Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
temama
Viestit: 10711
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja temama »

hkoskenv kirjoitti:
temama kirjoitti:Nyt rupes kiinnostaa!!!

Näkeeks tolla IR kameralla naikkosten vaatteidenkin läpi? häh??!!
Ei näe. Joskus kauan sitten oli jotain juttua siitä ja pitihän sitä tietysti kokeilla työpaikan ir-kameralla opiskelijatyttösiin. Ei se toimi noilla aallonpituuksilla, joita piikenno näkee, normaalien vaatteiden läpi.
voi että. harmi sinänsä. lollkikata!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
©pjm
Viestit: 6511
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

temama kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:
temama kirjoitti:Nyt rupes kiinnostaa!!!

Näkeeks tolla IR kameralla naikkosten vaatteidenkin läpi? häh??!!
Ei näe. Joskus kauan sitten oli jotain juttua siitä ja pitihän sitä tietysti kokeilla työpaikan ir-kameralla opiskelijatyttösiin. Ei se toimi noilla aallonpituuksilla, joita piikenno näkee, normaalien vaatteiden läpi.
voi että. harmi sinänsä. lollkikata!
temama, nautitaan vaan niistä kuumista hellepäivistä pitkin katsein kesäisin, sen lähemmäks ihoa ei päästä.... :(
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Aikajanalla pohjoisen reissu jäi heinäkuun loppuun. Toiseksi viimeiseinä päivänä kävin katsomassa miltä Lokassa näyttää, kun on jäänyt paikka katsomatta aikaisemmin. Ympäristö oli jopa yllättävän siisti ja huoliteltu, mutta yhtään ihmistä ei näkynyt koko iltana missään. Koira haukkui kylläkin kylänraitilla.

Kylässä on selvä asutuskeskus ja sieltä löytyi muutama autioi heti läheltä toisiaan.

Kuva

Yksi näistä oli lähivuosina ilmeisesti lopettanut kauppa. Näyteikkunat ummessa ja plakaatti poistettu.

Kuva

Kuva

Sitten itse maha missä painitaan...

Kuva

Padon niskalta katsottuna löytyy melko surreaalinen näkymä - kuin aava meri konsanaan. Se on toisaalta sellainen näkymä, että ihmisen pitää se itse nähdä enkä kuvaa laita. Vähän on hämärään jäänyt, mitä koko altaalla saatiin aikaiseksi.

Ennen hukutusta naapurin partisaanit raidasivat kylän.

Kuva

Paluureitillä kohti Tanhuaa suoralla tiellä keskellä ei mitään pilkotti pöheiköstä talonpahanen ja pihalla tuommoinen Peugeot Farmari.

Kuva

Kuva
aikaarska
Viestit: 12997
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Karuja kuvia, mutta omalla tavallaan mielenkiintoisia. Tuo pato-kuva on melko jämäkkä, ja herättää tosiaan ajatuksia mitä sen takana on...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
jopisalo
Viestit: 979
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Muistoja herättelit: Kävimme kihlaparina Lokassa 1970 (kääkälle: volkkarilla), pato oli hiljan valmistunut ja allasta täytettiin. Altaan alle jäi osa kylän taloista, ilmeisesti ainakin osalle heistä oli rakennettu uutta padon lähelle, siksi normaalia tiheämpi lapinkylä. Altaaseen oli jätetty kaikki rakennukset ja hirmuinen määrä metsää jostain käsittämättömästä syystä. Myöhemmin moka tajuttiin kun puusto lähti osin liikkeelle ja esti kalastuksen.. Allas tyhjennettiin ja osa puustosta otettiin talteen. Porttipahta valmistui myöhemmin ja siellä oltiin viisaampia, puusto korjattiin heti pois.
-Altaisiin varastoidulla vedellä saadaan Kitisen ja Kemijoen voimalaitokset käymään yli talven kun muuten virtaamat ovat talviaikaan kovin pieniä. Lokka virtaa Vuotson kautta Porttipahtaan. Tuossa padossa oli (varmaan vieläkin) joku 50kw luokkaa sähkögeneraattori, sen kautta pitävät luirossa pientä virtausta. -70 kyläläiset olivat hyvin katkeria kun eivät saaneet patogeneraattorista sähköä vaan joutuivat käyttämään agrikaatteja. Myöhemmin se kait korjaantui.
Mulla on yksi padolta pohjoiseen otettu alivalottunut dia(eikä ollut jalustaa) jossa metsä on vielä sulavien jäitten keskellä kesäyön auringossa toukokuun lopulla. Jos sallit laitan tähän linkin( otan pois jos häiritsee):
https://drive.google.com/open?id=1EbRWk ... lpRWs0mM2h" onclick="window.open(this.href);return false;
Meillä on olohuoneen seinällä työkaverin tuosta maalaama isohko taulu.
Alueesta kiinnostuneille ja muutoinkin Lapin taudin eriasteisista vaivoista kärsiville suosittelen Paulaharjun kirjaa Sompio.
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Juu, telellä saa nattaset esiin :] Näkymä silmin on vähän hassu eikä sovi oikein ympäristöönsä verrattuna maanosan muihin järviin. Siksi Lokka kuuluu sellaisiin suomalaisnäkymiin, jotka tulee tiedostaa käymällä paikalla. Rannoilla kilisee puunsälää hiljalleen - kuin jäätyneet oksat sateen jälkeen.
JL Anttola

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

No nyt veljet herätti uteliaisuuden...

Möhköenduromiesten seikkailukertomuksia katellu noista maisemista, mutta niissä kuvat on ojanylityksistä, missä ukot raahaa moottoripyörän rotjaketta... ne ei oo niinkään herättäny kiinnostusta ite lähteä. Niistä muistelisin, että jottain ihme reittejä on Tulppion, Lokan ja Vuotson väleillä, saatan muistaa väärin. Ei jää sellaset paikat jutuista mieleen, missä ei oo ite kulkenu. Eli sitä ihmettelin, että jos tuonne Lokkaan ajas oikeesti leikkiendurolla, onks se pistoraide vai pääseekö mitään väyliä länteen tulematta takas etelän suuntaan? Lokan altaan itäpuolelta ei varmaan mitään ajoneuvolle sopivaa reittiä mee. Tai saattaa jo olla aika hypoteettinen kysymys kohta seitenkymppiselle, mutta ainahan sitä voip haaveilla... oikeesti oon kaikki Saariselän suunnan reissut paahtanu issoo tietä noissa maisemissa, oon sitte ollu autolla tahe moottoripyörällä liikkeellä (kerran jopa ilmojen teitä työnantajan vaatimuksesta...), että ois siinä korjaamista. Pientankkisen leikkienduron kanssa tuolla on yks ongelma mistä saap bensaa, se mennee omalla tankillaan vaan parisattaa kilsaa, mutta melko pienellä vaivalla saap kyllä toisen mokoman kulkemaan mukana. Kamerakin siihen kyytiin kyllä mahtuis, ko tyytyy pieneen, esmerkiks epeliin.

Meillä pyöriteltiin päätä, kun joskus luettiin ryssän suunnitelmista kääntää Siperian jokien suuntaa; liekö oltu täällä sen viisaampia? Ryssä ei sentään toteuttanu...

Jaakko
jaava
Viestit: 2044
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kalastusta Nattasten juurella
Mä olin (olikohan -74) kalassa Vuotsossa, missä kaveri oli opettajana. Sinne ajettiin Vuotson kylän pohjoispuoleta pientä hiekkatietä altaan läheisyydessä pahuksen pitkään .. olisko ollut useita kymmeniä kilometrejä. Tietysti mun pompannappi Fiat:lla. Tie olis jatkunut pidemmällekin itään, mutta kaveri tunsi kalapaikan. Se oli aika tarkkaa touhua autolle, mutta moottoripyörällä suht helppo reitti.
Kalastus oli erikoista, koska silloin metsänpohjan humus ja puunjuuret muodosti hirveän rantaryteikön, jossa oli pieniä altaita missä kalat tykkäs majailla. Niiden rantoja kahlattiin ja aina kun hauki lähti liikkeelle, niin heitettiin perään. Yleensä kala otti kiinni, mutta juuri koskaan ei saanut ylös, kun ne meni juurakoiden väliin. Yhtään kalaa en saanut tuomisiksi siltä reissulta, mutta kuvia jäi juurakoihin monta.
Jaa nii, kalastaessa ei voinut juuri avata suuta, koska hyttyset meni myös sinne. Korviin ja silmiinkin, mutta suussa kourallinen hyttysiä tuntuu melkosen inhottavalta.

Lopuksi alkoi sataa ja kotiin oli kiire lähteä, koska kuulemma virtaava vesi söi helposti paluutien poikki.
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Taitaa olla tuttu hiekkatie. Jos se on se, minkä päässä on tosiaan venesatama. Pitkä ja Land Cruiser -kuntoinen.

--

Vaihteeksi paikallinen autio Asikkalasta. Jopa muutama värikin löytänyt tiensä kuvaan.

Kuva

Jos yhteen kuvaan tiivistäisi, se olisi tämä, missä koko perintö. Lautakasa, puimuri, romu ja punainen navetta.

Kuva

Kuva

Sampo 10 -puimuri.

Kuva

British Leyland 285

Kuva

Itse navetta

Kuva

Päärakennus

Kuva

Lukittu

Kuva

...

Kuva

Oi aamu kamala,
jäi mäkeen vanha Samara.

Tuo Leyland taas jo kankee,
jo lentää,
SIRKKELIT HANKEEN!
temama
Viestit: 10711
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja temama »

Jämäkän varmaa kuvaa taas !
Noi ruosteenpunaset kuuset on kyllä huikkasen skitson näköisiä. Varsinkin jos ei tiedä, mikä juju siinä on taustalla. Saattaapi olla ihan hyödyllinne efekti jossain tilanteessa/kuvaaiheessa!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jooh, no taitaa jäädä keväälle tuon ja muiden suotimien käyttö enemmän. Ei oikein talvella ole virkaa IR-touhuissa jos ei mustaa taivasta päivällä jahtaa. Tai sitten löydä jotain valiomuotoisia havupuita. Puskista kyllä paljastuu talvella roinaa, mutta siinähän ne möllöttää rankoina edessä ilman lehtiä.
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tammermatic Tampereelta. Ajelin Hervannan takamailla ja pusikossa nökötti tämmöinen konstruktio. Ajokki -linjuri Tammermatic -pesuriin parkkeerattuna. Siihen on jäänyt linjan ajamiset niille sijoilleen.

Ajokki takaa päin. Ensivilkaisulla oli hieman vaikeaa hahmottaa, miten päin tuo tuossa oikeastaan onkaan.

Kuva

Pesulinja sivulta Atlas Copco -generaattorin/kompurakärryn, tai mikä lie, kera:

Kuva

Tammermatic Raindrop V3.1 - Made in Finland
380V, 3.3kW ja 10A sulakkeet

Kuva

Alhonen & Lastunen O.Y.

Kuva

Linja 75 XXXX (?) - Tampere

Kuva
aikaarska
Viestit: 12997
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Aika hieno löytö tämä Tammermaticin pöheikkö! Hyviä kuvia!

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
©pjm
Viestit: 6511
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Nyt o mielenkiintoinen sarja! Ollu joskus rekisterissä tunnuksilla IFL-38. Mikä lie tuo eka paikkakunta...?

Tekniset tiedot
Alustamerkki: Volvo
Alustamalli: B635
Akseliväli: mm
VIN: 3495
Korimerkki: Ajokki
Korimalli:
Sarjanumero: 2249
Istumapaikat: kpl
Käyttöönotto: 1966-10-31
Mitat: 11,5 m x m
Ovet:

Helppo nakki se sitten olikin: Ponsa-Tampere. :)


Hito paljo vaikeempi homma paikallistaa tuo kuvien paikka.... ;)
Pan
Viestit: 1464
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Pan »

On muuten takapuskuri kiinnitetty rautalangalla fillarikoukkujen jäänteisiin. Ei kovin pitkää matkaa olisi mukana seurannut. :)
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kato prkle. En ihan heti huomannut vaikka muuten hinkkasin Silver Efexissä linjurin päätyä :D

--

Unohdetut padot, kylmenneet kuistit

Sarja joulun pyhiltä Porraskoskelta Hämeen korvesta. Kävin taas muistelemassa hetkeä, jolloin Nikonit ui ensimmäisen kerran vuonna 2012 jouluna. Nyt kun vettä on vieläkin poskettomasti enempi puroissa ja lasku-uomissa kuin normaalisti, oli vanhalla voimalaitospadolla hyvä pöhinä menossa.

Kuva

Vapaalasku-uoman patoluukku:

Kuva

Viereisellä kukkulalla olikin sopivasti autio odottamassa vuoroaan

Kuva

Kuva

Näissä tuvissa lienee vielä ihan elämääkin, ainakin jossain kohti vuotta. Eihän tämä sarja näitä pois sulje, kunhan rajaseutua on vaan.

Kuva

Tila-autoni oli rata-autoni

Kuva

On lumet joulun nää muisto vain.
mattimi
Viestit: 868
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Esteetön auto! Joku tullut ulos rollaattorilla?
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Khyll. Siit on takakontista liukumäki ojan penkalle suoraan.

--

Samalta suunnalta parikyt kilsaa toisaalle löytyy Palsan Wehnämylly.

Kuva

Kuva

Harmi että keli oli tukossa. Lähtiessä paistoi Asikkalassa aurinko ja 50km päässä harmaata. Nyt on kuitenkin hyvä aika kierrellä myllyjä ja patoja kun vettä on keskimääräisen kevättulvan verran jokiuomissa.

--

Laitetaan myllyn seuraksi otantaa Luopioisten kylänraitilta mikä ei ole monenkaan kilometrin päässä. Siinä on heti pian kunnon tienvarsitönö alkuun.

Kuva

Muutaman mutkan takana joku isompi pytinki / talo sortunut pöheikköön, sekin tien varrella.

Kuva

Halkopinon päällä kasvoi sammalta ja ruusuja. Lienee hyvä tovi edellisestä lämmityksestä...

Kuva

Ja pian ollaan Luopioisten Linjojen tienvarsivarikolla.

Kuva

Ei tarvitse montaa kilometriä jatkaa, kun aika korjaa pois taas yhden yrityksen jättäen konehallit metsän siimekseen.

Kuva

Autokorjaamo T:mi Keijo Nurminen

Kuva

Toimisto/Varasto mikälie hallien vieressä pöheikössä.

Kuva

Hiekkapuhallushallissa on ainakin puhallettu fillari ja kasa renkaita.

Kuva
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Hetkeksi Satakuntaan. Pohjoisen matkan jälkeisiä ruutuja pyörälenkiltä jostain Punapakan ja Nakkilan seuduilta. Sovitaan että Nakkilasta on.

Kuva

Viereisen ladon ovi oli raollaan ilta-aurinkoon päin ja se valaisi sisältä sopivasti jonkin vanhan puintivehkeen (?)

Kuva

Pihalla oli lisää noita rojuja.

Kuva

Muutaman kilsan päässä nökötti pusikossa lisää roinaa.

Kuva

Kuva

Nakkilan asutuskeskuksesta päin jäi kortille tuollainen himmeli:

Kuva

Nakkilaan pitää tehdä pari reissua lisää, sen verran rämää settiä oli.
©pjm
Viestit: 6511
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Tuon edellisen sarjan lopussa olevista mustavalkoisista osa tuttuja meille. Et käyny tuossa klapikasan rakennuksessa sisällä?

Nii joo, vattuja noitte klapien päällä kasvaa. ;)
Lukittu