Tärähtämisen välttäminen on paljolti harjoituskysymys, mutta muutama perusjuttu:
- kamerasta pidetään molemmin käsin tukevasti kiinni
- hiljainen hetki ennen kuvausta, jonka aikana kameran liike vakautuu
- laukaisinta painetaan hitaasti, eli kuvia ei näpätä
Tukea kannattaa käyttää, jos sellainen on saatavilla (seinä, kaide tms.), mutta tällöinkin samat säännöt kuin yllä. Olen kuvannut huonevalossa käsivaralla ihan tarkkoja kuvia käsivaralla. En yleensä vaihda ASA100 herkemmälle, vaan otan jalustan käyttöön, tällainen sopii minulle, kun kuvaan vähemmän action-kuvia. Lisäksi yksi juttu: jokaisen kuvan otto on ainutkertainen juttu, turhia kuvia ei kannata ottaa eikä epäonnistuneita varastoida (olikohan vähän liian tosikko neuvo?).
a70 vai ixus v3 reissukameraksi
-
Voipi olla että osasyy löytyy myös tuosta iso-arvosta, käytin nimittäin melkein kaikissa kuvissa ISO-50 -arvoa. Kohinaa en kyllä ainakaan lcd:ltä havainnut isommillakaan herkkyyksillä, mutta käsittääkseni ko. kohinasyystä kannattaisi aina käyttää alhaisinta mahdollista ISO-arvoa?
Mutta kuinkas se nyt olikaan tuon valotuksen osalta noiden -2 - +2 -arvojen ja ISO-arvon välillä? ISO-arvo säätää herkkyyttä valolle ja myös valotusaikaa, mutta mitäs nuo valotus(exposure)säädöt oikeastaan tekevät? Vaikuttavatko ne(kin) valotusaikaan vai millä siitä kuvasta saadaan valoisampi?
Taitaa olla aika aloittelijan kysymyksiä, mutta sellainen kun olen niin kyselen :)
Mutta kuinkas se nyt olikaan tuon valotuksen osalta noiden -2 - +2 -arvojen ja ISO-arvon välillä? ISO-arvo säätää herkkyyttä valolle ja myös valotusaikaa, mutta mitäs nuo valotus(exposure)säädöt oikeastaan tekevät? Vaikuttavatko ne(kin) valotusaikaan vai millä siitä kuvasta saadaan valoisampi?
Taitaa olla aika aloittelijan kysymyksiä, mutta sellainen kun olen niin kyselen :)
-IXUS 400-
-
Kun herkkyyttä muutetaan, täytyy muuttaa myös valotusaikaa, jotta kuva säilyy oikein valotettuna.B4349 kirjoitti:mutta mitäs nuo valotus(exposure)säädöt oikeastaan tekevät? Vaikuttavatko ne(kin) valotusaikaan vai millä siitä kuvasta saadaan valoisampi?
Kun valotusta korjaillaan, kuvasta tulee yli- tai alivaloittunut kameran valonmittaus ohjelmaan nähden.
Käyttämällä positiivisiä arvoja kuvasta tulee kirkkaampi, eli hieman ylivaloittunut ja taas toisinpäin negatiivisilla arvoilla.
T:mo