MY NAME IS JAAKKO
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Nyt on siirrytty siihen, että mynameisjaakko.tumblr.com on jäämässä jalkoihin, kun tuli vihdoin laitettua vähän virallisempi blogi pystyyn. Uusi osoite on www.jaakkosorvisto.com , jossa on myös jotain uutta materiaalia.
-
- Viesti:
Nostellaas tätä ketjua pitkästä aikaa, kun taas ehtii täälläkin käymään.
Tässä olis eräs setti syksyn häistä, jota saa käydä tsekkaamassa osoitteessa http://www.jaakkosorvisto.com/haat/doku ... aisa-jani/
Kommentointi on aina tervetullutta!
Muutama maistiainen:
Tässä olis eräs setti syksyn häistä, jota saa käydä tsekkaamassa osoitteessa http://www.jaakkosorvisto.com/haat/doku ... aisa-jani/
Kommentointi on aina tervetullutta!
Muutama maistiainen:
-
- Viesti:
Joutuu toteamaan, että erittäin poikeuksellisen hyvin talennettua tunnetta, tunnetta saa vai hyvin harva kuvaaja kuviinsa, näissä sitä oli.
Tuo on sitä lahjakkuutta mitä, joko on tai ei ole.
Näitä oli pakko komentoida.
Komentoin siis tätä ekaa postausta, http://mynameisjaakko.tumblr.com
Tuo on sitä lahjakkuutta mitä, joko on tai ei ole.
Näitä oli pakko komentoida.
Komentoin siis tätä ekaa postausta, http://mynameisjaakko.tumblr.com
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
- Viesti:
Moi,
Kiitoksia annetuista palautteista! Kyllä aina positiivinen palaute tuntuu parhaalle. Kannustan kyllä kaikkia muitakin vaan kuvaamaan enemmän ja enemmän. Kuvauksen suhteen kehittyminen vaatii niitä ruutuja.
Tänään aamulla julkaisin taas sivuille muutaman viikon tauon jälkeen uuden setin. Siihen löytyy linkki tästä.
Alla muutama maistiainen
Kiitoksia annetuista palautteista! Kyllä aina positiivinen palaute tuntuu parhaalle. Kannustan kyllä kaikkia muitakin vaan kuvaamaan enemmän ja enemmän. Kuvauksen suhteen kehittyminen vaatii niitä ruutuja.
Tänään aamulla julkaisin taas sivuille muutaman viikon tauon jälkeen uuden setin. Siihen löytyy linkki tästä.
Alla muutama maistiainen
-
- Viesti:
-
-
- Viesti:
-
On kyllä varsin raikkaita ja hyväntuulisia kuvia! Erikoisimmat rajaukset toimivat itselle hyvin, koska itse en ole vielä oppinut rikkomaan noita sääntöjä järkevästi :)
Tämän tyypin hääkuvissa on jotain samanlaista meininkiä: http://jonaspeterson.com/wedding/weddin ... ie-sweden/
Tämän tyypin hääkuvissa on jotain samanlaista meininkiä: http://jonaspeterson.com/wedding/weddin ... ie-sweden/
-
- Viesti:
Kiitosta kovasti.fireisland kirjoitti:On kyllä varsin raikkaita ja hyväntuulisia kuvia! Erikoisimmat rajaukset toimivat itselle hyvin, koska itse en ole vielä oppinut rikkomaan noita sääntöjä järkevästi :)
Peterson on kyllä aika äijä! Jonku verran tulee seurattua tuota ulkomaan meininkiä mielenkiinnosta ja kyllä se Peterson on aika vakiokamaa siellä top-3:ssa.
-
Mä olen ymmärtänyt dokumentaarisen kuvauksen siten, että se tarina jatkuu läpi kuvien, mutta tässä homma katkeaa pahasti tuossa kalliolla, josta on yli 50 kuvaa.jaakkoso kirjoitti:Taas vaihteeksi uutta päivitystä.
http://www.jaakkosorvisto.com/haat/doku ... lamminpaa/
Yksinkertaisesti määrä ei korvaa laatua, eli käy ihmeessä noita settejäsi läpi itse ja ystävien kanssa ja selvitä mikä niissä on se kohokohta. Nyt mennään ehkä liikaa parin tempun varassa ja tulee toistoa.
Mukana oli aivan helmiä kuvia, mutta paljon sellaista, joka ei yksinkertaisesti toimi. Rajauksiin en puutu, kun niissä mennään niin intuitiolla, että niitä ei voi arvostella kuin osana kokonaisuutta, mutta nyt dynaamisuutta haettiin mun mielestä jo liikaa katkomalla ruumiinosia... ;)
..
-
- Viesti:
Siitä kuinka monta kuvaa päivästä julkaisen riippuu täysin aina tapauksesta. Periaatteellisesti haluan kuitenkin kertoa sitä päivää useammalla kuvalla kuin mitä tavataan tehdä. Tarinankerronta on asia, jota yritän jatkuvasti kehittää ja pyrin tekemään siitä vähän omannäköistä.
Hääpäivät poikkeavat toisistaan aika paljon ja esimerkiksi viimeisimmässä vihkimisen painoarvo oli hyvin pieni, kun taas potretteihin käytettiin reilusti aikaa. Tästä syystä aika paljon mietiskelin, että mitkä olivat päivän kohokohtia ja mistä siis halusi kuvia julkaista. Täytyy myöntää, että otin äsken muutaman kuvan pois sieltä, sillä olihan niitä kuvia vähintäänkin riittävästi.
Kuvaamisessa itselleni on aika tärkeää ne tunteet ja niiden välittäminen aidosti ilman ylimääräistä asettelua. Poseerattuja kuvia ei oikeastaan oteta vaan lähinnä kuvaan hääparin yhdessäoloa potrettipaikallakin. Monesti minut palkanneet asiakkaat nimenomaan haluavat muuta kuin sitä tyypillistä hääsettiä. Yhtään kuvaa en ole koskaan hylännyt esimerkiksi rajauksen vuoksi, jos se välittää kuvana muuten sen mitä sillä tavoittelin. Säännöt rajauksista, sommitteluista ja valotuksista jne tulee toissijaisina. Yleensä jopa yritän rikkoa niitä parhaani mukaan. Ymmärrän, että tämä saattaa joitain ärsyttää, mutta teen sitä vain sen vuoksi, että saan itse sellaisen lopputuloksen, josta tykkään. Eipä tässä ketään väkisin ärsytetä kuitenkaan :)
Käsittely on niin makuasia, että en lähde siitä sen enempää kommentoimaan. Itse tykkään kuvata myös filmille ja huomaankin usein pyrkiväni käsittelemään digikuvia aika filmimäisiksi.
Nykyinen sivuratkaisu on vähän raskas ja varmasti ensi keväänä sivuille tulee tehtyä muutoksia, jolloin joku portfolio-sivu tulee alkuun, josta sitten pääsee näkemään enemmän kuvia blogin puolelta.
Cheers!
PS. Sivujen hosti vaihtuu parin päivän sisällä, joten sivut eivät välttämättä ole auki. Älkää siis ihmetelkö.
Hääpäivät poikkeavat toisistaan aika paljon ja esimerkiksi viimeisimmässä vihkimisen painoarvo oli hyvin pieni, kun taas potretteihin käytettiin reilusti aikaa. Tästä syystä aika paljon mietiskelin, että mitkä olivat päivän kohokohtia ja mistä siis halusi kuvia julkaista. Täytyy myöntää, että otin äsken muutaman kuvan pois sieltä, sillä olihan niitä kuvia vähintäänkin riittävästi.
Kuvaamisessa itselleni on aika tärkeää ne tunteet ja niiden välittäminen aidosti ilman ylimääräistä asettelua. Poseerattuja kuvia ei oikeastaan oteta vaan lähinnä kuvaan hääparin yhdessäoloa potrettipaikallakin. Monesti minut palkanneet asiakkaat nimenomaan haluavat muuta kuin sitä tyypillistä hääsettiä. Yhtään kuvaa en ole koskaan hylännyt esimerkiksi rajauksen vuoksi, jos se välittää kuvana muuten sen mitä sillä tavoittelin. Säännöt rajauksista, sommitteluista ja valotuksista jne tulee toissijaisina. Yleensä jopa yritän rikkoa niitä parhaani mukaan. Ymmärrän, että tämä saattaa joitain ärsyttää, mutta teen sitä vain sen vuoksi, että saan itse sellaisen lopputuloksen, josta tykkään. Eipä tässä ketään väkisin ärsytetä kuitenkaan :)
Käsittely on niin makuasia, että en lähde siitä sen enempää kommentoimaan. Itse tykkään kuvata myös filmille ja huomaankin usein pyrkiväni käsittelemään digikuvia aika filmimäisiksi.
Nykyinen sivuratkaisu on vähän raskas ja varmasti ensi keväänä sivuille tulee tehtyä muutoksia, jolloin joku portfolio-sivu tulee alkuun, josta sitten pääsee näkemään enemmän kuvia blogin puolelta.
Cheers!
PS. Sivujen hosti vaihtuu parin päivän sisällä, joten sivut eivät välttämättä ole auki. Älkää siis ihmetelkö.
Viimeksi muokannut jaakkoso, Marras 20, 2013 16 : 30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Aika hyvin tulee runtua ainakin tuolla toisessa ketjussa. Harmi sinänsä, kun kuitenkin puhtaasti makuasioita nämä keskusteltavat asiat ja silti ruvetaan vetämään meininkiä siihen suuntaan, että sä et rautalangasta väännettynä osaisi kuvata tippakaan. Keikkaa vaikuttaisi kuitenkin olevan ja tyytyväisiä asiakkaita, se mielestäni vähän sanoo sitä että onko pätevä vai ei omalla sarallaan. Tiedän kuvaajia joiden hääkuvat on käsitelty claritynappi 100%:ssa ja kaikki kuvat on otettu laajiksella oli kuvauskohde sitten 5cm tai 50m päässä. Eläinperäisiltä tuotteilta ne minusta näyttää mutta en tuomitse kun ostajia sillekin tyylille löytyy.
Varmaa on että trendit vaihtuu ja tämä vintage tyyli, jonka uhri itsekin olen erittäin tyytyväisin mielin, tulee myös jossain vaiheessa olemaan puhdasta suolikuraa hääkuvausmarkkinoilla. En minä siitä pahastu, sitten vain joko tuotetaan kuraa, mukaudutaan uuteen trendiin tai sitten kehitetään oma vahva tyyli. Turhaa löpinää tämä minun puheenvuoro mutta ajattelin vain osoittaa tukeni jaskalle :)
Varmaa on että trendit vaihtuu ja tämä vintage tyyli, jonka uhri itsekin olen erittäin tyytyväisin mielin, tulee myös jossain vaiheessa olemaan puhdasta suolikuraa hääkuvausmarkkinoilla. En minä siitä pahastu, sitten vain joko tuotetaan kuraa, mukaudutaan uuteen trendiin tai sitten kehitetään oma vahva tyyli. Turhaa löpinää tämä minun puheenvuoro mutta ajattelin vain osoittaa tukeni jaskalle :)
-
Ottamistasi kuvista osa on hyviä ja osa...no...melko huonoja. Aika pahasti vedät itseltäsi mattoa jalkojen alta jos et ala karsimaan julkaistujen kuvien määrää. Julkaise portfoliossasi vain parhaat kuvat. Vain parhaat.
Siivoa myös Flickr-kuvistasi pois kaikki turhat. Jos siis haluat antaa vaikutelman ammattimaisesta kuvaajasta. Ne, jotka näkee, niin ne näkee. En kyllä tiedä kuuluvatko kohderyhmään, mutta silti. Kaikille tulee huteja, mutta niitä ei laiteta esille.
Ymmärrän, että hääasiakkaille on tärkeää nähdä, että "okei, tää jamppa on mukana koko illan ja ottaa 1000 kuvaa". Tee näille joku yksityinen galleria, jonne voit ohjata tyypit, jotka haluavat nähdä koko setin.
Käsittelyssä mennään presettipohjalta, jonka ymmärrän. Siihenkin kannattaisi kuitenkin hakea vaihtelua.
Tämä siis rakentavassa mielessä ja kaikella hyvällä.
Siivoa myös Flickr-kuvistasi pois kaikki turhat. Jos siis haluat antaa vaikutelman ammattimaisesta kuvaajasta. Ne, jotka näkee, niin ne näkee. En kyllä tiedä kuuluvatko kohderyhmään, mutta silti. Kaikille tulee huteja, mutta niitä ei laiteta esille.
Ymmärrän, että hääasiakkaille on tärkeää nähdä, että "okei, tää jamppa on mukana koko illan ja ottaa 1000 kuvaa". Tee näille joku yksityinen galleria, jonne voit ohjata tyypit, jotka haluavat nähdä koko setin.
Käsittelyssä mennään presettipohjalta, jonka ymmärrän. Siihenkin kannattaisi kuitenkin hakea vaihtelua.
-
- Viesti:
Sivuston tarkoitus ei ole olla suoranainen portfolio. Enemmän koen asian niin, että annan rehellisen kuvan tyylistäni ja itsestäni kuvaajana julkaisemalla enemmän kuin vaan muutaman erikoiskäsitellyn kuvan hääpäivästä. Asiakkaat ovat linjastaan tyytyväisempiä lopputulokseen, kun pääsevät näkemään kuvaajan tyyliä laajemmin. Itselläkin on mukavampi lähteä kuvaamaan keikkoja, kun tietää hääparin ymmärtävän tyylini.sensordust kirjoitti:Ottamistasi kuvista osa on hyviä ja osa...no...melko huonoja. Aika pahasti vedät itseltäsi mattoa jalkojen alta jos et ala karsimaan julkaistujen kuvien määrää. Julkaise portfoliossasi vain parhaat kuvat. Vain parhaat.
Postauksiin mahtuu tosiaan todella monta sellaista kuvaa, jotka eivät yksistään esiteltyinä varmasti näytä kummoisilta, suorastaan huonoilta, mutta saattavat jollain tavalla liittyä siihen päivän kulkuun ja sen takia haluan ne julkaista.
Suomessa on todella monta hääkuvaajaa, jotka tekevät portfolion meiningillä, että "vain parhaat" kuvat näytillä. Se toimii varmasti, mutta taas vaikeuttaa erottautumisessa, jos haluaa töitä saada. Niin kuin aikaisemmin kirjoitin, niin jonkunlaisen porfolio-ratkaisun saatan ottaa jossain vaiheessa käyttöön, mutta sitä en ole ehtinyt vielä suunnittelemaan tarkemmin.
Järjestään asiakkaat, jotka ottavat yhteyttä tykkäävät hieman erilaisesta lähestymistavasta ja ehkä jopa sen takia ovat yhteyttä ylipäätään ottaneet.
Mun Flickr-tili on aika vitsi ja en ole siellä kovinkaan aktiivinen. Sen vuoksi en sitä muistaakseni olekaan linkannut mihinkään. Olen Flickrissä lähinnä sen takia, että pääsen lukemaan muutamien yhteisöjen keskusteluja. Ihan hyvä vinkki sinänsä poistaa sieltä kaikki turhat kuvat, tuskin niistä mitään apua siihen on :)
Käsittelystä sen verran, että itse en tykkää siitä, että käsittelyssä on liikaa vaihtelua. Pyrin käsittelemään kaikki setin värikuvat kohtuullisen samankaltaisiksi ja samoin bw-kuvat. Todellakin hyödynnän käsittelyssä presettejä, sillä sellaisen kuvamäärän käsittely yhdenmukaisiksi vaatisi muuten älyttömästi työtä. Valotuksen korjailut, valkotasapainot, rajaukset ja hienosäätö tietenkin kuvakohtaisesti. Ei toimi mulle, että joku on seepiaa, toinen mustavalkoista ja sitten vielä kolmea erilaista käsittelyä värikuville. En tuomitse niitä, jotka niin tekee (moni tekeekin hyvin), mutta itse pyrin välttämään sitä.
On hauska huomata, kuinka valokuvaus jakaa mielipiteitä aika vahvasti (varsinkin tuolla toisessa ketjussa). Itse arvostan kyllä kuvaajia tyyleistä riippumatta. Moni kuvaaja kuva todella siistiä ns. perinteistä hääkuvausta, mutta jostain syystä en itse halua tuottaa kuitenkaan ihan samanlaista. Toistaiseksi kohdalleni on sattunut mahtavia asiakkaita ja palaute on ollut hyvää. Ilmeisesti jotain on teyhty kuitenkin oikein, kun ensi kesän alkaa olla varattu loppuun.
Kiitos vaan palautteista. Mahtavaa, jos(?) nimimerkki sensordust on saanut kipinän tästä ketjusta rekisteröityä foorumille.
-