File Automation Photoshopissa (Jpeg-tallennus kysymys)

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
Wappu

File Automation Photoshopissa (Jpeg-tallennus kysymys)

Viesti Kirjoittaja Wappu »

Löytyykö ideoita tällaiseen:

Tehtävä: avata, muokata ja tallentaa joukko jpeg-kuvia, jotka ovat kiintolevyllä alihakemistoissa.

Ratkaisu: nauhoitan Photoshopilla käskysarjan, joka käy läpi hakemistopuun haaran, tekee halutun muokkauksen kaikkiin jpeg-kuviin ja tallentaa tiedoston takaisin samalla nimellä.

Ongelma: en saa Photoshopia tekemään File/Save-tallennusta automaattisesti vanhan päälle. Se pysähtyy aina kysymään haluttua pakkaustasoa, vaikka olen nauhoituksessa sen jo kerran valinnut. Koska kuvia on paljon, en haluaisi painaa jokaisen tallennuksen kohdalla enteriä - kyllähän tällainen pitäisi saada automaattisesti?

Save As -komennolla tallennus onnistuisi, mutta silloin kaikki kuvat menevät käsittelyn jälkeen yhteen hakemistoon, eikä alkuperäinen hakemistorakenne säily. File Automation-asetuksilla ei ilmeisesti ole tähän vaikutusta? Vaikka Folder ja Save & Close on valittu, tallennus jää kysymään pakkaustasoa.

Täytyyhän näin yksinkertaisen asian (avaus, käsittely, tallennus automaattisesti vanhalla nimellä) onnistua käsin koskematta, en vain keksi miten!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
barcoder
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Kokeilin hommaa ja minulla toimi oikein hyvin. Tein seuraavat vaiheet:

1. Sijoitin kaikki prosessoitavat kuvat samaan hakemistoon.

2. Avasin yhden kuvan, painoin nauhoituksen päälle, tein muutoksen kuvaan (tässä tapauksessa koon muutos) ja lopetin nauhoituksen. (siis EN valinnut save tai save as komentoa nauhoituksen aikana)

3. Suljin kuvan tallentamatta.

4. Avasin eräajo-säätimen (Batch) ja valitsin source-kohtaan em. kansion joka sisältää kuvat, kohteeksi save&close ja errors kohtaan log-errors to files ja määritin kohteen logille save as-namiskasta.

5. Painoin OK ja eräajo aukaisi kansion sisältämät kuvat yksi kerrallaan, pienensi ne ja tallensi ja sulki ne mukisematta suoraan.

En osaa varmuudella sanoa miten alikansiot vaikuttavat tähän eräajoon, muistelisin että olen kyllä joskus tehnyt vastaavanlaisen ajon kansioon jossa on kuvia alikansiossa ja ne olisivat tallentuneet alkuperäisten päälle ihan nätisti...

LISÄYS: Jep, ruksasin destination kohdassa vain include all subfolders ja sama action pelitti aivan niinkuin pitikin, eli avasi kuvat alikansioista yksi kerrallaan, pienensi ne, tallensi alkuperäisen päälle ja sulki kuvan....
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
Wappu

Kiitos vinkeistä

Näyttäisi tosiaan toimivan, kunhan ei nauhoita tallennuskomentoa mitenkään. Ei ole ensimmäinen ominaisuus, joka Photoshopissa tuntuu toimivan maalaisjärjen vastaisesti...

Kiitos joka tapauksessa!
Wappu

Vielä kysymys liittyen jpeg-tallennukseen

Jos avaa jpeg-kuvan, tekee siihen jotain muotoiluja ja tallentaa takaisin, mistä ohjelma tietää miten tehokkaasti se pitää pakata ellei arvoa kysytä käyttäjältä (kuvaamassani tiedostojen eräkäsittelyssä tapahtuu juuri niin)?

Vai voiko ohjelma lukea jpeg-kuvatiedostossa käytetyn pakkausarvon sitä avatessaan ja tehdä sitten tallennuksen automaattisesti samalla arvolla?
barcoder
Viesti:

muistaakseni se menee just niin...
Wappu

Mutta kun eri ohjelmilla on eri tapa ilmoittaa pakkaus?

Jos alkuperäinen kuva on tehty ohjelmalla, joka säätää pakkausta esim. lukuarvona 0-99 % niin mistä PhotoShop tietää, mitä sen käyttämää arvoa luku vastaa? Ymmärtääkseni JPEG-pakkaussuhde ei ole mitenkään yksikäsitteinen lukuarvo.

(Olenkin aina ihmetellyt, miksi Photoshop tarjoaa niin karkean säädön JPEG-pakkaussuhdetta varten, kun joissakin muissa ohjelmissa oli jo vuosia sitten paljon laajemmat mahdollisuudet vaikuttaa kuvan laatuun...)
Wappu

Yhä kummallisempaa

barcoder kirjoitti: Kokeilin hommaa ja minulla toimi oikein hyvin.
Mikähän versio sinulla oli Photoshopista? Kuutonen?

Saan itse tuon toimimaan kuutosella, mutta seiskassa tallennus pysähtyy kysymään jpeg-pakkaustasoa vaikka teen samat asetukset.

Kuutosessa ei kysy, mutta käsittelyn jälkeen tiedostot ovat alkuperäistä puolet pienempiä, joten ilmeisesti Photoshop arpoo niille jonkin pakkausarvon joka ei ole ainakaan alkuperäisestä kuvasta.
barcoder
Viesti:

seiska käytössä...outo homma...=)

Tein alkuperäiseen testikansiooni kolme alikansiota ja jokaiseen kolme kuvaa... eräajo avasi kaikki yhdeksän kuvaa moitteettomasti ja pienensi, tallensi ja sulki jokaisen... samoihin sijaintipaikkoihin, kyselemättä mitään välissä.
Wappu

Nyt selkis

barcoder kirjoitti:seiska käytössä...outo homma...=)
Nyt selkis. Ohjelmaversioiden välillä on tosiaan eroa:

Photoshop 7 tallentaa jpeg-kuvan kysymättä, kunhan se on jo aiemmin tallennettu Photoshopilla. Tällöin Photoshop 7 ilmeisesti tietää, millä pakkausarvolla tallennus pitää tehdä. Mutta jos kuva on tehty jollain toisella ohjelmalla, tätä tallennuskysymystä ei pystyne ohittamaan (muutoin kuin File Save As-komennolla ja tallennus toiseen hakemistoon, mikä taas ei toimi oikein jos alkuperäisillä kuvilla on hakemistorakenne).

Photoshop 6 tallentaa kuvan kysymättä riippumatta siitä, millä ohjelmalla se on alunperin tehty.

Koska käsiteltäviä kuvia on useampi sata, ei ole muuta keinoa kuin käyttää vanhempaa versiota.

Ero meidän välillä oli siinä, että sinun testikuvasi oli tehty seiskalla ja minun ei.
barcoder
Viesti:

oppia ikä kaikki... kiitoksia tiedosta, voi tulla tarpeeseen joskus tulevaisuudessa....=)
muumio

Viesti Kirjoittaja muumio »

Olen useasti ajanut makroja niin että enter-napin päällä on ollut paino (esim. vasara), etteivät mitkään "OK?"-kysymykset pysäyttäisi konetta...

:)
barcoder
Viesti:

...batch -säätimessä on ruksattava kohta "Älä pysähdy profiiliristiriitoihin". En muista miten se meni englanniksi, mutta se kannattaa ruksata jos ei ole varma, että käsiteltävät kuvat ovat samassa profiilissa kun mikä on työtilaprofiilisi (olettaen, että profiiliristiriitavaroitus on päällä) Muuten eräajo pysähtyy joka kerta kun eri profiilinen kuva tulee vastaan (ei tainnut olla ihan oikeata suomen kieltä tuo...=)

Itse en uskalla kanittaa enter-nappia, kun minulla koneessa tulee välillä käyttöjärjestelmätason prompteja, enkä aina halua vastata niihin OK...
Wappu

barcoder kirjoitti:...batch -säätimessä on ruksattava kohta "Älä pysähdy profiiliristiriitoihin".
Juu, tämä oli tehty, mutta ei vaikuttanut asiaan.
barcoder kirjoitti:Itse en uskalla kanittaa enter-nappia, kun minulla koneessa tulee välillä käyttöjärjestelmätason prompteja, enkä aina halua vastata niihin OK...
Hyvä pointti - voihan vaikka levy täyttyä käsittelyn aikana, ja jos vain painelee enteriä virheilmoitusten kuittaamiseen, loput kuvat voivat tuhoutua.
Vastaa Viestiin