pelai65 kirjoitti: ↑Helmi 22, 2021 7 : 06
Kyllä Spege on nyt painanut töitä useamman vuoron edestä. Eikä vaan työtä, vaan komeaa tulostakin on tullut!
Vähän hankala paikka kuvata karoja, kun on noin iso joki. Paljon liikkumatilaa linnulla. Eli hyviä kuvia haastavista olosuhteista!
Ps: Mersukin on laitettu oikein ammattilaisten puunattavaksi kun noin kiiltelee. Malttia malttia... vaikka aurinko pilkistääkin, niin kevääseen on vielä matkaa. Laita mese vielä talliin!
Joet, joilla olen karoja ja nyt myös Suur-Savoon talvehtimaan jäänyttä laulujoutsenta kuvannut, ovat olleet tosiaan lähes yhtä leveitä, kuin Taipaleenjoki Talvisodassa.
Kovista pakkasista huolimatta sulaa vettä on ollut linnuille runsaasti käytössä, kuten kuvista näkyy. Tämä on vaatinut taitavaa taistelutaktiikkaa, nopeita ja harkittuja syöksyjä, tehokasta maaston tajoamien näkösuojien hyväksikäyttöä ja kärsivällisyyttä odottaa lintuja riittävän lähelle, ennen D500 konetuliaseen ja uuden 150-600 mm kaliiperin Tamron-tykkini tulenavausta. Mutta auta armias, kun sorsat ovat tulleet riittävän lähelle, en ole säästellyt laukauksia, vaan ampunut kamerallani vähintään yhtä pitkiä sarjoja, kuin aikoinaan suomalaiset korpisoturit konepistooleillaan Kollaalla konsanaan!
Mitä Mersuun tulee, auto ei ole minulla suinkaan pelkkänä kesäleluna, vaan jatkuvassa ja kovassa, ympärivuotisessa käytössä. Kälviän kameraseuran miehet vahasivat auton viime kesänä ja kuvassa se kiiltelee hyvälaatuisen harjallisen konepesun ja sen antaman lisävahan ansiosta. Otin tuon Mersukuvan muuten taskuaseellani, iPhone 11 Prolla, mutta kuvanlaadun puolesta se taisi upota DC.netin kansaan järjestelmäkameralla otettuna kuin väärä raha! :)
Maffer kirjoitti: ↑Helmi 22, 2021 12 : 27
On karalla hyvin pitoa kynsissään kun tuossa jääpalan päällä keimailee. Maisemapuolella on kyllä hyvännäköistä pakkaspäivän valoa, ei siitä mihinkään pääse. Hyvä juttu että Spegen kalusto toimii vihdoin ja D500 taitaa olla ollut jo melko pitkään menossa mukana.
Jalo APS-C kennokoon Nikon D500 peilikamera on ollut minulla käytössä jo yli neljä vuotta ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Kyseinen kamera soveltuu vakavahenkiseen luonnonvalokuvaustyöskentelyyn erinomaisesti. Arvostan erityisesti akkukahvalla tukevoitetun kameran hyvää käyttöergonomiaa, luotettavuutta ja vähäistä virrankulutusta myös kovassa pakkasessa sekä tietysti Sonyn valmistamalla kennolla varustetun kameran tuottamaa erinomaista kuvanlaatua laajalla herkkyysalueella.
Nikon D500 taipuu erinomaisesti sorsakuvauksen lisäksi myös eeppisten, laajan sävyalan ja luonnollisten värien omaavien, kauttaaltaan terävien maisemakuvien ikuistamiseen täysin riittävällä resoluutiolla. Saatan hyvinkin kuvata tällä kameralla vielä vuosia, jopa siihen saakka, kunnes kuolen koronaan tai jään vanhuuttani lopullisesti eläkkeelle raskaista kenttävalokuvaajan työtehtävistäni.