aikaarska kirjoitti: ↑Loka 04, 2021 1 : 19Oman kokemukseni pohjalta voisin sanoa, ettei värisävyt ole aina kiinni edes kamerasta vaan käytetty objektiivi vaikuttaa myös. Jotkut objektiiveistani antaa turhan kylmäsävyisiä, valjuja värisävyjä valokuviin, ja varsinkin henkilökuvissa olisi usein kiva saada ripaus lämpöisemmän sävyn puolelle.
Nyt kun takana Sonya n. vuoden verran ja omistanut Tamronin, kaksi Sonya ja kaksi Sigmaa, niin noilla Sigmoilla varsinkin korostuu tuo tietynlainen kuvien "lämpöisyys", eritoten kun tykkään käyttää paljon 50/1.4 ART:ia, niin sillä se hyvin huomaa, kuinka tämä objektiivien erot korostuvat vesus nyt vaikka sitten se Tamron, mikä mulla oli hivenen aikaa.
Makuasioita, mutta itse tykkään tuosta Sony/Sigma combosta sävymaailmaltaan aivan hulluna, vaan annas olla jokin tietty olosuhde, kun vetää parilla salamalla erilaisten muokkainten kanssa esim. jossain tilanteissa, jossa ahdas sisätila jossa vallitsevana sisustus-sävyinä esim. sellainen "70-luvun kusenkeltainen parkettilattia/kesämökkifiilis", silloin ollaan jännän äärellä ja sellaista presenttiä ei olekaan, jolla yhdellä klikkauksella homma olisi paketissa, varsinkin kun ja jos tilassa useampia ihmisiä, toisella kalpea iho ja vieressä seisoo Jorma, jolla kevyt kestopunoitus liiallisen "sinapin tinttaamisen" jäljiltä ja siihen kun sekoitetaan se, että lattia noudattaa sitä 70-luvun sävyä ja kun seiniin on saatu juuri niihin lätätty uusi inno-malliston sävytapetti ja juhlakansalla päällään erilaista pukua, niin voila´.
Itselläni koneella majailee Nik Collectionin paketti, mutta sillä tulee lähinnä käytettyä mv-versioita ja niitä valmiita väripressoja lähinnä maisemakuvissa kun haen jotain elämää suurempaa taiteellista inspistä.
Tarvis vaan opetella lisää salamakäyttöä ja niillä värigeelien erilaisia variaatioita ja sitten jälkikäsittelysssä, mutta koska en ole mikään pro ja kokemus on melko suppea, niin olen kokenut helpommaksi tehdä homman Capture Onella jälkikäteen, koska aniharva huomaa kuvissa mitään ihmeellistä poikkeavaa, enkä koe että asiakasduuni on se oikea tilanne alkaa kokeilemaan erilaisia variaatioita...
Olenkin todennut, että jos hieman näen vaivaa jälkikäsittelyn suhteen, niin pääsen kelvolliseen lopputulokseen, tosin osaamattomana mulla meneekin suhteellisen paljon aikaa jälkikäsittelyssä.
Juuri itseasiassa tänään töihin ajaessani pohdin nykyvallitsevaa tyyliä, kun jotenkin olen havaitsevinani, että jengillä tullut voimakkaammaksi jonkinlainen oma tyyli, jolla erottua joukosta (koen sen siis positiivisena seikkana) ja viitaten tuohon toiseen ketjuun, josta tämäkin aihealue nousi esille, tässä on yksi mainio keskustelusuuntaus, josta toivottavasti poikii positiivissävytteisiä kommentteja lisää...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.