Teema: Jääkiekkokuvia ( Ent:Pari junnukiekko G-02 kuvaa.)
-
TPS - Sport (A) tusinan verran kuvia!
ps. pleksit suojaavat yleisöä mukavasti, mutta pilaavat kyllä kuvaamisen nautinnon.
-
Oliko Magneetto oikein töissä :)
Itse räpsin samassa matsissa muutamat katsomoräpsyt. Pidempää polttoväliä huutaisi, itse ainakin tykkäisin vielä tiiviimmistä kuvista, toki voisi mennä lähemmäs jne.. Mutta kahden lapsen ja parin tutun kanssa piti viettää aikaa samalla, joten näin tällä kertaa.
Veskarit pääroolissa mun kuvissa, juniori kun ihannoi noita maalivahteja :)
_EJH0574-20 by eetu1978, on Flickr
_EJH0601-23 by eetu1978, on Flickr
_EJH0689-38 by eetu1978, on Flickr
_EJH0735-44 by eetu1978, on Flickr
Itse räpsin samassa matsissa muutamat katsomoräpsyt. Pidempää polttoväliä huutaisi, itse ainakin tykkäisin vielä tiiviimmistä kuvista, toki voisi mennä lähemmäs jne.. Mutta kahden lapsen ja parin tutun kanssa piti viettää aikaa samalla, joten näin tällä kertaa.
Veskarit pääroolissa mun kuvissa, juniori kun ihannoi noita maalivahteja :)
_EJH0574-20 by eetu1978, on Flickr
_EJH0601-23 by eetu1978, on Flickr
_EJH0689-38 by eetu1978, on Flickr
_EJH0735-44 by eetu1978, on Flickr
-
Samassa matsissa oltiin näköjään.
On näköjään sullakin pleksit kuvissa:) Ylempää kun kuvaisi niin voisi saada puhdasta kuvaa, tosin pelaajien kasvot on sitten menetetty.
Kupittaa on näillä seuduin parempi halli katsellakin, yleisö pääsee paljon lähemmäs kenttää. Siellä on muutenkin parempi fiilis - ja makkarat:)
On näköjään sullakin pleksit kuvissa:) Ylempää kun kuvaisi niin voisi saada puhdasta kuvaa, tosin pelaajien kasvot on sitten menetetty.
Kupittaa on näillä seuduin parempi halli katsellakin, yleisö pääsee paljon lähemmäs kenttää. Siellä on muutenkin parempi fiilis - ja makkarat:)
-
Totta. Kyllä Kupittaan fiilis iskee itsellekin ennemmin. Josko sinnekin pääsisi kuvaa joku kerta, yksi kuvausreissu olikin sinne tarjolla, mutta oli jo muuta menoa..Magneetto kirjoitti:Samassa matsissa oltiin näköjään.
Tykkään tuosta Sport-veskarin venytyksestä, hyvin osunut.
-
- Viesti:
Lätkäkuvausharjoittelu jatkui tänään HIFK - Skellefteå AIK -CHL-pelissä. Koko setti löytyy täältä: http://tinyurl.com/HIFKSAIK
-
- Viesti:
-
Tännehän alkaa jo kertymään hyvää settiä. R1kulan kuvissa tuntuu olevan valkobalanssi vähän turhan vihreä, Eetulla puolestaan hitusen alivalottunutta ja keltaisen puolella.
Itse kuvista sen verran, että eetun kuvat voisivat olla tiivimmin rajattuja kuten itsekin sanoit, mutta tuohon tarvisi täyskennon perässä vähintäänkin sen 300mm. Välttäviä tuloksia saisit varmaankin myös croppaamalla, sillä D750 on senverta paljon pikkelssejä.
R1kulalla puolestaan on mukavan tiukkoja rajauksia, ja olet erinomaisesti saanut maalitilanteet vangittua. Jos jotain parannettavaa haluat, niin keskialueen kamppailuja kannattaa seurata ja kokeilla vaikka laajistakin nurkassa, sillä siten saa hauskoja kamppailukuvia.
Itse kuvista sen verran, että eetun kuvat voisivat olla tiivimmin rajattuja kuten itsekin sanoit, mutta tuohon tarvisi täyskennon perässä vähintäänkin sen 300mm. Välttäviä tuloksia saisit varmaankin myös croppaamalla, sillä D750 on senverta paljon pikkelssejä.
R1kulalla puolestaan on mukavan tiukkoja rajauksia, ja olet erinomaisesti saanut maalitilanteet vangittua. Jos jotain parannettavaa haluat, niin keskialueen kamppailuja kannattaa seurata ja kokeilla vaikka laajistakin nurkassa, sillä siten saa hauskoja kamppailukuvia.
-
- Viesti:
Kiitos kehuista ja varsinkin parannusehdotuksista, sillä kaikki vinkit on enemmän kuin tervetulleita, sen verran aloitteilija tässä lätkäkuvauksessa vielä allekirjoittanut ainakin on. :) Tuon valkobalanssin kanssa olit aivan oikeassa. Kokeilin lisätä kuviin vähän enemmän magentaa ja heti näytti paremmalta. Pitää kiinnittää asiaan tulevissa kuvissa enemmän huomiota, eikä tuo myöhäinen kellonaika ja väsyneenä kuvien editointi muutenkaan tuo aina parasta mahdollista lopputulosta.Dailunch kirjoitti:Tännehän alkaa jo kertymään hyvää settiä. R1kulan kuvissa tuntuu olevan valkobalanssi vähän turhan vihreä, Eetulla puolestaan hitusen alivalottunutta ja keltaisen puolella.
Ultralaajis löytyy kyllä valikoimista ja sitä olen kokeillutkin, mutta sen kanssa kulmissa kuvailuun on tuonut vaikeutta Nordenskiöldinkadun hallin joustokaukalon pleksit, ja varsinkin kulmien kapeampien "pyöristettyjen palojen" kohdalla heijastelut, joihin ei oikein auta mikään. Mutta ei auta kuin yrittää kehittää aina jotain uutta mitä ei ole tullut vielä itse kokeiltua. Eilisessä pelissä osui hyvin nuo maalitilanteet kyllä, mutta tällä kertaa tulikin kuvattua koko peli katsomoaukolta, josta kaikki onkin vähän helpompaa. Pleksin takana onkin sitten ongelmia pleksien kanssa ja vaihtoaition välistä kuvatessa taasen vaihtopenkillä seisovien pelaajien kanssa. Haastavaa, mutta silti ah-niin-koukuttavaa hommaa.. :)
-
- Viesti:
HIFK-TPS 10.10.2014 -> http://hifk.pictures.fi/kuvat/Season+20 ... 0.10.2014/
-
- Viesti:
Tykkään kuvien sisällöstä paljonkin, mutta valoa vaan reilusti lisää rohkeasti!Ganstar kirjoitti:HIFK-TPS 10.10.2014 -> http://hifk.pictures.fi/kuvat/Season+20 ... 0.10.2014/
-
^^r1kula kirjoitti:Tykkään kuvien sisällöstä paljonkin, mutta valoa vaan reilusti lisää rohkeasti!Ganstar kirjoitti:HIFK-TPS 10.10.2014 -> http://hifk.pictures.fi/kuvat/Season+20 ... 0.10.2014/
Pienellä säädöllä Lightroomissa sain tuosta pakatustakin kuvasta sumuisuuden helposti pois.
-
- Viesti:
Juurikin näin! Heti nousee kuvien taso potenssiin kaksi. Jälkikäsittely vaan on todella tärkeää, eikä edes vie kauheasti aikaa, kun näissä lätkäkuvissa pystyy monia samoja säätöjä käyttää kaikissa kuvissa.Dailunch kirjoitti:Pienellä säädöllä Lightroomissa sain tuosta pakatustakin kuvasta sumuisuuden helposti pois.
-
Mä onnistun aina tekee kuvista liikaa keltaiseen taittuvia, ehkä pitää alkaa säätää WB kohdilleen jo hallilla, on mulla se läpyskä jossain kassin pohjalla :DDailunch kirjoitti:Tännehän alkaa jo kertymään hyvää settiä. R1kulan kuvissa tuntuu olevan valkobalanssi vähän turhan vihreä, Eetulla puolestaan hitusen alivalottunutta ja keltaisen puolella.
Ja eiköhän noita tosiaan voisi kropata vähän tiukemmiksi. Treeniä, treeniä ja lisää treeniä, eiköhän se siitä :)
-
No nyt on kropattu muutamia kuvia ja taisi niihin jotain säätöjäkin tulla.
Ehkä ne omaan silmään näyttää näin paremmilta :)
_EJH0520-5 by eetu1978, on Flickr
_EJH0513-2 by eetu1978, on Flickr
_EJH0505-1 by eetu1978, on Flickr
_EJH0797-17 by eetu1978, on Flickr
_EJH0735-14 by eetu1978, on Flickr
_EJH0657-10 by eetu1978, on Flickr
_EJH0694-12 by eetu1978, on Flickr
_EJH0574-8 by eetu1978, on Flickr
Ehkä ne omaan silmään näyttää näin paremmilta :)
_EJH0520-5 by eetu1978, on Flickr
_EJH0513-2 by eetu1978, on Flickr
_EJH0505-1 by eetu1978, on Flickr
_EJH0797-17 by eetu1978, on Flickr
_EJH0735-14 by eetu1978, on Flickr
_EJH0657-10 by eetu1978, on Flickr
_EJH0694-12 by eetu1978, on Flickr
_EJH0574-8 by eetu1978, on Flickr
-
Kiitoksia!Dailunch kirjoitti:Huomattavasti parempaa :)
Katselin eilen illalla ison lätäkön takaisia Änäri-kuvia, vähän niinkuin opintomatkaa siis :D
Mutta tosiaan, esim. maalivahtien torjuntakuvat on rajattu tosi tiiviiksi, joissain näkyy kiekko juuri ja juuri kuvan reunassa, maalivahdin täyttäessä muutoin koko kuva-alan. Itse jättäisin helposti enemmän myös maalia näkyviin, mutta ehkä näissä kuvissa se maalivahdin asento on se juttu.
Maalinedus tilanteissa näyttäisi olevan käytössä sama taktiikka kuin minullakin - tarkennus maalivahtiin ja odotellaan :)
Kulmatilanteissa laajiksella saa hauskoja kuvia jne.
Käykäähän muutkin ihmettelemässä näitä kuvia vaikka tuolta->
http://espn.go.com/nhl/photos/
Taikka sitten ihan NHL.comin sivuilta :)
-
- Viesti:
Hyvin sait kirkkautta lisää! Pitääkin alkaa paneutumaan enemmän asiaan. Olen lähinnä kontrastin ja valoisuuden säätänyt ja tietenkin cropannut.Dailunch kirjoitti:^^r1kula kirjoitti:Tykkään kuvien sisällöstä paljonkin, mutta valoa vaan reilusti lisää rohkeasti!Ganstar kirjoitti:HIFK-TPS 10.10.2014 -> http://hifk.pictures.fi/kuvat/Season+20 ... 0.10.2014/
Pienellä säädöllä Lightroomissa sain tuosta pakatustakin kuvasta sumuisuuden helposti pois.
Testailin äsken tuohon minun lataamani kuvaan eli imutin sen tuosta ja vääntelin käyriä ja ilmaisella GIMP-softalla, niin sai silläkin jotain aikaiseksi. Ehkä vähän vähemmän väri kuin sinulla, mutta ainakin valoa lisää. Sinulla on kyllä terävämpi kuva. Pitää katsoa, jos saisi sitä itsekin lisää:
-
Terävyysero johtunee lähinnä suuremmasta kontastista, sillä en erikseen terävöittänyt kuvaa.Ganstar kirjoitti: Hyvin sait kirkkautta lisää! Pitääkin alkaa paneutumaan enemmän asiaan. Olen lähinnä kontrastin ja valoisuuden säätänyt ja tietenkin cropannut.
Testailin äsken tuohon minun lataamani kuvaan eli imutin sen tuosta ja vääntelin käyriä ja ilmaisella GIMP-softalla, niin sai silläkin jotain aikaiseksi. Ehkä vähän vähemmän väri kuin sinulla, mutta ainakin valoa lisää. Sinulla on kyllä terävämpi kuva. Pitää katsoa, jos saisi sitä itsekin lisää:
Kannattaa ehdottomasti hommata Lightroom, sillä se tulee parantamaan kenen tahansa käsittelystä tietämättömän kuvia enemmän kuin laitteistohankinnat. Ensinnäkin se tietysti parantaa kuvia, mutta tekee myös workflowsta nopeampaa ja helpompaa. Oikean workflown opetteluun menee useita kuvauskeikkoja, mutta vähitellen sen saa muotoutumaan ripeäksi ja laadukkaaksi. Minulla meni varmaan 20k+ laakia, ennen kuin opin nykyisen workflown. Itsellä homma meneekin tällä hetkellä suurin piirtein näin:
1. Kamera kiinni ja kaikki kuvat importtiin Lightroomin kautta. Näin säästyy aikaa, sillä kuvia voi alkaa valkkaamaan heti sen sijaan että kopioisi ne manuaalisesti kansioon ja venaisi niiden kopioitumista.
2. Importtivaiheessa kuviin tulee automaattisesti linssivääristymien poisto sekä metadatatiedot.
3. Capslock pohjaan ja valkkaamaan! Ykköstä kuville joissa ei ole potentiaalia, vitosta kuville joissa on mahdollisuus julkaisuun.
4. Filttereistä 5 tähteä päälle
5. Sopivien yleisasetuksten etsiminen jäljellä oleville kuville. Ensin laitan exposuren kohdalleen, jonka jälkeen highlightit, shadowit ja blackit kohdalleen. Tilanteesta riippuen saatan täpätä myös medium contrast curven päälle. Lopuksi vielä kontrastisliderilla viimeinen silaus ja mahdolliset hienosäädöt. Nämä säädöt synkkaan kaikkiin kuviin.
6. Kuvien käynti uudelleen läpi, ykköstä huonoille kuville ja viiden tähden kuville mahdolliset hienosäädöt. Yleisimmin säädöt ovat valkobalanssin tai kontrastin hienosäätöä.
7. Export, sRGB, täysi laatu ja 2000px leveys.
Joo, kyllähän tuolla isossa maailmassa on hieman laadukkaampia kuvia kuin Suomen lehdissä. Toisaalta budjettikin on aivan eri tasoa, sillä siellä saattaa olla useitakin kuvaajia saman lehden leivissä ja mahdollisuudetkin ovat eri tasoa. Suomessa esimerkiksi kattokameroiden ja maalikameroiden asettelu taitaa olla aika mahdotonta, ja lisäksi kaikissa halleissa on photo holet.