Norjan puolellakin käytiin hieman maisemia katsastamassa.
Kapa

Kapama kirjoitti: ↑Tammi 23, 2024 16 : 06 PATELEY BRIDGE, North Yorkshire
Ja sitten hieman toisenlaista: Kymmenisen vuotta sitten olin taiteilijavaihto-ohjelmassa mukana ja vietin kuukauden Englannissa Emmerdalen maisemissa, joskaan siinä tv-kulisseissa en käynyt. Tuolla Pateley Bridgessä ei ollut markettia lähimaillakaan, mutta sitä enemmän pieniä puoteja ja vastaavia. Minulla ei ollut aavistustakaan, mitä tulisin tuolla tekemään, mutta näyttelyä varten pitäisi kuvia syntyä. Viikon haahuiltuani sain idean kuvata näitä puotinpitäjiä ja vastaavia pienyrittäjiä. Sitten tuli eteen kysymys, että miten. Muutamien hapuilujen jälkeen syntyi tapa toteuttaa nuo kuvaukset. Halusin mukaan miljöötä , missä ihminen on osa arkipäivää. Löytyi metodi kuvata. Kamera jalustalle, ja kaksi kuvaa kameraa siirtäen. En kuitenkaan tehnyt näistä normaaleja panoraamoja, vaan siirsin kameraa " hallitun holtittomasti". Pienet liitoksen heittelyt toivat kuviin oman lisänsä, joka miellytti silmääni. Ohessa joitakin näytteeksi.
Kapa
Kapama kirjoitti: ↑Tammi 24, 2024 14 : 21 Muutama lisää. Meikäläiselle on ollut jotenkin helpompi kuvata ihmisiä ulkomailla. Ehkä vajavaisen kielitaidon takia, jolloin ei tarvitse niin paljoa perustella aikeitaan. Myös tälläisessä projektissa auttaa, että on paikalla pitempään kuin hetken satunnaisena turistina. Hyvä on myös kertoa, mitä on kuvaamisen taustana, kuten tässä. Tarinanhan voi tietysti keksiä, mutta minulle on aina ollut vaikeaa valehdella tällä tavoin. Oli miten oli, niin jotain sain aikaiseksi ja tässä muutama vielä lisää. Jatketaan sitten uudella teemalla. Muutaman pakin sain, yhdeltä jopa vihaisen, kun toista kertaa kävin kysymässä. Kitaratekijä ja kauppamies kehoitti tulemaan parin päivän kuluttua uudestaan, kun ilmoitti olevansa kiireinen. Kun palasin, niin puodin ovessa oli lappu, että on lomilla ja palaa parin viikon päästä palailee.
Kylän puotien runsautta selittänee ympärillä olevat nummimaisemat monine patikkapolkuineen (missä tahansa ei tuolla saanut toisten mailla tallustaa, ei ole siellä tietoa jokaihmisen oikeudesta.Nyt olin siellä loma-/turistikauden ulkopuolella, mutta kyllä viikonloppuisin yksisauvaisia tuntui kylässä olevan vaikka muille jakaa.
En ole näihin ihmisten nimiä laittanut, koska en näe niillä tässä yhteydessä olevan sen kummoisempaa merkitystä.
Tuolla ravintolassa kävin useammankin kerran syömässä. Oli sen verran harras uskovainen omistaja, ettei myynyt minkäänlaista alkoholijuomaa. Kehoitti viereiseen (oikealla parturista seuraava) kauppaan ostoksille. Sieltä sitten pullo olutta ja takaisin syömään. Ystävällisesti tuli korkkaamaan pullon ja kaatoi jopa lasiin.
Jos Elliottin viinivalikoima alkoi tympiä, niin parempaa löytyi tuolta. Tuli jopa ostettua maukasta Single Maltia iltojen iloksi.
Kapa
Samasta diptyykkitoteutuksesta itsekin inspiroiduin....En ole ihan varma, että toimii täysillä joka kuvassa näistä, mutta ehdottomasti hyvä idea - rikkoo kivasti rajoja!