LoL =)Munt kirjoitti:Olisiko aika toivoa joulupukilta löysempi pipo.viljamif kirjoitti:Olisikohan moderaattorin jo aika sulkea tämä ketju?
..
Joopa joo, ei tätä ketjua ole pakko lukea, jos kiristää....
Luulisi löytyvän muutakin luettavaa ?!?!?!
Tiiviisti rajatut lintupönökuvat maksimaalisella pikselitason terävyydellä ovat toki spegen sydäntä lähellä, mutta kyllä spege poikkeaa joskus rakkaasta genrestään. Koskikaran hyökkäys viime talvena. Kuvan lievä suttuisuus johtuu Canon EOS-1DX kamerasta.määvaan kirjoitti:Mutta Spegehän ottaa pelkkiä pönökuvia. :-)
Oi, olen jo nyt ihan onnesta soikeana. Pelkkä tieto siitä että Sotamies on lähdössä kuvaamaan näitä esilläkin olleen kaltaisia, mestarillisia valokuvateoksia saa minut jo nyt haukkomaan henkeäni.spege kirjoitti: Saattaa nimittäin olla, että jo tänä iltana spege julkaisee sarjan uusia, ennen näkemättömän tiukkoja lintupönökuvia. :)
Uskokaa ny, se AF sensori katselee peilin läpi kahden reiän kautta maailmaa. Peilin koko riippuu sensorin koosta. Ja reikien etäisyys toisistaan määrittää sen millä aukolla homma toimii. Pienellä aukolla valoa ei tule reikien kohdalta enää sisään eli toiminta loppuu.rtfm kirjoitti:Tonskulus on oikeassa; my brain fart. Ei af sensorin kautta focusoinnin pitäisi olla kenno koosta riippuvainen. Tuo Multicam3500dx vs Multicam3500fx eroksi olen jostain lukenut että tarkennnuspisteet on lähempänä toisiaan jälkimmäisessä, jotta ne sijoittuisivat paremmin koko kuva alalle. En tiedä riittäkö tuollainen tiheämpi af -piste verkko selittämään ilmiötä ja etenkään keskipiste tarkennuksessa sillä ei ole merkitystä.
Kuten sanottu, olen havainnut saman ilmiön D800/d7100 ja D700/D300 rungoissa, mutta hyvää selitystä ei ole.
Nimenomaan, AF sensori näkee maailman pääpeilin LÄPI, ei sen kautta. Pääpeilin takana on apupeili joka heijastaa objektiivista tulevan valon AF sensorille. Joten edelleenkään kennon ja pääpeilin koolla ei ole mitään merkitystä AF:n toimintaan.jiihaa2 kirjoitti:Uskokaa ny, se AF sensori katselee peilin läpi kahden reiän kautta maailmaa. Peilin koko riippuu sensorin koosta. Ja reikien etäisyys toisistaan määrittää sen millä aukolla homma toimii. Pienellä aukolla valoa ei tule reikien kohdalta enää sisään eli toiminta loppuu.rtfm kirjoitti:Tonskulus on oikeassa; my brain fart. Ei af sensorin kautta focusoinnin pitäisi olla kenno koosta riippuvainen. Tuo Multicam3500dx vs Multicam3500fx eroksi olen jostain lukenut että tarkennnuspisteet on lähempänä toisiaan jälkimmäisessä, jotta ne sijoittuisivat paremmin koko kuva alalle. En tiedä riittäkö tuollainen tiheämpi af -piste verkko selittämään ilmiötä ja etenkään keskipiste tarkennuksessa sillä ei ole merkitystä.
Kuten sanottu, olen havainnut saman ilmiön D800/d7100 ja D700/D300 rungoissa, mutta hyvää selitystä ei ole.
Mitä etäämmällä reiät ovat sen tarkempi toiminta, mutta rajoittuneempi pienin aukko. http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12716780 ja tuolla noi linkit.
Pienempi kuin täysikennoiselle suunnitellulla linssillä. Mutta miten tämä nyt liittyy aiheeseen?jiihaa2 kirjoitti:No mietipäs Tonskulus vielä oikein huolellisesti mikä on crop linssin piirtoympyrän koko.
Tuo voisi päteä mikäli D800:n tarkennussensori olisi fyysisesti suurempi kuin D7100:ssa. Ainakaan suhteessa kennokokoon tuo ei suurempi ole, sen näkee jo etsimestäkin. D800:ssa pisteet sijaitsee keskellä pienempänä ryppäänä kun taas D7100 ne yltää lähemmäs kuva-alan reunoja. Toki tuohon vaikuttaa myös etsimen kattavuus, eli miten paljon kuva-alasta on näkyvissä.jiihaa2 kirjoitti:Ei niin, mutta aukko menee teoriassa käyttökelvottomalle alueelle. Mutta cropilla toimii silti - ja tässähän ei ole valon määrästä kyse, vaan siitä että optiikan reuna-alueilta ei enää näy läpi. Voisko tarkoittaa sitä, että croppien pienemmän piirtoympyrän takia ne af.n tähystysaukot on cropilla lähempänä toisiaan?
Pitäis kokeilla pimeällä crop lasilla ja jatkeella toimiiko D800 af vaikka f8.lla.