Temiksen fotokuvatukset 2020

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
temama

Re: Temiksen fotokuvatukset 2020

Viesti Kirjoittaja temama »

rolsen kirjoitti:Salaperäinen tikkalintu on pikkutikka.
Vois olla, kun yhdistin guugletuksen tikoista, muistikuvani nakuttajan olemuksesta ja vaatimattoman kuvamateriaalini siitä.

Pikkutikka se voisi ihan hyvin ollakin. Onko rolsen aika varma arviosta, vai heititkö lonkalta?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

temama kirjoitti:Vois olla, kun yhdistin guugletuksen tikoista, muistikuvani nakuttajan olemuksesta ja vaatimattoman kuvamateriaalini siitä.

Pikkutikka se voisi ihan hyvin ollakin. Onko rolsen aika varma arviosta, vai heititkö lonkalta?
Varma, tuntomerkkejä näkyy riittävästi. Tällä tikalla ei ole alaperässä mitään punaista tai punertavaa väriä, joten kyseeseen tulevat pohjantikka ja pikkutikka. Pohjantikan siiven mustan ja valkean suhde on mustempi kuin pikkutikalla, ja tällä linnulla on aika paljon valkeaa. Toisessa kuvassa näkyy tikaksi hento nokka, mikä on pikkutikalle tunnusomaista. Samassa kuvassa näkyy myös tikan silmä, mikä ei ole mustan höyhenyksen ympäröimä kuten olisi pontikalla. Kyseessä siis pikkutikka.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

Huomasin vasta äsken tämän toveri temaman valokuvasarjan tiistain korpivaellukselta.

Maisemakuvat, erityisesti purokuvat ovat ihan everstitasoa, mutta sorsakuvissa näkyy selvästi heikko ammattitaito, kokemattomuus ja ehkä myös kuvauslajiin riittämätön kalusto. Ei ole kyllä siellä Etelä-Suomessa talvesta tietoakaan, äkkinäinen voisi luulla monia kuvia jopa kesällä otetuiksi!

Maisemakuvauksen Sony-eversti hallitsee varsin hyvin, mutta jalossa sorsavalokuvauksessa on vielä paljon oppimisen varaa. Asiaa ehkä auttaisi jonkin verran sen Sonyn uuden 200-600 mm tuubin tai jopa 600/4 Gay Masterin hankinta! :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
temama

spege kirjoitti:Huomasin vasta äsken tämän toveri temaman valokuvasarjan tiistain korpivaellukselta.

Maisemakuvat, erityisesti purokuvat ovat ihan everstitasoa, mutta sorsakuvissa näkyy selvästi heikko ammattitaito, kokemattomuus ja ehkä myös kuvauslajiin riittämätön kalusto. Ei ole kyllä siellä Etelä-Suomessa talvesta tietoakaan, äkkinäinen voisi luulla monia kuvia jopa kesällä otetuiksi!

Maisemakuvauksen Sony-eversti hallitsee varsin hyvin, mutta jalossa sorsavalokuvauksessa on vielä paljon oppimisen varaa. Asiaa ehkä auttaisi jonkin verran sen Sonyn uuden 200-600 mm tuubin tai jopa 600/4 Gay Masterin hankinta! :)
Kiitoksia palautteesta arvon valokuvamarsalkka!

Olen tavallaan samaa mieltä pientiaissorsa ja etenkin nakuttaja kuvista, mutta en aivan samassa järjestyksessä. Muutama huomio liittyen näihin ns lintukuviini:

- tällä patikointireissullani olin orientoitunut nimenomaan patikoimaan elikkäs olemaan liikkeessä, en kykkimään tuntitolkulla pusikoissa sorsien mieliksi! Minulle on vuosien varrella kertynyt sen verran ammattitaitoa ja etenkin kokemusta linnustamisesta, että tiedän onnistuneen sorsakuvan vaativan paljon aikaa ja malttia , nimenomaan sitä kyttäämistä!
- kuitenkin kun havaitsin tämän varsinkin minulle harvinaisen valkean nappisilmäisen palleron, niin päätin räiskäistä siitä muutaman kuvan. En edelleenkään jäänyt odottelemaan hyvää mestaa, vaan otin kuvan kun se oli suunnilleen hollilla.
- Olen kuitenkin varma, että jos minulla olisi ollut käytössä Sonyn mainio gaymaster teleobejektiivi, niin näistäkin sorsaräpsyistä olisi tullut kertalaakista parempia. Sillä eihän GM laseilla voi kertakaikkiaan epäonnistua!
- Tälle reissulle en kuitenkaan olisi ottanut GM painoja mukaan muutenkaan koska olin optimoinut tarkasti kantamuksieni painon suhteessa tämän hetkiseen fyysiseen kuntooni, ja siitä litrasta Karhu-olutta en missään nimessä olisi tinkinyt, vaikka tiedostin sen lisäävän 1kg kantamuksiani.
- Tamron 70-300 USD zuumilla saa kyllä kelvollisia luonnonvalokuvia jos luonnonvaloa on tarpeeksi, tirppa on tarpeeksi lähellä ja ympäristö ei ole liian kiireinen bokehia ajatellen. Pusikkorisukko valittetavasti on.
- Mietin hetken, että kannattaako minun edes laittaa näistä sorsaräpsyjä esille, mutta sitten päätin, että lähinnä jo dokumentaation takia haluan tehdä sen. Olen myös iloinen, että kehtasin heittää nähtäväksi laadultaan surkeat pikkutikan kuvat. Enhän muuten olisi saanut kenties koskaan tietää, että kyseessä oli suurella todennäköisyydellä juuri pikkutikka. Nakuttaja, jota en koskaan aikaisemmin ole nähnyt!!

Haluan vielä kuitenkin todistaa marsalkalle, ettei sorsanampumistaitoni ole vielä täysin luokaton! Tämä tarkoittaa sitä, etten laita tähän ketjuun yhtään muuta uutta valokuvaa, ennenkuin saan taltioitua foorumin väen iloksi selkeästi parempilaatuisia luonnonvalokuvia erillaisista sorsaelukoista!
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Spegellä ja miulla on sama mielipide. Nimittäin noista puroista ja siitä kalliosta; upeaa maisemakuvausta kerta kaikkiaan! Sen sijaan noista lintukuvista olen eri mieltä kuin Spege. Nimenomaan ne pitkähäntäiset. Lintulaudalle kun sellasen saa houkutelluks, tottakai on helpompaa. Vaan kokemuksesta tiijän, että kun ne liikkuu koivun urpuja syömässä, ylhäällä, oksistossa, vastavalossa, ja kaukana! Eikä pysy poseerausasennossa hetkeäkään, ja ovat pieniä. Ja vielä rasitteena tuo reliikki täyskenno; siinähän pitäs olla metrihalkoa muistuttava opiska, ennenkuin oikein kannattaa edes yrittää. Tottakai näkyy, että on joutunut kroppaamaan, ja valovoimaa puuttuu. Mutta eipä ole pönöjä, lintu keskittyy mukavasti jalkojen otteella ohjaamaan silmun nokkaansa; toiminnallisia kuvia kaikki! Laita ihmeessä näytille, vaikka tekninen laatu olisikin vaativaan silmään vaatimaton, kyllä luontokuvassa suurempi arvo on tallennetulla tilanteella kuin joka höyhenen erottumisella!

Jaakko
temama

Tattista Jaakko ystävällisistä sanoista. Se on kyllä totta, että teknisesti tasaisen laadukas pönötyskuva saattaa olla kuolemantylsää matskua pidemmän päälle!

Siitä juolahtikin mieleeni mitä maffers kirjoitteli aikaisemmin, ettei kunnon sorsakuva vaadi aina pitkää teleä. Nimittäin joskus otin hieman anarkistisessa kokeilumielessä joitain valokuvia sorsaelukoista laajakulmaobjektiivilla!
Ne olivat yllättävän mielenkiintoista matskua. Olin asettanut kameran lähelle ruokintapaikkaa ja laukaisin kameran etänä. Perspektiivistä tuli ihan erillainen kuin mitä telelaseilla tulee.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Mukavaa keskustelua. Ja sattuipa sopivasti, sillä olen minäkin kokeillut joskus laajakulmalla lintukuvausta ;-)

Tässä muutama esimerkki n. 15mm kinovastaavalla:

Kuva

Kuva

Kuva

Eli tälläistä on odotettavissa kun laajakulmalla kokeilee (ja vähän linnunkakkaa kameran kuorrutukseksi)...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

temama kirjoitti:Haluan vielä kuitenkin todistaa marsalkalle, ettei sorsanampumistaitoni ole vielä täysin luokaton! Tämä tarkoittaa sitä, etten laita tähän ketjuun yhtään muuta uutta valokuvaa, ennenkuin saan taltioitua foorumin väen iloksi selkeästi parempilaatuisia luonnonvalokuvia erillaisista sorsaelukoista!
Hienoa! Muista sitten seuraavalla kerralla myös valottaa kamerallasi tarkemmin, noissa pikkusorsatiaiskuvissa näkyy puhkipalaneita kohtia linnussa. Ei sillä Sonyn kinopeilittömälläkään miten vain voi automaattimoodilla räiskiä, sävydynamiikan rajat tulevat näköjään silläkin aika tylysti vastaan.

Itse käytän hektisessä sorsavalokuvauksessa usein varmuuden vuoksi pientä alivalotusta, koska varjoista kyllä saa kaivettua sävyjä, mutta jos kirkkaat sävyt menee puhki, on se pahempi juttu. Ammattitaitoinen sorsavalokuvaaja tarkkailee kuvasarjojen välissä, aina kun se on mahdollista, sävykäyrää ja korjaa sen perusteella tarvittaessa nopeasti valotusta.

Kun kuvaan itse sorsia, käytän D500:ssa yleensä aina M-modea ja auto-ISO:a, jolloin määrittelen itse aukon ja riittävän nopean suljinajan. Valotus tapahtuu siis automaattisesti muuttuvalla kennon herkkyydellä ja korjaan tarvittaessa automatiikan virheitä valotuskorjauksella +/- 0,5 EV välein (ISO-herkkyydellä).
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
temama

spege kirjoitti:
temama kirjoitti:
Hienoa! Muista sitten seuraavalla kerralla myös valottaa kamerallasi tarkemmin, noissa pikkusorsatiaiskuvissa näkyy puhkipalaneita kohtia linnussa. Ei sillä Sonyn kinopeilittömälläkään miten vain voi automaattimoodilla räiskiä, sävydynamiikan rajat tulevat näköjään silläkin aika tylysti vastaan.

Itse käytän hektisessä sorsavalokuvauksessa usein varmuuden vuoksi pientä alivalotusta, koska varjoista kyllä saa kaivettua sävyjä, mutta jos kirkkaat sävyt menee puhki, on se pahempi juttu. Ammattitaitoinen sorsavalokuvaaja tarkkailee kuvasarjojen välissä, aina kun se on mahdollista, sävykäyrää ja korjaa sen perusteella tarvittaessa nopeasti valotusta.

Kun kuvaan itse sorsia, käytän D500:ssa yleensä aina M-modea ja auto-ISO:a, jolloin määrittelen itse aukon ja riittävän nopean suljinajan. Valotus tapahtuu siis automaattisesti muuttuvalla kennon herkkyydellä ja korjaan tarvittaessa automatiikan virheitä valotuskorjauksella +/- 0,5 EV välein (ISO-herkkyydellä).
Juuh, yleensä kuvaan -0.3EV valotuksilla, juurikin varmuuden vuoksi.

Tällä kertaa valitsin 0EV, koska kuvasin taivasta vasten. Taivas tuppaa yleensä alivalottamaan taivaan edessä olevia kohteita.

Tarkistin raakakuvista tilanteen, ja itseasiassa vaalean linnun kirkkaimmat kohdat eivät ole puhkipalaneita.

Tässä muutama uusi konversio Raweista;

Tässä originaali sommitelma (sony a7r2 croppimoodi);

Kuva

Siitä rajailemaan;

Kuva

Ja vielä 100% kroppi, vaaleat kohdat ei näytä puhkipalaneilta;

Kuva

Pari muuta;

Kuva

Kuva
temama

aikaarska kirjoitti:Mukavaa keskustelua. Ja sattuipa sopivasti, sillä olen minäkin kokeillut joskus laajakulmalla lintukuvausta ;-)

Tässä muutama esimerkki n. 15mm kinovastaavalla:

Kuva

Kuva

Kuva

Eli tälläistä on odotettavissa kun laajakulmalla kokeilee (ja vähän linnunkakkaa kameran kuorrutukseksi)...
Hyvä arska!! Juuri tuollaista laajakulmasorsastusta tarkoitin. Noi sun sämplet ainakin ihan hauskoja. Vieläkun saisi erämaata taustalle!
temama

Nooniish!

Nyt seuraa tiiseri lupaamaani luonnovalokuvaus haasteeseeni (lupasin marsalkka spegelle, että yritän kevään aikana saada näytille joitakin huikkasen parempilaatuisia kuvia erillaisista sorsaloista).

Ja koska tää on vain tiiseri, niin käsittelin nämä tiiserikuvat fantzulla efektillä!

Nimittäin ryynäsin tajunnanpuhdistavan jalkamarssin noin 400-500metrin päähän merikotkasorsapariskunnan pesästä!! Lähemäxi ei päässyt ja mukanani vain Tamron 70-300 peruztelesuumini.

Silti, kun A7Ärrkakoseni highrez kennon laittoin superkroppimoodiin, niin sain jonkinlaist valokuvankaltaista tästä harvinaislaatuisesta luontoelämyksestäni!

Kuva

Voimakas kroppi;

Kuva

Nyt mietin kuumeisesti, että miten tälläinen persaukinen tsadilainen saisi ulottuvuutta tähän kohteeseen, pikkurahalla. ?!
Mutta sitten keksin. Mullahan on jossain komerossa vanha homehtunut neuvostoliiton aikainen Maksutovin 500/8 peilitele!!Muistaakseni kuitenkin aika skarppi. Sain aikoinaan sillä kuusta hyviä kuvia!
Taidanpa siis härkisti kokeilla itänaapurin kevyttä kenttäkalustoa, ja lähteä uudelle reisulle kotkia kuvaamaan! Nyt on surkee keli, mutta heti viimeistään perjantaina kuulema aarinko paistaa, niin saatte mahdollisesti viikonlopuksi uutta materiaalia kotkanpesästä! Eli kuulkaas kaiffarit, nyt on taas uutta magiaa syytä miksi elää ainakin viikonloppuun saakka. Katsotaans mihin siitä peilitelestä sitten lopulta on!
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Kyllä huomaa, ettei ole kuvattu millään Nikonilla! Upeaa kohde ympäristössä kuvaa, vahvalla tulkinnalla. Sävyt ovat kuin suoraan 70-luvulta, jolloin kuva koukkunokkamerisorsasta olisi ollut todella kuuminta hottia.

Onnea uusille retkille!
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

No juu.

Tuossa on lisäksi se juttu, että puolen kilometrin päässä oleva kohde on melkoisti lämpöväreilyn suttaama. Eli lähemmäs vaan.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Dronella vaan lähemmäs. *vink*

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuv ... #gs.z4gqt3" onclick="window.open(this.href);return false;
temama

Niin just. Onpa raukkamaista touhua!! Paikka on rauhoitetulla luonnonsuojelualueella saaressa, sen lähelle ei edes veneellä saa mennä.
Droneheput vaan kaivavat droneille syvempää hautaa, kohta tarvitsee sellaiset luvat että
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Varsin ihmeellinen tekstuuri kuvassa jos ei ole aiemmin törmännyt Sonin grillilihakennojen jälkeen kropattuna. Perus m4/3 laatua.
temama

Maffer kirjoitti:Varsin ihmeellinen tekstuuri kuvassa jos ei ole aiemmin törmännyt Sonin grillilihakennojen jälkeen kropattuna. Perus m4/3 laatua.
Jos luit mahatavan alustukseni tälle tiiserille, niin käytin näihin kuviin efektiä (Nik), siitä retro fiilis.
M43 vertaus ei kuitenkaan kaukana siinä mielessä, että kuvasin nää 300mm telepäässä (f/9) ja sovelsin apsc croppia (18mp) josta vielä voimakasta rajausta tohon pesäkuvaan varsinkin. Kaiken kukkuraksi suurensin sitä reilua kroppia gigapixelssillä (saadakseen kuvaan AI yksityiskohtia) ja pienensin uudestaan tähän nettikoon.
Seuraavaksi meen heilumaan sillä 0.5metrin maksutovilla ja katotaan mitä se antaa vajaan puolen kilometrin päästä noita merikotkia. Ellei se vidun drone ole pelotellut sorsia mäkeen.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Maksutov lisää appelsiinikuoriefektiä. Mitä tuhnumpi lasi, sen röpelöisempi lopputulos.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Hyvä temis, että otit kuvat sivistyneen luonnonystävän lailla puolen kilsan päästä. Tuo drone homma on todella ikävä juttu...

https://yle.fi/uutiset/3-11233652" onclick="window.open(this.href);return false;

https://twitter.com/pekkasauri/status/1 ... 5919489025" onclick="window.open(this.href);return false;

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
temama

Kiitti Arska!
Hel_NiS kirjoitti:No juu.

Tuossa on lisäksi se juttu, että puolen kilometrin päässä oleva kohde on melkoisti lämpöväreilyn suttaama. Eli lähemmäs vaan.
Mites, eikait toi lämpöväreily ole talvella niin pahaa?
Vastaa Viestiin