Oton sekalaiset kuvat

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
Otto.T

Re: Oton sekalaiset kuvat

Viesti Kirjoittaja Otto.T »

Kiitoksia kommenteista!

Nyt tuli tehtyä tähän mennessä isoin työ kuvankäsittelyn osalta. Tarkoituksena oli ottaa kuvaa vankilateemalla. Loppujenlopuksi ajatus lähti hieman lentoon tämän kaiken coronauutisoinnin keskellä..

Huoneen rakensin photarissa, muuten tämä on rakennettu noin kymmenestä kuvasta. Malli kuvattu taas olohuoneessa studiolampuilla.
Kone meinasi kyykätä projektin loppupuolella.. :D

Pirun tarkkana näissä saa olla että muistaa ottaa kaiken huomioon ja silti sinne tuppaa jäämään aina virheitä.. Hauskaa ja kehittävää hommaa kyllä.

KuvaCorona lockdown by Otto Taskinen, on Flickr

Onkos foorumilla muita ketkä tykkää rakentaa ja editoida kuvia oikeastaan enemmän kuin olla itse kameran takana? :D
Aikoinaan tuli kuljettua kameran kanssa ympäri kyliä ja räpsittyä kuvia. Nykyään osaa innostua sitä enemmän mitä vahvempi tarina kuvan takana on.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Otto.T kirjoitti: Tammi 09, 2022 15 : 14
Onkos foorumilla muita ketkä tykkää rakentaa ja editoida kuvia oikeastaan enemmän kuin olla itse kameran takana? :D
Aikoinaan tuli kuljettua kameran kanssa ympäri kyliä ja räpsittyä kuvia. Nykyään osaa innostua sitä enemmän mitä vahvempi tarina kuvan takana on.
Hauska kuva. Tai oikeastaan ei sisällöltään kovinkaan "hauska", mutta muuten. Kun katsoin pienempää nettikoista kuvaa, niin luulin, että rantavedet vyöryy korona-selliin sisään, mutta isommasta kuvasta näin, että tietenkin se ruoho sieltä puskee sisään jota kauris nautiskelee.

On mulla joskus ollut mielessä kuvien trakentelu photarilla, mutta oikeastaan sellainen vaatisi lisää opiskelua. Olen vuosien aikana aina vain keskittynyt tavallisten valokuvien käsittelyyn mahdollisimman luonnollisella tavalla, eikä tietoataitoa ole oikein karttunut kunnon photoshoppaamiseen ja manipulointiin. Se on kuitenkin sellainen osa-alue mihin voisi perehtyä, edes pienemmässä määrin.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Täältä voi hakea ideoita, jos tuo kuvien rakentelu kiinnostaa. On siellä julkaisuissa yksi suomalainenkin esillä.
https://issuu.com/thephotoartisticlife/docs
Otto.T

Viesti Kirjoittaja Otto.T »

aikaarska kirjoitti: Tammi 09, 2022 15 : 23
Otto.T kirjoitti: Tammi 09, 2022 15 : 14
Hauska kuva. Tai oikeastaan ei sisällöltään kovinkaan "hauska", mutta muuten. Kun katsoin pienempää nettikoista kuvaa, niin luulin, että rantavedet vyöryy korona-selliin sisään, mutta isommasta kuvasta näin, että tietenkin se ruoho sieltä puskee sisään jota kauris nautiskelee.

On mulla joskus ollut mielessä kuvien trakentelu photarilla, mutta oikeastaan sellainen vaatisi lisää opiskelua. Olen vuosien aikana aina vain keskittynyt tavallisten valokuvien käsittelyyn mahdollisimman luonnollisella tavalla, eikä tietoataitoa ole oikein karttunut kunnon photoshoppaamiseen ja manipulointiin. Se on kuitenkin sellainen osa-alue mihin voisi perehtyä, edes pienemmässä määrin.
Suosittelen ehdottomasti tutustumaan photarin ihmeelliseen maailmaan. Se tuntuu avaavan järjettömän määrän uusia työkaluja myöskin luonnollisempaan kuvankäsittelyyn.

Oma valokuvausharrastus on kaatunut monta kertaa siihen, etten ole saanut kuviani käsiteltyä niin hyvin kuin olisin halunnut.
Nyt olen ottanut tähän hommaan toisen lähestymistavan. Enemmän kuvankäsittelyä, vähemmän kameran takana olemista.

Kunhan teknisen suorittamisen saa jossain vaiheessa itseä tyydyttävälle tasolle, pystyy keskittymään tämän jälkeen automaattisesti enemmän siihen, mitä haluaa kertoa kuvalla. Toivottavasti jossain vaiheessa aivokapasiteetti menee kuvatessa ja editoidessa muuhunkin kuin siihen, miten sen pystyy toteuttamaan teknisesti.

Tämän takia olen nyt mennyt käsittelyssä ja manipuloinnissa syvään päätyyn. Treenataan photarin ja lightroomin käyttö kerralla siihen kuosiin, että tiedän jo kuvausvaiheessa mitä voin oikeasti kuvalle tehdä.

Tällä hetkellä vielä virheitä tulee niin kuvatessa kuin käsittelyssä todella paljon, mutta niistä oppii paljon. Ja kun täältä "syvästä päästä" tullaan jossain vaiheessa takaisin helpompiin kuviin, niin luulen että tekniikan miettiminen on siinä vaiheessa jo melko vähäistä ja taitotaso kohentunut ainakin kohtuullisesti.

Ei ole maksettu mainos, mutta isoin steppi on tullut itselläni viimeisen kuukauden aikana kun hommasin AliasEdun koulutuspaketin. Tuntuu että kuukaudessa on oppinut enemmän käsittelyä kuin vuosiin, kun on hakannut päätä seinään youtuben tutoriaalien kanssa.

Eli luvassa on vielä pitkään kuvia joissa varjot saattaa mennä väärään suuntaan, maski on huonosti tehty tai sävyt on aivan mitä sattuu. :D Mutta käsittelemään oppii vain käsittelemällä.
Vastaa Viestiin