Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Maffer
Viestit: 22641
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pärrrr. Hypätään ajassa eteen päin monta kuukautta edellisestä osasta (palataan toki takaisin). Marraskuun kunniaksi sarja vanhan nelostien varresta.

Kuva

Baarin nimiplakaatissa lukee Highway Hill Saloon...mutta onko sittenkään?

Kuva

Kuva

Tässä kohtaan piti hieraista silmiä:

Kuva

Nimittäin, IR-suodattimella paljasti yrityshämäyksen bannerin läpi.

Kuva

Tähän sen jätin.

Kuva

Alfa Romulo

Kuva

S niin kuin Istuin.

Kuva

Milloin lie mylly pyörinyt viimeksi?

Kuva

Pumputkin pyörineet useamman vuosikymmenen. IR-suotimella näkyi polttoainelaatujen tarroituksesta sukkana läpi vanhat lukemat.

Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
©pjm
Viestit: 6452
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Hito hyvä mesta!

Tullu tuolla ajeltua yleensä pimeen aikaan ja huomaamatta on jäänyt....

Yllättävä juttu tuo Cokis banderollin läpivalaisu.

Eedit: Netistä lainattu: Kiinteistössä oli polttoaineiden jakeluasema vuosina 1966-93
aikaarska
Viestit: 12952
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, nyt on kyllä helmi mesta tälläisille valokuville!!

Varsinainen länkkärimesta . Clint Eastwood vain puuttuu kuvista ;-)

Teki myös vaikutuksen, miten IR kuva paljastaa alla olevia merkintöjä yms. Näkyykö se IR näkymässä suoraan noin selvästi, vai täytyykö kikkailla kanavilla tai muilla jipoilla?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
temama
Viestit: 10655
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja temama »

Nyt ruoes kiinnostaa!!!

Näkeeks tolla IR kameralla naikkosten vaatteidenkin läpi? häh??!!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 22641
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Näkyy suoraan etsimestä (jos EVF) ja takanäytöltä läpi modatulla kameralla kun ei tartte valottaa viittä minuuttia. Siinähän se hieman hyppäs silmille ja piti oikein alkaa kattoa mitä takatöllössä oikein näkyy kun silmillä näkyy cokis-banneri. Ohuesta muovikalvosta menee läpi ja vaikkapa auton tummennetut ikkunat on suoraan tavallisen lasin näköistä eli ei himmennä ollenkaan. Bannerissa ilmeiseti likaantunutta hienojakoista harsoa/kalvoa tuossa mistä ei silmällä näe läpi oikein millään.
hkoskenv
Viestit: 4483
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

temama kirjoitti:Nyt ruoes kiinnostaa!!!

Näkeeks tolla IR kameralla naikkosten vaatteidenkin läpi? häh??!!
Ei näe. Joskus kauan sitten oli jotain juttua siitä ja pitihän sitä tietysti kokeilla työpaikan ir-kameralla opiskelijatyttösiin. Ei se toimi noilla aallonpituuksilla, joita piikenno näkee, normaalien vaatteiden läpi.
Hannu
temama
Viestit: 10655
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja temama »

hkoskenv kirjoitti:
temama kirjoitti:Nyt rupes kiinnostaa!!!

Näkeeks tolla IR kameralla naikkosten vaatteidenkin läpi? häh??!!
Ei näe. Joskus kauan sitten oli jotain juttua siitä ja pitihän sitä tietysti kokeilla työpaikan ir-kameralla opiskelijatyttösiin. Ei se toimi noilla aallonpituuksilla, joita piikenno näkee, normaalien vaatteiden läpi.
voi että. harmi sinänsä. lollkikata!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
©pjm
Viestit: 6452
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

temama kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:
temama kirjoitti:Nyt rupes kiinnostaa!!!

Näkeeks tolla IR kameralla naikkosten vaatteidenkin läpi? häh??!!
Ei näe. Joskus kauan sitten oli jotain juttua siitä ja pitihän sitä tietysti kokeilla työpaikan ir-kameralla opiskelijatyttösiin. Ei se toimi noilla aallonpituuksilla, joita piikenno näkee, normaalien vaatteiden läpi.
voi että. harmi sinänsä. lollkikata!
temama, nautitaan vaan niistä kuumista hellepäivistä pitkin katsein kesäisin, sen lähemmäks ihoa ei päästä.... :(
Maffer
Viestit: 22641
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Aikajanalla pohjoisen reissu jäi heinäkuun loppuun. Toiseksi viimeiseinä päivänä kävin katsomassa miltä Lokassa näyttää, kun on jäänyt paikka katsomatta aikaisemmin. Ympäristö oli jopa yllättävän siisti ja huoliteltu, mutta yhtään ihmistä ei näkynyt koko iltana missään. Koira haukkui kylläkin kylänraitilla.

Kylässä on selvä asutuskeskus ja sieltä löytyi muutama autioi heti läheltä toisiaan.

Kuva

Yksi näistä oli lähivuosina ilmeisesti lopettanut kauppa. Näyteikkunat ummessa ja plakaatti poistettu.

Kuva

Kuva

Sitten itse maha missä painitaan...

Kuva

Padon niskalta katsottuna löytyy melko surreaalinen näkymä - kuin aava meri konsanaan. Se on toisaalta sellainen näkymä, että ihmisen pitää se itse nähdä enkä kuvaa laita. Vähän on hämärään jäänyt, mitä koko altaalla saatiin aikaiseksi.

Ennen hukutusta naapurin partisaanit raidasivat kylän.

Kuva

Paluureitillä kohti Tanhuaa suoralla tiellä keskellä ei mitään pilkotti pöheiköstä talonpahanen ja pihalla tuommoinen Peugeot Farmari.

Kuva

Kuva
aikaarska
Viestit: 12952
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Karuja kuvia, mutta omalla tavallaan mielenkiintoisia. Tuo pato-kuva on melko jämäkkä, ja herättää tosiaan ajatuksia mitä sen takana on...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
jopisalo
Viestit: 979
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Muistoja herättelit: Kävimme kihlaparina Lokassa 1970 (kääkälle: volkkarilla), pato oli hiljan valmistunut ja allasta täytettiin. Altaan alle jäi osa kylän taloista, ilmeisesti ainakin osalle heistä oli rakennettu uutta padon lähelle, siksi normaalia tiheämpi lapinkylä. Altaaseen oli jätetty kaikki rakennukset ja hirmuinen määrä metsää jostain käsittämättömästä syystä. Myöhemmin moka tajuttiin kun puusto lähti osin liikkeelle ja esti kalastuksen.. Allas tyhjennettiin ja osa puustosta otettiin talteen. Porttipahta valmistui myöhemmin ja siellä oltiin viisaampia, puusto korjattiin heti pois.
-Altaisiin varastoidulla vedellä saadaan Kitisen ja Kemijoen voimalaitokset käymään yli talven kun muuten virtaamat ovat talviaikaan kovin pieniä. Lokka virtaa Vuotson kautta Porttipahtaan. Tuossa padossa oli (varmaan vieläkin) joku 50kw luokkaa sähkögeneraattori, sen kautta pitävät luirossa pientä virtausta. -70 kyläläiset olivat hyvin katkeria kun eivät saaneet patogeneraattorista sähköä vaan joutuivat käyttämään agrikaatteja. Myöhemmin se kait korjaantui.
Mulla on yksi padolta pohjoiseen otettu alivalottunut dia(eikä ollut jalustaa) jossa metsä on vielä sulavien jäitten keskellä kesäyön auringossa toukokuun lopulla. Jos sallit laitan tähän linkin( otan pois jos häiritsee):
https://drive.google.com/open?id=1EbRWk ... lpRWs0mM2h" onclick="window.open(this.href);return false;
Meillä on olohuoneen seinällä työkaverin tuosta maalaama isohko taulu.
Alueesta kiinnostuneille ja muutoinkin Lapin taudin eriasteisista vaivoista kärsiville suosittelen Paulaharjun kirjaa Sompio.
Maffer
Viestit: 22641
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Juu, telellä saa nattaset esiin :] Näkymä silmin on vähän hassu eikä sovi oikein ympäristöönsä verrattuna maanosan muihin järviin. Siksi Lokka kuuluu sellaisiin suomalaisnäkymiin, jotka tulee tiedostaa käymällä paikalla. Rannoilla kilisee puunsälää hiljalleen - kuin jäätyneet oksat sateen jälkeen.
JL Anttola

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

No nyt veljet herätti uteliaisuuden...

Möhköenduromiesten seikkailukertomuksia katellu noista maisemista, mutta niissä kuvat on ojanylityksistä, missä ukot raahaa moottoripyörän rotjaketta... ne ei oo niinkään herättäny kiinnostusta ite lähteä. Niistä muistelisin, että jottain ihme reittejä on Tulppion, Lokan ja Vuotson väleillä, saatan muistaa väärin. Ei jää sellaset paikat jutuista mieleen, missä ei oo ite kulkenu. Eli sitä ihmettelin, että jos tuonne Lokkaan ajas oikeesti leikkiendurolla, onks se pistoraide vai pääseekö mitään väyliä länteen tulematta takas etelän suuntaan? Lokan altaan itäpuolelta ei varmaan mitään ajoneuvolle sopivaa reittiä mee. Tai saattaa jo olla aika hypoteettinen kysymys kohta seitenkymppiselle, mutta ainahan sitä voip haaveilla... oikeesti oon kaikki Saariselän suunnan reissut paahtanu issoo tietä noissa maisemissa, oon sitte ollu autolla tahe moottoripyörällä liikkeellä (kerran jopa ilmojen teitä työnantajan vaatimuksesta...), että ois siinä korjaamista. Pientankkisen leikkienduron kanssa tuolla on yks ongelma mistä saap bensaa, se mennee omalla tankillaan vaan parisattaa kilsaa, mutta melko pienellä vaivalla saap kyllä toisen mokoman kulkemaan mukana. Kamerakin siihen kyytiin kyllä mahtuis, ko tyytyy pieneen, esmerkiks epeliin.

Meillä pyöriteltiin päätä, kun joskus luettiin ryssän suunnitelmista kääntää Siperian jokien suuntaa; liekö oltu täällä sen viisaampia? Ryssä ei sentään toteuttanu...

Jaakko
jaava
Viestit: 2043
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kalastusta Nattasten juurella
Mä olin (olikohan -74) kalassa Vuotsossa, missä kaveri oli opettajana. Sinne ajettiin Vuotson kylän pohjoispuoleta pientä hiekkatietä altaan läheisyydessä pahuksen pitkään .. olisko ollut useita kymmeniä kilometrejä. Tietysti mun pompannappi Fiat:lla. Tie olis jatkunut pidemmällekin itään, mutta kaveri tunsi kalapaikan. Se oli aika tarkkaa touhua autolle, mutta moottoripyörällä suht helppo reitti.
Kalastus oli erikoista, koska silloin metsänpohjan humus ja puunjuuret muodosti hirveän rantaryteikön, jossa oli pieniä altaita missä kalat tykkäs majailla. Niiden rantoja kahlattiin ja aina kun hauki lähti liikkeelle, niin heitettiin perään. Yleensä kala otti kiinni, mutta juuri koskaan ei saanut ylös, kun ne meni juurakoiden väliin. Yhtään kalaa en saanut tuomisiksi siltä reissulta, mutta kuvia jäi juurakoihin monta.
Jaa nii, kalastaessa ei voinut juuri avata suuta, koska hyttyset meni myös sinne. Korviin ja silmiinkin, mutta suussa kourallinen hyttysiä tuntuu melkosen inhottavalta.

Lopuksi alkoi sataa ja kotiin oli kiire lähteä, koska kuulemma virtaava vesi söi helposti paluutien poikki.
Maffer
Viestit: 22641
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Taitaa olla tuttu hiekkatie. Jos se on se, minkä päässä on tosiaan venesatama. Pitkä ja Land Cruiser -kuntoinen.

--

Vaihteeksi paikallinen autio Asikkalasta. Jopa muutama värikin löytänyt tiensä kuvaan.

Kuva

Jos yhteen kuvaan tiivistäisi, se olisi tämä, missä koko perintö. Lautakasa, puimuri, romu ja punainen navetta.

Kuva

Kuva

Sampo 10 -puimuri.

Kuva

British Leyland 285

Kuva

Itse navetta

Kuva

Päärakennus

Kuva

Lukittu

Kuva

...

Kuva

Oi aamu kamala,
jäi mäkeen vanha Samara.

Tuo Leyland taas jo kankee,
jo lentää,
SIRKKELIT HANKEEN!
temama
Viestit: 10655
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja temama »

Jämäkän varmaa kuvaa taas !
Noi ruosteenpunaset kuuset on kyllä huikkasen skitson näköisiä. Varsinkin jos ei tiedä, mikä juju siinä on taustalla. Saattaapi olla ihan hyödyllinne efekti jossain tilanteessa/kuvaaiheessa!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 22641
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jooh, no taitaa jäädä keväälle tuon ja muiden suotimien käyttö enemmän. Ei oikein talvella ole virkaa IR-touhuissa jos ei mustaa taivasta päivällä jahtaa. Tai sitten löydä jotain valiomuotoisia havupuita. Puskista kyllä paljastuu talvella roinaa, mutta siinähän ne möllöttää rankoina edessä ilman lehtiä.
Maffer
Viestit: 22641
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tammermatic Tampereelta. Ajelin Hervannan takamailla ja pusikossa nökötti tämmöinen konstruktio. Ajokki -linjuri Tammermatic -pesuriin parkkeerattuna. Siihen on jäänyt linjan ajamiset niille sijoilleen.

Ajokki takaa päin. Ensivilkaisulla oli hieman vaikeaa hahmottaa, miten päin tuo tuossa oikeastaan onkaan.

Kuva

Pesulinja sivulta Atlas Copco -generaattorin/kompurakärryn, tai mikä lie, kera:

Kuva

Tammermatic Raindrop V3.1 - Made in Finland
380V, 3.3kW ja 10A sulakkeet

Kuva

Alhonen & Lastunen O.Y.

Kuva

Linja 75 XXXX (?) - Tampere

Kuva
aikaarska
Viestit: 12952
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Aika hieno löytö tämä Tammermaticin pöheikkö! Hyviä kuvia!

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
©pjm
Viestit: 6452
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Nyt o mielenkiintoinen sarja! Ollu joskus rekisterissä tunnuksilla IFL-38. Mikä lie tuo eka paikkakunta...?

Tekniset tiedot
Alustamerkki: Volvo
Alustamalli: B635
Akseliväli: mm
VIN: 3495
Korimerkki: Ajokki
Korimalli:
Sarjanumero: 2249
Istumapaikat: kpl
Käyttöönotto: 1966-10-31
Mitat: 11,5 m x m
Ovet:

Helppo nakki se sitten olikin: Ponsa-Tampere. :)


Hito paljo vaikeempi homma paikallistaa tuo kuvien paikka.... ;)
Lukittu