Valomaalailua (mp oikeassa koossa ja pienoismallina)...
-
- Viestit: 2318
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Tuohon vikaan kuvaan meni jotain 10-15 valotusta, ilman sen suurempaa suunnittelua eli voishan noita hieman myös suunnitellakin mitä reittejä kulkee jotta tulee kaikki suunnat ja pinnat varmasti katettua.
Liikaahan noita valotuksia ei voi ottaa koska jälkeenpäin voi valkata mitä käyttää. Mutta jos joku suunta ja pinta jää kokonaan ottamatta ja valaisematta niin se on sitten voivoi. Usein tulee jokin tietty kohta kuvattua varmuudeksi muutamaan otteeseen aina vähän muutellen jotain, valon suuntaa tai määrää (esim. kulkemalla nopeammin :) jne. On sitten mistä valita.
Noiden valomaalausten lisäki omiin osakuviinsa otettiin esim. pyörän omat valot ja tuo tankin alla ollut valo. Tuo siksi että nuo olisivat palaneet pahasti puhki jos niitä oli pidetty päällä sen kymmenisen sekuntia mitä yhteen valotukseen käytettiin. Nyt niitä väläytettiin päällä sekunnin - pari, aina kameran ruudulta katsoen milloin on sopivasti.
Ja toki taustan valaisu tehtiin omaan kuvaansa, siinä softboxi oli lattialla tuolla pyörän takana.
Luulenpa muuten että esim. tuota tankin alla ollutta valoa olisi ollut vaikea saada näkymään normi salamakuvaan jota valotetaan sen 1/125sec tms. ja ammutaan voimakkailla valoilla koska tuo on todella heikkotehoinen eli tuskin olisi näkynyt kuvassa lainkaan. Nyt sai tässä itse valkata millä kirkkaudella sen haluaa kuvaan. :)
Kamera oli siis jalustalla ja lauoin sitä radiolaukaisimella. Vielä olisi voinut laittaa tuohon läppärin joka olisi aina näyttänyt just otetun kuvan omaan suuntaani, olisi tehnyt tarkistelua vähän näppärämmäksi ja siitä olisi voinut kelailla otettuja kuvia taaksepäin liikauttamatta kameraa jonka olisi siis hyvä pysyä aivan liikkumatta koko session ajan jotta ei tartte photoshopissa kuvia kohdistella päällekkäin.
Ja kuvat on kasattu päällekkäin photoshopissa, ei vaadi siis mitään erikoisohjelmia. Alimmaksi joku hyvä "peruskuva" jossa vaikkapa yleisvalotus tai valaistu tausta ja siitä sitten pinoamaan omille tasoilleen muita kuvia ja läpinäkyvyydeksi Lighten jolloin ainoastaan alempia kuvia vaaleammat osat näytetään. Tuosta muodostuu peruskuva aika äkkiä mutta sitten alkaa se tasomaskailu jossa otetaan joka kuvasta mukaan vain se mitä halutaan, siinä meneepi sitten aikaa kun alkaa hieromaan. :)
- Hans
Liikaahan noita valotuksia ei voi ottaa koska jälkeenpäin voi valkata mitä käyttää. Mutta jos joku suunta ja pinta jää kokonaan ottamatta ja valaisematta niin se on sitten voivoi. Usein tulee jokin tietty kohta kuvattua varmuudeksi muutamaan otteeseen aina vähän muutellen jotain, valon suuntaa tai määrää (esim. kulkemalla nopeammin :) jne. On sitten mistä valita.
Noiden valomaalausten lisäki omiin osakuviinsa otettiin esim. pyörän omat valot ja tuo tankin alla ollut valo. Tuo siksi että nuo olisivat palaneet pahasti puhki jos niitä oli pidetty päällä sen kymmenisen sekuntia mitä yhteen valotukseen käytettiin. Nyt niitä väläytettiin päällä sekunnin - pari, aina kameran ruudulta katsoen milloin on sopivasti.
Ja toki taustan valaisu tehtiin omaan kuvaansa, siinä softboxi oli lattialla tuolla pyörän takana.
Luulenpa muuten että esim. tuota tankin alla ollutta valoa olisi ollut vaikea saada näkymään normi salamakuvaan jota valotetaan sen 1/125sec tms. ja ammutaan voimakkailla valoilla koska tuo on todella heikkotehoinen eli tuskin olisi näkynyt kuvassa lainkaan. Nyt sai tässä itse valkata millä kirkkaudella sen haluaa kuvaan. :)
Kamera oli siis jalustalla ja lauoin sitä radiolaukaisimella. Vielä olisi voinut laittaa tuohon läppärin joka olisi aina näyttänyt just otetun kuvan omaan suuntaani, olisi tehnyt tarkistelua vähän näppärämmäksi ja siitä olisi voinut kelailla otettuja kuvia taaksepäin liikauttamatta kameraa jonka olisi siis hyvä pysyä aivan liikkumatta koko session ajan jotta ei tartte photoshopissa kuvia kohdistella päällekkäin.
Ja kuvat on kasattu päällekkäin photoshopissa, ei vaadi siis mitään erikoisohjelmia. Alimmaksi joku hyvä "peruskuva" jossa vaikkapa yleisvalotus tai valaistu tausta ja siitä sitten pinoamaan omille tasoilleen muita kuvia ja läpinäkyvyydeksi Lighten jolloin ainoastaan alempia kuvia vaaleammat osat näytetään. Tuosta muodostuu peruskuva aika äkkiä mutta sitten alkaa se tasomaskailu jossa otetaan joka kuvasta mukaan vain se mitä halutaan, siinä meneepi sitten aikaa kun alkaa hieromaan. :)
- Hans
-
- Viestit: 2318
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Kiitoksia ja hyvä jos tarinoinnista oli jotain apua homman hahmottamisessa.Petomaani kirjoitti:Erittäin upea kuva ja loistava analyysi kuvan rakentamisesta! Kiitokset!
Parit kuvat vielä tähän väliin..
Ensin joku tämmöinen versio jossa on yhteen valotukseen (alkoi pyörän takaa jossa sävyjä gummiin, sitten nopeasti valon kanssa pyörän yli etupuolelle ja sävyjä sinnekin renkaaseen) on yhdistetty nuo pari kuvaa jossa pyörän etu- ja takavalo sekä tankin alla oleva valo. Kuvasta ei ole siivottu mitään haamuja ja muutenkin näkyy jotain maskailuja sutaistuna vähän ns. sinnepäin :D
Tai oikeastaan pitää tarkentaa että mitään noita haamuja ja rantuja ei tarvitse sinänsä siivota kloonaamalla tms, maskataan ne vaan pois siitä layerista jossa ovat. Toki voidaan olla ongelmissa jos kaikissa layereissa on about samassa kohtaa jotain ongelmaa, sitten menee oikeasti siivoiluksi.
Tässä kuljettu pyörän takaa sofboxi kädessä. Tämä onkin yksi tämän tekniikan parhaita puolia, voi "simuloida" todella ison kokoisia valopintoja. Olis vaan pitänyt kuskata valoa pyörien päällä tms. niin olisi saanut alaosasta tasaisen:
Tuossa saatiin lattiaan mukavasti valoa jota käytinkin lopullisessa kuvassa. Toinen syy oli se että tein kuvasta semmoisenkin version jossa oli valkoinen tausta jota varten vedin sitten vielä toisen vedon ylempää niin että olivat kuitenkin päällekkäin.
Seuraavassa kuvassa taustalla olevan tiiliseinän valaisu, mukaan taas omina layereinaan pyörän kaikki valot:
No sitten tämmöinen hässäkkäkuva jossa maskattu ristiin valot ja varjot pyörän ja taustan kanssa. Kuvassa ei siis sinänsä mitään järkeä :D
Ja vielä tämmöinen kuva jossa valkoiseen taustaan yhdistetty muutama layeri valaistua pyörää:
Huomatkaa muuten kahdesta edellisestä kuvasta takapyörän kohdalla oleva 2012 -laatta. Ekassa kuvassa se on pamahtanut valkoiseksi koska on tietysti peilannut valoa oikealta olevasta "vedosta". Tuo ei tällä tekniikalla ollut mikään ongelma, maskattiin vaan jostain toisesta kuvasta näkyviin sama kilpi jossa valo tuli paremmasta kulmasta niin että numerot erottuvat.
Ja tässä vielä kroppi valmiista tai melkein valmiista kuvasta mutta valkoisella taustalla:
- Hans
-
- Viestit: 2318
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Kiitos taas todella kattavasta selvityksestä siitä miten kuva on tehty. Ja toi viimeinenhän on myös aivan loistava valokuva vaikka erilainen näkemys onkin.
Jotenkin myös hassua että kun sulla oli ketjun alussa noita pienoismallikuvia niin tää HD näyttää taas kuvassa mun silmään jotenkin pienoismallilta tai oikeastaan ehkä enemmän joltain 3D-renderöinniltä. Onko se nyt hyvä syväterävyys ja todellisuutta parempi valaistus joka sen tekee.
Jotenkin myös hassua että kun sulla oli ketjun alussa noita pienoismallikuvia niin tää HD näyttää taas kuvassa mun silmään jotenkin pienoismallilta tai oikeastaan ehkä enemmän joltain 3D-renderöinniltä. Onko se nyt hyvä syväterävyys ja todellisuutta parempi valaistus joka sen tekee.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 538
- Liittynyt: Joulu 29, 2009 14 : 54
-
- Viestit: 2318
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 41
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
-
- Viestit: 804
- Liittynyt: Elo 30, 2010 20 : 20
- Viesti:
-
- Viestit: 574
- Liittynyt: Maalis 02, 2009 18 : 12
- Paikkakunta: Villmanstrand