Mitä tapahtuu vanhoille käsitellyille kuville jos luovun LR Classicista?

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Yrjösakari

Mitä tapahtuu vanhoille käsitellyille kuville jos luovun LR Classicista?

Viesti Kirjoittaja Yrjösakari »

Hei,

Aihe 1, todellinen kysymykseni:
minulla on monen vuoden ajalta runsaasti LR 6:llä käsiteltyjä valokuvia keywordeineen. Jos vaihdan nyt LR:n pilviversioon ja myöhemmin haluan vaihtaa johonkin LR:n kilpailijaan, miten käy sille valokuvien hienosäädölle kenties luopuessani Adoben palveluista? En ole löytänyt tästä mitään Adoben selvitystä.

Mielestäni kuvitellussa järjestelmän vaihdoksessa tietokannoissa voisi olla alkuperäiset raw-kuvat (joko CR2 tai CR3), joko täysin käsittelemättöminä tai jatkokäsiteltyinä (joissakin sidecar (xmp), ei kaikissa), jotakin jpg tai tiff-muodossa, osa kenties dng-muodossa.

Aihe 2, kommentti ohjelmistojen vertailuun liittyen:
Yllä olevan kysymyksen lisäksi haluan valittaa seuraavaa: Olen tutkinut LR:n kilpailijoita ja nopeaksi mainostettua erillistä selailuohjelmaa (Fastrawtherape). Olen huomannut ikävän seikan: kuvat, joita olen selannut Fastrawtherapeella, eivät aukenee LR6:lla. Samoin olen huomannut, että kuvat, joita olen testimielessä käsitellyt ON1:llä, Capture One:llä ja DXO:lla, eivät aukene moitteettomasti LR6:lla. Aukeavat kyllä sillä ohjelmalla, jolla olen niitä ensimmäiseksi hienosäätänyt.

Teenkö jotain väärin? Onko kyseessä eräänlainen pakkoavioliitto? Mahdollinen ohjelmiston vaihto tehtävä kerralla, rinnakkain käyttö edes tutkimusvaiheessa ei toimi?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
saloma-3

Re: Mitä tapahtuu vanhoille käsitellyille kuville jos luovun LR Classicista?

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

Arvelen niin, että taaksepäin uudesta ohjelmasta LR6:een ei ole yhteensopivuutta.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

LR tallentaa tiedot mitä toimintoja kuville on tehty. Niitä ei välttämättä saa uuteen ohjelmaan, jos se ei ole tarkoituksella tehty yhteensopivaksi (ja silloinkin toiminnot ovat erilaisia, koska LR:n algoritmit eivät ole avoimia). Mutta käsitellyn kuvan voi tietysti exportata yleiskäyttöiseen formaattiin. Eikä LR tietysti muuta alkuperäisiä RAWeja.

Minun pitäisi tehdä kanssa tuollainen siirtymä. Minä haluaisin, että hakusanat ja metatiedot säilyvät, käsittelyillä ei niin väliä. Minun kästtelyt ovat aina jotain 5 minuutin pikakäsittelyjä, jotka teen kuitenkin uudelleen aina jos teen uusia vedoksia vanhasta kuvasta. Edelleen saa ehdottaa ohjelmaa. Voin maksaa kerralla jonkun järkevän summan, mutta kuukausirosvousta en ala tukemaan periaatteellisista syistä.

Löysin kadottamani LR5:n koodin, joten se toimii toistaiseksi, mutta jos hommaan joskus uuden kameran, sitten on pakko keksiä jotain muuta.
Hannu
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

Yrjösakari kirjoitti: Touko 15, 2021 22 : 39 Olen huomannut ikävän seikan: kuvat, joita olen selannut Fastrawtherapeella, eivät aukenee LR6:lla. Samoin olen huomannut, että kuvat, joita olen testimielessä käsitellyt ON1:llä, Capture One:llä ja DXO:lla, eivät aukene moitteettomasti LR6:lla. Aukeavat kyllä sillä ohjelmalla, jolla olen niitä ensimmäiseksi hienosäätänyt.
Jos olet käyttänyt vain raw-kuvia Fastrawtherapeella, niin LR6:n kanssa ei pitäisi olla mitään vaikeuksia - raw-tiedoston rakenne ei ole julkinen, joten muut kuin kameratehdas ei voi tehdä ohjelmaa, joka kykenee muutamaan sen sisältöä.
Yllättävää sen sijaan jos Fastrawtherapee muuttaa jpg, tif yms tiedostojen rakennetta ... eikö se ole pelkkä selailuohjelma.

Sen sijaan editoituja jpg, tif yms ( ON1:llä, Capture One:llä ja DXO:lla) tiedostoja saatetaan tallentaa hieman eri muotoisina, jota vanha LR6 ei välttämättä ymmärrä.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Canonin RAW on jo korkattu, siihen löytyy jo työkalut millä saa tehtyä CR3:n vaikka Paintilla maalatusta kuvasta.
mattimi

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Eikös kaikkien kameravalmistajien rawit ole tiff-formaatin mukaisia. Niihin on vain lisätty joitain valmistaja/kamerakohtaisia tietokenttiä. Tämä on tehty samasta syystä kuin jokaisella valmistajalla on useita bajonettiratkaisuja jotka ovat ei-yhteensopivia kameravalmistajien kesken ja saman valmistajan eri bajonettien välillä. Syynä moiseen lienee pääosin markkinointi ja asiakkaan pitäminen näpeissään.
Olen aina epäillyt, että kameravalmistajien ja Adoben kesken on lisäksi salaliitto.
Vastaa Viestiin