Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju
-
Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021
Tähän todettava että ensimmäinen mihin katse kiinnittyi, oli sävymaailma/valkotasapaino, enkä edes pohtinut teknistä puolta, vaan lähinnä mielenkiinto oli sisällössä.
Eli kyllä minä tällöin koen, että jotain "luonnollisuudesta poikkeavaa" tälloin on omilla henkilökohtaisilla preferensseilläni tarkasteltuna havaittavissa.
Se onkin sitten jo oma lukunsa, mikä mihinkin vaikuttaa ja onko tuo kuvaajan/jälkikäsittelijän tietoinen valinta, vai laitteistoihin liittyvien osiensa summa, sitä en todellakaan osaa sanoa.
Ei se silti vähennä sitä faktaa, että mielenkiinnosta tarkastelee sen(kin) ajan ja kyseisen ympäristön tunnelmaa.
Tässä asiayhteydessä tuo sävymaailma/valkotasapaino tukee tarinankerrontaa, ankeaa, ah niin ankeaa...
Eli kyllä minä tällöin koen, että jotain "luonnollisuudesta poikkeavaa" tälloin on omilla henkilökohtaisilla preferensseilläni tarkasteltuna havaittavissa.
Se onkin sitten jo oma lukunsa, mikä mihinkin vaikuttaa ja onko tuo kuvaajan/jälkikäsittelijän tietoinen valinta, vai laitteistoihin liittyvien osiensa summa, sitä en todellakaan osaa sanoa.
Ei se silti vähennä sitä faktaa, että mielenkiinnosta tarkastelee sen(kin) ajan ja kyseisen ympäristön tunnelmaa.
Tässä asiayhteydessä tuo sävymaailma/valkotasapaino tukee tarinankerrontaa, ankeaa, ah niin ankeaa...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
Tarkoitin teknisellä laadulla kuvien terävyyttä ja yksityiskohtia, kun ottaa huomioon, että filmivalokuvia! Kun klikkaa kuvaa suuremmaksi niin yksityiskohdat ovat yllättävän skarppeja.
On muutenkin kiva huomata, että nykyaikaisella kalustolla on mahdollisuus saaada vanhoista filmikuvista erittäin hyvälaatuisia digikuvia. Mitä värisävyihin tulee, niin saattaa olla myös taiteiljan valinta . Latasin pari kuvaa koneelleni ja kokeilin huikkasen säätää valkotasapainoa ja sävyjä. Helposti säätyivät .
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
Mielenkiintoisia vanhoja valokuvia.. Ehdottomasti jakamisen ja tämän uudelleen digitoinnin arvoisia.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Kuvat 1-6 on hyviä kuvia hienoista paikoista. Tuo lehmälauma romukasojen keskellä on hauska.
Seuraavaksi Spegen pitää tehdä tuo reissu uudestaan ja ottaa uudet fotot kuvien 1, 2, 3 ja 5 mestoista, olisi kiinnostava nähdä miltä ne näyttävät tänä päivänä.
Seuraavaksi Spegen pitää tehdä tuo reissu uudestaan ja ottaa uudet fotot kuvien 1, 2, 3 ja 5 mestoista, olisi kiinnostava nähdä miltä ne näyttävät tänä päivänä.
-
Kun ottaa huomioon, että ovat filmivalokuvia? No mieluummin vertaan digiin, koska se tässä oli se juttu ja ovat kyllä melkoista suttua. Muistaakseni kyllä omat skannaukset dioista ovat terävämpiä kuin nämä, olikos nämä värinegaa?
Yt Sakke
-
Jos ei laatu natsaa, niin älä mulle valita. Mä skriivaan ihan omasta puolestani mielipiteitäni lähinnä tän ketjun isännälle. Ja pidän näitä filmivalokuvien digiskannauksia pääsääntöisesti ihan onnistuneina. Värisävyt vaihtelee ym. mutta peruslaatu vaikuttaa ihan hyvältä.
-
- Viesti:
Ai, että sydäntä lämmitti nämä kuvat, vasta 3kk sitten tulin Venäjän työmatkalta... laaton ympäri kierettiin, pohjoisin oli Koskenala (Podporoze) ja Ylempi Madrogi. Mutta kuviin, on kyllä hieno nostalkinen tunnelma kuvissa. Kiitos kuvista
Ps. vieläkin noista syrjäisitä kylistä löytyy Spegen kuvien tunnelmaa
Ps. vieläkin noista syrjäisitä kylistä löytyy Spegen kuvien tunnelmaa
kuka ampus? Who's shooting?
6D&EosM|EF 100 IS L F2,8|EF 16-35 F4 IS|EF 24-105 L|EF 50/1.4|EF 70-200 2,8 L II |HELIOS|EF Extender X2 III|EX 580 II|EX 430 II|YN 560|YashicaFX-D|Yashica FX-3|Benro|Mannfrotto|Sirui|And a bunch of other sh*t....
6D&EosM|EF 100 IS L F2,8|EF 16-35 F4 IS|EF 24-105 L|EF 50/1.4|EF 70-200 2,8 L II |HELIOS|EF Extender X2 III|EX 580 II|EX 430 II|YN 560|YashicaFX-D|Yashica FX-3|Benro|Mannfrotto|Sirui|And a bunch of other sh*t....
-
Valita? Joo en, itsehän virittelit keskustelua :-)temama kirjoitti: ↑Joulu 20, 2021 18 : 01Jos ei laatu natsaa, niin älä mulle valita. Mä skriivaan ihan omasta puolestani mielipiteitäni lähinnä tän ketjun isännälle. Ja pidän näitä filmivalokuvien digiskannauksia pääsääntöisesti ihan onnistuneina. Värisävyt vaihtelee ym. mutta peruslaatu vaikuttaa ihan hyvältä.
-
?
Tää on Marsalkka spegen ketju. En tietääkseni viritellyt täällä keskustelua sen kummemmin vaan kommentoin spegen kuvia. Tietty filmikuvista ja niiden luonteesta on ollut keskustelua yleisesti.
Tää on Marsalkka spegen ketju. En tietääkseni viritellyt täällä keskustelua sen kummemmin vaan kommentoin spegen kuvia. Tietty filmikuvista ja niiden luonteesta on ollut keskustelua yleisesti.
-
No ei kait täällä mitään sisäpiiriketjuja ole? Jos sun viestisi päättyy kysymysmerkkiin niin kuka vaan ei saa vastata? No ok siihenkin sitten :-) Jatketaan eri suuntiin vaan rauhassa.
-
Yeez, ei mitään ongelmaa. Ehken reagoin turhan happamasti.
Mutta:
Kommentoin spegen kuvia, ja pidin niitä terävinä ja yksityiskohtia kivasti toistavina, ja nimenomaan filmivalokuviksi. Digeihin en tahtonut verrata, koska me kaikki tiedetään miten analyyttisen teräviä digikuvat yleensä ovat jos ne on otettu edes tyydyttävillä vehkeillä.
Filmivalokuvista taas usein ensin nousee esille muita määreitä kuin terävyys ja tarkkuus, hehkutetaan luonnetta ja sävymaailmaa esimerkiksi.
Lopuksi skriivasit tosi yleistävän heiton, puhuit muistikuvista omien diakuvien suhteen, ja paljastit ettet ole jaksanut lukea tätä ketjua edes kovin tarkasti. Olisi selvinnyt oliko värinegaa vai mitä. Siksi kait provosoiduin heittämään kieliposkella oman kommenttini.
Rauha maassa, jatketaan ;-)
-
Hienoa, että nämä legendaariset remasteroidut karjalakuvani maistuivat kansalle varsin hyvin, vaikkakin joidenkin kliinisiin digikuviin tottuneiden lajitoverien silmät löytävätkin sanottavaa autenttisten diafilmikuvien digitoinnin yhteydessä tapahtuneista pienistä värivirheistä.
Mutta minulla on erittäin suuri ilo ilmoittaa koko DC.netin kansalle, että paiskin tänään taas koko päivän töitä ja sen tuloksena sain nyt käsiteltyä julkaisukuntoon tällä erää viimeisen vanhojen valokuvien Plustek Remastered-sarjani. Tämä uusi, peräti kahdentoista valokuvan sarja koostuu vuoden 2002 syyskuussa ja vuoden 2003 elokuussa Ruotsin Lappiin suuntautuneilla valokuvasotaretkilläni ikuistamistani luonnonvalokuvista. Sarjan ensimmäiset kuusi kuvaa ovat vuoden 2002 ja loput kuusi kuvaa vuoden 2003 vaellusmatkoiltani.
Ensimmäisen sotaretkeni Ruotsin Lappiin, Sarekin kansallispuiston suuntaan suoritin yksin ja toisen erään valokuvakadettikurssikaverini kanssa, jolloin kiipesimme myös Ruotsin korkeimmalle vuorelle Kebnekaiselle. Ensimmäisellä reissulla kuvauskalustona minulla oli käytössäni Canon EOS-3 runko ja EF 16-35/2,8L sekä 70-200/2,8L IS objektiivit ja filminä samaa kuin Venäjällä, eli Kodak Ektachrome E100VS diafilmiä. Toisella retkellä mukana oli painosyistä vain kevyt EOS-50 runko ja EF 28-135 IS yleiszoomi. Tällä vaativalla vaellusreissulla kuvasin Fuji Reala 100 ja Superia 200 värinegatiivifilmeille.
Toivottavasti näiden valokuvien väritasapaino tyydyttää palstan kiilusilmäisimmänkin Eizomiehen tarpeet tai jos ei, siitä pitää syyttää esikuntapäällikköäni Hasselia. Valokuvaeversti Hassel, joka toimii myös kuvankäsittelysotilasmestarina täällä Suur-Savon ammattivalokuvaajain pääesikunnassa sairastui nimittäin hiljattain omikronikoronaan ja makaa nyt kuoleman kielissä Varkauden hyvinvointikeskuksen vuodeosastolla, joten minun on pitänyt viime aikoina itse myös käsitellä valokuvani julkaisukuntoon, kaikista valokuvamarsalkan kiireistäni huolimatta.
Olen julkaissut osan näistä kuvista heikkolaatuisina Epson V500-tasoskannerin tuottamina suttukuvina jo kerran aiemmin muutama vuosi sitten, mutta nyt on tarjolla parasta mahdollista kiinalaista Plustek-laatua ja täysin ennenjulkaisemattomia valokuvia!
Jään tämän filmivalokuvailotulituksen myötä ansaitulle joululomalle, joten toivottavasti nämä kuvat, yhdessä kymmenien aikaisemmmin julkaisemieni uusien ja vanhojen filmivalokuvieni kanssa riittävät tyydyttämään vaativan DC.net kansan henkiset ja visuaaliset tarpeet reilusti joulun yli aina ensi vuoden puolelle saakka.
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Kuva 4
Kuva 5
Kuva 6
Kuva 7
Kuva 8
Kuva 9
Kuva 10
Kuva 11
Kuva 12
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
- Viesti:
Harmaapestyjä, latteita ja outoja sävyjä, ei tee hyvää digisointi tai sitten ongelma on jo alkuperäisissä ?
Olen tottunut legendan tuottamaan värimaailmaan ja näitä on jo vaikea katsoa, en syty vieläkään flikka hommista. Ei osaa keskittyä sisältöön kun presentaatio on jo vähän vaisua.
Olen tottunut legendan tuottamaan värimaailmaan ja näitä on jo vaikea katsoa, en syty vieläkään flikka hommista. Ei osaa keskittyä sisältöön kun presentaatio on jo vähän vaisua.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
-
No nyt kelpaa! Aika värikylläisiä, mutta väritasapaino on selvästi paremmin kohdillaan kun Spegen kuvissa yleensä.
Nättejä on!
Nättejä on!
-
Oon jotenkin huomannut sen omistakin valokuvista kautta aikojen - nuorempana sitä näkee asioita huikkasen eri tavalla, sanoisinko että 'laajemmalla perspektiivillä'! Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän putkinäkö alkaa vaivaamaan. Joutuu näkemään enemmän vaivaa, että saa valokuvien sisältöön oleellista nyanssia ym. Kun katson näitä spegen wanhoja filmivalokuvia, niin mielestäni näen niissä vähän samaa . Spegen vanhat kuvat ovat nautittavaa katseleltavaa. Rajauksissa on ideaa, ja kuvissa on paljon mielenkiintoisia, selvästi harkittuja yksityiskohtia.
Tämä viimeinen sarja sisällöllisesti edelleen parasta A-luokkaa, ainakin reissukuviksi. Silti nyt kyllä valitettavasti täytyy edelleen kritisoida värisävyjä. Värisävyt heittelee turhan paljon. Jotkut liian saturoituneita, kovia kontrastieroja, valkotasapaino kummallinen. Kuvat silti teräviä ja yksityiskohtaisia. Ehkä digiskannauksen jälkeisessä jälkikäsittelyssä tullut kiire?
No, Joulukiireet tässä painaa varmasti monia. Hyvää Joulunaikaa Spege sulle sinne Savon sydämmeen!
Tämä viimeinen sarja sisällöllisesti edelleen parasta A-luokkaa, ainakin reissukuviksi. Silti nyt kyllä valitettavasti täytyy edelleen kritisoida värisävyjä. Värisävyt heittelee turhan paljon. Jotkut liian saturoituneita, kovia kontrastieroja, valkotasapaino kummallinen. Kuvat silti teräviä ja yksityiskohtaisia. Ehkä digiskannauksen jälkeisessä jälkikäsittelyssä tullut kiire?
No, Joulukiireet tässä painaa varmasti monia. Hyvää Joulunaikaa Spege sulle sinne Savon sydämmeen!
-
Puhut kalliita sanoja toveri temama. Voi hyvinkin olla, että luovuuteni valokuvauksen saralla oli kukkeimmillaan juuri tuolloin vuosituhannen vaihteen vuosina. Tulin tuolloin täysi-ikäiseksi ja intoa valokuvaukseen oli valtavasti, jopa niin, että olin valmis henkisesti ja fyysisesti hyvinkin raskaille valokuvasotaretkille kauas Savosta ja kaikista sen mukavuuksista. Urakehitykseni oli tuolloin myös hyvin nopeaa. Vuonna 1998 olin vasta valokuvavänrikki, mutta tämän uusimman kuvasarjan ikuistamisen aikana, vuonna 2003 jo valokuvaeversti. Saman vuoden loppupuolella erehdyin liittymään tänne DC.net foorumille, hankin ensimmäisen digitaalikamerani Canon EOS-10D:n ja siitä se alamäki alkoi, vaikkakin kohosin tämän foorumin ja legendaaristen sorsanpersekuvien ansiosta vuonna 2006 nykyiseen valokuvamarsalkan arvooni.temama kirjoitti: ↑Joulu 21, 2021 10 : 58 Oon jotenkin huomannut sen omistakin valokuvista kautta aikojen - nuorempana sitä näkee asioita huikkasen eri tavalla, sanoisinko että 'laajemmalla perspektiivillä'! Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän putkinäkö alkaa vaivaamaan. Joutuu näkemään enemmän vaivaa, että saa valokuvien sisältöön oleellista nyanssia ym. Kun katson näitä spegen wanhoja filmivalokuvia, niin mielestäni näen niissä vähän samaa . Spegen vanhat kuvat ovat nautittavaa katseleltavaa. Rajauksissa on ideaa, ja kuvissa on paljon mielenkiintoisia, selvästi harkittuja yksityiskohtia.
Älähän nyt temama liioittele! Kuvien värien ja sävyjen säätäminen on myös makuasia ja parhaani yritin näiden kuvien suhteen, viimeinen auringonlaskukuva tosin osoittautui harvinaisen hankalaksi säädettäväksi. Filmillä on kuitenkin hyvin vaikeaa päästä yhtä kliinisen tarkkaan väri- ja sävytoistoon kuin digitaalikameralla. Tämä asia on osittain koko filmikuvauksen idea, kuvien värit ja sävyt poikkeavat selvästi digikameroiden tuottamasta tusinajäljestä, eivätkä yksityiskohdat kuvissa ole aivan veitsenteräviä. Mielestäni sinä olet myös hieman väärä henkilö kritisoimaan näiden kuvieni värejä, sen verran violetti oli kuitenkin Helsingin tuomiokirkko omassa tuoreessa joululuukkufilmikuvassasi. :)temama kirjoitti: ↑Joulu 21, 2021 10 : 58 Tämä viimeinen sarja sisällöllisesti edelleen parasta A-luokkaa, ainakin reissukuviksi. Silti nyt kyllä valitettavasti täytyy edelleen kritisoida värisävyjä. Värisävyt heittelee turhan paljon. Jotkut liian saturoituneita, kovia kontrastieroja, valkotasapaino kummallinen. Kuvat silti teräviä ja yksityiskohtaisia. Ehkä digiskannauksen jälkeisessä jälkikäsittelyssä tullut kiire?
-
Näin se on. Itsekin olen tosiaan huomannut samaa. Kun katselee vanhoja kuvia. Niissä on usein sellaista spontaania ideaa, ja pirteää sommittelua jne :)
Kyllä mä olen välillä spege aika tarkka noista värisävyistä ja valkotasapainosta.
Nää mun omat viimeaikaiset filmivalokuvat eivät edusta mitään kovin ihmeellistä, ne ovat muutenkin niin hämärissä sekavalossa otettu ja fujin rakeinen budjettifilmi ei tee hommaa ainakaan helpommaksi. Mutta näitä sun hyvätasoisia filmiskannauksia pidän niin paljon laadukkaampana, että värisävyjen heittely pistää silmään helpommin.
Kyllä mä olen välillä spege aika tarkka noista värisävyistä ja valkotasapainosta.
Nää mun omat viimeaikaiset filmivalokuvat eivät edusta mitään kovin ihmeellistä, ne ovat muutenkin niin hämärissä sekavalossa otettu ja fujin rakeinen budjettifilmi ei tee hommaa ainakaan helpommaksi. Mutta näitä sun hyvätasoisia filmiskannauksia pidän niin paljon laadukkaampana, että värisävyjen heittely pistää silmään helpommin.
-
Siis, nämä on sitte diakuvia, jokka on muutettu tikimaailmaan?
Joo o, ny on sitte tosiaan ittekki pitääs nostaa rojektori näytille, son se likillä, hopiavalokangas pystyhyn, son taas ny johonakis varastos, kai sisällä kumminki.
Ja sitte pitääs tiirata nuota omiani 1970-80 aikoosia verrattuna sun näihin uusihin (vanhoosihin kopiootuja tikimaailamahan) ja kopiiora omianiki tikimaailamahan
Takuulla sun kuvat, diat, oli sillon ollu ja on ne nykki (mihikäs ne olis muuttunu) oikiasti tosiaan hyviä kuvia,mutta ku niitä ku ei oo verrata , miltä ne näyttää ku kattoos oikiasti valakokankahalle. Milläs niitä vertaa, son uskon asia, rojektorin, valakokankahan, jokaasen ja jokaasen oman tietymyskonehen näyttöhön
Mullaki saattaa kaapis kai sielä kohtaalaanen määrä Kodakchrome 25 ja 64, mutten tiedä kuinka vois sitte verrata Eizon näytön ja tuon kankahan kans, löytyy niis dioos varmahan aika palijo kans Fujin 100:sta, -Fuji oli kyllä halapa persaukiseelle niiku minä, ja soli kelepas mutta mun mielestä vähä vihertävä/kusiaasen (Nikonin) väriäänen.
Vaan en taira viittiä, oon liika vanha ja katton sitte vaikka netflksiä, sielä ku ei Sannaa nähärä. Haikaasin mielin erosin sun antamistas natsiistaki, (silloon se natsi antooki itte asias palijoki oman henkilökohtaasta oluani, lykkäsin lisää rahalahan, muttei mitää oppinu, vaan akkaki melekeen pöyritisyy sillon, mitä natsat mulle annoot ). Ikä ja mun tairot on ny loppunu valokuvaukses, joskus räpsyn saatan yrittää. 😢 😊👌
Joo o, ny on sitte tosiaan ittekki pitääs nostaa rojektori näytille, son se likillä, hopiavalokangas pystyhyn, son taas ny johonakis varastos, kai sisällä kumminki.
Ja sitte pitääs tiirata nuota omiani 1970-80 aikoosia verrattuna sun näihin uusihin (vanhoosihin kopiootuja tikimaailamahan) ja kopiiora omianiki tikimaailamahan
Takuulla sun kuvat, diat, oli sillon ollu ja on ne nykki (mihikäs ne olis muuttunu) oikiasti tosiaan hyviä kuvia,mutta ku niitä ku ei oo verrata , miltä ne näyttää ku kattoos oikiasti valakokankahalle. Milläs niitä vertaa, son uskon asia, rojektorin, valakokankahan, jokaasen ja jokaasen oman tietymyskonehen näyttöhön
Mullaki saattaa kaapis kai sielä kohtaalaanen määrä Kodakchrome 25 ja 64, mutten tiedä kuinka vois sitte verrata Eizon näytön ja tuon kankahan kans, löytyy niis dioos varmahan aika palijo kans Fujin 100:sta, -Fuji oli kyllä halapa persaukiseelle niiku minä, ja soli kelepas mutta mun mielestä vähä vihertävä/kusiaasen (Nikonin) väriäänen.
Vaan en taira viittiä, oon liika vanha ja katton sitte vaikka netflksiä, sielä ku ei Sannaa nähärä. Haikaasin mielin erosin sun antamistas natsiistaki, (silloon se natsi antooki itte asias palijoki oman henkilökohtaasta oluani, lykkäsin lisää rahalahan, muttei mitää oppinu, vaan akkaki melekeen pöyritisyy sillon, mitä natsat mulle annoot ). Ikä ja mun tairot on ny loppunu valokuvaukses, joskus räpsyn saatan yrittää. 😢 😊👌
-
Kiitos. Nämä viime päivinä remaster-laadulla uudelleenjulkaisemani kultaisen nuoruuteni filmikuvat täydennettynä muutamilla täysin uusilla, ennenjulkaisemattomilla vanhoilla valokuvilla edustavat visuaalisesti parasta osaamistani. Näiden valokuvien ikuistamisesta on kulunut aikaa keskimäärin jo kaksikymmentä vuotta, mutta jos olisin noissa maisemissa nyt, tuskin saisin parhaimmallakaan peilittömällä digikameralla näistä samoista aiheista parempia kuvia kuin korkeintaan teknisesti, muutoin voisi olla pikemminkin päinvastoin. Minusta on jo kauan sitten tullut helppojen digitaalikameroiden ja nahkaverhoiltujen avomersujen myötä aivan liian mukavuudenhaluinen, pikkusikareihin mieltynyt esikuntavalokuvaaja.
Näiden vanhojen filmikuvieni väritasapainosta on tullut jonkinverran kritiikkiä. Haluan huomauttaa, että päätin tarjoilla nämä klassiset valokuvani yhä jatkuvan ja pahenevan koronasynkkyyden keskellä kansalle mahdollisimman voimakkaissa ja loistavissa väreissä, muistuttaen näin vanhasta hyvästä ajasta, jolloin kaikilla oli kivaa ja kaverin naamalle aivastaminen ei ollut ainakaan kännissä kovin suuri synti ja johtanut heti lasarettiin. Filmikuvien värien säätämisessä ja voimistamisessa kuvankäsittelyssä on kuitenkin aina omat riskinsä, koska skannatut filmikuvat eivät käyttäydy Lightroomissa lainkaan niin loogisesti, kuin nykyaikaisten digitaalikameroiden RAW-kuvat. Päätin kuitenkin ottaa tietoisesti tämän riskin kansan suuren enemmistön etua ajatellen, pelkäämättä värifriikeiltä tulevaa mahdollista märinää.
Haluaisin lopuksi esittää koko DC.net kansalle ja alemmille valokuvaupseereille kysymyksen, että riittävätkö tässä mahtavassa valokuvaketjussa julkaisemani filmikuvat ja aiemmat digitaaliset valokuvat mielestänne siihen, että olisin ansainnut jo ylennyksen kaikkein korkeimpaan mahdolliseen valokuvaajan sotilasarvoon, Suomen kansantasavallan ammattivalokuvaajain suurmarsalkaksi ??!
-
Ikävä kyllä ylennyksen suhteen en ainakaan minä voi näyttää vihreää valoa.
Syynä tähän on näiden viimeaikaisten remateroitujen kohdalla fiilis, että nyt on jälkikäsittelyn suhteen menty yli siitä mistä aita on matalin.
Arvoisesi upseerin kuuluisi olla esimerkkinä alaisillesi, tämänkaltaisella toiminnalla annat rivisotilaille signaalin, että ei sillä niin väliä ole, kun Sonyryssä tulee rajan yli, niim mitä tekee tällaisella koulutustasolla koulutettu Nikon pataljoona?
Aivan oikein, heittää muistikorteilla, kun pitäisi laukoa sarjatulella, eli yhtä tyhjän kanssa.
Syynä tähän on näiden viimeaikaisten remateroitujen kohdalla fiilis, että nyt on jälkikäsittelyn suhteen menty yli siitä mistä aita on matalin.
Arvoisesi upseerin kuuluisi olla esimerkkinä alaisillesi, tämänkaltaisella toiminnalla annat rivisotilaille signaalin, että ei sillä niin väliä ole, kun Sonyryssä tulee rajan yli, niim mitä tekee tällaisella koulutustasolla koulutettu Nikon pataljoona?
Aivan oikein, heittää muistikorteilla, kun pitäisi laukoa sarjatulella, eli yhtä tyhjän kanssa.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.