"Suurin" voi olla monella tavalla, mutta pisin (114,4m) on minun tietojen mukaan Vammaskosken silta Sastamalan kunnassa vuodelta 1925. Silta koostuu useasta peräkkäisestä kiviholvista, jotka on myöhemmin katettu siltaa leventävällä betonilaatalla.aikaarska kirjoitti:Ei huonompi idea. Komeita siltoja ovat, vaikka eivät mitään suuren suuria....Mikäköhän on muuten Suomen suurin kiviholvisilta?mapii kirjoitti:Liikennevirastolla on 294 kiviholvisiltaa, joista 273 on käytössä. Kunnilla on lisäksi joitakin, rekisterin mukaan (osa kuntien ja yksityisten silloista puuttuu) kiviholvisiltoja on 329 kpl, joista käytössä on 304 kpl.
Siitä vaan kuvaamaan, voisi tulla hyvä kirja!
Siltainsinööriä kiinnostaa kyllä enemmän mikä noista on pitkäjänteisin (pisin holvikaari eli etäisyys kaaren kannasta toiseen). Tuo on hankalampi, koska tieto puuttuu monesta sillasta. Pisin rekisteröity on Viikintien läntinen silta Vantaanjoen yli (22,4m) Helsingissä vuodelta 1924. Pitkäjänteisiä on muitakin, esim. yksi suosikeistani, eli Aunessilta Teiskossa vuoelta 1899, jonka vapaa aukko on 19m (jännemitta on vapaa-aukkoa isompi).
Vanhin kiviholvisilta on rekisteritietojen mukaan Espoon kartanon silta (ns Sågbron silta) vuodelta 1777 ja uusin Espoonjoen Espoon kirkon kohdalla ylittävä Kannusilta vuodelta 2008.
Kivisillat ovat mainioita ja kestäviä siltoja, tosin selvästi betonisiltoja kalliimpia runsaan käsityön takia. Jos perustukset eivät pääse liikkumaan (ts. kaari/holvi "oikenemaan") ovat ne lähes ikuisia ja kestävät puristettuina rakenteina huomattavia kuormia.