Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
temama

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja temama »

spege kirjoitti: Loka 17, 2021 20 : 41
temama kirjoitti: Loka 17, 2021 11 : 28 juuh, mutta ihan hyvä lämmittelykierros filmikuvaukseen. Ehkä seuraava setti hiotumpaa materiaalia?
Hiotumpaa materiaalia?

Jumankauta, kyllä asia on nyt niin, että julkaisemani yhdeksän filmivalokuvan sarja parhaassa mahdollisessa auringonvalossa kylpevistä suur-savolaisista ruskamaisemista täytyy tyydyttää vaativienkin DC.netin kansalaisten tarpeet. Kuten olen jo aiemmin maininnut, kuvaan filmille sen takia, että saan kuviini siten selvästi digikuvista erottuvan, hieman rosoisen ja väreiltään hieman erilaisen, voimakkaan yleisilmeen.
Epäreilua!! Alkaako Marsalkan muisti pätkimään, vai mikäs nyt on? Minähän se ensimmäinen olin kehumassa näitä filmikuvia, ja vieläpä puolustin kun foorumitovereilta tuli yllättävän tylyä tekstiä! Muistin virkistämiseksi;
temama kirjoitti: Loka 11, 2021 21 : 35 Höh. Mitäs valitusta tää nyt on?

Spege teki mukavan jutun, ja julkaisi usemman valokuvan jotka otettu filmille. Minusta todella virkistävää! Digiräpsyjä on joka paikka pullollaan, mutta miten on uusien filmikuvien saralla?? Filmikuvien prosessointi sentään vaatii vähän vaivaakin, että ne saa tänne julkaistavaksi digimuodossa.

Sitäpaitsi ei pidä unohtaa kuvaajan omaa näkemystä kuten jopisalo mainitsi.
Nimittäin olin oikeasti innostunut, että joku yleensä julkaisee upouusia filmivalokuvia täällä. En rehellisesti sanoen osannut olla kriittinen edes hieman ylitsetursuvista 'filmiväreistä'. Mutta kun saturoituneet värit kirvoittivat niin paljon negatiivista palautetta, niin tutkiskelin kuvia uudelleen. Sillä tottahan se on, että foorumin konservatiivisempia jäykkiksiä - ns. hillitympää luonnetta - saattaa voimakkaat värit ja valkotasapainon astetta vapaamielisemmät valinnat häiritä. Tämä saattaa olla syynä, että lipsautin ilmoille luonnehdinnan hiotummasta materiaalista. Saattoi syynä olla myös keskinkertaisen tavanomaiset aihevalinnat .
Mutta kuten alunperin kirjoitin; olin tyytyväinen, että sain edes nähdä uutta filmivalokuvaa pitkästä aikaa. Enkä jaksa edelleenkään nipottaa tästä aivan ilmaiseksi tarjotusta elämyksestä!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama

KHVantaa kirjoitti: Loka 17, 2021 21 : 25
Mielestäni nyt arvostettu Marsalkka on sortunut kuvausvaiheessa asemoinnissa samaan virheeseen. Rohkenisin esittää, että hiukan viistompi kuvakulma valittuna siten, että lipputanko näkyy kokonaan, olisi oikeampi valinta tähän kuvaan.
T. KHVantaa
Minua taas häiritsee, että Marski on seivästetty tangolla! Tai vaihtoehtoisesti varustettu antennilla.

Kuva
Viimeksi muokannut temama, Loka 17, 2021 23 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Hieman on ollut lyhyehkö tanko, kun lyöty päästä läpi, muttei ole ulottunut arseesta ulos, vaan liekö marski sittenkin halunnut pitää sen kokonaan sisällään, sillä eikös hän ollut "niitä poikia", krhmmm...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
temama

habannaama kirjoitti: Loka 17, 2021 22 : 42 Hieman on ollut lyhyehkö tanko, kun lyöty päästä läpi, muttei ole ulottunut arseesta ulos, vaan liekö marski sittenkin halunnut pitää sen kokonaan sisällään, sillä eikös hän ollut "niitä poikia", krhmmm...
ah, niin just joo ;-o Ehkä Marski vaan niin kovapäinen, että piiskatanko jäänyt jumiin kuin kuningas Arthurin Excalibur miekka kivessä?!
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

temama kirjoitti: Loka 17, 2021 21 : 56 Minua taas häiritsee, että Marski on seivästetty tangolla! Tai vaihtoehtoisesti varustettu antennilla.
Jälkimmäinen veikkaus on oikein.

Mikkelin kaupunkiin asennetaan parhaillaan uutta 5G-verkkoa. Parhaan langattoman yhteyden takaamiseksi kaupungin keskustan alueella yksi 5G-antenni on asennettu kaupunginvaltuuston päätöksellä torin laidalla sijaitsevan marsalkka Mannerheimia esittävän patsaan päähän. Tällä päätöksellä kaupunki haluaa samalla osoittaa kunnioitustaan sotiemme veteraaneille ja näyttää konkreettisesti, että Marski elää ja vaikuttaa kaupungissa myös 2020-luvulla.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
temama

No niin, sillehän löytyi sitten luonnollinen, järkeenkäypä selitys. Hieno ja ajankohtainen foto!
Hyvää ötyä sinne Savon sydänmaille.zzZZZzzz
temama

Extrapojot tinkimättömän symmetrisestä sommittelusta...zZZZzzz
spege

Nyt on loistavia uutisia digikameraähkyä potevalle ja synkän syksyn sateiden masentamalle DC.netin kansalle!

Sain nimittäin tänään valmiiksi lupaamani toisen filmivalokuvasarjan, jossa aiheena on edelleen ainakin täällä Suur-Savon sydänmailla upeana loistanut syysruska, josta tosin on enää vain kauniit muistot ja filmille ikuistamani luonnonvalokuvat jäljellä. Näitä uusia kuvia käsitellessäni pyrin ottamaan huomioon myös DC.netin konservatiivisemman kansanosan toiveet maltillisemmista värisävyistä ja käsittelemään kuvat muutoinkin hieman kevyemmin Lightroomissa.

Käytin näissä yhdeksässä valokuvassa filminä Kodak Portra 800:n lisäksi sen hitaampaa ja hienorakeisempaa ISO 400-versiota sekä Olympus IS-300 zoomkamerani lisäksi vanhan hyvän ajan täysmekaanista Olympus Trip 35 kompaktikameraa. Tämän uuden filmivalokuvasarjani myötä haluan samalla myös toivottaa mahdollisimman hyvää viikonloppua minulle aina niin rakkaalle DC.netin kamerakansalle.

Kuva 1
Kuva

Kuva 2
Kuva

Kuva 3
Kuva

Kuva 4
Kuva

Kuva 5
Kuva

Kuva 6
Kuva

Kuva 7
Kuva

Kuva 8
Kuva

Kuva 9
Kuva

Toivottavasti nämä valokuvat tyydyttävät DC.netin savolaisluontokuvien ystävien tarpeet pidemmäksi aikaa, sillä uusia filmikuvia tai edes digikuvia ei ole luvassa näillä näkymin vähään aikaan.
temama

On kyllä mukava katsella filmikuvia. Niissä on ihan oma fiilis, mitä ei millään filttereillä oikein saa digikuviin.

Jännä juttu, että vetää taivaan sinistä turkoosin suuntaan, sama juttu mun filmikuvissa. Korjailin lähes joka kuvasta sinisen sävyä. Taitaa olla ominaista filmille.
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

temama kirjoitti: Loka 22, 2021 22 : 51 On kyllä mukava katsella filmikuvia. Niissä on ihan oma fiilis, mitä ei millään filttereillä oikein saa digikuviin.

Jännä juttu, että vetää taivaan sinistä turkoosin suuntaan, sama juttu mun filmikuvissa. Korjailin lähes joka kuvasta sinisen sävyä. Taitaa olla ominaista filmille.
Lukuunottamatta noita värivirheitä prosessoinnissa niin sanoin jo aiemmin, Nikon D700 tekee aika pitkälti samanlaista jälkeä. Tujotteli hetken ja vertailin omiin kuviin ja en näe suurta eroa, joten niitä filttereitä ei tarvita.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

D700 ei eroa mitenkään muista digikameroista siinä että että se näyttäisi jotenkin filmiltä. Filmi näyttää filmiltä. Tuon ajan digit vain tekivät enemmän luminanssikohinaa alhaisemmilla herkkyyksillä jota ei siivottu aggressiivisesti pois. Luminanssikohina ei näytä rakeelta. Ektar 100:lla saa tuplasti enemmän resoluutiotakin kuin 12MP digillä.

En tosin ymmärrä yleensä hehkutusta aidoista väreistä internetsissä tarjotuissa filmikuvissa. SRGB pitää huolen siitä et kaikki kirkkaimmat värit on sontaa heti kun ne näytölle pompsahtaa.
jperala
Viesti:

Maffer kirjoitti: Loka 23, 2021 9 : 35 D700 ei eroa mitenkään muista digikameroista siinä että että se näyttäisi jotenkin filmiltä. Filmi näyttää filmiltä. Tuon ajan digit vain tekivät enemmän luminanssikohinaa alhaisemmilla herkkyyksillä jota ei siivottu aggressiivisesti pois. Luminanssikohina ei näytä rakeelta. Ektar 100:lla saa tuplasti enemmän resoluutiotakin kuin 12MP digillä.

En tosin ymmärrä yleensä hehkutusta aidoista väreistä internetsissä tarjotuissa filmikuvissa. SRGB pitää huolen siitä et kaikki kirkkaimmat värit on sontaa heti kun ne näytölle pompsahtaa.
Siksi sanoin että aika pitkälti samanlaista jälkeä, on kuitenkin iso kasa kuvia mithin verrata. Ei D700 ole filmikamera kuten sanoit. Nythän en näe alkuperäisiä filmikuvia vaan digiversion niistä ja ei nuo nyt mitenkään kummallisia ole, itselle ei ehkä tämä filmi juttu aiheuta mitään väreitä niin vaikea sisäistää tätä hehkustusta filmistä, ehkä olen puusilmä ?
temama

Niinpä juuu. En mäkään väitä, että näiden filmivalokuvien väreissä olisi jotakin erityiisen maagista varsinkaan näin netistä/näytöltä katsellessa. Varmaan totta myös mittä maffers tokaisi srgb profiilista.

Silti tuntuu, että filmien kanssa ollaan enempi jonkun aidon äärellä. Se on vähän kun joisi purovettä puisesta kuksasta, vs kraanavettä muovimukista. Nesteen tarve tulee tyydytettyä molemmissa tapauksissa. Okey, ja hanavesi saattaa olla jopa puhtaampaa. Mutta, mutta. Kosketus aitoon luontoon on paljon kongreettisempi puron äärellä kuksan kanssa.
Filmijälki on paljon rakeisempaa kuin digikuva (riippuen filmilaadusta), mutta siinä se kosketus luontoon on jotenkin inhimillisemmällä tavalla todellista. Valo on todellakin valottanut sen filmipinnan, eikä vain digihärveli (kenno) tulkinnut valoa.

Huomasin muuten mielenkiintoisen jutskan kun kuvasin filmille tässä äskettäin (kuvia omassa ketjussani) ; olen todennut yhden vanhan minolta objektiivin piirtävän hieman epäkeskisesti digikennolle - vasen laita on enemmän softi kuin oikea. Mutta nyt kun käytin filmiä saman objektiivin kanssa, niin tämä epäkeskisyys ei ollut läheskään niin havaittavissa kuin digikennolla!! Filmi on armollinen, se ei ole niin tiukka että missä kulmassa valo tulee filmipinnalle.

Noh, niin tai näin. Olen erittäin iloinen, että spege on malttanut viihdyttää meitä näillä luonnonkauniilla filmivalokuvilla! Ja kiitollinen, koska se innosti meikäläistäkin kaivamaan vanhat filkkarungot esille. Joskus sitä vaan tarvitsee pikku ärsykettä, että pääsee liikkeelle uuden ääreen., Vai pitäisikö tässä tapauksessa skriivata, että löytää tiensä uudestaan vanhan ääreen :-D

Käyn ensi viikolla suurella kirkolla hankkimassa pari huikkasen erikoisempaa filmilaatua, kyllä täsä täytyy vielä pari rullaa valotella ennen Joulua! Hyvää syyslomaa spege.
habannaama

Jaksan aina nauraa tällaiselle filmi-ihannointihömpälle, ihan sama kuin jos joku hifisti (olen siis hifisti itse ja kuuntelen niin vinyyli, kuin cd-levyjäkin ja streemattua musaa) hehkuttaa vinyylin ylivoimaisuutta, ilman että sen paremmin osaa eriyttää miksi se on parempaa.

No joo, toki myönnän että vinyylilevyjen fyysisyydessä versus cd-levyjen fyysisyys, onhan noissa muovilätyissä oma fiiliksensä ja soivat ne ainakin omassa laitteistossani paremmin, mutta se ei sinällään ole sen vinyylilätyn teknisestä ominaisuudesta yksin kiinni, se vaatii myös sen soittimen panostukseen oman osansa, on mulla ollut myös vinyylisoitin, joka toistaa levyn x huonommin, kuin verrokkina ollut cd-versio tuosta.

Se mikä vinyylilätyssä ärsyttää, on se kun juuri pääset fiilikseen, joudut nousemaan ja kääntämään levyä ja tähän kun yhdistää sen faktan, että laadukkaalla cd-soittimella tai jopa dac/streamer yhdistelmällä päästään samaan lopputulokseeen, jossa ne nyanssierot ovat niin marginaalisen häviävän pieniä, varsinkin kun settiin tosissaan panostetaan, että musiikin sisältö/fiilis itsessään saa unohtamaan moiset tyhjänpäiväisyydet eroissa, niin nää erot näitä miettiessä jotenkin kulminoituvat suurempina näissä internetin kautta katsotuissa filmi vs digi-höpinöissä.

Kun kuvallinen sisältö puhuttelee myös puhtaudellaan kun tarkastelen mm. maisemakuvaa, yrittäen päästä sisälle siihen fiilikseen, jolloin kuvittelisin itseni sinne maisemaan/luontoon seisomaan, niin kyllä mulla katoaa se fiilis kun katson ylisaturoitunutta kohinaista maisemakuvaa, joka taltioitu filmille ja väännetty digimuotoon, jokin siinä yhtälössä ei vaan toimi ainakaan näin nettiin ladatuissa esimerkkikuvissa, vaan mikäs siinä jos jollain alkaa jöpöttämään nostalgiahuuman vuoksi... =)
jperala
Viesti:

habannaama kirjoitti: Loka 23, 2021 11 : 40
Kun kuvallinen sisältö puhuttelee myös puhtaudellaan kun tarkastelen mm. maisemakuvaa, yrittäen päästä sisälle siihen fiilikseen, jolloin kuvittelisin itseni sinne maisemaan/luontoon seisomaan, niin kyllä mulla katoaa se fiilis kun katson ylisaturoitunutta kohinaista maisemakuvaa, joka taltioitu filmille ja väännetty digimuotoon, jokin siinä yhtälössä ei vaan toimi ainakaan näin nettiin ladatuissa esimerkkikuvissa, vaan mikäs siinä jos jollain alkaa jöpöttämään nostalgiahuuman vuoksi... =)
Esim. kuva 2, olisin huolestunut jos joutuisin tuon väriseen ympäristöön. Jos sama kuva olisi otettu digillä niin tuskin tulisi samaa suitsutusta.
spege

temama kirjoitti: Loka 23, 2021 11 : 02 Niinpä juuu. En mäkään väitä, että näiden filmivalokuvien väreissä olisi jotakin erityiisen maagista varsinkaan näin netistä/näytöltä katsellessa. Varmaan totta myös mittä maffers tokaisi srgb profiilista.

Silti tuntuu, että filmien kanssa ollaan enempi jonkun aidon äärellä. Se on vähän kun joisi purovettä puisesta kuksasta, vs kraanavettä muovimukista. Nesteen tarve tulee tyydytettyä molemmissa tapauksissa. Okey, ja hanavesi saattaa olla jopa puhtaampaa. Mutta, mutta. Kosketus aitoon luontoon on paljon kongreettisempi puron äärellä kuksan kanssa.
Filmijälki on paljon rakeisempaa kuin digikuva (riippuen filmilaadusta), mutta siinä se kosketus luontoon on jotenkin inhimillisemmällä tavalla todellista. Valo on todellakin valottanut sen filmipinnan, eikä vain digihärveli (kenno) tulkinnut valoa.

---

Olen erittäin iloinen, että spege on malttanut viihdyttää meitä näillä luonnonkauniilla filmivalokuvilla! Ja kiitollinen, koska se innosti meikäläistäkin kaivamaan vanhat filkkarungot esille. Joskus sitä vaan tarvitsee pikku ärsykettä, että pääsee liikkeelle uuden ääreen., Vai pitäisikö tässä tapauksessa skriivata, että löytää tiensä uudestaan vanhan ääreen :-D

Käyn ensi viikolla suurella kirkolla hankkimassa pari huikkasen erikoisempaa filmilaatua, kyllä täsä täytyy vielä pari rullaa valotella ennen Joulua! Hyvää syyslomaa spege.
Kyllä filmiaikana 1990-luvulla valokuvauksen aloittaneen ja kaiken nähneen valokuvamarsalkan sydäntä lämmittää suuresti nähdä, että vanhan hyvän ajan filmikuvat maistuvat näinkin hyvin loputtomien tusinadigiräpsyjen uuvuttamalle DC.netin kansalle.

Huomionarvoista on toki, etteivät filmikuvani saavuta kansan keskuudessa yhtä pyyteetöntä ihastusta kuin monet tässä ketjussa aiemmin julkaisemani Nikon-digikuvat, soraääniäkin esiintyy huomattavissa määrin. Pidän kuitenkin tärkeimpänä asiana sitä, että molemmat palstan päivystävät upseerit ja kokeneet huippuvalokuvaajat, valokuvaeverstit temama ja Maffer ymmärtävät hyvän päälle ja osaavat arvostaa myös filmille ikuistamiani luonnonvalokuvia jopa siinä määrin, että vuosia vain peilittömien Sony-digien nimiin vannonut toveri temamakin on siirtymässä Mafferin ja minun innoittamana kertaluokkaa digiräpsimistä viehättävämmän filmivalokuvauksen pariin!

Olen jäämässä maanantaina ansaitulle syyslomalle keräämään voimia alkavaan talvikuvauskauteen. Täten haluan kehoittaa mitä suurimmalla vakavuudella kaikkia DC.netin luonnonvalokuvien ystäviä nauttimaan kaikista tässä jalossa kuvaketjussa julkaisemistani, niin analogisista, kuin digitaalisistakin luonnonvalokuvista vähintään yhtä suurella antaumuksella, kuin ilmeisesti tänään julkistetuista Suomen "virallisista" vuoden luontokuvista konsanaan!

Toveri temamalle vielä tiedoksi, että ehdotukseni ylentämisestäsi valokuvaajain kenraalikuntaan ei mennyt vielä läpi Suur-Savon ammattivalokuvaajain pääesikunnassa. Erityisesti esikuntapäällikkö Hassel oli ylentämistäsi vastaan ja vaati vielä lisänäyttöjä osaamisestasi vaativassa filmivalokuvauksessa. Yhden rullan hyvin onnistunut valottaminen ei valitettavasti vielä riitä kenraalimajurin arvoon, vaikka muutoin ansioluettelosi on kunnossa. Koko esikunta on kylläkin myötämielinen ja toiveikas sen suhteen, että jo muutaman uuden filmirullan jälkeen kohoamisellasi valokuvakenraaliksi ei ole enää mitään esteitä.
temama

spege kirjoitti: Loka 23, 2021 21 : 42 Toveri temamalle vielä tiedoksi, että ehdotukseni ylentämisestäsi valokuvaajain kenraalikuntaan ei mennyt vielä läpi Suur-Savon ammattivalokuvaajain pääesikunnassa. Erityisesti esikuntapäällikkö Hassel oli ylentämistäsi vastaan ja vaati vielä lisänäyttöjä osaamisestasi vaativassa filmivalokuvauksessa. Yhden rullan hyvin onnistunut valottaminen ei valitettavasti vielä riitä kenraalimajurin arvoon, vaikka muutoin ansioluettelosi on kunnossa. Koko esikunta on kylläkin myötämielinen ja toiveikas sen suhteen, että jo muutaman uuden filmirullan jälkeen kohoamisellasi valokuvakenraaliksi ei ole enää mitään esteitä.
Selvä. Otan haasteen nöyränä vastaan, ja tavallaan myös innostuneena! Pieni paine voi suorastaan innostaa ylittämään itseni filmivalokuvauksen parissa! Ryhdyinkin jo miettimään teemaa. Todennäköisesti ainakin toinen rulla menee katukuvauksen parissa Stadissa. yes!

Ei muuta kuin hyvää viikonloppua Marsalkalle ja antoisaa palautumista vuoden tiukasta valokuvauksellisesta rykäisystä! Uskon, että koko foorumi malttaa tuskin odottaa uusia julkaisujasi, milloin sitten onkaan tullakseen. Toivottavasti ennen Joulua kuitenkin <;-)
habannaama

spege kirjoitti: Loka 23, 2021 21 : 42 ...tusinadigiräpsyjen uuvuttamalle DC.netin kansalle.
Ei se uupumus mitenkään maagisesti piristymiseksi muutu, jos katsoo tusinafilmiräpsyä.

Ei se pas...a mansikaksi muutu, on se sitten kuvattu diginä tai filmille.
spege

habannaama kirjoitti: Loka 24, 2021 13 : 34
spege kirjoitti: Loka 23, 2021 21 : 42 ...tusinadigiräpsyjen uuvuttamalle DC.netin kansalle.
Ei se uupumus mitenkään maagisesti piristymiseksi muutu, jos katsoo tusinafilmiräpsyä.

Ei se pas...a mansikaksi muutu, on se sitten kuvattu diginä tai filmille.
Voi voi hyvä hapannaama, kun et näytä osaavan arvostaa suurella sydämellä ottamiani ja käsittelemiäni aitoja filmivalokuvia syksyisen kauniista savolaisista maisemista. Ei ole siis mikään ihme, ettei sinussa ole ollut ainesta edes DC.netin valokuva-aliupseeriksi, vaan kauluslaattasi ovat pysyneet vuodesta toiseen tyhjinä.

Tosin tähän asiaan vaikuttaa suuresti myös se, ettet ole onnistunut julkaisemaan täällä vielä yhtäkään itse ottamaasi valokuvaa, kun et osaa ilmeisesti vieläkään edes siirtää kuviasi internettiin. Ymmärrän näiden vakavien asianhaarojen vallitessa toisaalta hyvin, miksi naamasi pysyy vuodesta toiseen happamana, jopa aitosavolaisten huippuvalokuvien äärellä!
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Noh, homma luonaa sekä filmille että digille, joten ei muuta kun uusia retkiä suunnittelemaan.
Vastaa Viestiin