Spegehän on tätä filosofiaa soveltanut jo hyvän aikaa, jää enemmän aikaa miettiä laitehankintoja :)reksi kirjoitti:Siinä kuvia ei pyritä ottamaan, kohteita ei rajata kehyksiin eikä kiksejä tavoitella. Zen-kuvauksessa parhaimpia kuvia ovat ne joita ei oteta ollenkaan.
Esimerkiksi eilen jätin ottamatta kaksi kuvaa, molemmat erittäin onnistuneita. Tänään olen jättänyt ottamatta jo kolme: pari räpsyä ja yhden taiteellisen. Ei-kuvia ei tarvitse säätää jolloin aikaa säästyy. Hieno homma.
EI ! (demission - alasajo)
-
- Viesti:
Aina välillä tuntuu että pääni sisällä on enemmän väkeä kuin Euroopan komissiossa. Ja kaikki erittäin ahkeria, luovia ja hyväkuntoisia. Foorumille päästän yksi kerrallaan niitä, joiden ideat on vasta oraalla. Sillä tavoin minä kannustan ja tasapäistän.erginool kirjoitti:Tämä periaate toimisi varmaan hyvin dc.netin viestienkin kanssa?reksi kirjoitti:Esimerkiksi eilen jätin ottamatta kaksi kuvaa, molemmat erittäin onnistuneita. Tänään olen jättänyt ottamatta jo kolme: pari räpsyä ja yhden taiteellisen. Ei-kuvia ei tarvitse säätää jolloin aikaa säästyy. Hieno homma.
-
-
- Viesti:
Harmillisen hyvä kuva hukkuu joutavaan jorinaan ja nostaa kynnystä sanoa sille kuuluvaa kommenttia.
Kuva on hyvä ja aika iskevä, tekeillä on sentään ympäristörikos. Ja eettisestikin varsin kestämätön toimenpide.
Kioski on sijoitettu hyvin kuvaan ja kuva-alaa käytetty taidokkaasti kerronnassa. kuvan tympeä sävytyskin tukee "pimeää" puuhaa.
Kuva on hyvä ja aika iskevä, tekeillä on sentään ympäristörikos. Ja eettisestikin varsin kestämätön toimenpide.
Kioski on sijoitettu hyvin kuvaan ja kuva-alaa käytetty taidokkaasti kerronnassa. kuvan tympeä sävytyskin tukee "pimeää" puuhaa.
Jari Puranen
-
- Viesti:
Minä olisin ehkä samaa mieltä kanssasi kuvasta, mutta nyt kannattaisi muistaa tavoite. reksi haluaa kuvata negatiivista tilaa tai sellaista, mitä ei ole. Se tavoite ei minun mielestäni tuolla kuvalla ihan täyttynyt. Se nimenomaan näyttää, mitä on ja mitä ei PITÄISI olla.JPu kirjoitti:Harmillisen hyvä kuva hukkuu joutavaan jorinaan ja nostaa kynnystä sanoa sille kuuluvaa kommenttia.
Toisaalta en ymmärrä, mikä tekee tuosta tilanteesta ympäristörikoksen. Jos se kioski olisi kiinteästi (tai irtoletkulla) kiinni jätevesiverkossa, todennäköisesti tuo sama aina menisi ihan oikein ja luvallisesti viemäriin (olettaen, että aine itsessään ei ole luvatonta viemärissä). Tähän voisi ottaa rinnastuksena veneiden toiletin tyhjennys. Nykyäänhän venesatamissa on imutyhjennys. Sillä voi imeä vessan säiliön tyhjäksi. On aivan yhtä luvallista kantaa säiliö viemärin viereen ja kaataa se sinne tyhjäksi.
Kiitos JPU.JPu kirjoitti:Harmillisen hyvä kuva hukkuu joutavaan jorinaan ja nostaa kynnystä sanoa sille kuuluvaa kommenttia.
Minullekin tämä kuva on ristiriitainen. Lähdin kuvaamaan sellaista, mitä ei ole (löytämisestä ei ollut varmuutta), mutta törmäsin sellaiseen, jota ei saisi olla. Toinen ristiriita syntyi siitä, että lähdin metsästämään negatiivista/tyhjää tilaa (negative/blanck space), jonka olisin sommitellut siten kuin googlettamalla "negative space composition" saatujen sivujen teksteissä ja esimerkkikuvissa on selostettu ja havainnollistettu. Niin ei kuitenkaan käynyt, vaan "jouduin" ottamaan kuvan kohteesta - ts. positiivisen kuvan (positiivisuus tarkoittaa tässä samaa kuin esim. hiv-positiivisuudessa, jossa positiivinen tulos merkitsee negatiivista ei-toivottua tulosta).
Olen työstänyt tätä aihetta todella intensiivisesti usean viikon ajan muodostaakseni oman ja omaperäisen käsityksen pystyäkseni soveltamaan sitä kuvaamiseeni ja tuntuu siltä että kultajyvä - mahdollisesti jopa (vielä hiomaton) timantti on löytynyt.
Omat aikuiset lapseni (tarkemmin puolet heistä) ovat kritisoineet minua siitä, että dokumentoin tilanteita siten kuin elämä olisi jonkinlainen vitsi. Mutta sellainen se mielestäni onkin - huono vitsi, joka ei lopu nauruun. Mutta ehkä vihdoinkin, tässä iässä, olisi syytä aikuistua ja ryhtyä kuvaamaan vakavammin - ts. antaa ihmisille tilaisuus tulkita näkemäänsä eli kuviani omien elämänkokemustensa ja muistojensa kautta.
Monenlaista läppää olen tällä foorumilla aukonut. Tarkoitukseni oli todella lopettaa 3000 viestiin - palatakseni niihin harrastuksiin, jotka olen pannut hyllylle. Mutta Adelen studiolla oli tosissaan niin mukavaa, että tapaisin saman porukan mielellään toistamiseen - ja uusia tuttavuuksiakin. Spegen puhuttua kesämiitistä ja annettua minulle sinne 4000 viestin rajan päätin rutistaa vielä 1000, jonka jälkeen homma on finito!
Poikkesin aiheesta, mutta en keksi muutakaan ketjua, johon olisin voinut kirjoittaa tämän.
Mutta kierrän ajatuksenne takaisin EI-kuvaan ja EI-teemaan...
Kultajyvä, mistä edellä kerroin, on KOMPLEMENTAARISET KUVITTEELLISET ELEMENTIT...
-
- Viesti:
Se rasva missä ne kepapit ja ranskanperunat paistetaan on varsin luvatonta kaataa viemäriin tuon kanisterin kokoisina annoksina. Suuri annos rasvaa/öljyä tapaa aktiivilietteen, jolla jätteenpuhdistuslaitos jätettä puhdistaa. Eli oletus luvallisesta viemärin käytöstä ei luultavimmin päde. Toisekseen jätevesiviemäri on 100% eri asia kuin sadevesiviemäri, joka kuvassa on kysymyksessä, sadevedet johdetaan yleisesti suoraan mereen ilman minkäänlaista puhdistusta, jätevedet menevät laitoksen läpi.adapteri kirjoitti:Toisaalta en ymmärrä, mikä tekee tuosta tilanteesta ympäristörikoksen. Jos se kioski olisi kiinteästi (tai irtoletkulla) kiinni jätevesiverkossa, todennäköisesti tuo sama aina menisi ihan oikein ja luvallisesti viemäriin (olettaen, että aine itsessään ei ole luvatonta viemärissä).
Jätevesi järjestelmät ovat suljettuja hajuhaittojen takia, sadevesijärjestelmissä on ritiläkannet, että ne keräisi ympäristön vesiä.
Jari Puranen
Noinhan asia on kuten Jari sen selitti. Paikkakuntalaisena ihmetyttää eniten, ettei noin keskeisellä paikalla sijaitsevalla grillillä ole käytössä asianmukaista viemäröintiä. Hodarit nakkeineen/makkaroineen valmistetaan mikrossa, kananmunat munakeittimessä, kertakäyttölautasia ei tiskata, joten mitä jää jäljelle kanisterissa sadevesiviemäriin kaadettavaksi...
Mielestäni tarpeeksi vaikeita avoimeksi jääviä kysymyksiä, joten kelpuutin negatiiviseksi kuvaksi.
Mielestäni tarpeeksi vaikeita avoimeksi jääviä kysymyksiä, joten kelpuutin negatiiviseksi kuvaksi.
-
- Viesti:
-
Tuli vaan mieleen ennen kuin hutkitaan. Mitä tuossa kaadetaan? Vettä vai rasvaa, vai...?JPu kirjoitti:On minusta erittäin hyvä negatiivinen kuva! Myös kuvan ilmaisutapa on kiitosmaininnan arvoinen, se vihjaa ei osoita, vaikka tilanne on niin ilmeinen..
Asettaa ajatuksia ja rakentaa tarinaa, voimakas.
kapa
Tämä ei ole hutkimis- vaan valokuvafoorumi. Komplementaariselle kuvaamiselle on (tai voi olla) tunnusomaista se, ettei selkeitä yhteisiä käsityksiä kyetä muodostamaan (toisin kuin lehtikuvissa joissa tavoitellaan päinvastaista).kapama-7 kirjoitti:Tuli vaan mieleen ennen kuin hutkitaan. Mitä tuossa kaadetaan? Vettä vai rasvaa, vai...?
Kuvasta voidaan ajatella näinkin: Miksi siinä kaadetaan viemäriin raikasta vettä? Myydäänkö lähdevettä noin isoissa kanistereissakin? Menikö viimeinen myyntipäivä umpeen?
-
Kuvasi ovat tietämättäsi toimineet tammikuussa innoittajinani. Eivät tietystikään niin, että olisin niiden sisällöistä mallia ottanut, vaan ne ovat auttaneet (lukemattomien muiden ohella) pohtimaan sitä, mikä erottaa taiteen räpsyistä. Lopullisen potkaisun (oikealle tielle) sain Heikuran kuvista.kapama-7 kirjoitti:Hieno kuva, tykkäsin kovasti.
Toivon kuitenkin, että uusi polku ei kulje tuon grillikuvan tapaisten realististen sommitelmien kautta. Ilahduin huomatessani, miten Adapteri näyttää tajuavan sen reitin, mikä minulla on vasta kartalla.
Olen viime päivät miettinyt sitä, miten aiheet eivät leiju ilmassa, joten niiden rajaaminen kehyksiin (jollaista valokuvaus yleisimmillään on) on niiden karkeaa luonnonvastaista valjastamista. Komplementaarinen valokuvaus (keksin itse tuon termin) ei tarkoita mitään sen enempää kuin noiden valjaiden katkaisemista, jonka jälkeen katsojan mielikuvitus voi loikkia (ryömiä, madella, uida, lentää, hajota, mitenvaan) vapaasti!
-
- Viesti:
En minä sitä vielä tajua, minä vasta opettelen. Minulla nimittäin oli itselläni jossain vaiheessa samanlaisia pohdintoja. Silloin valokuvani lähestyivät asymptoottisesti dokumenttikuvaa. En minä osaa niitäkään kuvat niin hyvin kuin haluaisin, mutta eteen tupsahtaneita tapahtumia tai näkymiä tuli dokumentoiduksi ties kuinka paljon. Tärkeää oli se, että kuvasta näkyi heti, mitä se esittää. Sitten huomasin, kuinka tylsää se on katsojan ja kuvaajan kannalta. Siitä seurasi parin kuukauden totaalinen kuvaustauko. En edes katsonut kameraan päin. Sitten sain melkein ajatuksen: kuvaan niinkuin ei kukaan koskaan ennen.reksi kirjoitti: Toivon kuitenkin, että uusi polku ei kulje tuon grillikuvan tapaisten realististen sommitelmien kautta. Ilahduin huomatessani, miten Adapteri näyttää tajuavan sen reitin, mikä minulla on vasta kartalla.
Lähdin tavoittelemaan tulkintaa. Sellaista tapaa kertoa jostain asiasta, jota minä en ollut ennen nähnyt tai kuullut. Halusin valokuvat aaltojen kohinan ja kielon tuoksun. Oleellista oli välittää katsojalle jotakin, jota ei dokumenttikuvassa ole. Dokumenttikuvassa puhtaimmillaan ei näy arvot, asenteet tai mielipiteet. Siinä näkyy vain se kohde. Minä halusin lisätä kuviin jonkin aineettoman, näkymättömän idean.
Minä en vielä ymmärrä asiaa. En osaa sitä. Olen vasta muutaman vuoden kuvannut ei-asiaa. Kuten huomaatte, reksin kuvaukset siitä, mitä negatiivinen tila tai ei-kuva on, kehittyy eri selostuksissa. Reksillekin todennäköisesti asia hahmottuu vähitellen. Hän paneutuu asiaan paljon pontevammin kuin minä, joten hän on perillä kuukaudessa parissa siinä, missä minulla menee vuosia.
No, minä kävin kerran Hämeessä. Hitaus tarttui. Mikäs kiire tässä eläkeläisellä on. Minä opettelen tuota ei-kuvaa vielä muutaman vuoden. Sitten ostan uuden kameran...
Osasyy siihen, miksi näytän niin vähän valokuviani, on niiden vaikeaselkoisuus. Ei niitä kukaan ymmärrä, en minä itsekään. Niitä pitäisi selittää. Sitä minä en osaa. Kuitenkin ajatus siitä, että kuva saa ihmiset hieromaan aivonystyröitään on hieno. Siksi olen niin innoissani kaikista reksin uuden idean kuvista. Ne ovat juuri sitä, mitä olen itse yrittänyt löytää. Nyt minulla on uusi guru. Taidan hylätä spegen idolinani ja vaihtaa hänet reksiin.