Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Iiwana-80

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja Iiwana-80 »

1, 2 ja 3 tosi hyviä. Ehkä kolmas miellyttää eniten omaa silmää. Ykkönen on kakkonen ja kakkonen kolmonen. Jos niitä haluaa järjestykseen laittaa.

Elukoita en tunnista. Johtuu varmaankin osin myös siitä, että eläinmaailma ei jostain syystä kiinnosta yhtään.

Yllättävän hyvää kuvaa, kun ottaa huomioon, että käytössä on ollut vain kroppilaite ja sekin käsivaralla. No, peili runko tietysti korvaa monta muuta puutetta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Saa niitä aurinkofilsuja tavalliseen valokuvaan. Eli sellainen levy jossa o musta piste ja siitä sit asettelemaan sitä :O

Mutta juu, ei sitä aurinkoa saa muuten kuvaan oikein edes -9EV haarukoinnilla. Ihan sama mikä bling-blong nintendo jalustalla.
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

Iiwana-80 kirjoitti: Heinä 19, 2021 6 : 25 Yllättävän hyvää kuvaa, kun ottaa huomioon, että käytössä on ollut vain kroppilaite ja sekin käsivaralla. No, peili runko tietysti korvaa monta muuta puutetta.
Nuoruuteni suuri esikuva luonnonvalokuvaustyössä ja jopa valokuvauskouluttajani, kunniatohtori Hannu Hautala sanoi aikoinaan, että hyvät luontokuvat perustuvat vain 10 prosentin osalta kamerakalustoon. Loput 90 prosenttia muodostuvat luonnon tuntemuksesta, ahkeruudesta, valokuvauksen perusasioiden, kuten valonkäytön ja sommittelun hallitsemisesta sekä kyvystä osata käyttää kuvauskalustoaan oikein, nykyisin myös kuvankäsittelytaitojen kunnollisesta hallitsemisesta, että saa RAW-kuvista kaiken potentiaalin irti.

Vaatimattomallakin pienikennoisella peilikameralla ja pimeillä, jopa hieman suttuisillakin, mutta sitäkin joustavammilla ja keveillä zoomobjektiiveilla saa paljon aikaan, kun edellämainitut taidot ovat hallinnassa. Käsivaralta kuvaaminen nopeuttaa ja tehostaa työskentelyä huomattavasti, kun aika säästyy parhaiden valojen aikaan itse kuvaamiseen, eikä jalustahäkkyrän kanssa tappelemiseen.

Kokemus on osoittanut, että D500:n kennoherkkyyttä voi nostaa huoletta maisemakuvissakin ISO 400-800 tuntumaan asti, ilman merkittävää sävydynamiikan laskua ja kohinan pelkoa, kunhan vain valottaa oikein. Tämä yhdistettynä vakaisiin käsiin ja objektiivien kuvanvakaajiin sekä APS-C kennokoon täys´kennoista laajempaan suhteelliseen syväterävyysalueeseen mahdollistavat minulle sen, että kykenen samaan yhdellä muutaman tunnin kuvausretkellä parhaimmillaan jopa toistakymmentä erilaista laatuluontokuvaa DC.net kansan riemuksi! :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
talonherra

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Toivottavasti en näe sitä päivää että aurinko on kuvassa himmee pallo😬😂 sillon voi olla jo asiat huonosti..🤔
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
Jakenassu

Viesti Kirjoittaja Jakenassu »

Eikö se Hannu opettanut että, parhaat kuvat otetaan tunti ennen auringonnousua ja tunti jälkeen laskun, heh :)
Luin huolimattomasti kuvan saatetekstin, nuosustahan siinä selvästi puhuttiin.
Mutta, ei mitään filsuja, haarukointeja, aurinko vaan poies kuvasta, paljon parempi niin. Ja jos jotain valaisua haluaa etualalle, salamaa, lamppua vaan kehiin.
Tämä vaan minun mielipide, täällä kun on sana vapaa..
spege

Jakenassu kirjoitti: Heinä 20, 2021 20 : 15 Eikö se Hannu opettanut että, parhaat kuvat otetaan tunti ennen auringonnousua ja tunti jälkeen laskun, heh :)
Luin huolimattomasti kuvan saatetekstin, nuosustahan siinä selvästi puhuttiin.
Mutta, ei mitään filsuja, haarukointeja, aurinko vaan poies kuvasta, paljon parempi niin. Ja jos jotain valaisua haluaa etualalle, salamaa, lamppua vaan kehiin.
Tämä vaan minun mielipide, täällä kun on sana vapaa..
Kyllä kuviani saa kritisoida aivan vapaasti, vaikka olenkin vuosien saatossa kohonnut, pitkälti tämän DC.net foorumin ansiosta peräti marsalkan arvoiseksi valokuvaupseeriksi. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että aurinko, vaikka onkin luonnollisesti puhkipalanut, sopii tuohon kuvaan.

Totta tuokin mainitsemasi Hannun viisaus, vaikka ei kaikkia Hautalan juttuja kannata aivan kirjaimellisesti ottaa. Minulle oli aikoinaan Hautalasta hyödyn vastapainoksi jopa haittaa, kun sairastuin osittain hänen vaikutuksestaan pahanlaatuiseen canonismiin, jonka seurauksena menetin kymmeniä tuhansia euroja uusiin digitaalisiin EOS-1 sarjan kamerarunkoihin ja lukuisiin, hyvinkin kalliisiin L-sarjan objektiiveihin. Aikoinaan omistin jopa Hautalan vanhan EF 600/4L superteleobjektiivin, kun Mestari vaihtoi sen uuteen IS-malliin. Toisin kuin Hautala, en kuitenkaan tienannut vähillä valokuvillani paljoa oikeaa rahaa, lähinnä vain virtuaalivaluuttaa, selkääntaputuksia ja valokuvamarsalkan arvonimen täällä DC.netissä.

Mutta suureksi ilokseni saan nyt ilmoittaa, että valitsin ja käsittelin tänään uuden kahdeksan kuvan sarjan täysin uusia luonnonvalokuvia. Toivottavasti nämä valokuvat tyydyttävät, yhdessä kymmenien aikaisemmin julkaisemieni luonnonvalokuvien kanssa DC.net kansan savolaisluontokuvatarpeet pidemmäksi aikaa. Nämä kuvat voivat hyvinkin jäädä viimeisiksi vuoden 2021 kesäluonnonvalokuvikseni. Olen nimittäin jäämässä nyt kenttävalokuvaajan raskaista työtehtävistä ansaitulle kesälomalle ja annan samalla jalon Nikon DSLR-kuvauskalustoni levätä mahdollisesti jopa syksyyn saakka.

Paljoa tämän parempaan kesäluonnonvalokuvaan en enää juuri kykene, joten toivottavasti nämä valokuvat maistuvat minulle aina niin rakkaalle DC.netin kansalle.

Kuva 1
Kuva

Kuva 2
Kuva

Kuva 3
Kuva

Kuva 4
Kuva

Kuva 5
Kuva

Kuva 6
Kuva

Kuva 7
Kuva

Kuva 8
Kuva
Viimeksi muokannut spege, Heinä 22, 2021 1 : 34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä tämä setti edellisen kepittää. 1 & 2 on sellaisen nukkuvan luonnon tunnelmaa hyvin nähtynä.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Tällaisen henkilön silmin katsottuna, jota "pulukuvat" ei voisi vähempää kiinnostaa, vaikkakin sellaisia(kin) kyllä katson sujuvasti kun vastaan tulee, niin kuva nr. 2 on kyllä kaikessa yksinkertaisuudessaan huikean hieno, siinä on jotain todella harmoonisen pysäyttävää.

Ja kun tekninen puolikin on kunnossa, niin voisin jopa väittää, että tämän ketjun hienoin otos.

Äläs nyt liikaa lomaile (laiskistu) ja jää tuleen makamaan, sillä nyt kun vauhtiin päässyt ja taso noussut nousemistaan, niin varoisin ettei käy sillä tavalla että totut lomalla liikaa körssiin ja marskin ryyppyihin ja juuri saavutettu nousukunto on kaukainen muisto vain ja se sitten heijastuu tulevissa syksyn "kovapanosammunnoissa".
Kyllä Marsalkan tasoisen upseerin pitäisi ymmärtää, ettei taistelukentälle jäädä tuleen makamaan, vaan edetään eteenpäin...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
talonherra

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Yhdyn Mafferin kommenttiin ja Habiksen kannustukseen! Syksy tekee tulooan ja hienoja valoja on tulossa! Myös valaisevat yöpilvet ovat nurkan takana! Pakkas aamut ja usvat! Nyt ei jouda ladata akkuja ku korkeintaan siihen Nikoniisi!👊💪💪.

Okei, no myönnyttäköön sen verran että voin puoltaa 2 viikon loma-anomusta tarvittaessa!🤣👍
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
spege

habannaama kirjoitti: Heinä 22, 2021 10 : 41 Äläs nyt liikaa lomaile (laiskistu) ja jää tuleen makamaan, sillä nyt kun vauhtiin päässyt ja taso noussut nousemistaan, niin varoisin ettei käy sillä tavalla että totut lomalla liikaa körssiin ja marskin ryyppyihin ja juuri saavutettu nousukunto on kaukainen muisto vain ja se sitten heijastuu tulevissa syksyn "kovapanosammunnoissa".
Kyllä Marsalkan tasoisen upseerin pitäisi ymmärtää, ettei taistelukentälle jäädä tuleen makamaan, vaan edetään eteenpäin...
Vaikka jäin edellisen kuvajulkaisuni jälkeen, heinäkuun 22. päivä virallisesti kesälomalle, päätin suorittaa lomalta käsin, rakkaudesta DC.netin kansaan ja velvollisuudentunnosta pitää yllä DC.netin uusien laatuluontokuvien tarjontaa vielä kaksi vakavahenkistä valokuvausretkeä.

Näiden viimeisimpien kuvausretkieni tuloksena sain koottua vielä kerran täyden kahdeksan kuvan sarjan luonnonvalokuvia kuvankauniista kesäisistä Sydän-Savon maisemista ja muista luontonäkymistä. Toivottavasti nämä kuvat tuovat hieman iloa, valoa ja tulevaisuudenuskoa pimenevien iltojen ja deltakoronan ahdistamalle DC.netin kansalle.

Kuva 1
Kuva

Kuva 2
Kuva

Kuva 3
Kuva

Kuva 4
Kuva

Kuva 5
Kuva

Kuva 6
Kuva

Kuva 7
Kuva

Kuva 8
Kuva
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Hyviä kuvia. Erityisesti kuva 7. Se on sellainen vesilintukuva jota ei näe jokapäivä...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Jakenassu

Viesti Kirjoittaja Jakenassu »

Kakkoskuva miellyttää eniten, kuikkako siinä tekee lähtökiihdytystä.
Supisuomalaista kesäyötä/ilta kauneimmillaan, sellainen tunnelma välittyy.
spege

Kiitos kuvieni kommenteista ja lisää saa toki aina antaa. Vaikka olenkin ollut jo vuosia marsalkan arvoinen valokuvaaja, en kuitenkaan koe, ettenkö voisi vielä kehittyä valokuvaustaidoissani.

Koronakesä 2021 on ollut minulle mitä mainioin luonnonvalokuvauskesä. Olen itse henkilökohtaisesti erittäin tyytyväinen nyt jo lopuillaan olevan kesän luontokuvasaldooni. Tänä kesänä olen saanut ikuistettua ilmeisen laadukkaita luonnonvalokuvia ehdottomasti enemmän, kuin yhtenäkään kesänä aikaisemmin, jo peräti 25 vuotta kestäneen ammattivalokuvaajan urani aikana. Syksyn pimeys ja sateet painavat yhdessä deltakoronan kanssa päälle, takkinikin on tyhjä uusista kuvaideoista ja kuvausväsymys painaa, eli pidempi loma on nyt enemmän kuin paikallaan.

Näin ollen kehottaisin mitä suurimmalla vakavuudella kaikkia DC.netin kansalaisia, ikään, rotuun, sukupuoleen, yhteiskuntaluokkaan, seksuaaliseen suuntautumiseen, uskonnolliseen ja poliittiseen vakaumukseen sekä kameramerkkiin katsomatta nauttimaan täysin rinnoin tämän sivun kuudestatoista tarkoin harkitusta valokuvasta sekä edellisillä sivuilla julkaisemistani kymmenistä hieman vanhemmista luonnonvalokuvista. Marsalkka Spegen luontokuvat eivät ole nimittäin mitään pikaisella vilkaisulla sivuutettavia kertakäyttöräpsyjä, vaan tarkalla harkinnalla, rautaisella ammattitaidolla ja suurella savolaisella sydämellä ikuistettuja, ajattomia taideteoksia savolaisen luonnon kaikesta kauneudesta ja parhaimmista antimista.

Tämän ketjun kuvista suuri kiitos kuuluu ehdottomasti myös jalolle ja luotettavalle Nikon D500 peilikameralleni, joka yhdessä neljän äärimmäisen tarkoin harkitun zoomobjektiivini kanssa on mahdollistanut omalta osaltaan korkean kuvanlaadun ja tehokkaan työskentelyn parhaimmissa aamu- ja iltavaloissa. Ei ole syytä myöskään vähätellä yhdistettyä luontokuvausajoneuvoani ja liikkuvaa piilokojuani, avattavalla katolla ja suhteellisen ekologisella, mutta äärimmäisen sivistyneellä, vapaastihengittävällä V6-bensiinimoottorilla varustettua Mercedes-Benz SL:ää.

Kaikkien näiden asianhaarojen vallitessa pyytäisin nyt kaikkia kynnelle kykeneväisiä DC.netin laatuluontokuvien ystäviä nousemaan ylös toimistotuoleiltaan, kukin omissa kamareissaan, kalibroitujen tietokonenäyttöjen ääreltä seisomaan, ottamaan ryhdikkään asennon ja kohoittamaan tämän jälkeen kolminkertaisen Eläköön-huudon marsalkka Spegen Nikon-kuvauskalustolle ja Mercedes-ajoneuvolle sekä ennen kaikkea erittäin onnistuneelle kuvauskesälleni.

Eläköön, eläköön, eläköön !!!

:)
spege

Nyt on hyviä uutisia kaikille syksyn sateissa ja pimeydessä vaeltaville DC.net kansan laatuvalokuvien ystäville!

Minulla on nimittäin suuri ilo ilmoittaa, että olen viime vikkoina tehnyt paluuta raskaan luontokuvauskesän jälkeiseltä pidemmältä lomaltani takaisin vakavahenkisen valokuvaustyöskentelyn pariin. Suur-Savon ammattivalokuvaajain pääesikunta maksoi minulle melko hyvän lomakorvauksen ja lomaltapaluurahan, joiden turvin hankin käyttööni peräti kaksi erilaista käytettyä filmikameraa, filmiskannerin ja rullakaupalla Kodak Portra värinegatiivifilmiä!

Aivan oikein, olen ottanut viime aikoina kaikki uudet luonnonvalokuvani lähes 20 vuotta kestäneen, hieman tylsäksi käyneen digikuvauksen jälkeen värinegatiivifilmille! Julkaisen ohessa muutaman viikon takaa kolme (filmi)valokuvaa viimeisen lomaviikonloppuni tunnelmista kesähuvilalla, jolloin hain jo takaisin tuntumaa vanhan hyvän ajan filmikuvaukseen. Kamera-adjutanttini otti ensimmäisen valokuvan itse mestarista, kaksi seuraavaa ovat sitten jo omaa käsialaani.

Kuva
Kuva
Kuva

Näissä kuvissa saattaa näkyä vielä pitkästä lomastani johtunut hienoinen kankeus kameran käsittelyssä ja se, että otin kuvat saunomisen yhteydessä. Haluaisinkin nyt erityisesti kysyä, onko DC.netin kansa valmis marsalkka Spegen uusiin vakavahenkisiin filmiluonnonvalokuviin? :)
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Noh, mitäs luulisit?

Todellakin halutaan!!

Itseasiassa mietin täsä pari päivää sitten, että mitähän se valokuvamarsalkka oikein touhuaa, kun kuvia ei ole tullut pitkiin aikoihin.

Mutta todellakin tuli yllärinä, että oikein filmikuvia! Ai että. Herkkua odottelen. Teaseri antaa luvan odotella jotakin makoisaa. Tosin iltakuva järveltä on kovin kohinainen. Millä systeemillä olet digitoinut filmikuvat?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
spege

temama kirjoitti: Loka 09, 2021 19 : 12 Noh, mitäs luulisit?

Todellakin halutaan!!

Itseasiassa mietin täsä pari päivää sitten, että mitähän se valokuvamarsalkka oikein touhuaa, kun kuvia ei ole tullut pitkiin aikoihin.

Mutta todellakin tuli yllärinä, että oikein filmikuvia! Ai että. Herkkua odottelen. Teaseri antaa luvan odotella jotakin makoisaa. Tosin iltakuva järveltä on kovin kohinainen. Millä systeemillä olet digitoinut filmikuvat?
Otin viimeisen järvimaisemakuvan löylyjen välisellä tauolla toisella uusista luonnonvalokuvaajan ihmeaseistani, vuosina 1967-1984 valmistetulla, täysin ilman paristovirtaa, seleenikennon ja peukalovoimin toimivalla, peilittömällä (!) Olympus Trip 35-pokkarilla, jossa on varsin hyvä Zuiko 40 mm f/2,8 objektiivi, mutta vain kaksi suljinaikaa, 1/40 s ja 1/200 s.

Tämä viimeinen kuva on otettu jo hyvin hämärässä, joten aukko on täysi f/2,8 ja aika 1/40 s, mutta silti kuva alivalottui Kodak Portra 800 filmillekin. Tästä aiheutuu kuvassa näkyvää "kohinaa", joka on oikeammin sanottuna alivalottuneesta filmistä esille puskevaa rakeisuutta, joka omasta mielestäni toisaalta sopii tuohon kuvaan. Filmille kuvaamisen yksi tärkeimmistä jutuistahan on ainakin minulle se, etteivät kuvat ole niin kliinisen tarkkoja, kuin digikameraräpsyt.

Olen digitoinut kuvat omalla Plustek 8200i filmiskannerilla ja SilverFast-ohjelmalla joko 3600 dpi tai 7200 dpi resoluutiolla 16-bit TIFF-muotoon, jonka jälkeen olen käsitellyt kuvat Lightroomissa ja viimeistellyt, lähinnä terävöittänyt julkaisukuntoon Photoshopissa.
spege

Tänään on minulle aina niin rakkaalla DC.netin kansalla varsinainen karamellipäivä. Julkaisen nyt nimittäin peräti yhdeksän tuliterää filmille ottamaani luonnonvalokuvaa, osittain sen kunniaksi, kun minulle tuli pari päivää sitten täyteen tasan 18 vuotta DC.netin palveluksessa, josta ajasta ylivoimaisesti suurimman osan olen palvellut foorumin virallisena valokuvamarsalkkana, viime vuodet tosin osa-aikaeläkkeellä.

Otin kaikki nämä valokuvat nyt jo pitkälti ohi menneessä, täällä Suur-Savon sydänmaillakin vallinneessa upeassa syysruskassa hiljattain Kameratorilta 69 euron hintaan hankkimallani, loistavalla 28-110 mm zoomobjektiivilla varustetulla, vuonna 1999 julkaistulla Olympus IS-300 peilikompaktikameralla Kodak Portra 800 värinegatiivifilmille.

Laitoin näitä kuvia ottaessani, filmejä skannatessani ja kuvia käsitellessäni kaiken marsalkan arvoisen valokuvaajan ammattitaitoni likoon, jotta voisin tuoda hieman iloa ja valoa jatkuvasti markkinoille tulevien uusien, kalliiden ja toinen toistaan hienompien peilittömien digikameroiden ja niiden epäkeskojen objektiivien ahdistamalle ja köyhdyttämälle DC.netin kamerakansalle.

Kuva 1
Kuva

Kuva 2
Kuva

Kuva 3
Kuva

Kuva 4
Kuva

Kuva 5
Kuva

Kuva 6
Kuva

Kuva 7
Kuva

Kuva 8
Kuva

Kuva 9
Kuva

Asiallinen palaute kuvien visuaalisesta ja teknillisestäkin laadusta on aina tervetullutta. Hartaasti kuitenkin toivon, että nämä uudet filmikuvani tyydyttävät vaativienkin DC.netin luonnonvalokuvien ystävien laatukuvatarpeet pidemmäksikin aikaa. :)
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

aika kivat värit. On näissä filmikuvissa jotain taikaa, jopa digiskannattuna netistä katseltuna.

Kiva löytö myös toi sun Olympus superzoom kamera. Näyttää tosiaan tekevät terävän oloista kuvaa, ainakin näillä resoilla.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
AnHa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Mahtavaa! Nyt on oikeenlaista.

Aika rouheeta tuo skannauksessa tullut kohina. Portra 800 rae ei ole ihan tuollaista. Värikkäisiin kuviin suosittelen Ektar 100:sta. Ois hauska nähdä fotoja sillä.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Olenko ainoa kuka ei tykkää vinksallaan olevista ylisaturoituneista mössöisistä yksityiskohdat hukkaavista kuvista, jotka näyttää karseilta?

Anteeksi suorasukaisuuteni, mutta näin minä nuo koen....
Viimeksi muokannut habannaama, Loka 11, 2021 17 : 49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin