Otin viimeisen järvimaisemakuvan löylyjen välisellä tauolla toisella uusista luonnonvalokuvaajan ihmeaseistani, vuosina 1967-1984 valmistetulla, täysin ilman paristovirtaa, seleenikennon ja peukalovoimin toimivalla, peilittömällä (!) Olympus Trip 35-pokkarilla, jossa on varsin hyvä Zuiko 40 mm f/2,8 objektiivi, mutta vain kaksi suljinaikaa, 1/40 s ja 1/200 s.temama kirjoitti: ↑Loka 09, 2021 19 : 12 Noh, mitäs luulisit?
Todellakin halutaan!!
Itseasiassa mietin täsä pari päivää sitten, että mitähän se valokuvamarsalkka oikein touhuaa, kun kuvia ei ole tullut pitkiin aikoihin.
Mutta todellakin tuli yllärinä, että oikein filmikuvia! Ai että. Herkkua odottelen. Teaseri antaa luvan odotella jotakin makoisaa. Tosin iltakuva järveltä on kovin kohinainen. Millä systeemillä olet digitoinut filmikuvat?
Tämä viimeinen kuva on otettu jo hyvin hämärässä, joten aukko on täysi f/2,8 ja aika 1/40 s, mutta silti kuva alivalottui Kodak Portra 800 filmillekin. Tästä aiheutuu kuvassa näkyvää "kohinaa", joka on oikeammin sanottuna alivalottuneesta filmistä esille puskevaa rakeisuutta, joka omasta mielestäni toisaalta sopii tuohon kuvaan. Filmille kuvaamisen yksi tärkeimmistä jutuistahan on ainakin minulle se, etteivät kuvat ole niin kliinisen tarkkoja, kuin digikameraräpsyt.
Olen digitoinut kuvat omalla Plustek 8200i filmiskannerilla ja SilverFast-ohjelmalla joko 3600 dpi tai 7200 dpi resoluutiolla 16-bit TIFF-muotoon, jonka jälkeen olen käsitellyt kuvat Lightroomissa ja viimeistellyt, lähinnä terävöittänyt julkaisukuntoon Photoshopissa.