Vika haikara on hyvä, värillisenä tod.näk. vielä parempi.
(Mun mielestä se ei toimi, että värikuvista vain otetaan värit pois. Ne ei näytä mv-kuvilta, vaan värittömiltä värikuvilta. Mv vaati eri ajattelu-, kuvaus- ja käsittelytavan kuin väri.)
elmar kirjoitti: ↑Heinä 23, 2023 20 : 30
(Mun mielestä se ei toimi, että värikuvista vain otetaan värit pois. Ne ei näytä mv-kuvilta, vaan värittömiltä värikuvilta. Mv vaati eri ajattelu-, kuvaus- ja käsittelytavan kuin väri.)
Olet varmaan oikeassa. Itse en tosin osaa ajatella kuvaa ottaessani eri tavalla, tämän tyyppisiä kuvia kuvatessani. Nämä on tosiaan kuvattu värikuva-ajatuksella ja jälkeenpäin olen valinnut kuvat jotka saattaisivat toimia myös mustavalkoisena.Tietysti jos kuvaisin suoraan mustavalkoista, tai mv filmille, olisin varmaan jättänyt suuren osan näistä kuvista kuvaamatta.
elmar kirjoitti: ↑Heinä 23, 2023 20 : 30
Vika haikara on hyvä, värillisenä tod.näk. vielä parempi.
elmar kirjoitti: ↑Heinä 24, 2023 9 : 27
Kannattaa kokeilla kuvata kameran mv-asetuksilla, ainakin itse katselen silloin etsimen läpi aivan eri tavalla kun kaikki on väritöntä.
Jäin miettimään elmarin esittämiä ajatuksia mv-kuvaamisesta. Kuvaan maisemakuvat peilittömällä järkkärillä ja siinä mahdollisuus kuvata mv-asetuksilla toki olisi. Telekuvat kuvaan peililäpsyttimellä ja siinähän tuo ei optisella etsimellä onnistu. Toisaalta eihän vanhoissa filmikameroissakaan ollut mv-etsintä. Kylä se lopputulos piti mielessään kuvitella ja miksei se onnistuisi nykyisinkin. Kuvatessa saattaa mielessäni joskus olla ajatus lopullisen kuvan mustavalkoisuudesta.
Ja kyllä minä käsittelen mv-kuvat vasta mustavalkoisena, en siis vain ota värejä pois. Se, että osaanko käsitellä kuvat sopivalla tavalla onkin sitten eri asia.
Kunnon peilitön kamera, vanhan peililäpsyttimen sijaan, saattaisi olla parempi tähän hommaan mutta tällä mennään.
Kroppikennoisella pääosin käsivaralta objektiivina 300mm 1.4x telejatkeella, tässä viisi ensimmäistä kuvaa jalustalla 500mm objektiivilla. Suljinajat 1/100s kahta puolin ja ISO 6400-12800.