutta ei kovin paljoa ihmisiä. Märkää lunta oli satanu maahan, vaunut haluttiin sellaselle pienelle töyräälle kuivempaan kohtaan. Meillä Opel Omega (työsuhde, en kait omilla rahoilla ois Oopelia...) ja piskunen, Oulusta vuokrattu Solifer 450, toisella porukalla Pajero ja iso 2-akselinen Solifer. No ei se Opeli siinä rännän päällä sitä vaunua siihen töyräälle vieny, piti Pajerolla, eli meijän vaunua ei enää laitettu auton koukkuun. Pimmeessä vaunuista jalat maahan ja porukat koisimaan. Yöllä Atlantilta kävi melkonen tuuli, vaunu heilu ihan oikeesti. Sillonen vaimo, lasten äiti, herätti miut, että tää vaunu kaatuu. Mie sanoin, että oo hupsimatta, mihinkään kaavu.
Aamulla kun noustiin ylös ja alettiin katella ympärille, niin huomattiin, että kaikkien paikalla vakituisesti olevien norjalaisten vaunujen kulmien kohtiin oli lyöty syvälle maahan paksut seipäät ja vaunut oli köytetty kulmistaan paksuilla köysillä niihin seipäisiin...
- muisteli taas Vieras1
-
- Viestit: 6448
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Reissailua
En lähe kuvias järjestykseen laittamaan mut hito hyvät tarinat kuvien kera!
Kuha kerkeen ni katon onnistuko miten ne kaukolaukakset sieltä kumpareelta sinne maston viereen.
Kuha kerkeen ni katon onnistuko miten ne kaukolaukakset sieltä kumpareelta sinne maston viereen.
-
- Viestit: 22634
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Reissailua
Vai kuoli se apumies sinne rinteeseen? Voe perhana. Noh melkoisia mäkiähän ne. Sokostillakaan ei mitään tunkua ollut vaikka Luirolla majat täynnä. Sinne oli semmonen 12km matka kuitenkin ees taas teltalta vaikka olikin näennäisesti ihan vieressä. Kuviin on aika vaikea saada sellaista kunnollista ilmaisua mistä näkee oikeat mittasuhteet.
-
- Viestit: 12948
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Re: Reissailua
Hyvää settiä Kääkkä. Sulla on aina hienot reissut ;-)
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41
Re: Reissailua
Sepä se on vuoristossa kuvaamisessa suurin haaste saada mittasuhteet ja maiseman jylhyys kuvaan. Mutta joka kerta kun menee v*tuiks on hyvä syy lähteä takas ja sehä passaa meikäläiselle se :D
Tele kuvia odotellessa. 300mm ei riittäny erottamaan vaaralla kävelijää.
Kiitoksia aikaarska!
Päivä nro IIII oli höntsä päivä.
Aamusta Kjostindenin juurelta keula kohti pohjoista ja Nord Lenagenia. Aspevatnetilla käytiin hetki ihmettelemässä. Oli muuten suhteellisen siisti ja hieno huussi ilmestyny siihen parkkipaikalle josta blåvatnetille ja aspevatnetille lähdetään. Rohkenen väittää että siistimpi kun minun kämppä.
Iltavalaistus jälleen aika kohdillaan. Ajeltiin lammas portista läpi erään noin 850m huipun viereen jolle seuraavana päivänä kiivettiin.
Jönssin vääntö maisemat kohillaan seuraavana aamuna eräällä löytämällämme huussilla. Kauramaidon juoksuttama lopputuote oli sen verta juoksevaa että valu istuin osan välistä lattialle kenkien juureen. Taisin siis tuhota puuceen..
Tele kuvia odotellessa. 300mm ei riittäny erottamaan vaaralla kävelijää.
Kiitoksia aikaarska!
Päivä nro IIII oli höntsä päivä.
Aamusta Kjostindenin juurelta keula kohti pohjoista ja Nord Lenagenia. Aspevatnetilla käytiin hetki ihmettelemässä. Oli muuten suhteellisen siisti ja hieno huussi ilmestyny siihen parkkipaikalle josta blåvatnetille ja aspevatnetille lähdetään. Rohkenen väittää että siistimpi kun minun kämppä.
Iltavalaistus jälleen aika kohdillaan. Ajeltiin lammas portista läpi erään noin 850m huipun viereen jolle seuraavana päivänä kiivettiin.
Jönssin vääntö maisemat kohillaan seuraavana aamuna eräällä löytämällämme huussilla. Kauramaidon juoksuttama lopputuote oli sen verta juoksevaa että valu istuin osan välistä lattialle kenkien juureen. Taisin siis tuhota puuceen..
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41
Re: Reissailua
Seuraavana kohteena Ruoššavárri 818m, Nord Lenangen.
Täältä tultiin myöskin otsalampun valossa alas. Seuraavana yönä puhkes tunnin unien jälkeen nii järetön myrsky että auto vatkas ees takasi tuulessa. Teltan remmit nakattiin sivuoven väliin illalla. Sit alko sataa vettä ja vesi tuli loristen sisään remmejä pitkin. Heitin remmit oven välistä pihalle. Remmit alko hakata auton kylkeä lommolle, hyäkkäsin ovesta pihalle myrskyyn bokserit jalassa ja sulloin remmit teltan alle. Joskus viien aikoihi luovutettiin ja lähettiin ajelee Lyngseidetin suuntaan, ajettiin johonki kuusimettään ja nukuttiin iltapäivään asti.
Valkonen ohjuski osu kuvaan.
Untitled by [url=https://www.flickr.com/photos/kaakka/]Miska
Täältä tultiin myöskin otsalampun valossa alas. Seuraavana yönä puhkes tunnin unien jälkeen nii järetön myrsky että auto vatkas ees takasi tuulessa. Teltan remmit nakattiin sivuoven väliin illalla. Sit alko sataa vettä ja vesi tuli loristen sisään remmejä pitkin. Heitin remmit oven välistä pihalle. Remmit alko hakata auton kylkeä lommolle, hyäkkäsin ovesta pihalle myrskyyn bokserit jalassa ja sulloin remmit teltan alle. Joskus viien aikoihi luovutettiin ja lähettiin ajelee Lyngseidetin suuntaan, ajettiin johonki kuusimettään ja nukuttiin iltapäivään asti.
Valkonen ohjuski osu kuvaan.
Untitled by [url=https://www.flickr.com/photos/kaakka/]Miska
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41
Re: Reissailua
Johan oli tarina :D Voipi olla joo vaunu kylellään kunnon puhurissa. En tiiä kuinka kovan tuulen se vaatii mutta osaahan tuolla puhaltaa.Vieras1 kirjoitti:Kiitokset Kääkkä kuvista ja tarinoista! Tosin kun noita reunalla -kuvia kattoo uuvestaan, aina on pelko syömmessä että onkohan se vielä siinä vai onko tippunu... samoissa maisemissa oltiin viikko, mutta jostain syystä ei löyvetty tuollasia paikkoja?
Tuli muistikuvia mieleen sinun tarinasta. Miun edellisellä sen suunnan reissulla - siis hiukkasen auki 30 vuotta sitten, pääsiäisen aikaan silloin - ajettiin kahen perheen ja kahen asuntovaunu-yhistelmän voimin Kilpisjärveltä Lofoottien suuntaan. Illalla pimmeessä tultiin sellaselle leirintä-alueelle, jonka läheltä lähti ensimmäinen silta Lofoottien puolelle (muistin mukkaan...). Alueella oli jonkin verran vaunuja - Norjahan oli sillon vielä köyhä kalastajamaa, öljystä ei tietookaan - mutta ei kovin paljoa ihmisiä. Märkää lunta oli satanu maahan, vaunut haluttiin sellaselle pienelle töyräälle kuivempaan kohtaan. Meillä Opel Omega (työsuhde, en kait omilla rahoilla ois Oopelia...) ja piskunen, Oulusta vuokrattu Solifer 450, toisella porukalla Pajero ja iso 2-akselinen Solifer. No ei se Opeli siinä rännän päällä sitä vaunua siihen töyräälle vieny, piti Pajerolla, eli meijän vaunua ei enää laitettu auton koukkuun. Pimmeessä vaunuista jalat maahan ja porukat koisimaan. Yöllä Atlantilta kävi melkonen tuuli, vaunu heilu ihan oikeesti. Sillonen vaimo, lasten äiti, herätti miut, että tää vaunu kaatuu. Mie sanoin, että oo hupsimatta, mihinkään kaavu.
Aamulla kun noustiin ylös ja alettiin katella ympärille, niin huomattiin, että kaikkien paikalla vakituisesti olevien norjalaisten vaunujen kulmien kohtiin oli lyöty syvälle maahan paksut seipäät ja vaunut oli köytetty kulmistaan paksuilla köysillä niihin seipäisiin...
- muisteli taas Vieras1
Jos kävit Saanalla niin nousitko mistä kohtaa? Minä oon viimeset pari kertaa noussu ihan sitä pahdan reunaa pitkin aina sinne tunturin kärkeen asti ja välillä ohiki pohjois reunalle. Hulppeimmat maisemat siellä ja tais siellä ihan polkuakin mennä siellä täällä.
Pannaas parit taas. Ajeltiin pilkko pimeessä Kilpikseltä kaupasta Skibotnin suuntaan. Käännyttiin pitkän mäen jälkeen vessan kohalta oikeelle ja mentiin maantievarikon viereen kuusimetän laitaan yöks. Revontuliennusteen protonitiheys ja nopeus näytti hyvältä ja saapusaika tunnin päässä. Pläräiltiin kuvia koneilla sen aikaa ja sit pihalle kytikselle. Pari kolme miedompaa purkausta tuli ensin ja sit mossahti koko taivas vihreeksi ja meinaan tanssi aika hienosti.
Video pätkää Jannelta. En tiedä näkyykö kaikille mutta ne kattoo kelle näkyy. https://www.instagram.com/p/BoCC63lAGqL ... nnenissine" onclick="window.open(this.href);return false;
Aamulla herättiin siihen kun helitranssin kopteri laskeutu auton taakse varikolle. Myöhemmin toinen kopteri käynnisty varikon laidassa ja lähti lentoon. Hiukka erilaisia kuljetusvälineitä kun meillä kotipuolessa.
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41
-
- Viestit: 22634
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Reissailua
Kuvat ovat kaikki sinisen sävyisiä. Onko tarkoitus? Mielestäni syö maisemien antia.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Re: Reissailua
Olen pitkään miettinyt samaa. Sinisen tai sinivioletin sävy lähes kaikissa kuvissa.Maffer kirjoitti:Kuvat ovat kaikki sinisen sävyisiä. Onko tarkoitus? Mielestäni syö maisemien antia.
Kuvat sinänsä ovat parantuneet paljon ajan saatossa, mutta sävyissä on jotain kummallista.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 292
- Liittynyt: Joulu 02, 2004 20 : 18
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Reissailua
Morjensta
Samaa olen huomannut, mutta, olisko maanosalla jotain tekemistä?
Auringon/valon tulokulma on erilainen kuin esim. Etelä-Suomessa,heh, silmä tottuu, mutta kameran automatiikka ei totu. Menkääs katsomaan vaikkapa Afrikassa otettuja kuvia, silloin on värisävy on toisenlainen, taivas näyttää siniselle mutta muut eivät ole ns. luonnollisen värisiä.
Tietäjät toivottavasti vastaavat, itse arvelin.
Samaa olen huomannut, mutta, olisko maanosalla jotain tekemistä?
Auringon/valon tulokulma on erilainen kuin esim. Etelä-Suomessa,heh, silmä tottuu, mutta kameran automatiikka ei totu. Menkääs katsomaan vaikkapa Afrikassa otettuja kuvia, silloin on värisävy on toisenlainen, taivas näyttää siniselle mutta muut eivät ole ns. luonnollisen värisiä.
Tietäjät toivottavasti vastaavat, itse arvelin.
-
- Viestit: 185
- Liittynyt: Marras 25, 2010 21 : 13
Re: Reissailua
No hitto, oltiin just samaan aikaan mestoilla.Eipä törmäilty:) mulla hopeinen Trafic. Senjassa ja lyngnenissä taaplattiin. Oli pikkasenmukava reissu taas. Upeet kuvat ja hyvää kerrontaa,
kiitos . T Jarski
kiitos . T Jarski
-
- Viestit: 89
- Liittynyt: Tammi 11, 2004 11 : 46
Re: Reissailua
Hienoja kuvia..Skylight filter noihin maisemiin?
Ainakin filmin kanssa ilmeisesti toimi Liialliseen sinisyyteen.
No, digihän on tietysti vähän eri juttu.
Ainakin filmin kanssa ilmeisesti toimi Liialliseen sinisyyteen.
No, digihän on tietysti vähän eri juttu.
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 41
Re: Reissailua
Ai on?? Näytön kalibroin joskus mutta kun ei ole omaa kalibrointi vehjettä ja se kalibrointi profiili hävis johoki aikojasitte.
Mahollisimman luonnollisen näkösiin oon pyrkiny omalla näytöllä. Kontrastit on kans täysin eri maata edellisen koneen näyttöön verrattuna. Puhelin ei ole muuttunu mutta kun kone vaihtu välissä niin kuvat jotka näyttää koneen näytöllä hyviltä, näyttää aika karmeelle puhelimen näytöllä. Edellisen koneen kanssa ei tätä ongelmaa ollu. Nyt joutuu arviosta heittään väritasapainon sen mukaa mite puhelimen näyttö sen näyttää.
Onko ne pahastikki sinisiä?? Iso osa männä reissun kuvista on kyllä räpsitty just piirun ennen ku tulee pimeä. Esim noi Ruoššavárri kuvat on kaikki auringonlaskun jälkeen. Sit taas tuo kuva jossa on teksti takalasissa on muuten vaan kimpuran värinen ku ei viittiny tuhlata aikaa tommosee lento räpsyyn.
Mahollisimman luonnollisen näkösiin oon pyrkiny omalla näytöllä. Kontrastit on kans täysin eri maata edellisen koneen näyttöön verrattuna. Puhelin ei ole muuttunu mutta kun kone vaihtu välissä niin kuvat jotka näyttää koneen näytöllä hyviltä, näyttää aika karmeelle puhelimen näytöllä. Edellisen koneen kanssa ei tätä ongelmaa ollu. Nyt joutuu arviosta heittään väritasapainon sen mukaa mite puhelimen näyttö sen näyttää.
Onko ne pahastikki sinisiä?? Iso osa männä reissun kuvista on kyllä räpsitty just piirun ennen ku tulee pimeä. Esim noi Ruoššavárri kuvat on kaikki auringonlaskun jälkeen. Sit taas tuo kuva jossa on teksti takalasissa on muuten vaan kimpuran värinen ku ei viittiny tuhlata aikaa tommosee lento räpsyyn.