nomad kirjoitti:Herrajumala!!! Liike-epäterävyyttä emme ala terävoittämisellä kumoamaan!!! Ei koskaan!!!
Jo meininki on, että liike-epäterävyyttä ei sallita niin kuvat otetaan lyhyilä valotusajoilla. Ei luoteta vakaajaan.
Kaikki liike-epäterävyys ei näytä pahalta, sehän voi jopa korostaa liikettä. Mutta jos liike-epäterävyyttä on liikaa tai väärässä paikoissa kuvaa, niin filee pannan roskiin tai sitä näytetään vain lillerikoossa facebookissa.
Mutta ei koskaan pidä kuvitella, että liike-epäterävyyden saisi terävöittämisellä kumottua. Auch!! Sattuu pelkkä ajatuskin.
Kaikki on suhteellista, liike-epäterävyyttä löytyy aina, joko kuvaajasta johtuvaa kameran liikettä tai kohteen liikettä. Tuossa tarkoitin kyllä ehkä kuvaajasta johtuvaa lievää kameran heiluntaa.
Kohinan poistamisella tässä säikeessä kyllä tarkoitetaan enemmänkin 200 %:n pixelikoossa näkyvää kohinaa kuin kuvaa kokonaisuudessaan, onhan tämä Spege-ketju. Kohinan poistamiselle ei voi asettaa tiettyjä ISO-rajoja milloin sitä kannattaa tehdä, sillä vallitsevan valon määrä vaikuttaa suoraan myös kohinan määrään käytettäessä samaa ISO-arvoa. Spege-ketjussa kohinaa ei saa näkyä edes 200 %:n pixelikoossa ja kohteen on silti oltava über terävä, eli tuollaisen petolinnun silmän ympäriltä löytyvät ihopoimut tulee ehdottomasti olla eroteltavissa, jolloin Tonskuluksen hiiripöllökuva on valitettavasti kohiseva suttu vaikka hyvä kuva muuten onkin. :-)nomad kirjoitti:Kohinan poistaminen riippuu hyvin paljon katselukoosta. 24mpx on sen verran iso reso, että os kuvaa katsoo vaikka 1600 pikseliä leveänä, niin ero on huima alkukuvaan verrattuna.
Mutta tässäkin pätee sama sääntö kuin terävöittämiseen: jos epäilet niin vähemmän on parempi.
Muutenkin kuvankäsittelyssä pitää mielestäni painottaa sitä miltä loppukuva näyttää. Lightroomin ojeissa ja oppaissa painotetaan, että nämä säädöt pitäisi tehdä 1:1 tilassa, mutta en ole ollenkaan varma asiasta enää näiden isomman resoluution kameroiden kanssa. Jonkun D700:n kanssa pystyi toisella tavalla toijottamaan sitä pikselitason jälkeä.