Täsmälleen totta
Neulanreikähommia
-
Re: Neulanreikähommia
Niin. En vaan oikein tiedä mikä itseasiassa puoltaa tän alkeellisen menetelmän käyttöä niinkun lopputuloksen kannalta? Muuta kuin pitkä valotusaika. Mun mielestä aina pitäis olla joku idea siellä taustalla.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
PHA, jatka vaan ja kokeile eri ISO... siis eri prosenttien kokeiluja ja tummuuslaatuja ennen filmin kehitystä.
Viimeksi muokannut ©pjm, Tammi 25, 2024 15 : 17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Nyt kun oikein mietin, niin miten olisi perseenreikäobscura ?? Tiedä minkälaisen valaistumisen sitä kokisi jos peppu paljaana pyllistäisi kaunista maisemaa kohti ja tekis muutaman minuutin anus-valontuksen koko keholle ?!
Ja vedä happea pjm, sinä aloitit tämän perseilyn. Esitin vain yksinkertaisen havainnon näistä melkoisen suttuisista neulanreikäkuvista. Oikeasti olen vain kateellinen kun en voi valjastaa tätä menetelmää Jallupulloon.
-
-
- Viesti:
No tota mä oo vähä kirjootellu itekin et analogitouhussa sen kuvan jaksaa vaivautua kehittämään kun niitä ei ole kortilla pinossa kamalaa läjää. Fyysisen aihion valmisteluunkin on tullut kulutettua aikaa ja vaivaa joten sen sit vie loppuunkin saakka.
-
Kun nyt tälle linjalle lähdettiin, niin eiköhän tämä asia sitten ollut tässä.
-
Harmi, jos kuvia ei tule enempää.
On kyllä ollut hienoja kuvia, hämmästyttävää että aloituksessa mainituilla vermeillä on mahdollista saada noin hyviä kuvia.
Niissä on sellainen vanhojen kuvien tuntu, ikäänkuin ne olisi otettu sata vuotta sitten..
On kyllä ollut hienoja kuvia, hämmästyttävää että aloituksessa mainituilla vermeillä on mahdollista saada noin hyviä kuvia.
Niissä on sellainen vanhojen kuvien tuntu, ikäänkuin ne olisi otettu sata vuotta sitten..
-
- Viesti:
Ei kai temis tolle linjalle tosissaa lähteny. Lisää vain tölkkikameran kuvia kun jaksaa väsäillä! Tämä kuvio on nähtävissä globaalisti et siel missä vanha metodi kohtaa nykyvehkeet, aiheutuu kaikenlaista pöhinää.
-
Mä oon myös tykännyt näistä neulanreikäkuvista paljon.
Oikeata pioneeriajan meininkiä!
Oikeata pioneeriajan meininkiä!
-
No, No, Nouu!! Anteeksi hölmöt kommenttini, en tarkoita, etteikö näitä olisi mielenkiintoista katsoa!!
Ja muutenkin ei saa yhden immeisen avautumisesta ottaa nokkiinsa.
Toisekseen, olit lainannut tota mun hölmöä aivopierua joka oli tarkoitettu vastaukseksi foorumimme jäsen pjm:lle ikäänkuin humoristisena lohkaisuna.
Kyllä tänne kuvia mahtuu jos jonkinlaista. Ja nää ovat sentään huikkasen erillaisia fotoja. Pohdiskelin tosiaan aikaisemmin vain neulanreikäkuvauksen tarkoitusta, kun se kuvanlaatu ei tietenkään ole tapissaan. Mutta en tarkoittanut, ettenkö viitsisi katsella näitä!
Joten hyvällä mielellä ettipäin, please ;D
-
-
- Viesti:
Luin ihan eka kerralla oikein eli "hölmö" kommentti oli pjämmälle, on hänen tavaramerkki nämä peppuli jutut.temama kirjoitti: ↑Tammi 25, 2024 18 : 39No, No, Nouu!! Anteeksi hölmöt kommenttini, en tarkoita, etteikö näitä olisi mielenkiintoista katsoa!!
Ja muutenkin ei saa yhden immeisen avautumisesta ottaa nokkiinsa.
Toisekseen, olit lainannut tota mun hölmöä aivopierua joka oli tarkoitettu vastaukseksi foorumimme jäsen pjm:lle ikäänkuin humoristisena lohkaisuna.
Kyllä tänne kuvia mahtuu jos jonkinlaista. Ja nää ovat sentään huikkasen erillaisia fotoja. Pohdiskelin tosiaan aikaisemmin vain neulanreikäkuvauksen tarkoitusta, kun se kuvanlaatu ei tietenkään ole tapissaan. Mutta en tarkoittanut, ettenkö viitsisi katsella näitä!
Joten hyvällä mielellä ettipäin, please ;D
Nämä on ihan piristäviä ketjuja vaikka juttu ei ihan avautuisi ensi lukemalla.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
-
Viikonloppuna kuvasin muutaman neulanreikäkuvan oluttölkkikameralla. Kuopion museo on vuonna 1907 valmistunut, Suomen kolmanneksi vanhin museoksi suunniteltu rakennus. Hieno rakennus edelleen, mutta kuvan oikealla puolella näkyvä, lähinnä merikonttia muistuttava möhkäle on pari vuotta sitten valmistunut laajennusosa, sen hienoudesta jokainen voi olla omaa mieltä. Halusin kuitenkin kuvakulman siten, että tuo laajennusosa on vähäisessä määrin kuvassa mukana.
Kuopion museo by Pasi Hannula, on Flickr
Kuopion museo by Pasi Hannula, on Flickr
-
Täytyy vaan hämmästellä kuinka skarppia jälkeä se BCC kompakti pystyy tekemään. Yleensä akvarellin pehmeää kun näkee kuvissa. Samalla tölkillä kuvattu ku aiemmat?
-
Jep kaikki kuvat on samalla tölkillä kuvattu.
-
Minkälainen suljin sinulla tuossa kamerassa on? Miten oot määritelly suljinajan?
Tuossa ei vissiin kuitenkaan vitkalaukaisinta tarvi; suljinaika on sen verran pitkä, että jalustan mahollinen muutaman kymmenesosasekunnin värähtely laukasun jälkeen ei justkaan kuvassa näy, vai...
Jaakko
Tuossa ei vissiin kuitenkaan vitkalaukaisinta tarvi; suljinaika on sen verran pitkä, että jalustan mahollinen muutaman kymmenesosasekunnin värähtely laukasun jälkeen ei justkaan kuvassa näy, vai...
Jaakko
-
Sulkimena on vaan sähköteipin palanen, jonka otan valotuksen ajaksi pois ja 30 sekunnin valotusajan olen kokeilemalla todennut sopivaksi. Tölkin olen teipannut jalustan keskiputkeen ja koska tölkki on niin hentoisen kevyt, se kannataa teipata siihen riittävän hyvin, ettei suljinteippiä irrottaessa tölkki pahemmin heilahda.
-
Ilmankos nää niin hyvin tänne uppoo, olutta juova eläkkeellä oleva liki tyhjänpantti sähkömies kun oon.
Mut asiaan, millähän aukkoluvulla alkaa tölkin reunaosat kuvassa mössööntyä ja sama kameran kennolla? Kuvan keskipiste reiästä poikkee paljon niistä reunojen mitoista.
Ja toinen juttu, missä vaiheessa reikälevyn tai kalvon paksuus alkaa olla ongelma kun sitä paksunnetaan? Mikä on ideaali paksuus materiaalille? Ohut kalvo = laajis ja paksu = tele...
Mielellään muuta ku mutuja, kiitos.
Mut asiaan, millähän aukkoluvulla alkaa tölkin reunaosat kuvassa mössööntyä ja sama kameran kennolla? Kuvan keskipiste reiästä poikkee paljon niistä reunojen mitoista.
Ja toinen juttu, missä vaiheessa reikälevyn tai kalvon paksuus alkaa olla ongelma kun sitä paksunnetaan? Mikä on ideaali paksuus materiaalille? Ohut kalvo = laajis ja paksu = tele...
Mielellään muuta ku mutuja, kiitos.
-
En ole mikään kirjaviisas, mutta oman oppini mukaan reikämateriaalin paksuus ei määritä sitä, onko kyseessä laajakulma vai tele, vaan siihen vaikuttaa polttoväli, etäisyys reiästä filmille/paperille. Samalla reiän kokoa pitää muuttaa. Jos siis ymmärsin kysymyksesi oikein?