Ongelma Photoshopin vektorimaskin kanssa
-
Ongelma Photoshopin vektorimaskin kanssa
Osaisiko kukaan sanoa, että miten saan vektorimaskin "kuvakkeen" harmaasta mustaksi taas?
Yritän tehdä tummennusta puhkipalaneelle ikkunalle, ja aiemmin maski on ollut mustana, eikä maskin tiheyteen ole tarvinnut puuttua.
Kyseessä siis tällainen toimenpide: https://www.youtube.com/watch?v=NzPXZfP6fV4" onclick="window.open(this.href);return false;
Olen aloittelija Photoshopin kanssa, joten kaikki neuvot kelpaavat!
Yritän tehdä tummennusta puhkipalaneelle ikkunalle, ja aiemmin maski on ollut mustana, eikä maskin tiheyteen ole tarvinnut puuttua.
Kyseessä siis tällainen toimenpide: https://www.youtube.com/watch?v=NzPXZfP6fV4" onclick="window.open(this.href);return false;
Olen aloittelija Photoshopin kanssa, joten kaikki neuvot kelpaavat!
-
Re: Ongelma Photoshopin vektorimaskin kanssa
Valitse maski ja paina ctrl+i
-
Pitääkö minun valita se "harmaa" maski? Ei toimi. :(
-
Tuo vektorimaski jää nyt vaivaamaan, olet nähtävästi tehnyt ensin tavallisen tasomaskin ja sitten vektorimaskin.
Klikkaa vektorimaskia hiiren väärällä näppäimellä ja valitse 'Rasterize Vector Mask' ja sen jälkeen maski valittuna ctrl+i
Klikkaa vektorimaskia hiiren väärällä näppäimellä ja valitse 'Rasterize Vector Mask' ja sen jälkeen maski valittuna ctrl+i
-
Kiitoksia, minäpä kokeilen.
Mikähän tuota sitten vaivaa, koska olen aikaisemmin kyllä saanut tehtyä tuon ilman ongelmia. Asetuksia en ole kyllä muuttanut, joten liittyyköhän tuohon jotkin päivitykset?
Olen resetoinut asetukset, sekä asentanut ohjelman uudelleen, eikä nuokaan auttanut.
Mikähän tuota sitten vaivaa, koska olen aikaisemmin kyllä saanut tehtyä tuon ilman ongelmia. Asetuksia en ole kyllä muuttanut, joten liittyyköhän tuohon jotkin päivitykset?
Olen resetoinut asetukset, sekä asentanut ohjelman uudelleen, eikä nuokaan auttanut.
-
- Viesti:
Tavallinen maski luultavasti ajaa asiansa tässä? Vai muuttuuko resoluutio jatkuvasti?
-
Ei voi rasteroida (näkyy harmaana ne valinnat).Juha Sa kirjoitti:Tuo vektorimaski jää nyt vaivaamaan, olet nähtävästi tehnyt ensin tavallisen tasomaskin ja sitten vektorimaskin.
-
Tähän en ikävä kyllä osaa vastata, koska olen todellakin vasta-alkaja Photoshopin kanssa.Maffer kirjoitti:Tavallinen maski luultavasti ajaa asiansa tässä? Vai muuttuuko resoluutio jatkuvasti?
-
Kuvakaappaus auttaisi ongelman selvittämistä.
-
- Viesti:
Vaikuttaa siltä, että tarvitaan hieman lisää informaatiota ongelman ymmärtämiseksi -- tai ainakin minä tarvitsen. :)
Ensinnäkin, mikä Photoshopin versio on kyseessä?
Käytätkö tarkoituksella nimenomaan vektorimaskia ja tiedätkö tavallisen maskin ja vektorimaskin erot? Toiseksi, minkätyyppiselle tasolle olet tehnyt vektorimaskin? Täytetasoilla (Solid Color, Gradient, Pattern) vektorimaskit käyttäytyvät hieman eri tavalla, kuin muilla säätötasoilla
Useimmiten valokuvia käsitellessä vektorimaskeille ei ole tarvetta ja tavallinen maski riittää. Poikkeuksia toki on.
Edit: + mitä Juha Sa sanoi tässä välissä: kuvakaappauksesta olisi apua.
Ensinnäkin, mikä Photoshopin versio on kyseessä?
Käytätkö tarkoituksella nimenomaan vektorimaskia ja tiedätkö tavallisen maskin ja vektorimaskin erot? Toiseksi, minkätyyppiselle tasolle olet tehnyt vektorimaskin? Täytetasoilla (Solid Color, Gradient, Pattern) vektorimaskit käyttäytyvät hieman eri tavalla, kuin muilla säätötasoilla
Useimmiten valokuvia käsitellessä vektorimaskeille ei ole tarvetta ja tavallinen maski riittää. Poikkeuksia toki on.
Edit: + mitä Juha Sa sanoi tässä välissä: kuvakaappauksesta olisi apua.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
Hei taas, ja pahoittelut viivästyneestä vastauksesta!
Kyseessä Photoshop CC (versio 20.01), ja olen todellakin aivan keltanokka fotarin kanssa, joten en tiedä maskien eroa.
Linkki kuvaan, koska en osannut kuvaa liittää tähän viestiketjuun. Alkoi vaan herjaamaan pikselikoon määrittämisestä, vaikka todella pientäkin kuvakokoa kokeilin....
https://plus.google.com/photos/photo/10 ... MjsxYrrpwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli korostan vielä, että olen tekemässä kuten videolla tehdään (https://www.youtube.com/watch?v=NzPXZfP6fV4" onclick="window.open(this.href);return false;), ja ennen alt gr + tasomaskin lisäysnappi ovat tuottaneet toivotun tuloksen, jonka pohjalta olen päässyt käyttämään darken modea.
Eli olen joskus aikaisemmin suorittanut tuon operaation onnistuneesti, ja jostain kumman syystä se ei enää onnistukaan.
Kyseessä Photoshop CC (versio 20.01), ja olen todellakin aivan keltanokka fotarin kanssa, joten en tiedä maskien eroa.
Linkki kuvaan, koska en osannut kuvaa liittää tähän viestiketjuun. Alkoi vaan herjaamaan pikselikoon määrittämisestä, vaikka todella pientäkin kuvakokoa kokeilin....
https://plus.google.com/photos/photo/10 ... MjsxYrrpwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli korostan vielä, että olen tekemässä kuten videolla tehdään (https://www.youtube.com/watch?v=NzPXZfP6fV4" onclick="window.open(this.href);return false;), ja ennen alt gr + tasomaskin lisäysnappi ovat tuottaneet toivotun tuloksen, jonka pohjalta olen päässyt käyttämään darken modea.
Eli olen joskus aikaisemmin suorittanut tuon operaation onnistuneesti, ja jostain kumman syystä se ei enää onnistukaan.
-
- Viesti:
Jep, ongelma on siinä, että painamalla AltGr+lisää tasomaski luot vektorimaskin, ja vektorimaskeissa valkoinen paljastaa ja harmaa peittää, kun taas tavallisissa maskeissa valkoinen paljastaa ja musta peittää (white reveals, black conceals).
Et tarvitse tässä operaatiossa vektorimaskia, vaan tavallisen tasomaskin. Sinun tulee painaa näppäinyhdistelmää Alt+Lisää tasomaski. Ei siis AltGr.
Lisättäköön vielä, että Alt-näppäintä pohjassa pitämällä tasomaskista tulee automaattisesti musta, eli koko tason peittävä. Tasomaskin voi toki luoda vain painamalla tasomaskin kuvaketta, mutta silloin tasomaskista tulee valkoinen, eli tason paljastava. Sen voi toki muuttaa mustaksi yksinkertaisesti siten, että klikkaa maskin kuvaketta kerran, niin että se tulee valituksi, ja painaa sitten PC:ssä Ctrl-I, joka invertoi maskin (valkoisesti tulee musta, mustasta valkoinen).
Et tarvitse tässä operaatiossa vektorimaskia, vaan tavallisen tasomaskin. Sinun tulee painaa näppäinyhdistelmää Alt+Lisää tasomaski. Ei siis AltGr.
Lisättäköön vielä, että Alt-näppäintä pohjassa pitämällä tasomaskista tulee automaattisesti musta, eli koko tason peittävä. Tasomaskin voi toki luoda vain painamalla tasomaskin kuvaketta, mutta silloin tasomaskista tulee valkoinen, eli tason paljastava. Sen voi toki muuttaa mustaksi yksinkertaisesti siten, että klikkaa maskin kuvaketta kerran, niin että se tulee valituksi, ja painaa sitten PC:ssä Ctrl-I, joka invertoi maskin (valkoisesti tulee musta, mustasta valkoinen).
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
Aiva, kiitoksia! En muistanut kumpaa alt-näppäintä piti käyttää. Ongelmana tässä on kuitenkin nyt se, että alt + lisää tasomaski ei toimi... Ainoastaan alt gr + lisää tasomaski toimii.
En myöskään voi luoda valkoista tasomaskia lisää tasomaski -näppäintä painamalla.
Mikähän tässä nyt mättää?
En myöskään voi luoda valkoista tasomaskia lisää tasomaski -näppäintä painamalla.
-
Kuvan perusteella olet kroppaamassa kuvaa. Paina Enter lopettaaksesi kroppauksen ja sen jälkeen tasomaskin luonti pitäisi onnistua.
-
- Viesti:
Kyse ei ole tästä, vaan siitä, mitä kirjoitin ylempänä. AltGr vs Alt+tasomaskipainike.Juha Sa kirjoitti:Kuvan perusteella olet kroppaamassa kuvaa. Paina Enter lopettaaksesi kroppauksen ja sen jälkeen tasomaskin luonti pitäisi onnistua.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viesti:
Kerro täsmälleen, mitä painiketta painat, kun teet tasomaskin. Toimiiko, jos teet valikoiden kautta (Layer --> Layer Mask --> Hide All, tai Reveal All)?Pmpju kirjoitti:Aiva, kiitoksia! En muistanut kumpaa alt-näppäintä piti käyttää. Ongelmana tässä on kuitenkin nyt se, että alt + lisää tasomaski ei toimi... Ainoastaan alt gr + lisää tasomaski toimii.
Nyt kannattaa varmaankin resetoida Photoshopin perusasetukset. Arvelen jotakin olevan pielessä.
Pidä pohjassa Alt+Control+Shift kun käynnistät Photoshopin. Photoshop kysyy, haluatko poistaa nykyiset oletusasetukset. Vastaa, että haluat. Kun käynnistät Photoshopin uudelleen, uusi oletusasetustiedosto luodaan.
Edit: luin huonosti, mitä kirjoitit ja poistin osan vastauksesta. Kannattanee tosiaan palauttaa oletusasetukset.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
Kyllä, croppaus ei tuossa nyt ole ongelmana. On myös muita "työkaluja" ollut valittuna, ja ilman valintaakin.
Jostain ihmeen syystä alt + luo tasomaski -yhdistelmä ei toimi. Eikä toimi suoralla valinnalla paneelin näppäimen kautta valkoisen tasomaskinkaan luominen...
Jostain ihmeen syystä alt + luo tasomaski -yhdistelmä ei toimi. Eikä toimi suoralla valinnalla paneelin näppäimen kautta valkoisen tasomaskinkaan luominen...
-
Painan Altia + lisää tasomaski -näppäintä. Valikoiden kautta ei onnistu tehdä, vaan valinnat näkyvät vaalean harmaana.Kryptos kirjoitti:Kerro täsmälleen, mitä painiketta painat, kun teet tasomaskin. Toimiiko, jos teet valikoiden kautta (Layer --> Layer Mask --> Hide All, tai Reveal All)?Pmpju kirjoitti:Aiva, kiitoksia! En muistanut kumpaa alt-näppäintä piti käyttää. Ongelmana tässä on kuitenkin nyt se, että alt + lisää tasomaski ei toimi... Ainoastaan alt gr + lisää tasomaski toimii.
Nyt kannattaa varmaankin resetoida Photoshopin perusasetukset. Arvelen jotakin olevan pielessä.
Pidä pohjassa Alt+Control+Shift kun käynnistät Photoshopin. Photoshop kysyy, haluatko poistaa nykyiset oletusasetukset. Vastaa, että haluat. Kun käynnistät Photoshopin uudelleen, uusi oletusasetustiedosto luodaan.
Edit: luin huonosti, mitä kirjoitit ja poistin osan vastauksesta. Kannattanee tosiaan palauttaa oletusasetukset.
Olen tehnyt resetoinnin, sekä poistanut ja asentanut ohjelman uudelleen. Tämäkään siis ei auttanut
-
- Viesti:
Nyt kuulostaa jo mystiseltä.Pmpju kirjoitti: Painan Altia + lisää tasomaski -näppäintä. Valikoiden kautta ei onnistu tehdä, vaan valinnat näkyvät vaalean harmaana.
Olen tehnyt resetoinnin, sekä poistanut ja asentanut ohjelman uudelleen. Tämäkään siis ei auttanut
Varmistan vielä, että onhan sinulla taso valittuna silloin, kun yrität lisätä tasomaskin? Jos taso ei ole valittuna (klikkaa tasoa kerran), sekä valikon tasomaskiasetukset, että painike ovat harmaina.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
On valittuna. :) Sehän tässä ihmetyttää, kun tämä aiemmin on toiminut.
Nyt huomasin sen, että kun avaan yksittäisen kuvan kuvankäsittelyä varten, niin siihen voin avata tasomaskin. Mutta jos avaan Lightroomin kautta layereina, niin eipä onnistu.
Ja täsmennyksenä vielä, nämäkin ohjeet selventävät hieman sitä mitä olen tekemässä: https://digital-photography-school.com/ ... andscapes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt huomasin sen, että kun avaan yksittäisen kuvan kuvankäsittelyä varten, niin siihen voin avata tasomaskin. Mutta jos avaan Lightroomin kautta layereina, niin eipä onnistu.
Ja täsmennyksenä vielä, nämäkin ohjeet selventävät hieman sitä mitä olen tekemässä: https://digital-photography-school.com/ ... andscapes/" onclick="window.open(this.href);return false;