Teema: Insinöörin näkemys vs oma

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
hassel

Viesti Kirjoittaja hassel »

muikkunen kirjoitti:Hyvä ketju, laittakaa lisää kuvia!

Mitä kuvien uskottavuuteen ja luonnollisuuteen tulee, väittäisin että meidän käsityksiin näistä asioista vaikuttaa enemmän se, millaisia kuvia olemme tottuneet näkemään, kuin ns. todellisuus sinänsä. Esimerkkinä vaikka mustavalkoisuus. En muista vielä koskaan lukeneeni täällä kuvakritiikkiä, jossa kuvaajaa syytettäisiin överiksi vetämisestä sen takia että kuvasta on poistettu värit, vaikka mustavalkoisuus useimmiten poikkeaa havaitusta todellisuudesta paljon enemmän kuin pahinkaan karkki.
Itselläni mukana kulkee yleensä kamera, jolla ei pysty ottamaan edes värikuvia, no sävytys seepiaksi kyllä löytyy..
Ei se todellisuus mihinkään siitä muutu oli kuvassa värit tai ei!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
moonshine

Viesti Kirjoittaja moonshine »

muikkunen kirjoitti:Hyvä ketju, laittakaa lisää kuvia!

Mitä kuvien uskottavuuteen ja luonnollisuuteen tulee, väittäisin että meidän käsityksiin näistä asioista vaikuttaa enemmän se, millaisia kuvia olemme tottuneet näkemään, kuin ns. todellisuus sinänsä. Esimerkkinä vaikka mustavalkoisuus. En muista vielä koskaan lukeneeni täällä kuvakritiikkiä, jossa kuvaajaa syytettäisiin överiksi vetämisestä sen takia että kuvasta on poistettu värit, vaikka mustavalkoisuus useimmiten poikkeaa havaitusta todellisuudesta paljon enemmän kuin pahinkaan karkki.
Mä ainakin olen puhunut valokuvauksesta taiteena tässä ketjussa enkä "todellisuuden" dokumentoinnista. Ainoastaan lopputuloksella on merkitystä: puhutteleeko kuva vai ei.

Siinä tosin olet oikeassa, että mv-kuvissa radikaalit ratkaisut toimivat monesti paremmin. Onko kyseessä kulttuurinen seikka, värien dominoivuus jne., onkin sitten jo toisen ketjun aihe.
muikkunen

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

hassel kirjoitti:Ei se todellisuus mihinkään siitä muutu oli kuvassa värit tai ei!
Ei muutu ei. Mutta kuva, josta värit on poistettu tai jossa ei ole värejä koskaan ollutkaan, on varsin kaukana todellisuudesta sellaisena kuin sen havaitsemme (poislukien tilanteet, joissa valoa on erittäin vähän).

Pointti oli se, että kamerateknologia ja kuvien tekemisen perinteet vaikuttavat siihen, mikä meidän silmissä näyttää kuvassa luonnolliselta, ja väitän että ne vaikuttavat jopa enemmän kuin omat jokapäiväiset paljain silmin tehdyt havainnot todellisuudesta.
muikkunen

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

moonshine kirjoitti:Mä ainakin olen puhunut valokuvauksesta taiteena tässä ketjussa enkä "todellisuuden" dokumentoinnista. Ainoastaan lopputuloksella on merkitystä: puhutteleeko kuva vai ei.
Samaa mieltä, minullekin on merkitystä vain sillä puhutteleeko kuva vai ei. Tässä ketjussa on kuitenkin kai puhuttu myös kuvien luonnollisuudesta tai todellisuudesta, edellinen kommentti viittasi siihen keskusteluun.

Vaikka toki sekin, millainen kuva puhuttelee, liittyy tavalla tai toisella siihen millaisia kuvia on totuttu näkemään.
hassel

Viesti Kirjoittaja hassel »

Itselläni menee maksimissaan nettiin julkaistavien kuvien säädössä pari minuuttia, en jaksa käyttää enempää aikaa näihin b-luokan julkaisuihin.
Mutta sitten kun vedostan onnistuneempia otoksia, saatan viikonkin käydä läpi yhtä kuvaa ja hioa pala kerrallaan sen julkaisu kuntoon.
Olen ahkera valokuvanäyttelyissä kävijä, koska minusta valokuvat netistä katsottuna ovat täysin sieluttomia.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

hassel kirjoitti:...minusta valokuvat netistä katsottuna ovat täysin sieluttomia.
Tuosta olen samaa mieltä. Netti tappaa valokuvan samalla tavalla kuin telkkari elokuvan. Valokuvat vedoksina gallerian seinällä ja leffat teatterin valkokankaalla ovat ne oikeat formaatit.
moonshine

Viesti Kirjoittaja moonshine »

elmar kirjoitti:
hassel kirjoitti:...minusta valokuvat netistä katsottuna ovat täysin sieluttomia.
Tuosta olen samaa mieltä. Netti tappaa valokuvan samalla tavalla kuin telkkari elokuvan. Valokuvat vedoksina gallerian seinällä ja leffat teatterin valkokankaalla ovat ne oikeat formaatit.
Eikä asiaa liiemältä auta se, että on eri väriavaruutta, katseluolosuhteita ja (täysin konffaamatonta) näyttöpäätteitä. Monesti kuvan kriittiset muutokset hukkuvat jo noihin muuttujiin.

Tosin nykytelkkarit alkavat olla jo niin hyvä, että kohtalaisiin tuloksiin päästään kotisohvillakin. E.T ja Jurassic Park teattereissa olivat aikoinaan kyllä sellaisia kokemuksia, että kotisohvalla en ole samoihin sfääreihin päässyt. Voi vain kuvitella, miltä esim. 2001: Avaruusseikkailu aikoinaan teattereissa tuntui.
Ohiampuja

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

hassel kirjoitti:Olen ahkera valokuvanäyttelyissä kävijä, koska minusta valokuvat netistä katsottuna ovat täysin sieluttomia.
Totta, näyttelyissä on kiva käydä. Mutta onkos olemassa mitään virtuaalinäyttelyitä? Voisiko sitä näyttelyelämystä jotenkin simuloida.

Siis jotain muutakin kuin pelkkä PowerPoint tyyppinen kuvalistaus musiikin kera?
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Itse olen eri mieltä tuosta netin tappamista valokuvista. Mutta luulen, että tässä on ja saa olla omakohtaisia eroja.

Itselleni kuvan sisältö, tarina ja kuvan välittämä tunne on minuun vaikuttava asia. En jaksa innostua esimerkiksi maisemakuvan pienien yksityiskohtien erottumisesta, tai eläimen värien täydellisestä toistumisesta.

Olenkin katu- ja ihmiskuvien fani, ja niissäkin pitää olla enemmän kuin pelkkä dokumentaatio. Ja näissä riittää kyllä näytön tai kirjan sivun välittämä informaatio. Toki iso printti saattaa tuoda lisää vaikuttavuutta, mutta on valokuvauksen mestareita, joilta riittää se kymppikuva (vaikkapa Sammalahti, Arbus, HCB).

Ja silti ei minulla ole mitään sitä vastaan, jos jollekin kuva on kuva vasta 40x60 cm koossa tai isompana.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Olen tässä yrittänyt kaivaa kuvaa, jossa olisi tämän ketjun ajatus: millä käsittelyllä saadaan kuvaajan näkemys kameran teknisen kuvan tilalle. On ollut vähän hankalaa, koska en enää ole pitkään aikaan uskonut siihen, että kamera yksinään saisi esille sen, mikä kuvaaja haluaa.

Käsittelen kaikki kuvani, ja yleensä sillä ajatuksella, että mitä haluan kuvan näyttävän, eikä sitä, että miltä tilanteessa alunperin näytti. Jotenkin minusta tuntuu, että nuo värien ja valoisuuksien muuttamiset on niin luonnollinen asia, että mitä niitä tässä esittämään. Niistä tulee kiinnostavia vasta silloin kun korjauksia perustellaan kuvan kohteiden esiintuomisella tai tarinan muuttamisella. Se että kuva on otettuna lattea, harvoin muuttuu pelkillä perussäädöillä mielenkiintoiseksi.

Niinpä siis lopulta päädyin seuraavaan kuvaparin. Ei voi ehkä sanoa, että tässä on tehty pelkkiä perussäätöjä. Ensimmäinen "kamerasta", raw, toinen jokunen päivä sitten valmistunut.

Kuva

Kuva

Jos se enää ketään kiinnostaa, niin tässä on tehty Lightroomissa ensin rajaus, valotuksen perussäädöt ja pientä ihon säätöä. Sitten kuvan on annettu hautua pari vuotta (http://digifaq.info/otr/portfolio_skin/_MG_5738.html).

Sitten on saatu idea, tehty kuvalle nopea syväys ja kokeiltu eri taustoilla. Kun sopiva tausta on löytynyt, syvätty kuva kunnolla ja pudotettu photariin taustan kanssa.

Iholle on lisätty lämmin filtteri, syväystä on hiottu reunojen säädöllä, varjostettu kuvaa eri tavalla, lisätty taustalle hyvin pehmeä varjo ja blurrattu taustakuvaa valikoiden.

Kuva ei toki ole uskottava tai todellinen, mutta kyllä siitä erilaisia mielikuvia ja selityksiä syntyy, varsinkin jos katsoja on hiukankaan nörtähtävä.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

olli R kirjoitti:Itselleni kuvan sisältö, tarina ja kuvan välittämä tunne on minuun vaikuttava asia. En jaksa innostua esimerkiksi maisemakuvan pienien yksityiskohtien erottumisesta, tai eläimen värien täydellisestä toistumisesta.
Sisältö ja tarina ilmenee myös takarivistä mutta siitä huolimatta Peter von Bagh istui aina Elokuva-arkiston 1. rivin keskellä. Siinä nimittäin voi "kerätä hylsyjä".

Itse en tarkoittanut kuvakokoa, yksityiskohtien määrää, värisävyjen toistumista tai muutakaan teknistä nippeliä, vaan enemmänkin jonkin formaatin sopimista tietylle sisällölle ja sen kokemiselle.

Netti tekee kuville saman kuin alumiinitölkki oluelle : sisältö maistuu tölkistäkin "ihan kivalta" mutta vasta olutlasista tarjoiltuna se vie kielen. Cheers.

Edit.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Pakko jakaa kun sattuu niin sopivasti. Saavuin pelipaikalle ja olin niin innostunut näkemästäni, että kiihkoissani pyöräytin kameraan valotusarvoiksi aluksi "jotain. Tarkemmin sanoen ISO6400 / f/2.8 / 25 sek. Eka ruutu oli tahaton ETTR reilulla ylivalotuksella :-)

Myöhemmissä kuvissa tekniset aspektit ovat ehkäpä paremmin hanskassa, esim f/4 olisi ollut tarpeen syväterävyyden ja reunapiirron vuoksi. Mutta sommittelu oli niissä huonompi joten tämän valitsin.

Pienenä lisämausteena 14-24mm joka flaretti tässä ruudussa erityisen komeasti. Oli kuutamo suoraan sivusta... En edes yrittänyt poistaa heijastumia. Mielestäni tuo on oikeastaan aika hyvä yksityiskohta tässä kuvassa, suorastaan osa sommittelua. Hieman sama kuin objektiivin luonnollinen vinjetointi, joka saattaa viimeistellä kuvan hienosti vaikka onkin "virhe".

Ja täytyy myöntää, että jos kuvaamisen realismilla ei itseään rasita, niin kyllä ETTR toimii. Aika vähän tästä kohinaa tarvitsi poistaa ja väritkin säilyivät mielestäni melko hyvin. Säätövaraa olisi ollut vaikka mihin, mutta pyrin pysymään kohtuudessa. Tosin eihän tämmöinen kuva ole normaalistikaan valotettuna ongelmallinen.

PS Laitan lopullisen kuvan tolleen pienenä, ettei kukana pahastu koosta. Tosin sävythän siinä muuttuu meillä jotka luotetaan flickrin tätitaivaan kadottaviin ja sävyt sotkeviin pienennysalgorimeihin. Onko se 1600 pikseliä oikeasti liikaa? Tästä isompaa näkyviin.

Kuva
sukotin

Viesti Kirjoittaja sukotin »

Josko minäkin sitten yhden rantakuvan, kun meillä täällä Porissa on toi merenranta niin suosittu kohde.
Ja kyllä, auringonlasku kuvissa minulla ei ole mitään moraalia värejä tonkiessani, siksi harvoin niitä nykyään tulee filmailtua.

Eli tällanen on kameran jpeg...

Kuva

Tarkoitus oli saada keskiverto-valotus , jossa suljinajan määräsi veden liike. Halusin siihen pienen blurrin mutta myös liikettä mukaan.
Valotus oli sävyjä säästävä niin tummasta kuin kirkkaasta päästä.

Sitten koneelle ja ensin mikrokontrasti kikkailua Perfect effect 8:lla, josta kuva cs2:een. Siellä sitten värisäätöä (voimakkuus, lämpötila) eri osa-alueille erikseen. Muokkaan tällaisissa maisemissa aina taivaan erikseen ja maan erikseen. Lopuksi kontrasti-säätöja ja terävöitystä tarpeen mukaan.
Onhan se tommonen karkki, mut kelpaa mulla mainiosti. Mä teen mv:t ja vähäväriset yleensä ihan muunlaisiin kuviin.

Tulos...

Kuva

Vaikka pidänkin kuvankäsittelystä, siellä se kuva viiimeistellään, niin olen kuitenkin aika kärsimätön käsittelijä. Max. pari tuntia harvoinkaa saan kulumaan aikaani. Ja jos joku kuva lähtee alusta asti vika suuntaan eikä taivu mieleisekseni, lopetan yleensä pian ja aloitan myöhemmin uudestaan.
Viimeksi muokannut sukotin, Joulu 15, 2014 21 : 12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
https://www.flickr.com/photos/131192245@N04/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Jäikö sukotin tuosta se 'jälkeen' kuva pois, ja miten saavuit siihen?
Sapere aude.
---
flickr
sukotin

Viesti Kirjoittaja sukotin »

Kryptos kirjoitti:Jäikö sukotin tuosta se 'jälkeen' kuva pois, ja miten saavuit siihen?
Joo. piti painaa esikatselua keskenkaiken ja lähetinkin vahingossa. Ny on koko roska kasassa.
https://www.flickr.com/photos/131192245@N04/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tilus

Viesti Kirjoittaja Tilus »

Hauska ketju. Tässä yks tuore katukuva.

Kuva

Kuva
jpsul

Viesti Kirjoittaja jpsul »

Tilus kirjoitti:Hauska ketju. Tässä yks tuore katukuva.
Tässä Tiluksen katukuvassa mielestäni tunnelma muuttuu olennaisesti muokatussa mustavalkokuvassa. Ensimmäinen vain kuvaa lasta ihmismassassa, mutta mustavalkoisessa kuvassa lapsi jotenkin suorastaan pusertuu aikuisten väliin.
Mielestäni onnistunut muokkaus, sillä alkuperäisestä puuttuu tunnelma.
timtuun

Viesti Kirjoittaja timtuun »

Tässä kohtuullisen hienovarainen muutos, jossa taustan kirkkautta tiputettu ja pääkohteen kasvatettu. Lisäksi lisätty hieman kontrastia kumpaankin.

Kuva

Kuva
Ohiampuja

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Nostetaan tätä. Tarkoitus on laittaa muutama esimerkki lähiaikoina. Laittakaa toki omianne!
Vastaa Viestiin