Year of manufacture: 1956
-
- Viestit: 6450
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Year of manufacture: 1956
Kiitos poweri!
HOLY SMOKE sano kun video alko pyöriä!! Tonne pitäs kyllä päästä livenä moinen näkemään, ne äänet, sahattavan puun ja savun haju. Toivottavasti moinen sahalaitos saa toimia vielä pitkään.
HOLY SMOKE sano kun video alko pyöriä!! Tonne pitäs kyllä päästä livenä moinen näkemään, ne äänet, sahattavan puun ja savun haju. Toivottavasti moinen sahalaitos saa toimia vielä pitkään.
Re: Year of manufacture: 1956
Sahasta en ossaa muuta ko silmät ymmyrkäisenä kattoo, mutta Skodan rattivaihe särähti; tai sitte kaikki meillä olleet ja tutuilla nähyt on ollu sitä kalliimpaa rattivaihemallia? Paitsi yhellä nuorisojengiläisellä oli lattiavaihemalli, mutta siihen oli erikseen ite vaihettu sellanen. Muisti tarjoais, että siihen sai erikseen ostaa sellasen vaiheaskin kannen, ja piti ehkä vaihtaa se kardaanitunnelin päällinen, että sai lattiavaihteen. Rallimalleissa taisivat käyttää just lattiavaihteista, oli täsmällisempi vaihettava ko se rattivaihe, missä oli matkalla monta niveltä. Pan saattaa muistaa?
Taas anekdootti: niiko kerroin, sain mökkireissuilla ajjaa loppumatkan ja poistullessa alkumatkan jo paljon ennen ajokortti-ikkää, nimenomaan sillon vielä 440-mallilla, keltasella. Siinä matkalla oli yks aika jyrkkä mäki, ja tie pien ja kaponen. Isä vanhan kansan automiehenä ajo sitä tietä kolmosella pienillä kierroksilla, mutta hyvissä ajoin ennen sitä isoa mäkeä aina vaihto kakkoselle, millä pääs hyvin mäen ylös. Ja niin oli miullekin neuvottu. No kerran ajattelin, että voin sinne mäkkeen ajaa kolmosella, ja vaihtaa sitten puolessa mäessä tarvittaessa kakkoselle. No vauhti hiljeni, ja tarve ilmeni. Ja mie puotin vähä ko se Keinänen ranneliikkeellä rattivaihteesta kolmoselta kakkoselle. Paitsi että liike tais olla aika räväkkä, ko keppi käänty suoraan alaspäin, ja vaihe jäi vappaalle... joku sokka kepin ja laatikon välisestä nivelviidakosta oli lauennu, ei ollu yhteyttä vaihekepin ja askin välilllä, ja vaihe vappaalla. Isä auton alle selälleen, ja sokkona näppituntumalta näpräämään se kepin välitysnivel takasin paikalleen. Muutama seuraava reissu män, ettei minnuu päästetty kuskin pukille, vaan leppy se sitten.
Se tie muuten on Uimolan tie, mökki oli Kankainen-nimisen pienen järven rannalla, Rautjärven puolella. Järven toinen pää on Ruokolahen puolella. Järven yläjuoksun puolelta löytyy Soilampi-niminen lampi, sen rannalla Tupavuori, kallio missä luolastoa, ja kait joku esihistoriallinen asuinpaikka, sekä majavien sillon 60 vuotta sitten patoama tulvalaakso. Kuvauskohteita kaipaaville tiedoksi, ovat vaan aika rämpimisen takana. Aikanaan piettiin sinne polku hyvässä kulkukunnossa, mutta kun yks kesä menin kattomaan, eipä ollu jälkiä näkyvissä.
Jaakko
Taas anekdootti: niiko kerroin, sain mökkireissuilla ajjaa loppumatkan ja poistullessa alkumatkan jo paljon ennen ajokortti-ikkää, nimenomaan sillon vielä 440-mallilla, keltasella. Siinä matkalla oli yks aika jyrkkä mäki, ja tie pien ja kaponen. Isä vanhan kansan automiehenä ajo sitä tietä kolmosella pienillä kierroksilla, mutta hyvissä ajoin ennen sitä isoa mäkeä aina vaihto kakkoselle, millä pääs hyvin mäen ylös. Ja niin oli miullekin neuvottu. No kerran ajattelin, että voin sinne mäkkeen ajaa kolmosella, ja vaihtaa sitten puolessa mäessä tarvittaessa kakkoselle. No vauhti hiljeni, ja tarve ilmeni. Ja mie puotin vähä ko se Keinänen ranneliikkeellä rattivaihteesta kolmoselta kakkoselle. Paitsi että liike tais olla aika räväkkä, ko keppi käänty suoraan alaspäin, ja vaihe jäi vappaalle... joku sokka kepin ja laatikon välisestä nivelviidakosta oli lauennu, ei ollu yhteyttä vaihekepin ja askin välilllä, ja vaihe vappaalla. Isä auton alle selälleen, ja sokkona näppituntumalta näpräämään se kepin välitysnivel takasin paikalleen. Muutama seuraava reissu män, ettei minnuu päästetty kuskin pukille, vaan leppy se sitten.
Se tie muuten on Uimolan tie, mökki oli Kankainen-nimisen pienen järven rannalla, Rautjärven puolella. Järven toinen pää on Ruokolahen puolella. Järven yläjuoksun puolelta löytyy Soilampi-niminen lampi, sen rannalla Tupavuori, kallio missä luolastoa, ja kait joku esihistoriallinen asuinpaikka, sekä majavien sillon 60 vuotta sitten patoama tulvalaakso. Kuvauskohteita kaipaaville tiedoksi, ovat vaan aika rämpimisen takana. Aikanaan piettiin sinne polku hyvässä kulkukunnossa, mutta kun yks kesä menin kattomaan, eipä ollu jälkiä näkyvissä.
Jaakko
-
- Viestit: 6450
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Year of manufacture: 1956
Jaakolle luettavaa:
http://www.autowiki.fi/index.php/%C5%A0koda_440" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaaakko, siullako on noita motoristi- ja automuistoja niin mikset kirjoittele niistä vaikka Mobilistiin? Siel olis monta niistä kiinnostunutta.
http://www.autowiki.fi/index.php/%C5%A0koda_440" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaaakko, siullako on noita motoristi- ja automuistoja niin mikset kirjoittele niistä vaikka Mobilistiin? Siel olis monta niistä kiinnostunutta.
-
- Viestit: 1464
- Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13
Re: Year of manufacture: 1956
En todellakaan muista nähneeni Helkaman korjaamolla yhtään lattiavaihteista Skodaa, mutta ne olivatkin suurimmaksi osaksi tuota 440-mallin seuraajia eli Octavioita. Uudemmissa takatuuppareissa 1000 MB:ssä niitä oli. Siellä oli NSU-ryhmän pikkupomona yksi aikansa parhaista bensanpihistäjistä (Klasu, en muista sukunimeä), joka pystyi ajamaan VM:n tai TM:n pihistyskisat n. 4l/100km 1000MB-mallilla, mikä on ollut aikamoista taiteilua. Autonhan piti olla normaali sarjavalmisteinen malli. Säätöjä sai toki tehdä.
Vielä tuolloin ajokortittomana kerran tuuppasin yhden Oktavian toimitusjohtajan Jaguar Mark X:n perään, kun öljyinen kenkä luiskahti kytkimeltä. Molemmat olivat onneksi firman autoja ja vain puskurit kärsivät vaurioita. Mutta pyyhkeitä toki sain aika paljon ja kunnia meni, mutta maine kasvoi. Kunnia palautui kun olin yksin vaihtanut Octavian kampiakselin. Ja maine senkun kasvoi. Eikä kukaan muu kuin minä sitä enää muista :D. Enpähän enää siihen pystyisi, vaikka olisi samat työkalut käytettävissä.
Vielä tuolloin ajokortittomana kerran tuuppasin yhden Oktavian toimitusjohtajan Jaguar Mark X:n perään, kun öljyinen kenkä luiskahti kytkimeltä. Molemmat olivat onneksi firman autoja ja vain puskurit kärsivät vaurioita. Mutta pyyhkeitä toki sain aika paljon ja kunnia meni, mutta maine kasvoi. Kunnia palautui kun olin yksin vaihtanut Octavian kampiakselin. Ja maine senkun kasvoi. Eikä kukaan muu kuin minä sitä enää muista :D. Enpähän enää siihen pystyisi, vaikka olisi samat työkalut käytettävissä.
-
- Viestit: 6450
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Year of manufacture: 1956
Tossa on Jaskalle Škoda Spartak 440 Standard:
https://www.rajveteranu.cz/30169-skoda- ... 0-standart" onclick="window.open(this.href);return false;
Lattiavaihteella. Huomaatkos että netti on melkoinen tietolähde.
https://www.rajveteranu.cz/30169-skoda- ... 0-standart" onclick="window.open(this.href);return false;
Lattiavaihteella. Huomaatkos että netti on melkoinen tietolähde.
-
- Viestit: 6450
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Year of manufacture: 1956
Vielä joku kuva kovolla mutta eiköhän rattivaihteisen tarina alla kohta olla lopussa...
-
- Viestit: 2158
- Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56
Re: Year of manufacture: 1956
Faijan eka auto oli Buick Special, jonka käyttökuluista seurasi, että seuraava auto oli saippulootan näköinen ja kokoinen NSU Printz. Autolla voitettiin ainakin yksi pisaralla pisimmälle-tyyppinen mestaruus eli NaSU oli vähän edullisempi ainakin bensojen puolesta.
-
- Viestit: 1464
- Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13
Re: Year of manufacture: 1956
Helkamalla se oli NuSU ja senkin säädöistä vastasi mainitsemani Klasuniffe kirjoitti:NaSU oli vähän edullisempi ainakin bensojen puolesta.
-
- Viestit: 6450
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Year of manufacture: 1956
Faijas o sillo tehnyt melkoisen ekoteon! Toisaalta se Buickin ajonautinto ehkä hieman katosi vaihdon myötä... :(niffe kirjoitti:Faijan eka auto oli Buick Special, jonka käyttökuluista seurasi, että seuraava auto oli saippulootan näköinen ja kokoinen NSU Printz. Autolla voitettiin ainakin yksi pisaralla pisimmälle-tyyppinen mestaruus eli NaSU oli vähän edullisempi ainakin bensojen puolesta.