Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
hkoskenv
Viestit: 4483
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

mattimi kirjoitti: Joulu 17, 2021 11 : 52 Ei ainakaan minun kokemuksen mukaan ole noin. Vaikkapa kirkkaan taivaan kanssa sävyillä on suuri merkitys. Maisemakuvaaja tappelee koko ajan kohteen suuren dynamiikan kanssa ja joutuu tekemään kompromissejä. Jos esimerkiksi pilvisessä taivaassa kirkkaimman kohdat pilvissä palavat puhki, niin kuva on pilalla, vaikka puhkipalaneet alueet ovat pieniä. Niihin kuitenkin katse hyppää ensimmäisenä. Ehkä minä sitten katson kuvia väärällä tavalla. En kylläkään tunnustaudu hifistiksi. Oman kaluston kanssa se ei edes onnistuisi.
Jos taivas on tärkeä osa kuvaa, sitten voi valottaa sen mukaan ja nostella vähän varjoja. Jos taas taivas on vain taustaa, niin ei muutama puhki palanut kohta ainakaan minua haittaa. Täytyy mennä aika äärimmäisiin tilanteisiin (pimeä kuusikko ja aurinkoinen keväthanki) tai neuroottiseen kohinakammoon (nykykamerat kestävät nostaa varjoja aukkokaupalla), että se haittaa sitä informaation välitystä, jota kuvalla on tarkoitus tehdä. Ymmärrän, että se voi olla joillekin henkilökohtaisesti iso asia ja se on myös viimeinen teknisesti haastava alue "normaalissa" kuvaamisessa, joka on muuten ylittänyt ihmisen aistit jo ajat sitten, mutta lähinnä vastustan tuota meukaamista, että sellaisella detaljilla olisi mainittavaa merkitystä näiden laitteiden markkinoihin. Voin kertoa, että ei ole. Enkä usko, että siihen tulee parannusta lähiaikoina ja sitten jos tulee, jossain on tehty rajuja kompromisseja ja hifistit saavat taas itkeä, että 50 EV:n superdynamiikkakenno ei otakaan 325 kuvaa sekunnissa eikä tarkennus seuraa pään ympärillä pyörivän paarman verkkosilmän keskimmäitä osasilmää. Ne tylsät keväthankikuvat kun on äkkiä otettu ja sitten mieli tekee taas haastaa kamera.

Valtavassa dynamiikassa on se ongelma, että sellaiselle ei ole oikein tarvetta missään valokuvahifistien Atlantiksen ulkopuolella. Teollisuuden konenäkösovelluksissa voidaan mukauttaa valaistusta. Valvontakameroissa säädetään valotus tarkkailtavan kohteen mukaan eikä sillä ole väliä jos kirkkaat valot tai pimeät varjot palavat puhki. Ylivoimaisesti suurin osa valokuvauksesta ei kärsi siitä mainittavasti. Jos media ostaa kuvaajalta maisemakuvan, ei sitä kiinnosta muutama puhki palanut pikseli tai nostettujen varjojen ongelmat, joita yksi kultasilmä tuahnnesta näkee. Siksi kellään ei ole motivaatiota kehittää kennojen dynamiikkaa.

Se on myös hyvin haastava ja kallis kehityskohde. Piin kyky säilöä varauksia on rajallinen ja käsittääkseni käytännössä loppuun käytetty ainakin nykyisenlaisilla valmistusprosesseilla. Kehityksen alla olevat keinot ovat pikselien jakamista ym. kiertoteitä mutta niillä on kaikilla omat haittansa. Sitten kun kuvaan tulee raitoja tai muita artifakteja eri herkkyyden pikselien yhteensovittamisesta, kohina lisääntyy ym. hifistien ikuinen ulina jatkuu.
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama
Viestit: 10648
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja temama »

Mä kyllä sanoisin, ettei digirunko pilaa yhtäkään maisemakuvaa, jos kuvaaja tietää mitä tekee. Niin kuvatessa, kuin jälkikäsittelyssä.
Ja homman tunteva maisemakuvaaja hankkii tietenkin kinokameran joka pystyy tarvittaessa pixelshiftiin! Eli sonyn, pentaxin tai panasonicin rungon. Tosi rgb värintoisto ja vielä parempi dynamiikka.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 22631
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Leikkaa ja liimaa pilaa motivaation siihen touhuun. Helpot asiat digistä on nyt ratkottu, vaikeat olis jäljellä. Jokainen vaikean ongelman ratkominen raketoi digin myynnin osaltaan. Seuraavana tulee varmaan global shutter.
hkoskenv
Viestit: 4483
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

temama kirjoitti: Joulu 17, 2021 13 : 48 Mä kyllä sanoisin, ettei digirunko pilaa yhtäkään maisemakuvaa, jos kuvaaja tietää mitä tekee. Niin kuvatessa, kuin jälkikäsittelyssä.
Ja homman tunteva maisemakuvaaja hankkii tietenkin kinokameran joka pystyy tarvittaessa pixelshiftiin! Eli sonyn, pentaxin tai panasonicin rungon. Tosi rgb värintoisto ja vielä parempi dynamiikka.

Kyllä se pilaa, jos tavoite on täydellisyys. Noiden rajat saa esiin, jos haluaa. Jos tarkoitus on ottaa kuvia, jotka kertovat maisemasta tai näyttävät hyviltä, rajoitukset saa helposti kierrettyä perustason osaamisella, mutta jos harrastus on hifismi, se keskittyy juuri niihin epätäydellisyyksiin. Kuvan esittämä kohde on täysin sivuseikka silloin.

Maiseman pitää olla staattinen, että pixelshift toimii. Joku vuoristo tai jäätikkö voi olla tarpeeksi staattinen, mutta kasvillisuus liikkuu aina tuulessa. Olen varma, että jos pixelshifkuvista alkaa kaivaa liikkeen takia sumenneita puiden lehtiä, niitä löytyy aina. Mutta se ei ole muotia hifisteillä nyt, vaan hiilikellari keväthangella on kaiken A ja O.
Hannu
©pjm
Viestit: 6447
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Kylläpä on taas sivullinen mielenkiintoisia kuvia...
habannaama
Viestit: 5410
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja habannaama »

hkoskenv kirjoitti: Joulu 17, 2021 13 : 46 Jos taivas on tärkeä osa kuvaa, sitten voi valottaa sen mukaan ja nostella vähän varjoja. Jos taas taivas on vain taustaa, niin ei muutama puhki palanut kohta ainakaan minua haittaa. Täytyy mennä aika äärimmäisiin tilanteisiin (pimeä kuusikko ja aurinkoinen keväthanki) tai neuroottiseen kohinakammoon (nykykamerat kestävät nostaa varjoja aukkokaupalla), että se haittaa sitä informaation välitystä, jota kuvalla on tarkoitus tehdä. Ymmärrän, että se voi olla joillekin henkilökohtaisesti iso asia ja se on myös viimeinen teknisesti haastava alue "normaalissa" kuvaamisessa, joka on muuten ylittänyt ihmisen aistit jo ajat sitten, mutta lähinnä vastustan tuota meukaamista, että sellaisella detaljilla olisi mainittavaa merkitystä näiden laitteiden markkinoihin.
Juurikin näin.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Sakke_K
Viestit: 7571
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Nostalgisia kuvia, filmiajan värikuvien virheitä täynnä :-) Satunnaisgeneraattori töissä taustalla.

Valkoinen ei ole valkoista missään, lumiset alueet puuroutuvat sävyerottelun puutteeseen ja resoluutio on mitä on. Osa jutuista johtuu varmaankin myös objektiivista. Omaa fiilistä näissä on, mutta kyllä nykydigi hakkaa nämä teknisesti mennen tullen.

Kiva setti tietenkin. Dia- ja mustavalko-ajan läpi kahlanneena ei ole kuitenkaan tuohon touhuun yhtään ikävä.
spege
Viestit: 11328
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja spege »

Sakke_K kirjoitti: Joulu 17, 2021 18 : 41 Nostalgisia kuvia, filmiajan värikuvien virheitä täynnä :-) Satunnaisgeneraattori töissä taustalla.

Valkoinen ei ole valkoista missään, lumiset alueet puuroutuvat sävyerottelun puutteeseen ja resoluutio on mitä on. Osa jutuista johtuu varmaankin myös objektiivista. Omaa fiilistä näissä on, mutta kyllä nykydigi hakkaa nämä teknisesti mennen tullen.
Arza22 kirjoitti: Joulu 17, 2021 12 : 49 Noissa Spegen filmikuvissa on kyllä hienot sävyt, ja niistä todellakin näkee että dynamiikka on ihan muuta kuin digikennoissa. Taivaan kirkkaimmatkin sävyt toistuvat luonnollisesti, jopa silloin kun aurinko on kuvassa näkyvissä. Yritäpä digillä tehdä sama. Kyllähän nämä filmikuvat on mukavia katsella, ja hatunnosto Spegelle koko prosessin taitamisesta.
Tässä ketjussa puusilmät näyttävät erottuvan hyvin niistä, jotka suhtautuvat valokuvaukseen vakavasti ja ymmärtävät suurta sävydynamiikkaa vaativien maisemavalokuvien haasteet ja sen, että filmi antaa vielä 2020-luvullakin, 20 vuoden digicamerahuuman jälkeen erittäin kovan vastuksen parhaimmillekin digikameroille, kun puhutaan valokuvien väri- ja sävymaailmasta.
©pjm kirjoitti: Joulu 17, 2021 16 : 31 Kylläpä on taas sivullinen mielenkiintoisia kuvia...
Totta turiset. Jottei tämä ketju menisi pelkäksi teoreettiseksi väittelyksi digin ja filmin paremmuudesta, otin tänään itseäni niskasta kiinni ja käsittelin kuva-arkistojeni kätköistä julkaisukuntoon kuusi valokuvaa, joista kolme on täysin ennenjulkaisemattomia! Nyt mennään ajassa yli 23 vuotta taaksepäin kesään 1998, vanhaan hyvään aikaan, jolloin koko Suomessa oli vain muutamia hyvin heikkolaatuisia digikameroita. Julkaisen nämä vanhat filmikuvani nyt myös lähestyvän Joulun, tämän mahtavan valokuvaketjuni kahdennenkymmennen sivun ja yli 20.000 lukukerran kunniaksi!

Tämän kuvasarjan ensimmäiset kolme valokuvaa ovat edesmenneen legendaarisen tamperelaisen valokuva-alan mahtimiehen, Matti Selänteen (Salamaselänne) johtamalta, aikoinaan Ranualla toimineella Luontokuva-akatemian kuvauskurssilta, johon osallistuin myös itse nuoreana valokuvavänrikkinä, kauan ennen nimitystäni valokuvamarsalkaksi. Kurssin vetäjänä toimi itse suomalaisen luonnonvalokuvauksen grand old man Hannu Hautala, joka esiintyy kuvasarjan ensimmäisessä otoksessa EOS-1N runkoon kiinnitetyn EF 600/4L superteleobjektiivinsa kanssa.

Harjoittelimme Hannun johdolla lintujen ja eläinten kuvaamista Ranuan eläinpuistossa. Seuraavat kaksi kuvaa otin tuolla Hannun 600-millisellä yhdellä hänen monista EOS-1 rungoistaan omalle filmille. Loput kolme valokuvaa ovat saman kesän loppupuolelta Kuusamon karhunkierrokselle suuntautuneelta valokuvasotaretkeltä. Nämä kuvat ikuistin silloin omistamallani Canon F-1N kameralla ja FD 28-85/4 objektiivilla, kuten myös ensimmäisen kuvan mestarista. Kaikki nämä kuvat on otettu Fujin ISO 100 diafilmeille, suurin osa Sensia 100:lle, jonka valmistus on lopetettu jo kauan sitten.

Kaikki kuvat on luonnollisesti digitoitu nyt vajaan vuoden verran omistamallani Plustek 8200i filmiskannerilla. Kuvista näkee hyvin, että diafilmissä on erittäin hyvä resoluutio, mutta sävydynamiikka ei yllä lähimainkaan värinegatiivifilmin tasolle.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Hannu Hautala on monella tapaa merkittävä henkilö myös tämän ketjun viimeaikaisten keskustelujen valossa. Hautalahan, joka korkean ikänsä ja sairuksiensa takia joutui lopettamaan rakkaan ammattinsa, ei koskaan siirtynyt filmikameroista digiin, vaan kuvasi kunniakkaasti loppuun asti Fujin diafilmeillä. Hannullehan on koko 2000-luvun jopa naureskeltu tämän asian takia, mutta ainakaan itseäni ei enää naurata, kun olen saanut nyt omakätisesti todeta, kuinka paljon turhaa hypetystä digikuvaamiseen onkaan sisältynyt.

Sain aikoinaan nuoreana valokuva-alokkaana inspiraation jaloon luonnonvalokuvaukseen juuri Hannu Hautalan kuvakirjoista ja hänen kuvansa tekivät minuun erittäin suuren vaikutuksen, joka näkyy edelleen omassa työskentelyssäni. Hautalan vanhoja filmikuvia katson myös edelleen paljon mieluummin, kuin kaikkein terävimpiäkään nykyluontokuvaajien digikuvia. Digikuvista puuttuu jotakin olennaista, niissä ei ole lainkaan samanlaista viehätystä kuin filmikuvissa, ne ovat neulanteräviä, mutta niissä ei ole sielua.
Viimeksi muokannut spege, Joulu 17, 2021 21 : 50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Maffer
Viestit: 22631
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Toiseksi viimeisessä kuvassa on kiviset kasvot. Poskipää, nenä, silmä ja suu. Otsakin komiasti esillä.
Sakke_K
Viestit: 7571
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

spege kirjoitti: Joulu 17, 2021 20 : 24 Digikuvista puuttuu jotakin olennaista, niissä ei ole lainkaan samanlaista viehätystä kuin filmikuvissa, ne ovat neulanteräviä, mutta niissä ei ole sielua.
Filmikuvista puuttuu jotain olennaista, niissä ei ole ollenkaan samanlaista viehätystä kuin digikuvissa, jotka ovat neulanteräviä, sielukkaita ja samalla epätäydellisiä reproja valon näyttämästä todellisuudesta.
temama
Viestit: 10648
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja temama »

Sakke_K kirjoitti: Joulu 17, 2021 20 : 43
spege kirjoitti: Joulu 17, 2021 20 : 24 Digikuvista puuttuu jotakin olennaista, niissä ei ole lainkaan samanlaista viehätystä kuin filmikuvissa, ne ovat neulanteräviä, mutta niissä ei ole sielua.
Filmikuvista puuttuu jotain olennaista, niissä ei ole ollenkaan samanlaista viehätystä kuin digikuvissa, jotka ovat neulanteräviä, sielukkaita ja samalla epätäydellisiä reproja valon näyttämästä todellisuudesta.
Molempi oikeassa. Nää on niitä juttuja mistä ei sovi tapella, koska myös makuasioita. Täytyy sanoa, että olen silti varsin viehättynyt filmivalokuvista, kaikista teknisistä puutteista huolimatta.Mun mielestä analogisuus on lähempänä inhimillisyyttä kuin digitaalisuus. Kuulostaa kuinka naivilta tahansa.

Nyt vielä spegelle erikoiskiitokset noiden vanhojen diojen skannauksesta! Oikein mielenkiintoista nähtävää.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
javal
Viestit: 1651
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja javal »

Se että filmillä olisi suurempi dynamiikka on jo vanhentunutta tietoa. Uusilla FF kameralla on 1-2 stoppia isompi dynamiikka kuin parhaat dynamiikkaominaisuudet omaavalla 35mm värifilmillä.

Se on kyllä totta että filmi kestää enempi ylivalostusta, mutta on vastaavasti pahasti alakynnessä kun alivalotetaan ja varjoja joudutaan nostamaan jälkikäteen.
spege
Viestit: 11328
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja spege »

javal kirjoitti: Joulu 17, 2021 22 : 03 Se että filmillä olisi suurempi dynamiikka on jo vanhentunutta tietoa. Uusilla FF kameralla on 1-2 stoppia isompi dynamiikka kuin parhaat dynamiikkaominaisuudet omaavalla 35mm värifilmillä.
Onko sotamies javalilla laittaa linkkiä faktoihin vai puhutko vain kuumaa ilmaa kuten monet Kamera-lehden toimittajat konsanaan!

Ainakin minulle tänne Suur-Savon ammattivalokuvaajain pääesikuntaan toimitettujen tietojen mukaan hyvällä värinegatiivifilmillä päästään jopa 17 EV sävydynamiikkaan, kun parhaimmilla "täyden kennokoon" digitaalikameroilla dynamiikka on maksimissaan noin 15 EV. Lisäksi omien tuoreiden sotakokemusteni perusteella värinegatiiviskanneista saa huomattavasti helpommin HDR-kuvia. Digikameroilla erityisesti kirkas taivas tuottaa usein ongelmia, mutta värinegatiivilla se toistuu yleensä jo suoraan skannerin tuottamissa TIFF-kuvissa hyvin luonnollisen ja sävykkään näköisenä, ilman että tarvitsee vetää Lightroomissa sävysäätimiä tappiin ja pelätä, että silti kuvan kirkkaissa sävyissä ei ole riittävästi dataa jäljellä.

Mutta jospa keskityttäisiin tämän jo tavallaan loppuun käsitellyn dynamiikkavääntämisen sijasta ainakin välillä analysoimaan noita äsken julkaisemiani 1990-luvun diakuvia jo siitäkin syystä, että kuvissa esiintyvä Suomen legendaarisin luonnonvalokuvaaja Hannu Hautala ei viisaana miehenä suostunut siirtymään koskaan digikameran käyttöön, vaan otti kuvansa urhoollisesti hitaalle diafilmille mahtavan uransa kunnialliseen loppuun saakka. :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Sakke_K
Viestit: 7571
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

temama kirjoitti: Joulu 17, 2021 21 : 19 Täytyy sanoa, että olen silti varsin viehättynyt filmivalokuvista, kaikista teknisistä puutteista huolimatta.Mun mielestä analogisuus on lähempänä inhimillisyyttä kuin digitaalisuus. Kuulostaa kuinka naivilta tahansa.
Digi vs. analogiakeskustelu oli hämmentävää viime vuosituhannen puolella kun LP ja CD taistelivat musiikin kuuntelijoiden sieluista. Lopetin itseni kiusaamisen sen jälkeen, kun Lontoossa tehtiin absoluuttinen sokkotesti: Lontoon filharmonikot mikitettiin ja musiikki toistettiin sähköisesti vahvistettuna. Välillä ääni tuli suoraan vahvistettuna soittimista, välillä digitaalimuuntimen läpi kaksi kertaa, eikä kukaan yleisöstä pystynyt erottamaan ääntä toisisistaan luotettavasti. Berliinissä taas tuotiin jopa urut saliin jossa niitä ei ollut. Täydestä menee :-) Digi ei taida olla yhtään sen sieluttomampi media kuin mikään muukaan. Tylyjä kiteitä niissä filmeissäkin on, ei mitään inhimillistä.
Sakke_K
Viestit: 7571
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

spege kirjoitti: Joulu 18, 2021 1 : 02
Mutta jospa keskityttäisiin tämän jo tavallaan loppuun käsitellyn dynamiikkavääntämisen sijasta ainakin välillä analysoimaan noita äsken julkaisemiani 1990-luvun diakuvia jo siitäkin syystä, että kuvissa esiintyvä Suomen legendaarisin luonnonvalokuvaaja Hannu Hautala ei viisaana miehenä suostunut siirtymään koskaan digikameran käyttöön, vaan otti kuvansa urhoollisesti hitaalle diafilmille mahtavan uransa kunnialliseen loppuun saakka. :)
Lainaus Hautalan haastattelusta: Digikuva vaatii perseellään istumista tietokoneen ääressä. Siihen minä en huonolla selälläni rupia, painottaa Hannu
Syy diafilmiin ei ollut siis tekniikassa. Sitäpaitsi Hannun kuvat skannattiin ja digiavustajat säätivät kuvat julkaisukuntoon Hannun toiveiden mukaan. Että eipäs Spege liikaa vääristellä totuutta ;-)
temama
Viestit: 10648
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja temama »

Se mikä mua tässä koko nykyajan filmitouhussa häiritsee, että kaikki on prosessit on lähestulkoon digitalisoitu! Ainakin jos niitä kuvia haluaa nähdä jossakin. Negatiivien kehitys ei ole digitaalista, mutta kaikki sen jälkeen. Ei taida edes kymppikuvia enää saada ilman, että ne on loppujen lopuksi tulostettu digitaalisesta tiedostosta.
Eli kun nykyaikana katselemme filmivalokuvaa , katselemme kaksiulotteista digitaalista tulkintaa filminegatiivista.

Okei. Eli kun puhutaan valokuvauksesta, niin oikeastaan ainoa ero filmi- ja digikuvan välillä on tallennusmuoto kamerassa, eli miten valo tallentuu. Kaiki muu sen jälkeen on oikeastaan digitaalista. Filmin kehityksellä voi vielä vaikuttaa analogisesti kuvan muodostukseen, mutta that's it.

Jos haluamme keskustella filmi- ja digikuvan eroista, niin yksinkertaistaen; meidän tulee keskittyä vain eri filmilaatujen vs. eri digikennojen kykyyn tallentaa valoa, eli tulkita fotonien välittämiä heijastuksia todellisuudesta.
Viimeksi muokannut temama, Joulu 18, 2021 13 : 24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 22631
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No siitä suurennoskonetta ostamaan. Ne ei ole pilaantuneet vielä hinnassa. Vedostus ei ole niin absoluuttisen kranttu vaihe kuin täyspimeän vaatima kehitys.
temama
Viestit: 10648
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti: Joulu 18, 2021 13 : 19 No siitä suurennoskonetta ostamaan. Ne ei ole pilaantuneet vielä hinnassa. Vedostus ei ole niin absoluuttisen kranttu vaihe kuin täyspimeän vaatima kehitys.
Niinpä. Ja vedosta ei jaeta netissä. Ainutlaatuisen vedoksen voi nähdä vain siellä paikassa missä se fyysisesti sijaitsee. Ei mitään virtuaalista, ei ainakaan siinä muodossa mitä nykyisenlainen alkeellinen digitaalinen virtuaalisuus tarkoittaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
hkoskenv
Viestit: 4483
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

spege kirjoitti: Joulu 17, 2021 20 : 24 Tässä ketjussa puusilmät näyttävät erottuvan hyvin niistä, jotka suhtautuvat valokuvaukseen vakavasti ja ymmärtävät suurta sävydynamiikkaa vaativien maisemavalokuvien haasteet ja sen, että filmi antaa vielä 2020-luvullakin, 20 vuoden digicamerahuuman jälkeen erittäin kovan vastuksen parhaimmillekin digikameroille, kun puhutaan valokuvien väri- ja sävymaailmasta.
Niin, miksei antaisi. Filmi on sadan vuoden tuotekehityksen tulos ja sillä on saanut ja saa edelleen täysin kelvollisia valokuvia useimpiin käyttötarkoituksiin. Suurin syy digikuvaukseen siirtymiseen on ollut kuvaamisen jälkeisen työnkulun tehostuminen. Tiedostot ovat paljon halvempia säilyttää ja nopeampia käsitellä kulloinkin tarvittavaan esitysmuotoon.
Digikuvista puuttuu jotakin olennaista, niissä ei ole lainkaan samanlaista viehätystä kuin filmikuvissa, ne ovat neulanteräviä, mutta niissä ei ole sielua.
Tuollainen on sitten ihan subjektiivista taiteilijahömppää. Jos joku on sitä mieltä, sittenpähän on, mutta "kuvan sielua" ei sitä voi mitenkään objektiivisesti määritellä ja todistaa paremmaksi. Tuo puhki palaneiden kohtien pehmeä leikkaantuminen lienee nykyään ainoa asia, jossa filmi (negatiivifilmi) on objektiivisesti mitattavilla suureilla parempi (visuaalisesti). Mutta useimmiten se digikuvan tekninen paremmuus on sen käyttötarkoituksessa turhaa, kuten esimerkiksi suuri resoluutio nettikuvissa tai suuri dynamiikka lehtikuvissa. Jos viitsii läträtä, filmilläkin saa kuvat.
Hannu
javal
Viestit: 1651
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja javal »

spege kirjoitti: Joulu 18, 2021 1 : 02
javal kirjoitti: Joulu 17, 2021 22 : 03 Se että filmillä olisi suurempi dynamiikka on jo vanhentunutta tietoa. Uusilla FF kameralla on 1-2 stoppia isompi dynamiikka kuin parhaat dynamiikkaominaisuudet omaavalla 35mm värifilmillä.
Onko sotamies javalilla laittaa linkkiä faktoihin vai puhutko vain kuumaa ilmaa kuten monet Kamera-lehden toimittajat konsanaan!

Ainakin minulle tänne Suur-Savon ammattivalokuvaajain pääesikuntaan toimitettujen tietojen mukaan hyvällä värinegatiivifilmillä päästään jopa 17 EV sävydynamiikkaan, kun parhaimmilla "täyden kennokoon" digitaalikameroilla dynamiikka on maksimissaan noin 15 EV.
Tässä linkkejä asiasta.
http://www.clarkvision.com/articles/dynamicrange2/

This shows that the Canon 1D Mark II has a much higher dynamic range than either Fujichrome Velvia slide film and Kodak Gold 200 print film. Kodak Gold 200, in this test, showed 7 stops of information, Fujichrome Velvia 5 stops, and the Canon 1D Mark II, over 10 stops of information! Further image analysis shows at least 10.6 stops are recorded by the canon 1D Mark II camera (the full range of of detail in this image, Other testing of the noise level versus intensity shows the Canon 1D Mark II has 11.7 stops of dynamic range.


https://clarkvision.com/articles/film.v ... ary1.html/
There seems to be an urban legend that says digital cameras have less dynamic range than film. The legend is wrong. The above plot shows the comparison of a DSLR with print and slide film. The slide film records only about 5 photographic stops of information (a stop is a factor of 2, so 5 stops is 32). The print film shows about 7 stops of information. The digital camera shows at least 10 stops of information (this test was limited to 10 stops). Other tests show the Canon 1D Mark II camera has about 11.6 stops of information (a range of 3100 in intensity). Other DSLR cameras, like the Canon 10D have around 11 stops. Point and shoot digital cameras, somewhat less.


Olen myös huomannut myös että joskus filmin kohdalla puhutaan 17 stopin dynaamisesta alueesta, mutta tämä luku perustuu mittaustapaan (Film Reference 48-micron spot - Kodak Specification) joka on käytössä filmiteollisuuden (elokuva) alalla. Jos digijärkkärin mitataan tällä standardilla sillä saadaa vielä parempi luku, tässä esimerkki; http://clarkvision.com/reviews/how-to-i ... t-reviews/ jossa Canon APS kameralle 7D Mark II :lle on mitattu 18 stopin dynaaminen alue.

Sellainen juttu että näissä keskustelussa dynaaminen alue ja valotusalue jolla saavutetaan OK kuva (exposure lattitude) usein sotketaan keskenään. Tämä jälkimmäinen on negatiivilla paljon parempi kuin digillä jos sen pidetään ISO arvo kiinteänä. Jos taas digin ISO on AUTO asennossa niin sitten sen exposure latitude on paljon laajempi kuin filmillä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_latitude
Netissä löytyy paljon näitä digi vs. film exposure latitude testejä jotka otsikoidaan virheellisesti dynamic range testin alle.
Viimeksi muokannut javal, Joulu 18, 2021 17 : 54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin