Spegen nuoruuden valokuvasotaretket (40 filmivalokuvaa)
-
- Viesti:
Re: Spegen nuoruuden valokuvasotaretket (40 filmivalokuvaa)
Surkea resoluutio filmillä? Enemmän 200€ pöntöllä irtoaa kun ei-PS kuvalla jos ei metritolkulla metsään tarkenna. Värit on ihmisen oma keksintö vaikka luminositeetilla pärjäisi muuten. Ja niitä MV-sävyliukuja ei digillä saa ilman bayerin poistoa kuitenkaan.
-
Yhden suureen optimointi kaiken muun kustannuksella on jotain erikoistapauksia lukuunottamatta laiha lohtu käytännön mittaustekniikassa. Niin tässäkin.Maffer kirjoitti:Surkea resoluutio filmillä? Enemmän 200€ pöntöllä irtoaa kun ei-PS kuvalla jos ei metritolkulla metsään tarkenna.
Mitä sinä tällä tarkoitat? Trikromaattinen näkö on fysiologinen tosiasia, jonka kehittymisen syy on ilmeinen keino saada enemmän käyttökelpoista informaatiota ympäristöstä kohtuullisin resurssein. Saman informaation kuin näkösolujen jakaminen eri spektrialueille herkkiin tuottaminen resoluutiota tai näköaivokuoren prosessointikapasiteettia kasvattamalla tai muilla aistein tulisi paljon "kalliimmaksi" (biologisissa resursseissa mitaten). Värinäkö ei ole mikään ihmisen erityisominaisuus vaan sen eri versiot ovat hyvin yleisiä monessa pääjaksossa ja se on paljon ihmistä vanhempaa evoluutiota.Värit on ihmisen oma keksintö vaikka luminositeetilla pärjäisi muuten.
Mitä kiinnostavaa tietoa virheetön mustavalkoinen sävyliuku antaa kuvatusta kohteesta? Tai mitä merkitystä sellaisella muuten on? Ketä kiinnostaa jäädä sihtaamaan yksittäisiä vääränvärisiä pikseleitä alueelta, jossa on suuri yhtenäinen pinta ja sisältää siten oletettavasti hyvin vähän tietoa kuvaushetkellä vallinneesta todellisuudesta?Ja niitä MV-sävyliukuja ei digillä saa ilman bayerin poistoa kuitenkaan.
Hannu
-
Mikä ihmeen oma keksintö?Maffer kirjoitti:Värit on ihmisen oma keksintö vaikka luminositeetilla pärjäisi muuten.
Kyllä ainakin minä olen syntymästäni asti nähnyt kaiken väreinä.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
- Viesti:
Aivot ne värit tulkitsee. Jotkut ei näe ollenkaan. Sun sigun kamalla kuulemma näkee jotain muutakin.
-
Osalla naisista on tetrakromaattinen värinäkö: normaalien kolmen (punainen, vihreä ja sininen) lisäksi he näkevät neljännen värin.Maffer kirjoitti:Aivot ne värit tulkitsee.
One study suggested that 15% of the world's women might have the type of fourth cone whose sensitivity peak is between the standard red and green cones, giving, theoretically, a significant increase in color differentiation. Another study suggests that as many as 50% of women and 8% of men may have four photopigments and corresponding increased chromatic discrimination compared to trichromats. In 2010, after twenty years of study of women with four types of cones (non-functional tetrachromats), neuroscientist Dr. Gabriele Jordan identified a woman who could detect a greater variety of colors than trichromats could, corresponding with a functional tetrachromat (or true tetrachromat).
-
- Viesti:
Niin. Mutta niin yleensä eikö se, että näkee vaikka metsässä vihreitä (?) puita ala pännimään vaikkapa siinä lasketun keski-iän paikkeilla? Johan se käy tylsäksi jos samaa pitäisi nähdä loputkin.
Jos vaikkapa joka päivä aamulla näkisi 30 vuotta saman WC:n oven, niin eikö jossain välissä tee mieli potkaista siihen reikää?
Jos vaikkapa joka päivä aamulla näkisi 30 vuotta saman WC:n oven, niin eikö jossain välissä tee mieli potkaista siihen reikää?
-
En ole tuollaista huomannut. Minulle sopii vihreä metsä varmaan loppuiän. Yleensä muut värit ovat merkkejä isoista ongelmista.Maffer kirjoitti:Niin. Mutta niin yleensä eikö se, että näkee vaikka metsässä vihreitä (?) puita ala pännimään vaikkapa siinä lasketun keski-iän paikkeilla? Johan se käy tylsäksi jos samaa pitäisi nähdä loputkin.
Vielä vähemmän kuin tekee mieli sahata vihreät puut poikki ja polttaa ne. Siinä vaiheessa sitä asustaa yleensä omassa kämpässä ja tietää että sitä saa sitten neuvotella sen vessan peilin takaa vihaisesti tuijottavan tyypin kanssa kuka maksaa uuden oven ja kuka asentaa sen. Sen kaverin kanssa jää häviölle aina. Kyllä se lupaa ummet ja lammet, mutta ei se ikinä lähde kauppaan hakemaan tavaraa tai osallistu talkoisiin. Kunhan vain mulkoilee peilistään kypsyneen näköisenä aina kun vilkaisee.Jos vaikkapa joka päivä aamulla näkisi 30 vuotta saman WC:n oven, niin eikö jossain välissä tee mieli potkaista siihen reikää?
Hannu
-
Voehan toveri temaman peilitön digitaalikamera!
Pitihän se arvata, että kunnianarvoisa Hannu Koskenkorva löytää narisemisen aihetta nuoruuteni filmivalokuvista! Olen Hannu vilpittömän pahoillani, jos nämä filmikuvani eivät antaneet sinulle täydellistä visuaalisteknistä valokuvanautintoa.
Myönnän toki, että jo pitkään hyvillä digitaalikameroilla ja nykyisin varmaan jo paremmilla kamerapuhelimillakin pääsee parempaan kuvanlaatuun. Julkaisemieni filmikuvien terävyyttä heikentää myös se tosiasia, että skannasin kuvat edullisella Epson V500-tasoskannerilla. Huippuluokan filmiskannerilla olisi varmasti päässyt parempaan terävyyteen ja ehkä myös väri- ja sävytoistoon.
Rahalan sedät ovat imeneet minut takavuosina kuitenkin niin kuiviin, ettei ole ollut enää varaa ja haluakaan hankkia erillistä filmiskanneria. Toisaalta nämä filmikuvani ovat kelvanneet erinomaisesti suurimmalle osalle DC.netin kansaa, joka ymmärtää että valokuvassa sisältö on paljon tärkeämpää, kuin viimeisen päälle oleva tekninen laatu mikrokontrasteineen ja 3D-efekteineen.
En menetä siis mielenrauhaani, vaikka pari pikselirunkkua itkeekin filmikuvistani uupuvaa hienoterävyyttä. Mitä värikylläisyyteen tulee, reiluna savolaisena valokuvamarsalkkana päätin tarjoilla nämä valokuvat kansalle kunnon väreillä, ettei kukaan itke ainakaan kuvien haaleutta ja väriloiston puutetta.
Kaikkia ei voi kuitenkaan miellyttää ja kokemusteni mukaan juuri Hannu Koskenkorva on yksi pahimmista valittajista ja pilkunnussijoista!
Pitihän se arvata, että kunnianarvoisa Hannu Koskenkorva löytää narisemisen aihetta nuoruuteni filmivalokuvista! Olen Hannu vilpittömän pahoillani, jos nämä filmikuvani eivät antaneet sinulle täydellistä visuaalisteknistä valokuvanautintoa.
Myönnän toki, että jo pitkään hyvillä digitaalikameroilla ja nykyisin varmaan jo paremmilla kamerapuhelimillakin pääsee parempaan kuvanlaatuun. Julkaisemieni filmikuvien terävyyttä heikentää myös se tosiasia, että skannasin kuvat edullisella Epson V500-tasoskannerilla. Huippuluokan filmiskannerilla olisi varmasti päässyt parempaan terävyyteen ja ehkä myös väri- ja sävytoistoon.
Rahalan sedät ovat imeneet minut takavuosina kuitenkin niin kuiviin, ettei ole ollut enää varaa ja haluakaan hankkia erillistä filmiskanneria. Toisaalta nämä filmikuvani ovat kelvanneet erinomaisesti suurimmalle osalle DC.netin kansaa, joka ymmärtää että valokuvassa sisältö on paljon tärkeämpää, kuin viimeisen päälle oleva tekninen laatu mikrokontrasteineen ja 3D-efekteineen.
En menetä siis mielenrauhaani, vaikka pari pikselirunkkua itkeekin filmikuvistani uupuvaa hienoterävyyttä. Mitä värikylläisyyteen tulee, reiluna savolaisena valokuvamarsalkkana päätin tarjoilla nämä valokuvat kansalle kunnon väreillä, ettei kukaan itke ainakaan kuvien haaleutta ja väriloiston puutetta.
Kaikkia ei voi kuitenkaan miellyttää ja kokemusteni mukaan juuri Hannu Koskenkorva on yksi pahimmista valittajista ja pilkunnussijoista!
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
Turhaan sinä olet pahoillasi ja yhtä turhaan soitat suutasi. Sanoin, että ne ovat ihan OK reissukuvia. Sen kummempaa kunniamainintaa ei maisemakuva minulta saa. Ei ainakaan sellainen jossa on tusinatavallisia jorpakoita, puskia, tuntureita tai selkäjänteisiä elukoita ilman mitään erityistä kiinnostavaa. Kuvan (ja sen oheismateriaalien) pitäisi opettaa jotain uutta mielenkiintoista maailmasta ja tuollaiset puhkikuvatut ja sataan kertaan nähdyt turistimaisemat eivät siihen minun mielestä pysty.spege kirjoitti:Pitihän se arvata, että kunnianarvoisa Hannu Koskenkorva löytää narisemisen aihetta nuoruuteni filmivalokuvista! Olen Hannu vilpittömän pahoillani, jos nämä filmikuvani eivät antaneet sinulle täydellistä visuaalisteknistä valokuvanautintoa.
Hyvä niin, tarkoitukseni ei ole missään tapauksessa turmella kenenkään mielen tasapainoa. Ilmeisesti kuitenkin pientä järkkymistä on tapahtunut reaktiosta päätellen ja olen pahoillani siitä. Mutta en minä ala kopioimaan mistään teennäistä kehujargonia kenenkään mielenrauhan turvaamiseksi. Jos laitat kuvia näytille ja kysyt mielipiteitä, varaudu siihen että kaikki eivät pidä kaikesta.En menetä siis mielenrauhaani, vaikka pari pikselirunkkua itkeekin filmikuvistani uupuvaa hienoterävyyttä. Mitä värikylläisyyteen tulee, reiluna savolaisena valokuvamarsalkkana päätin tarjoilla nämä valokuvat kansalle kunnon väreillä, ettei kukaan itke ainakaan kuvien haaleutta ja väriloiston puutetta.
Yksi pahimmista? Mikä loukkaus. Kuka muka on vertaiseni? Haluan olla pahin. Ykkönen omassa luokassaan. Kaikkien valittajien ja pilkunnussijoiden ihailema esikuva - oikea pilkunnussintamarsalkka.Kaikkia ei voi kuitenkaan miellyttää ja kokemusteni mukaan juuri Hannu Koskenkorva on yksi pahimmista valittajista ja pilkunnussijoista!
Hannu
-
Hyvä Hannu, ei nämä kuvat nyt sentään ihan mitään tavallisia turistikuvia ole. Kuvat ovat nuoruuteni raskailta vaellusretkiltä Suomen ja Ruotsin Lapissa. Valokuvasotaretkiltä, joilla en säästellyt verta, hikeä, kyyneleitä, enkä parhaimpia dia- ja värinegatiivifilmejä.hkoskenv kirjoitti:Turhaan sinä olet pahoillasi ja yhtä turhaan soitat suutasi. Sanoin, että ne ovat ihan OK reissukuvia. Sen kummempaa kunniamainintaa ei maisemakuva minulta saa. Ei ainakaan sellainen jossa on tusinatavallisia jorpakoita, puskia, tuntureita tai selkäjänteisiä elukoita ilman mitään erityistä kiinnostavaa. Kuvan (ja sen oheismateriaalien) pitäisi opettaa jotain uutta mielenkiintoista maailmasta ja tuollaiset puhkikuvatut ja sataan kertaan nähdyt turistimaisemat eivät siihen minun mielestä pysty.spege kirjoitti:Pitihän se arvata, että kunnianarvoisa Hannu Koskenkorva löytää narisemisen aihetta nuoruuteni filmivalokuvista! Olen Hannu vilpittömän pahoillani, jos nämä filmikuvani eivät antaneet sinulle täydellistä visuaalisteknistä valokuvanautintoa.
Ainakin itse olen onnellinen siitä, ettei digitaalikameroita ollut tuohon aikaan vielä yleisesti käytössä. Todennäköisesti en jaksa enää koskaan lähteä tällaisille raskaille valokuvasotaretkille. Leveä länsimainen elintaso avomersuineen, lihapatoineen ja pikkusikareineen on tehnyt tehtävänsä.
Onneksi dokumentoin nämä nuoruuteni valokuvasotaretket filmille, joka luo kuviin ainutlaatuisen "inhimillisen" ilmeen, ilman digitaalikameroiden tuottamaa kliinistä ja teknisesti virheetöntä jälkeä. Näitä filmikuvia on mukava katsella eläkepäivinä kiikkustuolissa ja muistella kaiholla kultaista nuoruutta.
Mitä kuvien sisältöön tulee, mikäli tunturi- ja vuoristomaisemat eivät sinulle maistu, niin pidätkö Hannu enemmän näistä elokuussa 2000 Vienan Karjalasta, Venäjältä ottamistani legendaarisista filmivalokuvista?
https://pekkaturunen.kuvat.fi/kuvat/Vienan+Karjala/" onclick="window.open(this.href);return false;
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
Ei noissa kuvissa näy se kärsimys. Näyttää olevan mukavaa kesäaikaa ja kauniita maisemia. Tuollaisia maisemia (ei välttämättä juuri samoja, mutta tuntureita, jokia jne. luontoelementtejä) löytää lapista ihan kivenheiton päästä teiltä. Sen esiin tuomiseksi pitäisi liittää joku tarina.spege kirjoitti: Hyvä Hannu, ei nämä kuvat nyt sentään ihan mitään tavallisia turistikuvia ole. Kuvat ovat nuoruuteni raskailta vaellusretkiltä Suomen ja Ruotsin Lapissa. Valokuvasotaretkiltä, joilla en säästellyt verta, hikeä, kyyneleitä, enkä parhaimpia dia- ja värinegatiivifilmejä.
Ymmärrän noiden kuvien merkityksen sinulle muistojen vahvistajina. Minullakin on sellaisia kuvia. Mutta ne ovat arvokkaita vain minulle. Muille ne ovat hyvin tavallisia turistiräpsyjä. Ja voin myöntää, että minulla ei ole samaa visuaalista silmää sommittelulle ja valolle kuin sinulle, joten ne olisivat mitäänsanomattomuuden lisäksi huonosti sommiteltuja ja valotettuja.
Tuttu tunne. Minulla ne retket ovat tosin olleet perhosten ja muiden hyönteisten tavoittelua viheliäisistä ryteiköistä enkä osaa itse yhdistää niitä sotimiseen tai vihollisuuksiin. Jotenkin haluaisi lähteä, ja kun olen jotakuinkin terve, se olisi mahdollistakin, mutta ei vain saa persettä irti tämän helvetinkoneen vierestä. Vaikka olen hankkinut kameroiden hintaisia fillareita ym. ostettua motivaatiota, into menee äkkiä ohi.Ainakin itse olen onnellinen siitä, ettei digitaalikameroita ollut tuohon aikaan vielä yleisesti käytössä. Todennäköisesti en jaksa enää koskaan lähteä tällaisille raskaille valokuvasotaretkille. Leveä länsimainen elintaso avomersuineen, lihapatoineen ja pikkusikareineen on tehnyt tehtävänsä.
En usko, että kuvan formaatilla tai laadulla (sen enempää teknisellä kuin taiteellisella) on väliä tuossa vaiheessa. Se kuva on vain väriä pahvilla tai bittejä näytöllä ja sen hienous on ne ajan kultaamat muistot nuoruudesta, joita se aktivoi aivoissa.Onneksi dokumentoin nämä nuoruuteni valokuvasotaretket filmille, joka luo kuviin ainutlaatuisen "inhimillisen" ilmeen, ilman digitaalikameroiden tuottamaa kliinistä ja teknisesti virheetöntä jälkeä. Näitä filmikuvia on mukava katsella eläkepäivinä kiikkustuolissa ja muistella kaiholla kultaista nuoruutta.
Pidän toisaan enemmän näistä. Erityisesti nuo, joissa on paikallisia rakennuksia ja teknologiaa, ovat kiinnostavia. Ihmisistä en niinkään piittaa, niitä on ihan liiaksi arjessa muutenkin, ja Karjalan luonto ja ilmasto ovat jotakuinkin samat kuin täällä, mutta ihmisen rakennelmat ovat kiinnostavampia kuin ihmiset eläiminä ja niistä voi oppia jotain mielenkiintoista siitä alueesta. Minusta kaikkein mielenkiintoisimpia kuvauspaikkoja ovat teollisuusalueet, rautatieasemat, satamat ym. teollinen ympäristö.Mitä kuvien sisältöön tulee, mikäli tunturi- ja vuoristomaisemat eivät sinulle maistu, niin pidätkö Hannu enemmän näistä elokuussa 2000 Vienan Karjalasta, Venäjältä ottamistani legendaarisista filmivalokuvista?
Hannu