Testailua: Topaz Sharpen AI
-
Testailua: Topaz Sharpen AI
Vaikuttaa kyllä erittäin lupaavalta softalta tämä Topaz Sharpen AI:
https://topazlabs.com/sharpen-ai/" onclick="window.open(this.href);return false;
(kannattaa kokeilla, voi ladata ilmaisen kokeiluversion)
Topaz on tullut tunnetuksi useista hyvin toimivista "AI" ohjelmista/plug-ineista, eikä AI sharpen tuota pettymystä. Minusta tekee selkeästi parempaa jälkeä kuin useat muut vastaavat apuohjelmat ja myös photarin oma "älykäs terävöinti".
AI sharpen osaa myös kohinavaimennuksen niin, ettei se samalla terävöitä kohinapikseleitä ikävän näköiseksi mosaiikiksi.
Ehkä paras ominaisuus on kuitenkin "Stabilize" mode, missä hieman liike-epäterävyydestä kjärsivä kuva korjaantuu teräväksi melko tehokkaasti.
AI sharpen ei ehkä ole kaikkein nopein ohjelma, ja vaatii koneelta jonnin verran - oletettavasti - monimutkaisten algoritmien takia, mutat lopputulos on mielestäni odottelun arvoista...
Tässä esimerkkini tältä päivältä. Sony kino + 100mm makro, käsivaralta. Suljinaika 1/50sec, jota kameran IBIS ei täysin vakauttanut...
minolta100mmMacro by Aika Arska, on Flickr
Ja tässä 100% cropit. Vasemmalla Topazin tekemää kuvaa, keskellä photarin "älykäs terävöitys" ja oikealla vain normaali perusterävöitys RAW konverterissa.
sharpenvertailu2020 by Aika Arska, on Flickr
https://topazlabs.com/sharpen-ai/" onclick="window.open(this.href);return false;
(kannattaa kokeilla, voi ladata ilmaisen kokeiluversion)
Topaz on tullut tunnetuksi useista hyvin toimivista "AI" ohjelmista/plug-ineista, eikä AI sharpen tuota pettymystä. Minusta tekee selkeästi parempaa jälkeä kuin useat muut vastaavat apuohjelmat ja myös photarin oma "älykäs terävöinti".
AI sharpen osaa myös kohinavaimennuksen niin, ettei se samalla terävöitä kohinapikseleitä ikävän näköiseksi mosaiikiksi.
Ehkä paras ominaisuus on kuitenkin "Stabilize" mode, missä hieman liike-epäterävyydestä kjärsivä kuva korjaantuu teräväksi melko tehokkaasti.
AI sharpen ei ehkä ole kaikkein nopein ohjelma, ja vaatii koneelta jonnin verran - oletettavasti - monimutkaisten algoritmien takia, mutat lopputulos on mielestäni odottelun arvoista...
Tässä esimerkkini tältä päivältä. Sony kino + 100mm makro, käsivaralta. Suljinaika 1/50sec, jota kameran IBIS ei täysin vakauttanut...
minolta100mmMacro by Aika Arska, on Flickr
Ja tässä 100% cropit. Vasemmalla Topazin tekemää kuvaa, keskellä photarin "älykäs terävöitys" ja oikealla vain normaali perusterävöitys RAW konverterissa.
sharpenvertailu2020 by Aika Arska, on Flickr
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Re: Testailua: Topaz Sharpen AI
Näyttäisi kylläkin tuo normaali perusterävöitys olevan luonnollisimman näköinen. Mutta varmasti kiva ohjelma tuokin.
-
näyttäähän tuo toimivan, topazin läpikäynyt kuva ei enää näytä tärähtäneeltä
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
-
Joo, kyllä se toimii. Ei sitä oikein huomaa, ellei katso isommasta kuvasta:
https://live.staticflickr.com/65535/506 ... f476_k.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisäksi ohjelmassa on tosiaan eri säätöjä, voi säädellä terävöityksen määrää jne.
https://live.staticflickr.com/65535/506 ... f476_k.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisäksi ohjelmassa on tosiaan eri säätöjä, voi säädellä terävöityksen määrää jne.
-
Mä tihrustelin aiempia kuvia ja päätin lopulta mun harmaakaihin olevan kypsä leikattavaksi.aikaarska kirjoitti:Joo, kyllä se toimii. Ei sitä oikein huomaa, ellei katso isommasta kuvasta:
Mutta näistä uusista kuvista nyt näkyy ällistyttävä ero!
Viimeksi muokannut jaava, Marras 23, 2020 14 : 09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Tosi hyvä terävöitysohjelma, en ole vielä yhdelläkään terävöityksellä saanut aikaan "helo" ilmiötä joita Photarin terävöityksissä joudut aina tarkkailee.jaava kirjoitti:Mä tihrustelin aiempia kuvia ja päätin lopulta mun harmaakahin olevan kypsä leikattavaksi.aikaarska kirjoitti:Joo, kyllä se toimii. Ei sitä oikein huomaa, ellei katso isommasta kuvasta:
Mutta näistä uusista kuvista nyt näkyy ällistyttävä ero!
-
Saman firman DeNoise Tekee vaaleisiin kohtiin aikamoista mosaiikkia, eli just päinvastoin, kun on tarvis.
Hyvä konsti, jonka olen huomannut, pienentää kuva, ja suuentaa sitten Gigapixelillä.
Hyvä konsti, jonka olen huomannut, pienentää kuva, ja suuentaa sitten Gigapixelillä.
-
Minä myös käytän ainoastaan Topaz DeNoisea kohinan poistoon kun kuvaan paljon muutenkin suurilla ISO arvoilla niin on tuo ohjelma ehdottomasti paras mitä minä olen markkinoilta löytänyt, mutta tietysti täytyy silläkin olla tarkkana ettei poista liikaa, mutta siististi se poistaa kohinan.jomy kirjoitti:Saman firman DeNoise Tekee vaaleisiin kohtiin aikamoista mosaiikkia, eli just päinvastoin, kun on tarvis.
-
Minullakin on Denoise jonkin verran käytössä. Yleensä selviän Adoben Camera Rawin aika hyvällä kohinavaimennuksella, mutta joskus siloittelen kuvaa vielä myös Topazin Denoisella. Sen kanssa kannattaa vain olla tarkkana, eikä ujostella lisäsäätöjen tekemistä jotka nekään ei ole liian hankalasti toteutettu.
-
Vertailin tätä Topaz Sharpen AI:ta ja Topaz DeNoise AI ja mielestäni DeNoise oli itselleni käyttökelpoisempi: DeNoisekin sisältää terävöityksen. TopazSharpen tekee toki hyvää työtä, mutta käytössäni Photoshopin/Lightroomin omat terävöitykset (SmartSharpen, HigPass jne.) ovat olleet riittäviä, mutta suurilla ISO-arvoilla kuvattaessa juuri kohinanpoisto vaatii lisätemppuja, johon DeNoise sopii paremmin.
-
Vähän sama juttu minulla. Nämä molemmat ohjelmathan sisältää sekä terävöitys, että kohinapoisto ominaisuuksia. Eri painotus vain.oh7lua2 kirjoitti:Vertailin tätä Topaz Sharpen AI:ta ja Topaz DeNoise AI ja mielestäni DeNoise oli itselleni käyttökelpoisempi: DeNoisekin sisältää terävöityksen. TopazSharpen tekee toki hyvää työtä, mutta käytössäni Photoshopin/Lightroomin omat terävöitykset (SmartSharpen, HigPass jne.) ovat olleet riittäviä, mutta suurilla ISO-arvoilla kuvattaessa juuri kohinanpoisto vaatii lisätemppuja, johon DeNoise sopii paremmin.
Kuten voi odottaa, niin AI sharpen tekee terävöityksen paremmin, ja Denoise taas monipuolisempaa kohinapoistoa... Jos jompikumpi täytyisi valita, niin all-in-one voisi olla Denoise. Mutta tämäkin vähän riippuu, että mitä painotuksia käyttäjällä on jälkieditointitarpeille.