Temiksen fotokuvatukset 2021

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
temama

Halloween filmi-speciaali!

Viesti Kirjoittaja temama »

Hey BÖÖ! Pyhäinpäivän etkoja kaikille foorumilaisille! Vai täytyisikö muodikkaasti ilmaista, että Halloween aaton kunniaksi huikkasen synkemiä valokuvia! Se onkin helppoa, koska Kodakin Portra 160 filmi teki pelottavan tummaa sävyä yövalotuksiin.
Sanoisinko, että alivalottui jokunen ottamani pitkä valotus yöaikaan Portra 160 filmille, ainakin tiettyjen värien suhteen . Olisi näköjään helposti kestänyt ns ylivalotusta tai vielä pidempiä valotusaikoja. Silti tummat sävyt oli alunperinkin tarkoitukseni tälle yölliselle Helsinki-sarjalle, joten tavoite on pääosin saavutettu.

Mielenkiintoista hommaa kuitenkin, ja opettavaista.

Pidemmittä puheitta sukelletaan stadin sumuiseen yöhön.
(kaikki kuvat siis Kodaki Portra 160 filmi ja Minoltan Dynax kamera)

1. Itäväylä Redin tornitalojen suuntaan

Kuva

2. Vanha hylätty lastenlinna. Upea rakennus ja minulle merkityksellinen paikka monessa mielessä.

Kuva

3.

Kuva

4.
Kuva

5.

Kuva

6.

Kuva

7. Ja tämä illan viimeinen kuva erityisesti spegelle, tarkoituksella.

Minä ja Marski

Kuva

Karmaisevan antoisaa yötä toverit!
Viimeksi muokannut temama, Loka 30, 2021 13 : 07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama

Re: apua! filmiväri probleemi?

Viesti Kirjoittaja habannaama »

temama kirjoitti: Loka 29, 2021 17 : 56 Osaisiko foorumi kuvankäsittelynikkarit auttaa tässä ongelmassa?

Olen juuri saanut Kodak Pro Portra 160 filmin kehityksestä.

Mutta nyt näyttää siltä, että yöllä ottamieni pitkien valotuksien värit ovat omituisella tavalla viturallaan. Päivällä ottamat kuvat samalla filmillä ovat ok. Mutta tosiaan yövalotuksissa TIFF tiedostojen värit ovat todella haastavia säädeltäviä, että niistä saisi vielä asiallisen oloisia värikuvia.

Tässä esimerkki;

Kuva

Värit painaa vihreän ja keltaisen puolelle jne. Olen yrittänyt kikkailla sitä sun tätä, mutta mieleistä kuvaa en ole oikein saanut, siis väreiltään.

Saako tästä edes sellaista? Vai onko niin, että kyseinen filmi ei tallenna värejä kovinkaan hienosti heikossa valossa?
Kopion tuon jpegin työpöydälle ja hät´hätään tein muutaman säädön LR:llä, kanavakohtaisesti sävynsäätöjä, mm. seinän vihertävimmälle osalle pipetti ja siitä saturaatiota alaspäin ja sama yhdestä kohtaa kellertävää, joka omiin silmiin tuntui "luonnottomalta" tai ehkäpä oikeampi termi häiritsevältä ja lisänä vielä pari yleisempää säätöä ja avot, melko kelpo lopputulos ja voin vain kuvitella kuinka kelpoa lopputulosta olisi saanut raakakuvasta ja Capture Onella, jota tykkään käyttää enemmän, tuli vaan LR:n juuri uusi päivitys niin mielenkiinnosta aukaisin sen...

P.s. Kuva poistettu jo bittiavaruuteen, joten rikkomukseni vähäinen ;)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
temama

Re: apua! filmiväri probleemi?

habannaama kirjoitti: Loka 30, 2021 0 : 30 Kopion tuon jpegin työpöydälle ja hät´hätään tein muutaman säädön LR:llä, kanavakohtaisesti sävynsäätöjä, mm. seinän vihertävimmälle osalle pipetti ja siitä saturaatiota alaspäin ja sama yhdestä kohtaa kellertävää, joka omiin silmiin tuntui "luonnottomalta" tai ehkäpä oikeampi termi häiritsevältä ja lisänä vielä pari yleisempää säätöä ja avot, melko kelpo lopputulos ja voin vain kuvitella kuinka kelpoa lopputulosta olisi saanut raakakuvasta ja Capture Onella, jota tykkään käyttää enemmän, tuli vaan LR:n juuri uusi päivitys niin mielenkiinnosta aukaisin sen...

P.s. Kuva poistettu jo bittiavaruuteen, joten rikkomukseni vähäinen ;)
Ah, no harmi. Olis ollut kiva nähdä minkälaisen sait. Kyllä mäkin siitä paremman sain, mutta meni vähän maku kun olisin toivonut värien pysyvän realistisena, esim. keskellä oleva vanha talo on oikeasti keltainen, ja oikealla olevan talo seinä vihreä. Olisi täytynyt ryhtyä leikkimään tasoilla, ja sitä en jaksanut kun halusin kokonaisuuden pysyvän kasassa suht perussäädöillä.
©pjm

Re: Temiksen fotokuvatukset 2021

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

1. Itäväylä Redin tornitalojen suuntaan

Tykkään, hyvä kokonaisuus!
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

temama kirjoitti: Loka 29, 2021 19 : 04 ...Eikö olekin ärsyttävä säädettävä? ....
Kuvan tallennus näytölle, sieltä Photariin:

Kuva
Automaattinen väri
Suodin
Camera Raw suodin...
Valkotasapaino
Autom.
Ok

Se siitä säätämisestä miun versiossa. Suht luonnolliset värit mielestäni.

Näin teen kaikille omille ei niin tärkeille jpeg kuville, kertoo paljon että kannattaako mahdollinen raw versio ottaa oikeesti työn alle. Nykyään kyllä alkaa kaikki olla raw, siis oikeilla kameroilla kuvatut.
aikaarska

Re: Halloween filmi-speciaali!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

temama kirjoitti: Loka 30, 2021 0 : 08
2. Vanha hylätty lastenlinna. Upea rakennus ja minulle merkityksellinen paikka monessa mielessä.

Kuva

3.

Kuva

Karmaisevan antoisaa yötä toverit!
Minun mielestä erinomaista filmivalokuvaa. Varsinkin ottaen huomioon, että nyt ei olla menty sieltä missä aita matalin.
Onko lastenlinna hylätty? En tiennyt. Tuntuu todella oudolta. Vielä n. 15 vuotta sitten paikka kävi tutuksi lapsemme sairauden takia. Sairaudesta huolimatta paikasta jäi lämmin muisto, ja arkkitehtonisesti ainutlaatuinen rakennus.

Mannerheim patsas kuvassa (kuva 7.) voimakas tunnelma, Kiasman läheisyys tuo siihen outoa modernia uhkaa... Temiskö siellä patsaan juurella kyyhöttää?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
temama

Kodak Portra 160

Kiitoksia kovasti kaiffarit!

Yökuvauksissa tosiaan riitti haastetta entuudestaan minulle vieraalla filmillä. Varsinkin kun itse ei voinut vaikuttaa filmin kehitykseen, ja skannaukseen. Tällä kertaa nämä prosessit teki Color-kolmio Oy, kaarinassa, ja sain käsiteltäväkseni 10mp TIFF tiedostot.

Kaikesta huolimatta sain hyödynnettyä 36 ruudun filmirullan lähes kokonaan. Vain pari valotusta oli mitäänsanomattomia.
1/3 filmistä käytin henk.koht. henkilökuvaukseen. Päivänvalossa Portra 160 filmille tallentui nautittavia värisävyjä, myös immeisten ihonvärin suhteen!

Minulle jäi vielä muutama synkempi kuva julkaisematta, mutta säästän ne illalle juhlistamaan Halloween aattoa.

Mutta nyt useita Portra 160 filmivalokuvia stadista päiväsaikaan. Oli pilvinen päivä, mutta päivä kuitenkin. Nämä kuvat siis käsivaralta. Enjoy!

8. Helsingin rautatieasemalta

Kuva

9.
Kuva

10.

Kuva

11. Tummia takeseja ja tummia kuskeja. Stadin lisääntyvä monikulttuurisuus näkyy myös taksijonoissa.

Kuva

12. Ja EU:n vapaa liikkuvuus kadunkulmissa.

Kuva

13.

Kuva

14.

Kuva

15.

Kuva

Tykkäsittekö?

Ja cheers! Juhlistan samalla pienellä jalluryypyllä merkkipaalua, että tätä vuoden 2021 ketjuani on luettu jo yli 10000 kertaa! Tattista kaiffarit!
temama

Re: Halloween filmi-speciaali!

aikaarska kirjoitti: Loka 30, 2021 11 : 09
Mannerheim patsas kuvassa (kuva 7.) voimakas tunnelma, Kiasman läheisyys tuo siihen outoa modernia uhkaa... Temiskö siellä patsaan juurella kyyhöttää?
tattista. Noh, juu. Meitsihän siellä meditoi, pyydän Marskilta voimaa ja kirkkaita ajatuksia!
temama

Halloween filmi-speciaali, The End.

Nooniinsh rakkaat yön kukkujat!

Jotta kenenkään ei tarvitse karmaisevasti pettyä, niin laitan illan/yön ratoksi vielä näytille muutaman aidon filmivalokuvan, kuten lupasin. Ajankohtaan sopivasti - tummanpuhuvaa sellaista.

16.

Kuva

17. Stadin vanhan kaupungin rannoilla

Kuva

18. Karjalankatu, Alppila, Helsinki.

Kuva

Tähän on hyvä lopettaa. Nimittäin tuossa keskellä olevassa yli 100 vuotiaassa kivitalossa tuli nuorena kollina asuttua silloisen tyttöystävän kanssa! Paljon villejä muistoja.
Vuokraisäntä kutsui meitä susipariksi. Noh, loppujen lopuksi siinäkin suhteessa kävi kuten susille saattaa käydä. Meistä tuli yksinäisiä susia.
Tyttö oli kyllä varsinainen Alfa-naaras! Voe niitä aikoja. Mitähän hänelle kuuluu nykyisin?

Hyvää ötyä kaiffarit. Muista siirtyä talviaikaan. Saat bonuksena tunnin lisää luppoaikaa!
aikaarska

Kiva nähdä, että filmille joku vielä kuvaa.

Hyvätasoista filmikuvaa. Erityisesti tykkäsin ruuduista 1,2, 8 ja 14. Joko sait filmikuvauksesta tarpeeksi vai vieläkö menee filmirulla kameraan?

temama

Kodak portra 160

Kiitoksia vaan Arska!

Yep, kyllä täsä on aikomuksena vielä filmille kuvata. Just latasin Minolta Dynaxiin Fuji 200 perusfilmirullan. Mutta sillä mennäänkin sitten loppu vuosi. Alun alkaen tarkoitus oli ikuistaa lähimmäisiä yms filmille, ettei ihan kaikki kuvallinen muisto ole vain digimuodossa. Tästä on hyvä jatkaa rauhallisempaa tahtia, kun olen saanut tehtyä parin rullan alkulämmittelyn!
Sonyn A7Ärrkakonenkin sai syyslomansa, nyt se on hyvä valjastaa takaisin digitaalihommiin.
temama

Niin, eli kaksi ensimmäistä rullaa oli kodak ultramax 400 ja portra 160, ja tämä uusin Fujin C200. Hyvä käydä huikkasen eri filmilaatuja läpi, että saa tuntumaa.
aikaarska

temama kirjoitti: Loka 31, 2021 19 : 30 Niin, eli kaksi ensimmäistä rullaa oli kodak ultramax 400 ja portra 160, ja tämä uusin Fujin C200. Hyvä käydä huikkasen eri filmilaatuja läpi, että saa tuntumaa.
Hyvä Temis!! Täytyy melkein hattua nostaa päästä, että joku jaksaa vielä touhuta filmien kanssa. Teksi mieli kokeilla, mutta se vaiva ja hinta...Filmijärkkä objektiiveineen kyllä löytyisi.

spege

Viesti Kirjoittaja spege »

VALOKUVAMARSALKAN PÄIVÄKÄSKY no. 374

Ansioitunut Sony-soturi ja etevä digikuvaaja valokuvaeversti temama on osoittanut viime aikoina erittäin suurta urheutta seuraamalla valokuvamarsalkan viitoittamaa tietä kaikista valokuvauksen lajeista vaativimman, jalon filmivalokuvauksen pariin. Valokuvaeversti temama on osoittanut suurta ammattitaitoa valokuvaajana julkaisemalla lyhyessä ajassa lukuisia visuaalisesti ja teknisesti korkealaatuisia filmivalokuvia pääkaupunkiseudun näkymistä, kuvaamalla urheasti niin päivällä kuin yölläkin ja kaikissa sääolosuhteissa, niin luonnonvalokuvia kuin katukuviakin.

Huomattavan ansiokasta eversti temaman työskentelyssä on ollut se, kuinka vähäisellä filminkulutuksella hän on kyennyt ikuistamaan korkealaatuisia julkaisukelpoisia valokuvia. Tämä on omiaan osoittamaan suurta taitoa, tarkkuutta, harkintakykyä ja itsehillintää ennen kameran laukaisimen painamista. Yleisesti ottaen eversti temama on hallinnut erittäin hyvin myös haasteellisen filmikuvien värisävyjen säätämisen kuvankäsittelyssä miellyttämään myös digitaalikameroiden kuviin tottuneiden DC.netin kansalaisten mieltymyksiä värisävyjen suhteen kuitenkin niin, että kuvat ovat selkeästi tunnistettavissa aidoiksi filmivalokuviksi.

Kaikkien näiden loistavien asianhaarojen vallitessa olen päättänyt ylentää eversti temaman tällä päivämäärällä VALOKUVAPRIKAATIKENRAALIKSI. Mikäli prikaatikenraali temama olisi ymmärtänyt käyttää yöllä ottamissaan valokuvissa hitaan Kodak Portra 160 filmin sijasta yökuviin paremmin sopivaa, herkkää Portra 800 filmiä, olisi hänessä ollut ainesta vieläkin korkeampaan valokuvakenraalin sotilasarvoon. Joka tapauksessa temama on oikeutettu tästä hetkestä lähtien käyttämään uutta valokuvaajan sotilasarvoaan kaikissa tilanteissa, kuten uutta filmiä kivijalkaliikkeestä ostaessaan, viedessään filmejään kehitettäväksi ja skannattavaksi sekä lisäämään sotilasarvon allekirjoitukseensa.

SUUR-SAVON AMMATTIVALOKUVAAJAIN PÄÄESIKUNTA
31. 10. 2021
Ylipäällikkö valokuvamarsalkka Spege
Esikuntapäällikkö valokuvaeversti Hassel
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
temama

Herra valokuvamarsalkka!

Herra valokuvamarsalkka! [Käsi lippaan ja kannat yhteen, niin että Sonyn tilpehöörit kilisevät&kolisevat rinnuksilla].
Valokuvaprikaatikenraali temama ottaa ylennyksen ylpeydellä vastaan! Lupaa palvella urheasti ja nöyryydellä valokuvaavaa kansaa Suomen digicamera.netin foorumilla!

Minä temama lupaan ja vakuutan kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän camera obscura-Jumalan edessä, olevani Suomen digicamera.netin valtakunnan luotettava ja uskollinen VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI . Tahdon palvella valokuvaavaa kansaa rehellisesti sekä parhaan kykyni mukaan etsiä ja edistää sen hyötyä ja parasta.

Minä tahdon kaikilla foorumin osastoilla ja kaikissa tilanteissa - olipa kysymyksessä niin Nikon, Sony, OM-systems, Hasselblad, Fuji Panasonic, Leica tai Canon - uusien julkistuksien ja jopa bränsisodan aikana puolustaa VALOKUVAN eli ainutkertaisen pyhän hetken valotuksen koskemattomuutta, huolimatta käytettävästä kamerakojeesta tahi objektiivista sekä kunniottaa valokuvaajan näkemystä. Jos havaitsen tai saan tietää jotakin olevan tekeillä aidon valokuvan luonteen kukistamiseksi tai foorumin jäsenten kamerakännykkä vehkeilyistä , tahdon sen viipymättä tuoda kaikille tiedoksi, ehkä jopa moderaattori Matille ilmoittaa.

Joukkoa, johon kuulun sekä paikkaani siinä, en jätä missään tilanteessa, vaan niin kauan kuin minussa voimia on, suoritan saamani tehtävän loppuun, oli jallupullo sitten tyhjä tai ei!

Lupaan käyttäytyä kunnollisesti ja ryhdikkäästi, noudattaa foorumin lakeja ja asetuksia sekä säilyttää hyvin minulle uskotut salaisuudet, jopa jäsenten varjoprofiilit. Tahdon myös fotokaiffareitani kohtaan olla suora ja auttavainen. Milloinkaan en sukulaisuuden, ystävyyden, kateuden, vihan tai pelon vuoksi enkä myöskään Sonyn lahjojen tai muun syyn tähden toimi vastoin palvelusvelvollisuuttani.

Valokuvaprikaatikenraalin esimiesasemassa tahdon olla alaisiani kohtaan oikeudenmukainen, pitää huolta heidän hyvinvoinnistaan, hankkia tietoja heidän toiveistaan, olla heidän neuvonantajanaan ja ohjaajanaan varsinkin Sonyn kameravermeitä kohtaa sekä omasta puolestani pyrkiä olemaan heille hyvänä ja kannustavana esimerkkinä.

Kaiken tämän minä tahdon kunniani ja omantuntoni mukaan täyttää.

Kuva
temama

spege kirjoitti: Loka 31, 2021 22 : 26 Kaikkien näiden loistavien asianhaarojen vallitessa olen päättänyt ylentää eversti temaman tällä päivämäärällä VALOKUVAPRIKAATIKENRAALIKSI. Mikäli prikaatikenraali temama olisi ymmärtänyt käyttää yöllä ottamissaan valokuvissa hitaan Kodak Portra 160 filmin sijasta yökuviin paremmin sopivaa, herkkää Portra 800 filmiä,

SUUR-SAVON AMMATTIVALOKUVAAJAIN PÄÄESIKUNTA
31. 10. 2021
Ylipäällikkö valokuvamarsalkka Spege
Esikuntapäällikkö valokuvaeversti Hassel
Juuh, tattista vaan spege ja hasseli.

Haluaisin kuitenkin kertoa syyn koskien filmivalintaani. Tavoitteenani oli ikuistaa liikkeen jatkuvuutta pitkissä yövalotuksissa. Kuten kuvassa 1. tapahtuu n. 2-3 sec valotuksella.
Olisin toki voinut valita ISO800 filmin, ja esimerkiksi himmentää enemmän, mutta olisiko lopputulos ollut parempi? Myönnän kuitenkin, että minulle tuli jonkinlaisena yllätyksenä miten portra 160 filmi käyttäytyy värien suhteen yövalotuksissa vaikka valotusaika periaatteessa riittävä.
raineri

Viesti Kirjoittaja raineri »

Hyviä filmikuvia! Mulla on Mamiya 645. Muutaman rullan olen syksyn aikana kuvannut. Jossain vaiheessa skannerista läpi.
aikaarska

raineri kirjoitti: Marras 02, 2021 23 : 15 Hyviä filmikuvia! Mulla on Mamiya 645. Muutaman rullan olen syksyn aikana kuvannut. Jossain vaiheessa skannerista läpi.
Samaa mieltä filmikuvauksesta, ei pöljempää hommaa ollenkaan. Digikuvauksesta tullut niin tavallista kauraa... Mamiya 645 formaatin filmiskannauksista saakin jo varmaan astetta näyttävämpää kuvaa esittettäväksi, jopa digi muodossa.

raineri

Viesti Kirjoittaja raineri »

aikaarska kirjoitti: Marras 03, 2021 0 : 01
raineri kirjoitti: Marras 02, 2021 23 : 15 Hyviä filmikuvia! Mulla on Mamiya 645. Muutaman rullan olen syksyn aikana kuvannut. Jossain vaiheessa skannerista läpi.
Samaa mieltä filmikuvauksesta, ei pöljempää hommaa ollenkaan. Digikuvauksesta tullut niin tavallista kauraa... Mamiya 645 formaatin filmiskannauksista saakin jo varmaan astetta näyttävämpää kuvaa esittettäväksi, jopa digi muodossa.
Mulla on vain Epsonin tasoskanneri, skannaa tosin myös keskaria. Jos löytyy jotain printtaamisen/julkaisemisen arvoista, niin voisi skannauttaa filmiskannerin läpi ne ruudut
temama

200 arkkitehtia ja lääkäriä vaatii Lastenlinnaa käyttöön

En ole näköjään (onneksi) ainut joka haikailee Lastenlinnan perään!

https://yle.fi/uutiset/3-12188164

temama kirjoitti: Loka 30, 2021 0 : 08

Kuva

3.

Kuva
Hieno homma. Kymysyksessä on todellakin aivan uniikki rakennus.
Vastaa Viestiin