spege kirjoitti:Huomasin vasta äsken tämän toveri temaman valokuvasarjan tiistain korpivaellukselta.
Maisemakuvat, erityisesti purokuvat ovat ihan everstitasoa, mutta sorsakuvissa näkyy selvästi heikko ammattitaito, kokemattomuus ja ehkä myös kuvauslajiin riittämätön kalusto. Ei ole kyllä siellä Etelä-Suomessa talvesta tietoakaan, äkkinäinen voisi luulla monia kuvia jopa kesällä otetuiksi!
Maisemakuvauksen Sony-eversti hallitsee varsin hyvin, mutta jalossa sorsavalokuvauksessa on vielä paljon oppimisen varaa. Asiaa ehkä auttaisi jonkin verran sen Sonyn uuden 200-600 mm tuubin tai jopa 600/4 Gay Masterin hankinta! :)
Kiitoksia palautteesta arvon valokuvamarsalkka!
Olen tavallaan samaa mieltä pientiaissorsa ja etenkin nakuttaja kuvista, mutta en aivan samassa järjestyksessä. Muutama huomio liittyen näihin ns lintukuviini:
- tällä patikointireissullani olin orientoitunut nimenomaan patikoimaan elikkäs olemaan liikkeessä, en kykkimään tuntitolkulla pusikoissa sorsien mieliksi! Minulle on vuosien varrella kertynyt sen verran ammattitaitoa ja etenkin kokemusta linnustamisesta, että tiedän onnistuneen sorsakuvan vaativan paljon aikaa ja malttia , nimenomaan sitä kyttäämistä!
- kuitenkin kun havaitsin tämän varsinkin minulle harvinaisen valkean nappisilmäisen palleron, niin päätin räiskäistä siitä muutaman kuvan. En edelleenkään jäänyt odottelemaan hyvää mestaa, vaan otin kuvan kun se oli suunnilleen hollilla.
- Olen kuitenkin varma, että jos minulla olisi ollut käytössä Sonyn mainio gaymaster teleobejektiivi, niin näistäkin sorsaräpsyistä olisi tullut kertalaakista parempia. Sillä eihän GM laseilla voi kertakaikkiaan epäonnistua!
- Tälle reissulle en kuitenkaan olisi ottanut GM painoja mukaan muutenkaan koska olin optimoinut tarkasti kantamuksieni painon suhteessa tämän hetkiseen fyysiseen kuntooni, ja siitä litrasta Karhu-olutta en missään nimessä olisi tinkinyt, vaikka tiedostin sen lisäävän 1kg kantamuksiani.
- Tamron 70-300 USD zuumilla saa kyllä kelvollisia luonnonvalokuvia jos luonnonvaloa on tarpeeksi, tirppa on tarpeeksi lähellä ja ympäristö ei ole liian kiireinen bokehia ajatellen. Pusikkorisukko valittetavasti on.
- Mietin hetken, että kannattaako minun edes laittaa näistä sorsaräpsyjä esille, mutta sitten päätin, että lähinnä jo dokumentaation takia haluan tehdä sen. Olen myös iloinen, että kehtasin heittää nähtäväksi laadultaan surkeat pikkutikan kuvat. Enhän muuten olisi saanut kenties koskaan tietää, että kyseessä oli suurella todennäköisyydellä juuri pikkutikka. Nakuttaja, jota en koskaan aikaisemmin ole nähnyt!!
Haluan vielä kuitenkin todistaa marsalkalle, ettei sorsanampumistaitoni ole vielä täysin luokaton! Tämä tarkoittaa sitä, etten laita tähän ketjuun yhtään muuta uutta valokuvaa, ennenkuin saan taltioitua foorumin väen iloksi selkeästi parempilaatuisia luonnonvalokuvia erillaisista sorsaelukoista!