LR ja kokoelmat

Kuvankäsittelyä, mitä vain
yaw

LR ja kokoelmat

Viesti Kirjoittaja yaw »

Olen uusvanha LR 3 käyttäjä, eli vuosiin en ole sitä käyttänyt ja nyt sitten taas. Mahtaako täällä olijat tuota LR3:ta edes muistaa. Olen nyt luonut useita kokoelmia ihan onnistuneesti, mutta eräs asia ei onnistu. Kun olen importannut kuvat ja luonut sille oman katalogin ja tarkoituksena on siirtää kuvat tuohon katalogiin tein sen pari kertaa väärin. Siirsin kuvia tarttumalla vain siihen kuvaan joka oli valittu, siis valaistunut ja siirsin sen, jolloin kokoelmaan tuli toki vain yksi kuva. Korjasin tilanteen peruutusnapilla. Ensimmäisellä kerralla en muistanut peruutusnapin olemassaoloa ja yritin peruutella, jotenkin toisin. Tästä seurasi se, että katalogissa oli siis vain yksi kuva. Kun lähdin etsimään muita kuvia kovalevyltä, ne olivatkin harmaita, enkä voi tehdä niille mitään. Tein useita amatöörimäisiä yrityksiä ja lopulta poistin myös tuota varten luodun katalogin. Nyt olen tilassa, jossa katalogia ei enää ole ja kovalevyn kuvat ovat jumissa. Olen lukenut Potkan ja jonkun toisenkin kirjan, mutta en ole niistä ratkaisua löytänyt. Toivottavasti joku osaisi neuvoa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Re: LR ja kokoelmat

Viesti Kirjoittaja olli R »

Onhan ne kuvat siellä levyllä vielä? Tulee lähinnä mieleen, että olisit painanut delete-näppäintä ja kuvat olisi poistettu. Joko levyltä tai ainakin katalogissa. Tai sitten merkitty ruksilla poistoa varten, jolloin ne taitavat näkyä harmaana.

Nyt tuossa tekstissäsi taitavat olla sanat katalogi (kaikkien kuvien varasto) ja kokoelma (collection) jotenkin sekaisin. Mitä tarkoitat, että kuvat ovat jumissa? Voiko niitä esim. tähdittää?
Lumikenkä

Re: LR ja kokoelmat

Viesti Kirjoittaja Lumikenkä »

Olisiko kyseessä se, että olet kerran siirtänyt kuvat Lightroomiin ja sinulla on päällä täppä "älä siirrä oletettuja duplikaatteja". Silloin kerran siirretyt kuvat ovat harmaalla. Poista täppä ja siirto onnistuu.
Nikonilla vuodesta 1975
Vastaa Viestiin